چشم اندازمزدا

بررسی مزدا ۳ هاچ‌بک ۲۰۱۴

سه سال از جدا شدن از کمپانی از فورد گذشته و اینک، مزدا سالگرد این اتفاق را با خودروهای کوچک سری مزدا ۳ جشن می‌گیرد. این خودروها، بدون هیچ حرف و حدیثی در کمپانی مزدا طراحی و ساخته شده‌اند. خودروهای «چهار در» و «پنج در» تولید شده، فاصله محور چرخ‌هایشان ۶ سانتی‌متر از مدل‌های قبلی بیشتر است و این محورها، ۴ سانتی‌متر نیز عریض‌ترند. شباهت این خانواده از خودروها به مدل‌های CX-5 کراس‌آور و سدان بزگتر ۶، غیر قابل‌ انکار است. این موضوع باعث شده تا ماشین‌هایی کوچک و زیبا با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار تولید شود.

2014 mazda 3i 2.0 hatchback
۲۰۱۴ Mazda 3i 2.0 hatchback

پیشرانه
پسوند i نشان‌دهنده وجود موتور جدید ۲ لیتری و چهار سیلندر و حرف s نیز نشان‌دهنده موتورهای ۲/۵ لیتری است. موتورهای کوچک می‌توانند تا ۶۸۰۰ دور بر دقیقه گشتاور ایجاد کنند و این در حالی است که گشتاور تولیدی موتورهای بزرگ‌تر، ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است. برای موتورهای ۲ لیتری، چهار نوع طراحی مختلف و برای موتورهای ۲/۵ لیتری، سه نوع طراحی مختلف در نظر گرفته شده است و بر این اساس، انواع مختلفی از مزدا ۳ را می‌توان انتخاب کرد.

تجهیزات
قیمت اولیه ۳i از ۲۴۰۴۰ دلار شروع می شود و تنها چهار انتخاب اضافه برای مشتری وجود دارد؛ ۷۰ دلار برای باربند، ۱۰۰ دلار برای محافظ سپر عقب، ۱۲۵ دلار برای تزئینات داخلی درها و همچنین ۳۰۰ دلار اضافی و ناقابل برای رنگ‌آمیزی متالیک و زیبا. تجهیزات استاندارد این خودرو، عبارتند از: چرخ‌های ۱۶ اینچی از جنس آلومینیوم، کنترل اتوماتیک وضع هوا، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای سیستم راهبری و دوربین عقب و همچنین صندلی‌های باز شونده در عقب. از سیستم صوتی این خودرو نیز نباید غافل ماند؛ ۹ اسپیکر که می‌توانند از منابعی مانند رادیوهای ماهواره‌ای و دیجیتال کیفیت بالا، دو ورودی USB و سایر انواع ورودی صدا، تغذیه کنند. سیستم ارسال بلوتوث و پیام نگاری نیز از جمله دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو هستند.

2014 mazda3 hatchback
۲۰۱۴ mazda3 hatchback

با وجود مواردی که گفته شد، وزن خودرو به میزان مناسب و ۱۳۱۱ کیلوگرم است. موتور ۲ لیتری این ماشین، در مدت ۷/۹ ثانیه، سرعت را از صفر به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند، ولی تا رسیدن سرعت به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، باید ۱۶/۳ ثانیه صبر کرد. شاید بخواهید به خاطر این تغییر سرعت ضعیف، i3 را سرزنش کنید، ولی این عملکرد باعث شده تا در هر صد کیلومتر ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف کند و بتواند از این نظر با دیگر خودروهای کم‌مصرف، هیبریدی و … رقابت کند.

اگر سرعت بیشتری می‌خواهید، مشکلی نیست! پدال گاز را تا آخر بخوابانید تا به سرعت دیوانه‌وار ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت برسید. این کار با استفاده مدل پنج در با ضریب درگ ۰/۲۸ شدنی است. همچنین می‌توانید به جای ۳۲۵۰ دلار، ۵۰۰۰ برای موتور خرج کنید و نوع ۲/۵ لیتری ۳s را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تا ۰/۷ ثانیه از زمان صفر تا ۱۰۰، کاسته و ۲۹ اسب بخار نیز به قدرت خودرو، اضافه شود.

جعبه دنده شش سرعته، از دیگر ویژگی‌های دوست‌داشتنی این خودرو است. تعویض دنده به صورتی مطمئن و بر اساس الگویی از پیش تعیین شده انجام می‌شود. طراحی بدنه نیز از دیگر نقاط قوت مزدا ۳ است. بدنه در عین حال که وزن کمی دارد، ولی به شدت محکم و بدون صدای اضافه است و در جذب نیروهای وارده نیز به خوبی عمل می‌کند. چرخ‌ها با طراحی خود، امکان کنترل بهینه خودرو را فراهم می‌کنند. نیروی گریز از مرکز در سر پیچ‌ها کاملاً ملایم است و چرخ‌های ۱۶ اینچی یوکوهوما در سر پیچ‌ها تحت نیروی ۰.۸۲G قرار می‌گیرند. این خودرو می‌تواند از ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۵۴ متری متوقف شود و از این نظر می‌تواند با خودرویی مانند فورد فوکوس رقابت کند. واکنش فرمان، بسیار سریع است و تصمیم‌گیری‌های راننده را به خوبی اجرا می‌کند.

2014 Mazda3 hatchback interior
۲۰۱۴ Mazda3 hatchback interior

سوئیت اختصاصی
امکانات راحتی راننده و سرنشینان، بهتر از هر خودروی دیگری با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار است. تکیه‌گاه کمر قابل‌تغییر به حالت دلخواه، وضعیتی راحت برای سرنشین فراهم می‌کند. این موضوع، باعث کاهش خستگی بعد از ۹۰ دقیقه یا بیشتر نشستن در ماشین می‌شود. با باز شدن صندلی‌های عقب، انگار فضای آن دو برابر شده است؛ یک اتاق بزرگ که سه سرنشین بزرگ سال را می‌تواند در خود جای دهد. طراحان، جای پای زیادی را برای صندلی‌های عقب در نظر گرفته‌اند و همین‌طور برای این که فضای کافی برای سر افراد باشد، کف ماشین را تا حد امکان پایین آورده‌اند.

اولین تجربه رانندگی با مزدا ۳، امیدواری‌های زیادی در انسان ایجاد می‌کند. سرعت مزدا و عملکرد آن فوق‌العاده است. می‌توان گفت که مزدا در خودروی جدید خود، پیشرفت قابل‌قبولی داشته است.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۲۴۶۳۶ دلار (قیمت پایه: ۱۹۷۴۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۵۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۰۳/۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۴۶ متر.
  • عرض: ۱/۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
  • وزن کلی: ۱۳۱۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۹/۸ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
  • تخت گاز از ۴۸/۲ تا ۸۰/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۳ ثانیه.
  • تخت گاز از ۸۰/۴ تا ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۸ ثانیه.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲ متر.
  • نیروی گریز از مرکز از پیچ به شعاع ۹۱/۴ متری: ۰.۸۲G

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۵.۸۸ لیتر در بزرگراه و ۸.۱۱ لیتر در شهر
  • مصرف سوخت در تست: ۷.۳۵ لیتر در صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    در یک کلام عالیه
    ولی بدون شک بعد از ورودش به ایران برچسب قیمت بالای 160 تومن روش میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. km

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    طراحیش نسبت به نسل قبل خیلی بهتر شده شتابش هم نسبت به قدرت موتور و حجمش واقعا قابل تحسینه. خوبه حداقل این اگه وارد شه بالا 2500 سی سی نیست و قیمتش 2 برابر نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کمیل

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (94 ديدگاه)

    به نظرم طراحی این نسل از تمام نسل‌های قبلی جذاب‌تر و زیباتره. البته اگر دقت کنید نوع دکمه‌های کنسول وسط و نوع مانیتور از اتاق مرسدس اقتباس شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. carbonado aventador

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    من می خواستم یه موضوعی رو از قبلا بگم . کسانی که می گویند چرا متحد نمی شیم و اعتراض نمی کنیم من به اون ها می گم چرا.1-تمامی دولت مردان ما بین ما ها تفرقه می ندازند برای مثال همین جوک های کرد و لر و فارس و ترک . الان هر بدی از یه نفر می بینیم می گیم یارو ترکه یا لره دیگه نمیفهمه(قصد توهین به هیچ نژادی رو ندارم خیلی ببخشید) خدایی این جوک ها از کجا میاد؟؟؟؟الکی نمی گم یکم فکر کنید می فهمید.2-هر اعتراضی که می شه به دین می چسبوننش . یعنی الان یه حرفی بزنیم می گن یارو کافره یا از دین برگشته . نمونش همون عاشورای سال 88 است که مردم اعتراض کردن چسبوندنش به دین و گفتند دارن توهین می کنند و خوشحالی می کنند و …..هرکی این حرف رو قبول نداره در جهل کامل به سر می بره!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. zondar

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    مزذا 3 تو کلاس خودش بهترین هندلینگ رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علنقی حقیقی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سایزش با 206 فق نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. carbonado aventador

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    اگه به ایران بیاد قابل رقابت با انواع شاسی بلند ها است و بازار فروش خوبی خواهد داشت . خیلی بهش رسیدن!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. zondar

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    Carbonado یه دلیل دیگه هم داره اونم اینه که اقایون تو همه چیز از واردات خودرو و فروش خودرو گرفته تا تولید لگن (ماشینای داخلی) ذینفعند و سود سرشار می برند و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. carbonado aventador

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    اول ابعادش رو بخون بعد بگو با 206 فرق نمی کنه . 4.5 متر طولشه و 1.8 متر ارتفاعش!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محسن.د

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    یه زمانی خیلی از مزدا خوشم میومد.نمیدونم چرا موتورهای دورانی رو بیخیال شد.خیلی ایده نوین و جالبی بود که تو rx7 و rx8 استفاده کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. VAHID JINPACHI

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    زنده باد ژاپن……………………………………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. slr722

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    مزدا 3 در حد مکلارن دوست دارم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. amin

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یکی زنگ بزنه امبولانس بیاد منوووووو جم کنهههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. tomcat

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    آخرشم طراحش نتونست ی جای بهتر برای پلاک جلوی این ماشین دوست داشتنی پیدا کنه…چسبوندش وسط چشمای ماشین ! اونایی که فرمون ۳ رو دستشون گرفتن هیچ فرمونی دیگه ای رو قبول ندارن‎ ‎

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. tomcat

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    پدال اولین ‏kia k9‏ هم وارد گمرک انزلی شد…ی مطلب در مورد ‏kia k9‏ لوکس کیا برو ببینیم قدرت رقابت با اس و سری ۷ رو داره!! خیلی سر و صدا کرده‎ ‎

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کارادایی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آب از دهانم راه افتاد یکی منو بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سمانه

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خیلی خوشگله

    مبارک صاحبش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. رضا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    کیا و هیوندای باید پیش ژاپنی ها لنگ بندازن… اینو تعمیرگاهها می گن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. حامد MASERATI GT

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    وقتی مزداست چشم بسته باید قبولش کرد راهی جز این نیست ی ژاپنیه با کیفت و خوش استیل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Sina.fb

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    Very goooooooood
    عالی خیلی خوشگله طراحی فوق العاده زیبا با افزایش شتاب بیشتر،حجم سرنشین بیشترو…
    اینا همش شاهکار ژاپنه.
    زنده بااااااااااد ژاپپپپپپن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mojtaba..designer

    ۲۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    فقط مدل هاچ بکش دوست داشتنی و متفاوته تو مزدا 3 قبلی هم همینطور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. فردید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    زنده باد ژاپن
    مرده باد مفت خورانِ وطن
    مرده باد صعنت سازان وطن
    مرده باد دلالان وطن
    مرده باد ارابه سازان وطن
    مرده باد ملی سازان وطن
    و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رضا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    تمام نسل های مزدا 3 رو دوس دارم.واقعا همشون عالی بودن ولی این یه چیز دیییییییییییییییگست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حسین(جاسم)

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    داخلش چه باحاله!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    مزدا واقعا ماشین های خوبی میزنه.ولی این هایی که تو ایران هست کیفیت رنگش پایینه.
    نسل قبلیه این ماشین در حال خنده بود.ولی نسل کنونی در حال اخم و عصبانیته.

    ((( راه دستیابی به موفقیت ، مضاعف کردن میزان شکست هاست )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    بعدشم طراحیه قسمت عقب یه ته چهره هایی از محصولات الفارومئو داره.
    اون صفحه نمایش کوچیکه هم گپیه همون هاییه که تو محصولات مرسدس بنز است.
    مقایسه کنید:

    http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-gla-class/1280×960/wallpaper_28.htm

    ((( ایران و المان ))).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عادل

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    صفحه کیلومترش چقدر شبیه مکلارن mp4 هستش.
    عقبش هم خیلی شبیه یکی از مدلهای اینفینیتی شده…
    ولی درکل خیلی بهتر و زیباتر از نسلهای قبلیش شده… واقعا دوست داشتنی شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مجید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    خیلی جالب بود. دستتون درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. mostafa

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام
    این که یک خودرو چند قسمتش مثل یا کپی یک خودرو دیگه باشه هیچ مشکلی نسیت مهم اون هارمونی هست که توی طراحی به وجود میاد.
    خودرو های مزدا به نظر بنده بسیار شیک طراحی میشن و البته جسور
    شاید یک جا یا چند جاش از یک خورویی که پیشرو بوده اقتباس شده اما زیباست.
    در مقابل طرح های داخلی رو نگاه میندازیم اقتباس و ایجاد هارمونی ها بسیار ضعبفه و مسلما زیبا نخواهند بود.
    در کل مزدا 3 جدید یک لایک گنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. بهزاد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    میلاد جان از این صفحات نمایش چندین ساله استفاده میشه و برخی خودرو سازان مثل آئودی و ولوو و… هم از همین سبک استفاده کرده اند و برخیشون قابلیت کشویی داره برخی ثابته و از همه مهمتر مدل GLA مرسدس هنوز وارد بازار نشده و طرحش با این فاصله ی زمانی داره و شاید طرفداران بتونن بگن اون از این کپی کرده.
    با این حال مهندسین روی این مدل خوب کار کردن و امیدواریم علاقه مندان بتونن بهش برسن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا