مزدا

جشن پنجاه‌سالگی موتورهای وانکل مزدا

رابطهٔ عاشقانهٔ مزدا با پیشرانه‌های وانکل یا روتاری با معرفی مدل اسپرت و به‌یادماندنی کاسمو در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. از این خودرو که در خارج از بازار داخلی ژاپنی با نام ۱۱۰S عرضه می‌شد، تنها تعداد ۱۱۷۶ ساخته شد اما این خودروی اسپرت پایه و اساسی بود برای توسعهٔ پیشرانه‌های وانکل توسط مزدا. به‌طورکلی طی سال‌های بعد حدود ۲ میلیون خودرو با موتورهای روتاری توسط مزدا تولید شد که آخرین آن‌ها مدل RX-8 بود که پس از معرفی یک نسخهٔ ویژه از آن با نام Spirit R در اواخر سال ۲۰۱۱، تولیدش در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت.

اما ممکن است سرانجام پیشرانه‌های روتاری مزدا در پایان دههٔ جاری بازگردند چراکه سازندهٔ ژاپنی تاکنون نکات متعددی را در این رابطه بیان داشته است. همچنین آخرین شماره از نشریهٔ خود مزدا، طی مطلبی در مورد روز تولد پنجاه‌سالگی موتورهای وانکل مزدا چنین گفته است:

«داستان هنوز تمام نشده است. بدون موتورهای روتاری، احتمالاً مزدا هیچ است و بدون مزدا، قطعاً موتورهای روتاری به مدت نیم‌قرن تولید نمی‌شدند».

یا خواندن این جملات هرکسی می‌تواند استنباط کند که پیشرانه‌های روتاری مزدا در حال بازگشت هستند. در این رابطه آخرین گزارشات و اطلاعات نشان می‌دهند که کانسپت خیره‌کنندهٔ RX-Vision با نسل جدید پیشرانه‌های روتاری تولید خواهد شد. انتظار می‌رود این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و همزمان با جشن سالگرد صدسالگی مزدا معرفی گردد. برای اینکه انتظار آسان‌تر گردد، گفته شده که نسخهٔ جدیدی از کانسپت RX-Vision در یکی از نمایشگاه‌های خودروی بزرگ آینده رونمایی خواهد شد.

مزدا برای اولین بار این کانسپت را در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵ رونمایی کرد که علامت خوبی بود برای اینکه نشان دهد موتورهای روتاری هنوز نمرده‌اند. این در حالی است که مزدا حتی در زمان رونمایی از این کانسپت اذعان داشت که هرگز تحقیق و توسعهٔ پیشرانه‌های روتاری در این شرکت متوقف نشده است. بااین‌حال تنها زمان نشان خواهد داد که آیا موتورهای وانکل دوباره برای استفاده در خودروی اسپرتی بالاتر از MX-5 زنده خواهند شد یا نه؛ اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند این اتفاق نهایتاً روی خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مهراب

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    مزدا ایده هاش از دیگر خودروسازای بن بست ژاپنی خیلی بهتره و میشه گفت نو اوره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. E 36

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    میشه یه نفر مختصر توضیح بدا در مورد موتور وانکل؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتورهای چرخشی هستش که انگار درون یه سیلندر سه سیلندر هست و پیستون به صورت چرخشی هستش و هر پیستون بزرگ دارای سه شمع است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. غریبه

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    جانم مزدا . دیگه مطمئن شدم که حتما برنامه هایی برای برگردوندن موتورای روتاری و افسانه RX داره . مزدا واقعا تو ساخت کوپه های دوست داشتنی مهارت غیر قابل انکاری داره . دوستان قصد مقایسه ندارم ولی من بشخصه پورشه 911 افسانه ای رو ; یه تنه ; از یکی از عوامل زنده نگه داشته شدن موتور های تخت میدونم . مزدا هم اگه بخواد ( که میخواد :) ) میتونه همین کارو با موتور های وانکل انجام بده ! درسته که موتور هایه نسبتا پیچیده و دردسر سازین ولی خوبیهاییم مثل نسبت قدرت به وزن عالی و پتانسیل بالا دارن . بنظر من مزدا میتونه این موتورها رو با تکنولوژی هاش بهینه و پر بازده تر کنه و هر سال هم به اینکار ادامه بده ! این کار هم مزدا رو تو جهان مطرح تر میکنه و هم اینکه میتونه سود آوری خوبی داشته باشه .وجود موتور های مختلف تو این صنعت میتونه توجه کمپانیایه دیگه رو هم جلب کنه باعث تنوع و پیشرفت های زیادی بشه . بگذریم مزدا کمپانیه باهوشیه و اگه برنامه هایی رو که فکر میکنم داشته باشه ما هم خوشحالتر میشیم :) اگر RX-9 معرفی بشه میتونه رقیب جدیدی برای المانیا مثل 718 یا M2 باشه .
    مزداهای مورد علاقه ی من RX -7 ‘ RX-8 ‘ میاتا و Mazdaspeed 3 مدل 2005 هستن .( اخری رو تو نید فور اسپید کربن خاطره دارم باهاش ! mazdaspeed هم بخش پرفورمنس مزدا هست که اوایل یه تیم مسابقه بوده و توسط مزدا خریداری میشه و تغییر نام پیدا میکنه و از سال 2003, اراعه ی نسخه پرفورمنس ماشینایه مزدا رو شروع میکنه ) ولی خوب بقیه مدل ها رو هم دوست داریم !
    مزدا جان موفق باشی !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mostafa

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    موتور وانکل واقعا یه شاهکار مهندسیه.من افتخار اینو داشتم که یه دونه شو از نزدیک ببینم وحتی بازش هم کردم.هوش از سر آدم میپره.موتوری با طراحی ساده قطعات خیلی کم و البته دقت ساخت بسیار بالا.وانکل هرگز نمرده و نخواهد مرد.تو هوا فضا و پهبادها به دلیل وزن کم از وانکل استفاده میشه.وانکل فقط به یه دلیل کم یاب هست چون ساختنش واقعا هنر میخواد و جنس آلیاژها ودقت در ساختش واقعا پر هزینه ست.

    مخترع : فیلیکس هنریش ونکل.سال اختراع 1957 در آلمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mostafa

    ۱۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من ازوقتی این موتور رو دیدم و از کنجکاوی بازش کردم دیگه موتور های پیستونی حجیم اصلا برام جذابیتی ندارن.واقعا هیچ طراح ای انقدر شیک و کامل نمیتونه باشه که یه قطعه سه کار رو هم زمان انجام بده و توان وزنی بسیار بالایی داشته باشه.من عاشق ونکل هستم. زنده باد مزدا که جرات سرمایه گذاری روی موتوری به این حساسی رو داشته و در آخر روحت شاد فیلیکس

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا