مسابقات

آمار گرندپری مکزیک، هفدهمین قهرمانی بریتانیایی‌ها در فرمول یک

لوئیس همیلتون بالاخره توانست چهارمین عنوان قهرمانی جهان خود را در گرندپری مکزیک، مسابقه‌ای که به مذاق او خوش نیامد و Lap هم شد، قطعی کند و کتاب رکوردهای فرمول یک را بازنویسی کند. با هم به بررسی آمارهای گرندپری مکزیک می‌پردازیم.

آمار مربوط به چهارمین عنوان قهرمانی جهان لوئیس همیلتون

  • لوئیس همیلتون پنجمین راننده در تاریخ فرمول یک است که ۴ بار یا بیشتر قهرمان جهان شده است. خوان مانوئل فانجیو (۱۹۵۱و ۵۷-۱۹۵۴)، آلن پراست (۸۶-۱۹۸۵، ۸۹، ۹۳ )، مایکل شوماخر (۹۵-۱۹۹۴، ۲۰۰۴-۲۰۰۰ ) و سباستین فتل (۱۳-۲۰۱۰) قبل از همیلتون انگلیسی به این رکورد دست یافته بودند.
  • همیلتون همانند مایکل شوماخر، در ۳۲ سالگی چهارمین قهرمانی جهان خود را به دست آورد. فتل در ۲۶ سالگی به چهارمین قهرمانی جهان خود رسید.
  • این دومین بار است که همیلتون قبل از اتمام فصل، قهرمانی خود را قطعی می‌کند. او در ۲۰۱۵ نیز، قبل از اتمام فصل قهرمانی خود را قطعی کرد.
  • همیلتون یک دور کمتر از رانندگان پیشتاز زد و در رده‌ی نهم به کار خود پایان داد. او بعد از جیمز هانت در فصل ناگوار ۱۹۷۶، اولین راننده‌ای است که Lap شد و قهرمان جهان شد.
همیلتون در حال نوازش اسب زیبای مرسدس خود
  • با چهارمین عنوان قهرمانی جهان، همیلتون پرافتخارترین راننده‌ی انگلیسی است. بعد از او جکی استوارت با سه قهرمانی قرار دارد. او همچنین تعداد قهرمانی انگلیسی‌ها در فرمول یک را به ۱۷ عنوان رساند. نزدیک‌ترین کشور به انگلیس در این رکورد آلمان با ۱۲ عنوان قهرمانی است. همچنین از ۲۰۰۸ تابه‌حال، تنها رانندگان آلمانی و انگلیسی قهرمان جهان شده‌اند.
  • همیلتون سومین راننده انگلیسی است که در مکزیک به‌عنوان قهرمانی خود دست‌یافته. جان سورتیز در ۱۹۶۴ و گراهام هیل در ۱۹۶۸ در همین پیست قهرمانی خود را قطعی کرده بودند. دِنی هولم، راننده نیوزلندی دیگر راننده‌ای است که در مکزیک قهرمان جهان شده.
  • باید یادآور شویم که هر ۴ قهرمانی همیلتون در ۴ کشور مختلف به‌دست‌آمده است. برزیل، ابوظبی، امریکا و حالا مکزیک.

  • مکزیک ششمین مسابقه در ۲۰۱۷ بود که همیلتون روی سکو نرفت؛ اما او بیست و سومین مسابقه پیاپی خود با امتیاز را گذراند. این یعنی ا تنها ۴ مسابقه با رکورد ۲۷ مسابقه‌ای کیمی رایکونن فاصله دارد. در ضمن این دومین بار بود که همیلتون در مسابقه‌ای که سکو کسب نکرد، قهرمانی را از آن خود کرد. اولین بار سال ۲۰۰۸ بود که او با پنجم شدن در برزیل قهرمان جهان شد.
  • این چهارمین بار پیاپی است که مرسدس هم در بخش تیمی و هم انفرادی قهرمانی را کسب می‌کند. اگر این رکورد برای یک سال دیگر ادامه یابد، به رکورد ۵ قهرمانی پیاپی تیمی/انفرادی فراری که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به‌دست‌آمده آمد می‌رسد. به نظر شما آیا پیکان‌های نقره‌ای سال آینده در این رکورد هم‌رده‌ی فراری خواهند شد؟

دیگر آمارهای گرندپری مکزیک

  • همیلتون با کسب عنوان قهرمانی، تمام توجهات را به خود جلب کرد. اما برد مکس ورشتپن از رده‌ی دوم خط استارت نیز بسیار قال ستایش است. این دومین برد او در این فصل و سومین برد این هلندی ۲۰ ساله در فرمول یک است. تمام سه برد مکس ورشتپن، که رکورد جوان‌ترین برنده‌ی فرمول یک را جابه‌جا کرد، در سن کمتر از اولین برد رکورددار قبلی به‌دست‌آمده است. رکورددار قبلی جوان‌ترین برنده، در دستان سباستین فتل بود که هنگام اولین برد خود در گرندپری ایتالیا در ۲۰۰۸، ۲۱ سال و ۷۳ روز سن داشت.
  • بعد از تمام بدشانسی‌های مکس در نیمه‌ی اول فصل، حال ورشتپن در چهار گرندپری اخیر با کسب ۸۰ امتیاز بیشتر از هر راننده‌ی دیگری امتیاز گرفته. البته او دقیقاً بعد از رفتن دنیل کویات، این امتیازات را به دست آورده است.
  • حال ردبول ۳ پیروزی در این فصل به دست آورده. این بهترین عملکرد آن‌ها بعد از ۲۰۱۴ است. در ۲۰۱۴ نیز آن‌ها بعد از ۳ فصل فرمانروایی بر فرمول یک، تنها ۳ پیروزی کسب کردند.
  • والتری بوتاس، با دوم شدن در مکزیک، یازدهمین سکوی خود را کسب کرد. بوتاس و فتل، تنها ۱ سکو کمتر از همیلتون کسب کرده‌اند.

  • بوتاس حال تنها ۱۵ امتیاز کمتر از فتل دارد. اگر او قادر باشد که از فتل پیشی گرفته و دوم شود، یک رکورد جدید برای مرسدس ثبت خواهد شد و چهارمین سالی خواهد بود که رانندگان مرسدس رده‌های اول و دوم را از آن خو می‌کنند.
  • کیمی رایکونن ششمین سکوی این فصل خود را کسب کرد. از ۲۰۰۸ تابه‌حال، این بیشترین تعداد سکو است که او با فراری گرفته.
  • اما همانند ورشتپن، این اولین سکوی کیمی در مکزیک بود که تعداد پیست‌هایی که در آن‌ها روی سکو رفته را به عدد ۲۹ رساند که در بین رانندگان کنونی فرمول یک از این نظر برترین راننده است. کیمی تنها در پیست شهری باکو و پیست بین‌المللی Buddh هند روی سکو نرفته. همیلتون در ۲۷ پیست از ۲۹ پیستی که در آن مسابقه داده سکو کسب کرده، فتل در ۲۵ پیست از ۲۹تا و آلونسو در ۲۶ پیست از ۳۱ پیست، سکو گرفته‌اند.
  • سباستین فتل در آخر هفته‌ای که پنجاهمین پول پوزیشن خود را کسب کرد، چهارم شد و روی سکو نرفت تا چهارمین بار در ۵ مسابقه اخیر باشد که روی سکو نرفته.
  • فتل از بین پیست‌های کنونی فرمول یک، تنها در مکزیک روی سکو نرفته. البته او در این پیست برای پنجمین بار در این فصل و سومین بار در ۴ مسابقه اخیر، سریع‌ترین دور مسابقه را ثبت کرد.

  • استبان اُکُن راننده‌ی فورس ایندیا در این مسابقه نیز امتیاز کسب کرد تا تنها در یک مسابقه این فصل امتیاز کسب نکرده باشد. او همچنین بیست و هفتمین مسابقه پیاپی خود را تمام کرد. بیشترین تعداد تمام کردن مسابقه از زمان شروع فرمول یک.
  • راننده بومی سرجیو پرز ۲ رده عقب‌تر از هم‌تیمی خود و در رده‌ی هفتم مسابقه را تمام کرد. او هنوز در یک مسابقه‌ی خانگی جلوتر از هم‌تیمی خود کار را به پایان نبرده است. البته او با امتیاز گرفتن در خانه، پانزدهمین مسابقه فورس ایندیا با امتیازگیری هر دو راننده را رقم زد. با این نتیجه، فورس ایندیا بالاتر از تیم باسابقه‌ی ویلیامز در رده‌ی چهارم جدول ایستاد.

  • لنس استرول در مکزیک، تولد ۱۹ سالگی خود را جشن گرفت و در جایگاه ششم مسابقه را تمام کرد. این دومین نتیجه‌ی خوب او در فصل آغازینش بود. بهترین نتیجه‌ی او سومی در باکو بود. حال او برای اولین بار در این فصل، در جدول امتیازات بالاتر از هم‌تیمی باتجربه‌ی خود فیلیپه ماسا ایستاد.
  • هشتم شده کوین مگنوسن در مکزیک، هاس را به ۱ امتیازی رنو در جدول رساند. حال هاس و رنو برای کسب رده‌ی هفتم تیمی با هم رقابت می‌کنند. این پنجمین امتیاز گیری مگنوسن در این فصل بود.
  • از رنو گفتیم. آن‌ها برای دومین بار در این فصل، هیچ راننده‌ای برای عبور از خط پایان نداشتند. نیکو هالکنبرگ برای اولین بار در دوران فرمول یک خود در سه مسابقه‌ی پیاپی، موفق به اتمام مسابقه نشد.

  • دیگر رکورد DNF (تمام نکردن مسابقه) که در مکزیک به دست آمد متعلق به ریکاردو بود. او برای اولین بار پس از مسابقه‌های سنگاپور و کره در ۲۰۱۳، دو مسابقه‌ی پیاپی را تمام نکرده است.
  • فرناندو آلونسو برای اولین بار پس از مسابقه‌ی امسال مجارستان، در میان ۱۰ نفر برتر مسابقه قرار گرفت. او حالا ۲ امتیاز کمتر از هم‌تیمی جوان خود استافل وندورن دارد. آیا جایگاه این دو راننده قبل از اتمام فصل تغییر خواهد کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (158 ديدگاه)

    با سلام
    تبریک هم به تیم مرسدس و هم به لوییس تبریک ویژه به فتل که بسیار عالی جنگید ولی خب دیگه نمی تونست خودش را نزدیک کنه همیلتون بسیار با سیاست رانندگی کرد و رتبه 9 را به دست آورد چون اگه رتبه اش زیر 9 بود امکان کوچکی برای فتل تو مسابقات بعدی به وجود می آمد البته ایشون تضمین داد که تو دو مسابقه آتی سکو و اولی را می گیره البته باید صبر کرد و دید و البته از رانندگی عالی مد مکس و همچنین اکون نیز نباید غاقفل شد .حدس من اینه که مرسدس برا فصل بعد هم پرچمدار خواهد بود واقعا دوام موتور W08 امسال بسیار عالی بود مرسدس گل کاشته بودالبته مشکل داون فرس داشتند امسال . ولی به نظرم ماشینی خوب بود که دوام W08 ایرودینامیک RB13 (ردبول)و داون فرس فراری را داشته باشه .از حالا یه مژده به هوادارهای F1 را بدم که فصل 2019 یه فصل سرتاسر هیجان انگیز خواهد بود با توجه به جابجایی های رانندگان و …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی 911

    ۱۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    یه نظر سنجی توانایی همیلتون = لایک توانایی مرسدس= دیس میخام بدونم نقش کدوم در قهرمانی مهمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      مهدی جان این دومین تیکه ی شما به انگلیسی هاست((یکیشو خودت میدونی))
      جالبه که خیلی خوب و مظلوم تیکه میندازی??
      تو این نظر سنجیت هم شرکت نمیکنم،چون معتقدم همیلتون این فصل بی نقص و کاملا هوشیار رانندگی کرد((برو صحبت های فتل هم بخون))
      دوام بنز هم عالی بود.
      هر دو تای این ها عامل قهرمانی تیمی و انفرادی بود.
      مطمئن باش یک راننده ی خوب اگه ماشین خوبی نداشته باشه موفق نیست، و یک راننده ی بد و حتی متوسط با ماشین عالی هم نمیتونه موفق عمل کنه.
      ماشین ردبول فتل و چهار قهرمانی رو به یاد بیار.
      همیلتون و فتل و آلونسو به زودی از فرمول یک خواهند رفت،آینده از آن رانندگانی مثل ورشتپن هستن.
      پس خودمونو زیاد درگیر اینکه کی خوبه یا بده یا ماشین عامل برتریه و….نکنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۱۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (158 ديدگاه)

      با سلام
      دوست عزیزاین مقایسه کاملا غلطه چون فرمول یک یه مسابقه تیمی هست مثل یه تیم فوتبال که بر ا برنده شدن همه تیم باید خوب کار کنند حالا یه زمانی شما یه ستاره ای در تیم دارید که می تونه خیلی تاثیر گذار باشه ولی اگه اجز دیگه تیم خوب کار نکنه ستاره تنها کاری ازش بر نمیاد .تیم مک لارن هوندا را بینید شاسی عالی ایرودینامیک عالی راننده الونسو که یه ستاره است ولی موتور افتضاح و کار همه را خراب می کنه این ها به هم ربط دارند تیم مرسدس امسال بهتر از بقیه کار کرد و همیلتون هم ستاره تیم بود .باید همه اجزا تیم عالی باشن که بتونند بهتر باشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. mohsen

    ۱۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    واسم جالبه اون همه مهندس بنز واسه اون ماشین زحمت میکشت بعد میاد پرچم انگلیس رو میبره بالا سرش
    یکی نیس بهش بگه داداش داری اشتباه میزنی
    و به نظرم بیشترین جلب توجه رو فتل انجام داد در مکزیک واقعا جنگید و رانندگی حرفه ای خودش رو به رخ همه کشید
    به قول هوادارای تراختور عیبی ایشالا سال بعد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      دوست عزیز اکثر مهندسای تیم مرسدس انگلیسی هستن، خود تیم مرسدس هم در انگلیسه، موتورش هم توسط شرکت ایلمور انگلیسی طراحی میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۱۲ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        داداش موتور هاشو این شرکت می‌سازه:
        Mercedes AMG High Performance Powertrains
        که صد در صد سهامش متعلق به این شرکته آلمانیه:
        Daimler AG

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          داداش مک لارن هم سهامدارای عرب داره ولی ما بهش نمیگیم عربی.
          چه ما خوشمون بیاد چه نیاد بخش اف1 بنز مدیون مهندسای انگلیسی هستش.همونطور که بنتلی بخش اعظم موفقیت هاش رو مدیون فولکس و مهندسای آلمانیه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          اینجا هم ما توضیح دادیم،اگه خواستی بخون.
          https://www.pedal.ir/هوندا/کمک-هوندا-مرسدس-فرمول-1/

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

          ۱۲ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          دوست عزیز این شرکتی ک اسم بردی همون ایلمور انگلیس هس ک دایملر بعد خرید سهامش اسمشو تغییر داده.

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا