طراحیمزدا

مقایسه نسل جدید و قدیم مزدا 3

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که خودروسازان در تولید نسل‌های جدید هاچبک های جمع‌وجور اسپورت اقدام به ساختارشکنی در بحث طراحی ظاهری نمی‌کنند؟ دلیل این کار حضور خودروها در یک کلاس بسیار مهم است چراکه شما واقعاً نمی‌توانید ریسک‌های طراحی بزرگی را به جان خریده و خریداران سنتی را از خود برانید.


در واقع می‌توان گفت جدای از هوندا سیویک، هیچ خودروی دیگری در این کلاس نیست که ظاهر گیرا و باابهتی داشته باشد، خواه در بازار آمریکا باشد یا در بازار اروپا.

هوندا سیویک
البته بحث ما اکثراً درباره‌ی هاچبک های جمع‌وجور اروپاست جایی که کلاس این خودروها حسابی داغ بوده و البته محصولات لوکسی همچون ب‌ام‌و سری ۱، مرسدس A کلاس، آئودی A3 و ولوو V40 هم عرضه می‌شوند.

محصولات غیر لوکس این کلاس شامل خودروهایی همچون فولکس‌واگن گلف، اوپل آسترا، فورد فوکوس، پژو ۳۰۸، رنو مگان، سئات لئون، کیا سید و هیوندای i30 هستند که همگی روی طراحی یا فضای کابین و بار تمرکز دارد. حتی سئات لئون که دومین نسل آن کاملاً متمایز طراحی شده بود هم‌اکنون از نظر استایل خیلی به چشم نمی‌آید.


به این ترتیب اگر شما خواهان خودرویی خاص‌تر باشید اساساً سیویک را مدنظر خواهید داشت و شاید هم نگاهی به تویوتا کرولا ۲۰۱۹ بیندازید.


اما اگر به دنبال یک هاچبک جدید و اسپورت باشید احتمالاً بهترین روش صبر کردن تا زمان رسیدن مزدا ۳ کاملاً جدید است که کافی است به آن نگاه کنید! در این خودرو از زبان طراحی کودو استفاده شده و وفاداری زیاد خودرو به کانسپت کای را نشان می‌دهد.


نسل جدید مزدا ۳ در مقایسه با نسل قبلی بااحساس‌تر به نظر می‌رسد. شاید چسباندن نشان آلفارومئو روی این خودرو احساس بیشتری ایجاد کند مخصوصاً اگر به خودرو از زاویه‌ی سه‌چهارم عقب نگاه کنید پی به طراحی زیبای مزدا ۳ خواهید برد.

نمای جلوی این خودرو تفاوت زیادی با قبل نداشته اما تمامی خطوط و خیزها تیزتر شده‌اند.

کابین هم ساختارشکنی نکرده است. این خودروساز ژاپنی از روش “به چیزی که خراب نشده دست نزن” استفاده کرده و البته به منظور ایجاد ظاهری لوکس‌تر از متریال بهتر سود برده است. ویژگی‌هایی همچون صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی، غربیلک فرمان جدید، استراحت گاه دست جدید، نگه‌دارنده‌های فنجان تغییر مکان یافته و… از جمله شاخصه‌های کابین می‌باشند.

و به سیستم‌های کمک‌راننده می‌رسیم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هشدار ترافیک جلو و سیستم کروز و ترافیک اشاره کرد که اولی خودروهای پیش رو در تقاطع‌ها را تشخیص داده و دومی می‌تواند به‌صورت خودکار عملکردهای گاز، ترمز و فرمان را به دست گیرد.

دو نسخه از نسل جدید مزدا ۳ وجود دارد اما تنها یکی از آن‌ها دارای نمای عقب منحصربه‌فرد بوده و قطعاً این برای مدل چهار درب نیست.

مزدا ۳ سدان جدید اگرچه از نظر فنی مقدم بر نسل پیشین است اما تفاوت قابل‌توجهی با نسل قبل ندارد. حتی با وجود خودروهایی همچون فولکس‌واگن جتا، فورد فوکوس سدان، رنو مگان سدان و اشکودا اوکتاویا، نمی‌توان مزدا ۳ سدان را خیلی برجسته دانست. البته اگر نظرتان مخالف ما باشد باید گفت مزدا ۳ سدان به اندازه‌ی کرولا سدان جدید برجسته نبوده و قطعاً در مقایسه با رنو مگان چهار درب خیلی جلب‌توجه نمی‌کند.

اما آیا مزدا ۳ جدید بهبود قابل‌توجهی نسبت به نسل پیش نشان می‌دهد یا اینکه همچنان به ویژگی‌های اصلی نسل قبل وفادار بوده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Saeed

    ۱۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    طراحی نسل قبلش انقدر زیبا و شیک بود که هر تغییر رادیکالی تو نسل جدیدش ریسک بزرگو به نوعی خودزنی محسوب میشد به نظرم.کارش منطقی بودسعی کرده به جای دگرگونی اساسی ، نسل قبلیو به تکامل برسونه و در عین‌حال روی جنبه های رفاهی و احتمالا فنی کار کنه با وفاداری به زبان‌طراحی مزدا.به خصوص طراحی داخلش که وحشتناک لوکس شده و طراحی عقب بیرون هاچبکو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۱۶ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (340 ديدگاه)

      طراحی هاچبکشو فک نکنم کسی بتونه ایراد بگیره
      در بین همه خودروهای این کلاس فک میکنم جذابترینه
      البته پرو سید هم بنظرم لایق توجهه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Hossein.gh

    ۱۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (313 ديدگاه)

    واقعا عالیتر شده؛فقط ستون c هاچبکش عجیب پهن نیست؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Landscape

    ۱۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به فیس لیفت بیشتر نزدیک تا نسل جدید
    البته در نسخه سدان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (222 ديدگاه)

    بنظر من که نسل قدیمش از استایل بیرونی جذاب تره !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین وی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    این نسل از لحاظ گیرایی فوق العادس مخصوصا عقبش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    این ماشین تو فروش میترکونه
    این خط اینم نشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (203 ديدگاه)

    نمیدونم چرا نویسنده فکر میکنه هندا سیویک ظاهر گیرا و با ابهتی داره؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مزدا لگنم بسازه مردم ایران چون ماشیناشو دوست دارن ازش تعریف می کنن
    به نظرم طراحیش خوبه و نسبت به برند مزدا خیلیم جلو هست ولی خوب باید دید با اونهمه رقیب قدر و البته تب شاسی بلند سواری میتونه دووم بیاره یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا