مسابقات

آلن پروست , قهرمان قرن

آلن ماریه پاسکال پروست یکی از بزرگان F1 است.او چندین عنوان ورزشی در طول دوران حرفه ای خود بدست آورده که خیلی از آنها برای نخستین بار به ثبت رسیده است. به عنوان مثال او نخستین فرانسوی بود که توانست به قهرمانی F1 دست یابد. او همچنین اولین راننده ای بوده که تواسته از چهار عنوان قهرمانی (۱۹۸۵-۱۹۸۶-۱۹۸۹-۱۹۹۳) را در این رشته کسب کند. پیش از حضور پروست در سری مسابقات,  بزرگ ترین های F1 همچون خوان مانوِِل فانجیو , جکی اسوارت, نیکی لاودا, نلسون پیکه وحتی آیرون سنا نهایتا به ۳ بار قهرمانی دست یافته بودند و تنها کسی که توانست رکورد ۴ مرتبه قهرمانی او را بشکند پدیده قرن بیستم مایکل شوماخر آلمانی است. آلن پروست همچنین یکی از کسانی است که توانسته است جایزه قهرمانی قرن را از آن خود کند. این نکته از آن جهت مهم است که غیر از او کسانی که موفق به کسب این عنوان شده اند پله(فوتبال) – محمد علی کلی (مشت زنی) – کارل لوییس(دو و میدانی) و استفی گراف (تنیس) هستند.

آلن پروست در ۲۴ فبریه ۱۹۵۵ در فرانسه متولد شد او در سنین کودک بسیار پر جنب و جوش بود و انحراف بینیش نیز به خاطر حوادث های بچگیش است. او پیش از روی آوردن به اتومبیلرانی در کشتی و فوتبال فعالیت داشت اما در ۱۴ سالگی هنگامی که به تعطیلات خانوادگی رفته بود برای اولین بار کار تینگ سوار شد و به این نتیجه رسید که استعدادش در رانندگی است. وی قبل از ۲۰ سالگی بارها قهرمان کارتینگ شد.او پیش از ورود به رده بزرگسالان چند عنوان قهرمانی دیگر نیز در اروپا بدست آورد تا اینکه در ۱۹۷۸به رده فرمول۳ راه یافت. وی در سال ۱۹۷۹ توانست در سطح فرانسه و حتی اروپا نیز به قهرمانی F3 برسد واز اینجا بود که در کانون توجه بسیاری از مدیران تیم های مطرح F1 قرار گرفت. در آن زمان پیشنهادهای متعددی از سوی فعالان این حوزه دریافت کرد که پس از مدتی بالاخره مکلارن (۱۹۸۰-۸۳-۸۴-۸۵-۸۶-۸۷-۸۸-۸۹) را به عنوان نخستین تیم خود برگزید. او همچنین در سال های بعد برای تیم های تیم های رنو (۱۹۸۱-۱۹۸۲) – فراری (۱۹۹۰-۱۹۹۱) و ویلیامز (۱۹۹۳) رانندگی کرد. وی همچنین پس ازبرگشت دوباره به مکلارن با جکی اسوارت و آیرون سنا هم تیمی بود. او درسال هایی که با سنا هم تیمی بود باوی مشکلات بسیاری داشت و به همین خاطر از مکلارن جداشد. وی وقتی به ویلیامز پیوست در قرارداد ذکر کرد که آیرون سنا حق پیوستن به این تیم را ندارد.

ملیت:فرانسه

سال های حیات:۱۹۵۵ تا ۱۹۹۳

سال های فعالیت:۱۹۸۰ تا ۱۹۹۱ و۱۹۹۳

تیم ها:مکلارن-رنو-فراری-ویلیامز

تعداد مسابقات:۲۰۲

تعداد قهرمانی:۴

تعداد پیروزی:۵۱

تعداد سکو نشینی:۱۰۶

تعداد پل پوزیشن:۳۳

تعداد رکورد سرعت:۴۱

منبع : مجله سرعت  شماره۳۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود مهدوی نیا

مسعود مهدوی نیا www.f1-gp.blogfa.com

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Alpha

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    هیچ پخی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 4
  2. Alpha

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    جلوی لوییس همیلتون باید لنگ بندازه

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. شایان

      ۹ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      همیلتون رانندست مگه؟ مرسدس نبود همیلتون معنا نداشت فقط روی جو رسانه ای یکم اسم در کرد که جلوی فتل هم هیچ پخی نیست اتفاقا به پای آلونسو هم نمیرسه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. Alpha

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    حتی به پای فرناندو آلنسو نمیرسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. کمال کیانی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه آلن پروست 4 بار قهرمان فرمول یک شده با افتخاراتی که تا قبل از شوماخر کسی به خواب هم نمیدید اونم در حالی که هم تیمی اش آیرتون سنا افسانه ای بود که همیشه با هم رقابت جانانه ای داشتن حالا یه عده بچه که باید التماس باباشون کنن سوییچ پراید دستشون بده میگن هیچ پخی نیست !! انصافا زیبا نیست ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا