مسابقاتهفته نامه

رکوردداران ناخواسته، رانندگان بدون سکو!

نیکو هالکنبرگ، در زمان پیوستن به ویلیامز در ۲۰۱۰ دارنده چند عنوان قهرمانی در رده‌های پایه اتوموبیل‌رانی بود. اما این آلمانی بااستعداد بااینکه هفته پیش در سنگاپور برای بار صدوبیست‌ونهم در مسابقه فرمول یک شرکت کرد؛ هنوز موفق به کسب سکو نشده. با این آمار رکوردی ناخواسته برای او ثبت شد. ببینیم رقبای او برای کسب این رکورد چه کسانی بوده‌اند. رانندگان دیگری که مسابقه‌های زیادی را از بدو ورود به فرمول یک بدون کسب سکو به پایان رسانده‌اند گرد هم آورده‌ایم.

پیرکارلو جینزانی-۷۵ مسابقه بدون سکو

همه راننده‌ها حاضر به شرکت در فرمول یک به هر قیمتی نیستند. اما جینزانی عقیده دیگری داشت. او می‌گفت:

بهتر است در رده‌های آخر فرمول یک باشی، تا این‌که اصلاً در فرمول یک نباشی

این ایتالیایی تقریباً تمام دوران فرمول یک خود را در همان رده‌های آخر قرار داشت؛ اتوموبیل‌های ضعیفی می‌راند و اغلب در تعیین‌خط دچار کشمکش بود. درواقع او در ۷۵ گرندپری شرکت کرد و درنهایت با ۲ امتیاز در تاریخ رانندگی فرمول یک، به کارش پایان داد. درواقع او در گرندپری دالاس ۱۹۸۴ پنجم شد و این ۲ امتیاز را به‌دست آورد.

ویتانتونیو لیوزی-۸۰ مسابقه بدون سکو

دومین ایتالیایی لیست ما کار خود را در سال ۲۰۰۵ با ردبول شروع کرد. سپس برای سال ۲۰۰۶ به تیم خواهر ردبول -تورو روسو- منتقل شد. او قبل از خروج از تورو روسو در انتهای فصل ۲۰۰۷، ۳۵ بار برای تورو روسو مسابقه داد اما در کسب سکو ناموفق بود. خروج لیوزی از ردبول پایان دوران فرمول یک او نبود. او در ۲۰۰۸ به‌عنوان راننده تست به فورس‌ایندیا ملحق شد و در اواسط فصل ۲۰۰۹ و بعد از مسابقه اسپا، با انتقال یکی از رانندگان فورس‌ایندیا به فراری، راننده اصلی تیم شد و ۲۴ بار برای آن‌ها مسابقه داد. او در ۲۰۱۱ نیز ۱۷ بار برای تیم HRT مسابقه داد ولی هرگز پای این ایتالیایی به سکو باز نشد.

مارک سورِر-۸۲ مسابقه بدون سکو

این راننده بااستعداد سوئیسی که در سال ۱۹۷۹ با تیم Ensign وارد فرمول یک شد، ۸۲ شروع بدون سکو داشت.او در سال ۱۹۸۰ در حال رقابت سومین مسابقه‌اش بود که تصادف کرد و مچ پای او شکست. دو سال بعد نیز تصادفی دیگر جراحتی مشابه دید. اما او در فرصت اندکی که میان این آسیب‌دیدگی‌ها داشت، خود را به‌عنوان راننده‌ای بااستعداد نشان داد و در گرندپری برزیل یک مقام چهارمی به‌دست آورد. او یک مقام چهارمی دیگر در سال ۱۹۸۵  که در تیم Brabham در کنار نلسون پیکه رانندگی می‌کرد به‌دست آورد.

جاناتان پالمر-۸۳ مسابقه بدون سکو

پدر جولین پالمر، راننده تیم رنو، در سال‌های ابتدایی دوران فرمول یک خود اغلب حتی جزء ده نفر اول مسابقه هم قرار نمی‌گرفت. او در سال ۱۹۸۷ به تیم Tyrrell پیوست. با موتور ضعیف تنفس طبیعی اتوموبیل این تیم، او در برابر موتورهای توربوی پرقدرت تیم‌های بالای جدول، شانسی برای پیروزی نداشت. البته او در انتهای همان سال به کسب سکو نزدیک شد و در گرندپری استرالیا مقام چهارم را به‌دست آورد.

اویکو کاتایاما-۹۵ مسابقه بدون سکو

این راننده ژاپنی، بعد از دوران فرمول یک خود، از بسیاری از بلندترین کوه‌های دنیا بالا رفت، اما در طول دوران فرمول یک خود، موفق به بالا رفتن در گرندپری‌ها و کسب سکو نشد. او راننده سریعی بود اما در بدو ورودش به فرمول یک، با تیم‌های larrouse و Tyrrell نمایش خوبی نداشت. سال ۱۹۹۴، تنها سالی بود که این راننده کوچک‌جثه اهل توکیو توانست خودی نشان دهد و در بیشتر موارد از هم‌تیمی باتجربه خود، مارک بلاندل سریع‌تر بود. در سال‌های بعد او هیچ‌وقت اتوموبیل خوبی نداشت و همیشه در تلاش برای رقابت در انتهای جدول بود.

پدرو دینیز-۹۸ مسابقه بدون سکو

وقتی او پس از موفقیت‌های اندک در کلاس‌های پایین‌تر مسابقات، در سال ۱۹۹۵ با حمایت‌هایی وارد فرمول یک شد کسی فکرش را نمی‌کرد که او ۱۰۰ مسابقه در این کلاس دوام بیاورد. برای فصل‌های متوالی، دینیز با اتوموبیل یکسان ضعیف‌تر از هم‌تیمی خود عمل می‌کرد و بهترین مقامی که به‌دست آورد مقام پنجمی بود.

فیلیپه الیوت-۱۰۹ مسابقه بدون سکو

الیوت در ۹ فصل فرمول یک شرکت کرد. او در ۱۹۸۴ توسط تیم کم بودجه RAM Racing به فرمول یک معرفی شد و بیشتر دوران فرمول یک خود را در تیم‌های فرانسوی Lieger و Larrousse گذراند. در فصل ۱۹۹۴ که مک‌لارن از موتورهای پژو استفاده می‌کرد، الیوت در گرندپری سنگاپور جایگزین میکا هاکینن شد و بهترین رده خود را به‌دست آورد که رده پنجم بود. او که از طرف شرکت پژو به مک‌لارن تحمیل ‌شده بود در تعیین‌خط در کمال ناباوری یک رده پایین‌تر از مارتین براندل، هم‌تیمی خود ایستاد. اما در مک‌لارن نیز موفق به کسب سکو نشد و افتخار او ماندن طولانی در فرمول یک بود.

پیرلوییجی مارتینی-۱۱۹ مسابقه بدون سکو

امیدهای این راننده بااستعداد، به تیم میناردی بود. او که دوران پرفرازونشیبی در فرمول یک داشت، چند بار به سکو نزدیک شد، اما نتوانست جایگاهی بهتر از چهارمی به‌دست آورد. حتی در مسابقه‌ای که در آن پیشتاز بود در آخر پنجم شد. یک‌بار هم در تعیین‌خط سوم شد و بار دیگر دوم شد اما بازهم نتوانست به روی سکو برود.

آدریان سوتیل-۱۲۸ مسابقه بدون سکو

عنوان دار قبلی تعداد مسابقات بدون سکو، تمام دوران فرمول یک خود را به‌جز یک‌فصل در فورس‌ایندیا سپری کرد. فورس‌ایندیا در دوران او در تیم‌های متوسط جدول قرار داشت اما در فصل ۲۰۰۹ در پیست‌های سرعتی اسپا و مونزا، عملکرد خوبی داشت و حتی در اسپا راننده دیگر آن‌ها جیانکارلو فیسیشلا پول پوزیشن را به‌دست آورد اما در مسابقه کار را به رایکونن واگذار کرد و دوم شد، اما سوتیل نتوانست به سکو نزدیک شود. در مسابقه بعدی که در پیست مونزا در ایتالیا برگزار شد سوتیل در تعیین‌خط دوم شد اما این عملکرد خوب او سکو را برای او ضمانت نمی‌کرد؛ درنهایت در نزدیک‌ترین مکان به سکو در رتبه چهارم به مسابقه خود پایان داد، تنها با نیم ثانیه اتلاف نسبت به کیمی رایکونن. تیم او دیگر به سکو نزدیک نشد تا در سال ۲۰۱۴ در مسابقه مجارستان او رکورد قبلی تعداد مسابقات بدون سکو را شکست و در رده اول رانندگان سکو نگیر قرار گرفت. اما خبر خوشحال‌کننده برای او این است که این رکورد به‌دست راننده دیگری شکسته شده و نام او از صدر جدول سکو نگیران پاک‌شده است.

نیکو هالکنبرگ۱۲۹ مسابقه بدون سکو

سریع، قابل‌اطمینان و محترم، این صفت‌ها کافی بود تا رنو تصمیم بگیرد تیم خود را حول این راننده بسازد. عجیب است که او هنوز سکویی در فرمول یک به‌دست نیاورده اما باید در نظر گرفت که نیکو همیشه اتوموبیل‌های متوسطی می‌رانده و عملکرد خوب او با اتوموبیل رنو در فصل جاری خود گواه این مدعاست. به یاد بیاوریم که هالکنبرگ با شرکت در مسابقات لمانز در ۲۰۱۵ با اتوموبیل پورشه، در اولین حضور خود در این مسابقات، مقام اول را به‌دست آورد. او همچنین در اولین فصل حضور خود در فرمول یک، یک پول پوزیشن به‌دست آورد و در ۲۰۱۳ هنگامی‌که برای سائوبر رانندگی می‌کرد در گرندپری کره جنوبی، کیمی رایکونن و لوئیس همیلتون را پشت سر گذاشت و در گرندپری ۲۰۱۲ برزیل هم عملکرد بسیار خوبی داشت و لایق سکو بود، همچنین عملکرد او در گرندپری آذربایجان امسال نیز عالی بود. اما خبر خوب برای او این است که این راننده جوان آلمانی در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارد و هنوز فرصت زیادی برای کسب سکو در فرمول یک پیش روی اوست و تیم او نیز هر مسابقه نسبت به مسابقه قبل پیشرفت می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. HORSE

    ۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (217 ديدگاه)

    همین مسابقه ی بعدی سوار یه فراری یا یه مرسدس بشه رکورد شکنیش تمام میشه! واقعا اهمیت ماشین رو نمیشه انکار کرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmadreza 2002

      ۶ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      قطعا همین طوره تو موتو اسپرت کلا ماشین یا موتور نقش پر رنگ تری داره نمونه ش همین لورنزو که این فصل همه دید گاه ها در بارش عوض شد
      واقعا ادم دلش برای بعضی از اینا می سوزه که به خاطر ماشین ضعیف نتونستن استعداد خودشون رو نشون بدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. akrh78

        ۶ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (1358 ديدگاه)

        ایول اصل مطلب رو خودت گفتی : “قطعا همین طوره تو موتو اسپرت کلا ماشین یا موتور نقش پر رنگ تری داره”
        و آدم دلش برای بعضی اونا میسوزه که به خاطر ماشین هیولا تونستن اسم و رسم و تایم و رکورد برا خودشون دست و پا کنن
        #حقیقت_تلخ

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Meysam..LaFerrari

          ۶ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          آره ، مثلا سباستین فتل.
          #حقیقت_شیرین

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Porsche

    ۶ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از این مطلب زیبا
    فقط اینکه نیکو هالکنبرگ تو سال ۲۰۱۵ با پورشه قهرمان مسابقه ۲۴ ساعته لمان شد‌. لطفا تصحیح کنید. ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک محبی

      ۶ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      ممنون از شما دوست عزیز
      البته وب‌سایت منبع، سال 2016 رو ذکر کرده بود و باعث اشتباه ما شد…

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا