مزدا

چرا مزدا MX-30 از باتری بسیار کوچکی استفاده کرده است؟!

وقتی بحث باتری خودروهای الکتریکی شود استفاده از نمونه‌های بزرگ‌تر بهتر خواهد بود؛ اما وقتی مزدا اولین خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد شاهد نصب باتری لیتیوم-یونی ۳۵.۵ کیلووات ساعتی در آن بودیم که بسیار کوچک‌تر از باتری‌های بکار رفته در محصولات رقبا می‌باشد. البته ژاپنی‌ها خودشان این را خواسته‌اند.

مدیر تحقیق و توسعه مزدای اروپا در مصاحبه با اتوموتیونیوز گفته که این خودروساز ژاپنی بجای اینکه به دنبال ارائه شعاع حرکتی فوق‌العاده زیاد باشد کاهش آلایندگی کلی مزدا MX-30 را اولویت خود دانسته است. موضوع مهم‌تر هم طول عمر بیشتر باتری این خودرو می‌باشد.

مدیر مزدا می‌گوید این برند فاکتورهای مربوط به انرژی موردنیاز تولید، شارژ و نهایتاً تعویض باتری MX-30 را در نظر داشته و به این نتیجه رسیده که باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی هیچ تأثیر زیست‌محیطی بیشتری در مقایسه با یک دستگاه مزدا ۳ دیزلی نخواهد داشت.

ظرفیت باتری مزدا MX-30 تقریباً یک‌سوم ظرفیت باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تسلا مدل S بوده و در مقایسه با باتری ۶۰ کیلووات ساعتی شورولت بولت، باتری ۶۲ کیلووات ساعتی نیسان لیف فول و باتری ۶۴ کیلووات ساعتی هیوندای کنا، کیا سول و نیرو نیز ظرفیت بسیار کمتری دارد.

حتی ظرفیت باتری ۴۲.۲ کیلووات ساعتی ب ام و i3 نیز از باتری مزدا MX-30 بیشتر است. تنها خودروهایی که باتری کوچک‌تری در مقایسه با مزدا دارند عبارت‌اند از فیات ۵۰۰e (باتری ۲۴ کیلووات ساعتی)، هوندا کلاریتی (باتری ۲۵.۵ کیلووات ساعتی) و هیوندای آیونیک (باتری ۲۸ کیلووات ساعتی).

به همین خاطر شعاع حرکتی مزدا MX-30 تنها ۲۰۰ کیلومتر بوده و این در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده و قطعاً در شرایط واقعی کمتر هم خواهد بود؛ اما مزدا می‌گوید مشتریان اروپایی با کراس اوور الکتریکی خود تنها حدود ۵۰ کیلومتر را در روز طی خواهند کرد. البته اگر مزدا به دنبال فروش این خودرو در آمریکا باشد باید از باتری بزرگ‌تر یا افزایش دهنده برد مثل پیشرانه‌ای روتاری استفاده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3896 ديدگاه)

    در یکی از سایت هایی که اسم نمی برم نوشته بود :
    آلایندگیِ باتریِ خودروهای برقی ، کمتر از پیشرانه های دیزل نیست
    به شخصه زیاد از الکتریکی ها خوشم نمیاد ؛ به نظرم کامل نیستن و حس رانندگی ناب و لذت بخشی مثل درون سوزها ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شاهرخ

    ۱۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    تاحدی نگرش شما درست است. اگر با دید Well to wheel نگاه کنیم یعنی میزان آلایندگی که در پروسه تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق ایجاد میشود در مقایسه با میزان مشابه گازوییل و بنزین در صورتی که برای تولید برق از انرژیهای فسیلی استفاده شود، آلودگی گاز طبیعی فعلا کمتر از برق هست و بنزین و گازوییل از گاز بیشتر ولی از برق کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hamid.ss

    ۱۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (86 ديدگاه)

    آقا شاهرخ و ایمان من اینو هزار بار گفتم (دولت با دوچرخه زدن برق تولید نمی کنه ) ولی باز بعضی ها میگفتن برقی ها کاملا پاک هستن
    هیبریدی ها بهترن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mercede kaviani

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (551 ديدگاه)

    متانول حتی الودگی کمتری نسبت به گاز دارد بخاطر اکشیزن موجود در متاول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد

    ۱۵ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خیلی کشور ها برق اتمی دارند و عملا در کوتاه مدت آلودگی خاصی ندارد البته در این مورد هم مسیله زباله هسته ای وجود دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا