مسابقات

تغییر ظاهری خودروهای فرمول یک به نام افزایش ایمنی

به دنبال تلاش مداوم فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) برای افزایش ایمنی رانندگان و مسابقات، شاید ظاهر خودروهای فرمول ۱ برای همیشه تغییر کند. طبق گزارش FIA، فراری هفته آینده و در گرندپری بریتانیا، یک “حفاظ” شفاف برای کابین خودرو را در حیطه آزمایش قرار خواهد داد. وظیفه این “حفاظ”، محافظت کردن از سر رانندگان در برابر باقیمانده‌هایی است که بر روی پیست به پرواز در می‌آیند.


طبق رندر دیجیتالی که FIA از خودروی فرمول یکی که از این حفاظ بهره می‌برد روی سایتش گذاشته، این حفاظ شباهت غیرقابل‌انکاری با آسمانه یا کاناپی (canopy) هواپیماهای جنگنده دارد. این شیشه جلوی پلی کربناتی، جلو و دورتادور کابین راننده را پوشانده و بالای آن را به حال خود وا می‌گذارد. FIA به‌شدت منتظر بازخورد رانندگان شرکت‌کننده در گرندپری بریتانیا نسبت بدین طرح است. همچنین این طرح ماه آینده و در مقیاسی بزرگتر در پیست “مونزا”ی ایتالیا در معرض آزمایش قرار خواهد گرفت.


طی یکی دو سال اخیر و پس از مرگ دو تن از رانندگان، محافظت از سر به بحث داغ محافل تبدیل شده است. سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ ه.ش) بود که جولز به یانکی (Jules Bianchi)، راننده فرانسوی تیم فرمول ۱ ماروشیا (Marussia) در مسابقات جهانی، پس از آسیب شدیدی که به سرش وارد شد، چند ماه بعد و در سن ۲۵ سالگی از دنیا رفت. همچنین ۲ سال پیش راننده سری رویدادهای IndyCar، جاستین ویلسون (Justin Wilson)، از جانب سر مورد اصابت باقی مانده‌های درحال پرواز روی پیست قرار گرفت و مدتی بعد به دلیل شدت جراحات چشم از جهان فرو بست. همان‌گونه که تاکنون بارها در تاریخ مسابقات اتفاق افتاده، مرگ رانندگان تلنگری برای افزایش ایمنی بوده است.


هرچند ایمنی رانندگان اهمیت دارد، اما عزم راسخ FIA برای پوشاندن دورتادور کابین خودرو، مخالفانی نیز داشته است. حامیان ایمنی بر این عقیده‌اند که وجود این محفظه، در شرایط اضطراری خروج رانندگان از خودرو و همچنین دستیابی امدادرسانان به آنان را با مشکل مواجه می‌کند. هرچند برخی از این مخالفان نه به فکر رانندگان، بلکه به فکر ظاهر تغییر یافته خودروهای فرمول ۱ اند.


آخرین تلاش FIA برای افزایش ایمنی کابین، اندک بویی از زیبایی نبرده بود. این محافظ که هالو (halo) نام داشت، از حلقه‌ای که دور سر راننده را می‌پوشاند و همچنین ستونی عمودی رو به روی او تشکیل می‌شد. بااین‌همه، فدراسیون فصل قبل آن را آزمایش کرده و حتی امیدوار بود که امسال آن را به لیست قوانین بلندبالای خود در رابطه به خودروهای فرمول یک بیفزاید. اما همان‌گونه که انتظار می‌رفت، رانندگان و تیم‌ها چندان در رابطه با این طرح ذوق‌زده نبودند و درنتیجه این موضوع کنار گذاشته شد.


هنوز معلوم نیست واکنش‌ها به این “حفاظ” جدید در دنیای فرمول ۱ چه خواهد بود اما در خارج از این دنیا، نوآوری فدراسیون طرفدارانی پیدا کرده. IndyCar قصد دارد تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۶-۱۳۹۷ ه.ش) وسیله‌ای شبیه به این حفاظ بسازد. حتی تعدادی از رانندگان این سری نیز بر این طرح مهر تأیید زده‌اند.

Red Bull's Aeroscreen
شما درباره این طرح جدید چه فکر می‌کنید؟ آیا ظاهر خودروها بر ایمنی رانندگانشان ارجحیت دارد؟

دیجیتال ترندز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Roham

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    تصویر اولی که فکر می کنم فقط یه رندره خیلی قشنگ تر نمونه های اجرا شده هست
    گرچه همین نمونه های تولیدی به مراتب بهتر ایده پارسال شده
    اون واقعا افتضاح بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. MAHDI . TUNING

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    شما درباره این طرح جدید چه فکر می‌کنید؟ آیا ظاهر خودروها بر ایمنی رانندگانشان ارجحیت دارد؟

    در کشور بله اونم چه جور حتی اسم ماشین(زانتیا)از جونشون مهمتره حتی اگه هیچی نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Roham

      ۲۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      اگه ارجحیت نداشت که همون طرح پارسال مورد استقبال قرار می گرفت و به قانون تبدیل می شد دوست عزیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. DYBALA

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    بنظرم خوب نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا