مازراتی

اذعان فیات-کرایسلر به ارتکاب اشتباهاتی درباره مزراتی

مزراتی در ماه پیش تنها ۹۵۰ دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده و واضح است که روزگار خوشی ندارد. از زمان آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون، این خودروساز ایتالیایی ۹۳۶۳ دستگاه خودرو به فروش رسانده که افت ۱۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش را نشان می‌دهد.


فقدان محصولات جدید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مزراتی بوده اما اشتباهات زیادی نیز در جایگاه این برند در بازار صورت گرفته است. رئیس جدید گروه خودروسازی فیات-کرایسلر آقای مایک مانلی در خلال مصاحبه‌ی جدیدی که انجام داده اذعان کرده مزراتی به عنوان یک برند تولید انبوه مطرح بوده و البته همسنگ بودن آن با آلفارومئو از جمله اشتباهات مدیریتی این خودروساز بوده است.
او گفته است:

زمانی که مزراتی و آلفارومئو را در یک سطح قرار دادیم دو نکته وجود داشت. اول اینکه تمرکز روی برند مزراتی کم شد. ثانیاً مزراتی در آن زمان به عنوان یک برند تولید انبوه تهدید می‌شد که هرگز نباید این‌گونه می‌بود.


دیگر فاکتورهای مهمی که باعث کاهش فروش مزراتی در بازارهای چین و اروپا شده استانداردهای آلایندگی جدیدی است که بسیاری از برندها را مجبور به توقف تولید برخی مدل‌ها کرده است.


سرجیو مارکیونه، مدیرعامل اسبق فیات-کرایسلر در ابتدا برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای مزراتی در نظر داشت و می‌خواست فروش این خودروساز در سال ۲۰۱۸ به ۷۵ هزار دستگاه برسد. هدف این خودروساز در ماه ژوئن به عدد کمتر ۵۰ هزار دستگاه کاهش یافت اما این پیش‌بینی نیز خوش‌بینانه به نظر می‌رسد چراکه مزراتی فعلاً در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

مازراتی لوانته GTS
در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری این برند ۲۶۴۰۰ دستگاه در سراسر دنیا به فروش رسانده و برای رسیدن به هدف ۵۰ هزار دستگاهی خود باید حداقل ۲۴ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر به فروش رساند. واضح است که این اتفاق رخ نخواهد داد و بازهم مزراتی را در دست‌یابی به اهداف فروش سالانه ناکام خواهد گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اصلا این شرکت خودروسازی فیات کرایسلر یک اتحاد ضعیفه که داره گند میزنه به همه برنداش از مازراتی بگیر تا جیپ , باید منحل بشه و برنداش بین برندای قوی دیگه مثل فولکس واگن فروخته بشه تا برندا دوباره اوج بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      خیلی جالبه با توجه به نامردی که در حق برندهایه آمریکایی خصوصا داج و کرایسلر کردن و پلت فرم هایه جدید رو به آلفا و مازراتی دادن حالا باید تو فکر گل گرفتن در مازراتی باشن و همینطور آلفا.فکرش رو بکنید داج چارجر.چلنجر.دورانگو.جورنی.گرند کاروان.جیپ گرند چروکی.کرایسلر 300 چندین ساله تولید میشن ولی هنوز که هنوزه روز به روز به محبوبیت و فروششون افزوده میشه در کنار این نبود جیپ گرند واگنیر کرایسلر آسپین داج وایپر ووو.که میتونن دنسا رو منفجر کنن.هر چقدر هم که در حق برندایه آمریکایی نامردی کنن بازم چرخ کمپانی رو همونا میچرخونن.یک روز کمپانی رو بدونه برندهایه آمریکایی تصور کنید و تو یه کامنت بگید نظرتون چیه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۲۹ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        بازم داستان سرایی رو شروع کردی؟؟ مرد حسابی ۲۰۰۹ کرایسلر اعلام ورشکستگی کرد اول تحقیق کنید بعد بیاید درمورد ظلمی که به کرایسلر شده حرف بزن.۲۰۰۹ کلک کرایسلر کنده شده بود با اینکه دولت امریکا و کانادا سهامدار کرایسلر بودن کاری براش نکردن همون سال فیات ۲۰ درصد سهام کرایسلر رو خرید متوجه میشی چی میگم؟؟؟بعدش فیات سهام بقیه رو خرید الان ۱۰۰ درصد سهام کرایسلر. متعلق به فیاته.فیات بود که کرایسلر رو به سوددهی رسوند کرایسلر که دیگه خودرو تولید نمیکرد قبل از اینکه فیات کرایسلر رو بخره مازراتی دوران خوبی داشت مدل گرن توریزمو خوب فروخته میشد نسل جدید کواترپورته اومد بعدش گیبلی و لوانته اومدن اوضا برای مازراتی خوب داشت پیش میرفت اما بعدش فیات تمام تمرکزش رو روی کرایسلر گذاشت که فقط تو امریکای شمالی خوب میفروشه بقه جاها هیچی.فکر میکنی فیات برای الفا و مازراتی چیکار کرده؟؟؟ فیات برای کرایسلر برای اینکه بتونه دوباره خودرو تولید کنه ۶میلیارد دلار هزینه کرد همین مبلغ میتونست ده سال پیش مازراتی و الفارو به سطح فروش و کیفیت پورشه برسونه.یادت نره داداچ فیات کرایسلر رو برای شبکه نمایندگی های کرایسلر خرید فیات خیلی تمایل داشت فعالیتش رو تو امریکا گسترش بده اما بجای اینکه صبر کنن کم کم نمایندگیهاشونو گسترش بدن لقمه گنده تر برداشتن و کرایسلر رو خریدن دلیلش فقط همین بود نه سود دهی و امار فروش و این چیزا چون کرایسلر هیچ چی نداشت جز ضرر و زیان .کرایسلر اگه بدرد بخور بود که دایملر، کرایسلر رو تو دیوار نمیکوبید یا فولکس همون زمان میخریدش خریدن کرایسلر ده سال پیش شجاعت میخواست چون این برند نفرین شده به سود دهی نمیرسید مفتم نمیخواستنش

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ferrari

        ۲۹ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        یه جوری حرف میزنی انگار کرایسلر فیات رو خریده.کرایسلر ۲۰۰۹ ورشکست شد خودرو تولید نمیکرد دایملر ۲۰۰۷ از شر کرایسلر خلاص شد فقط فیات جرات خرید کرایسلر رو داشت کرایسلر انقدر بد بود که فولکس مفتی هم نمیخواست صاحبش بشه یه برند نفرین شده بود.الانم فقط به لطف روی خوشی که بازار به کراس اوور ها و شاسی بلندها نشون داده سرپا شده .درحق کرایسلر چه نامردی شده؟؟ شش میلیار دلار فیات روی کرایسلر هزینه کرد تا به اینجا رسیده این شش میلیارد دلار الفا و مازراتی رو هم تراز پورشه میکرد هفت هشت سال پیش. اما همش صرف کرایسلر شده فیات انقدر وضعش خوب بود که کرایسلر رو بخره و چند میلیارد دلار خرجش کنه الان که به سودهی رسیده شماها میگین فیات فلانه و … نه داداچ اشتباه نزن اگه فیات نبود احتمالا خط تولید کرایسلر رو به گاوداری تبدیل میکردن .حق مازراتی و الفا این وسط ضایع شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Amir

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    امیدوارم اشتباهات فیات کرایسلر موجب خداحافظی دنیا با مازراتی نشه.همون طور که دوستمون گفتن مازراتی باید تحت مدیریت شرکتی مثل فولکس واگن یا دیگر شرکت هایی که امکانات و دانش بازگرداندن این برند محبوب ایتالیایی به سطح اول جهان رو دارند قرار بگیره.امیدوارم اتفاق های خوب برای نیزه سه شاخ ایتالیایی بیافته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. F22RAPTOR

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    بننظرم آلفا میبایست محصولات تو سگمنت
    پولو گلف بسازه که فنی داغی داشته باشن
    و ماشینهایی مثل ۴c 8c یعنی محصولاتی متفاوت از مزراتی،
    و مازراتی نسل جدید ماشینهای لوکسشوتو سگمنت سری ۳ ،۵،۷ بسازه
    که همپوشانی با آلفا نداشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      ایده خوبیه
      اما مازراتی برای ساختن یه رقیب قدر برای اس کلاس به یه پلتفرم جدید نیاز داره
      که این پلتفرم جدید بسیار بسیار هزینه بر هست و مازراتی مشتریهاش رو از دست داده
      فرض کنیم این سرمایه گذاری سنگین انجام شد
      اگه تو بازار موفق نشه میشه یه شکست خیلی‌ خیلی‌ سنگین و کمر شکن
      حالا باید تصمیم بگیرن توانایی انجام این ریسک رو دارن؟
      اینجاست که جواب دادن به سوال خیلی‌ سخت میشه
      حالا ۳تا پلتفرم که جای خود دارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F22RAPTOR

        ۳۰ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (2597 ديدگاه)

        ببین معمولا این حرکت با ساختن کوچیک ترین سگمنت شروع میشه
        مثلا میتونه اولین استارتش رو با پلتفرم جولیا شروع کنه و سگمنت کامپکتشو راه بندازه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Ahmad

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    مزراتی در ماه پیش تنها 950 دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده و واضح است که روزگار خوشی دارد.
    این سطر با بقیه مطلب جور نیست.
    امیدوارم مازراتی همیشه با قدرت ادامه بده.تو ایران که خیلی طرفدار داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (4500 ديدگاه)

      سلام
      بجای کلمه ی دارد باید ندارد قرار می گرفت که بابت این اشتباه از شما معذرت می خوام.
      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۲۹ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (572 ديدگاه)

        جناب شاهین، بهتر نیست بجای معذرت خواهی، متن رو اصلاح کنید؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۲۹ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (4500 ديدگاه)

          سلام
          سطح دسترسی من در اندازه ی ویرایش بعد از متن نیست. البته تمام سعیمو می کنم که قبل از انتشار مطالب یه ویراستاری کلی روی اونا انجام بدم ولی خب چون حجم مطالب زیاد هست به همون خاطر گاهی اوقات این موارد پیش میاد.
          مخلصم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. حسن

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (154 ديدگاه)

    مازراتی پتانسیل بالایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Elmiraj

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    اگر چیپ و رم از این گروه جدا کنی در عرض یک ماه فیات کرایسلر نابود میشه …
    .
    .
    کاش کرایسلر با همین سه زیرمجموعه قدیمی از فیات جدا می شد و به تنهایی به کار خودش ادامه می داد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir Amini

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اشتباه این بود که مازراتی شد رقیب پورشه از نظر قیمتی و مدلی ولی از نظر کیفیت پورشه کجا مازراتی کجا هیچ برندی نمیتونه رقیب پورشه بشه الان چون استون مارتین که یه لول بالاتره بیمرو بنزو جگوار و آلفا که یه لول پایین‌تر هستن فقط خود مازراتی هست که با اصالت و محبوب ولی خب کیفیتش به پورشه نمیرسه فیات میخاست کاری کنه که مازراتی ام مثل پورشه با فروش سالی 200 الی 250 هزار دستگاه از آلفا که رقیب بیمر هست بیشتر سود بده که هنوز نتونسته به هدفش برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۳۰ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      اصلا چه ربطی به پورشه داره الکی برند بازی در میاری کل زیر مجموعه های کرایسلر دارن نابود میشن کرایسلر ۳۰۰و۲۰۰ که رقیب پورشه نیستن داج دارت که رقیب پورشه نیست جیپ ها که رقیب پورشه نیستن حتی آلفارومئو هم فروشش نا امید کننده بوده مدیریت مافیایی به سبک ایران این بلا رو سرشون آورده با این مدیریت هم روز به روز اوضاعشون بدتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amiramini

        ۳۰ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (225 ديدگاه)

        من کاری به برندهای دیگه این گروه ندارم گفتم میخواستن مازراتی رقیب پورشه بشه که نتونستن حالا برندهای دیگه این گروه ام حالشون خوب نیست اون جداس که بعله حرف شمام درسته مدیریت غلط پشت این برندهاس

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. mahdy

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    این برند الان میبایست با پورشه رقابت کنه
    یعنی یک سرو گردن لوکس تر و خاصتر از بنز و بی ام و و یک سرو گردن اقتصادی تر و عام تر از شرکت هایی مثل استون مارتین
    ولی الان مازراتی کجا پورشه کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا