مسابقات

قهرمانی سال همیلتون در روز برد ورشتپن – گزارش گرندپری 2017 مکزیک

در این مسابقه‌ی جذاب فرمول یک، اتفاقات زیادی افتاد و در نهایت کار با برتری مکس ورشتپن راننده جوان تیم ردبول پایان یافت. در صورتی که فتل اول می‌شد همیلتون باید پنجم یا بهتر می‌شد تا جام قهرمانی فصل را به‌دست آورد. 

در استارتی که می‌رفت تا شبیه به استارت مسابقه‌ی سنگاپور پرحادثه باشد، با کنترل رانندگان و به لطف طولانی بودن مستقیمی ابتدایی، خسارت بسیار کمتری را شاهد بودیم. فتل و ورشتپن هر دو استارت خوبی داشتند و در کنار یکدیگر می‌راندند. همیلتون که از پشت سر ورشتپن شروع کرده بود، سایه به سایه در تعقیب او و فتل بود.

در پیچ اول تا سوم برخوردهایی بین این سه راننده به وجود آمد. در ورود به پیچ سوم، بالچه جلوی سباستین فتل با لاستیک عقب سمت چپ همیلتون برخورد کرد و باعث پنچری لاستیک او شد. فتل نیز در این برخورد و برخوردهای کوچک قبلی بالچه جلوی فتل نیز آسیب بسیاری دید. در انتهای دور اول فتل و همیلتون به پیت رفتند. فتل با بال جلوی جدید از پیت بیرون آمد. هر دو راننده نیز لاستیک‌های خود را به نمونه‌ی سخت‌تر و زرد رنگ سافت تغییر دادند. این برخورد، برخورد مسابقه‌ای تشخیص داده شد و راننده‌ای برای آن جریمه نشد.

ورشتپن که پیشتاز شده بود و همیلتون و فتل را در تعقیب خود نمی‌دید، به دورهای سریع خود ادامه داد. او سریع‌ترین دورهای مسابقه را ثبت می‌کرد.

در این دورها استبان اکن که از غیبت فتل و همیلتون نهایت استفاده را مرده بود و در رده‌ی سوم قرار داشت. هم‌تیمی او سرجیو پرز نیز به او نزدیک بود.

در دور ۱۲ فتل که از سبقت گرفتن از ماسا در کفی ابتدایی ناامید شده بود، در پیچ ۴ از بیرون قصد سبقت‌گیری از او را داشت. فتل کناربه‌کنار ماسا و اندکی جلوتر از او وارد پیچ شد، اما ماسا او را به بیرون پیچ پرت کرد. فتل نیز از همان بیرون سبقت خود را کامل کرد و جلوتر از ماسا به مسیر خود ادامه داد. داوران برای این برخورد نیز کسی را جریمه نکردند.

در همین دورها، همیلتون بعد از اولین پیت استاپ خود در شرایط خوبی قرار نداشت. او سرعت کافی نداشت و نمی‌توانست به خودروهای جلوتر نزدیک شود. در این شرایط فتل با لاستیک سافت دورهای سریعی می‌زد و خود را به رده‌ی هفتم رسانده بود.

ناگهان موتور اتوموبیل برندون هارتلی آتش گرفت. این آتش‌سوزی که توسط مارشال‌ها کنترل شد، حالت اتوموبیل ایمنی مجازی را به دنبال داشت و فرصتی برای تعویض لاستیک در اختیار مکس ورشتپن قرار داد. در فرصت پیش‌آمده، همیلتون و فتل نیز اقدام به تعویض لاستیک کردند. فتل دوباره به آلتراسافت برگشت اما همیلتون از لاستیک سوپرسافت استفاده کرد. این دو راننده بعد از ورود به پیست از رانندگانی که در هنگام تعویض لاستیک از آن‌ها عقب‌افتاده بودند، سبقت گرفته و در جای خود قرار گرفتند.

بعد از برقراری شرایط عادی در پیست، فتل از داخل پیچ ۴ از سرجیو پرز سبقت گرفت و ششم شد. سپس در پیچ ۲ دور بعد از استرول عبور کرد و خود را به رده‌ی پنجم و پشت سر اکن رساند. او به‌زودی به اکن نیز رسید و با استفاده از سیستم کاهش نیروی پسا (DRS)، در پیچ ۱ از او سبقت گرفت و چهارم شد. حال بیش از ۱۴ دور به انتهای مسابقه نمانده بود و فتل با هم‌تیمی خود ۲۴ ثانیه اختلاف داشت. در نهایت او با همین نتیجه از خظ پایان گذشت و چهارم شد.

همیلتون بعد از پیت استاپ دوم عملکرد خوبی داشت. او از ورندورن عبور کرد و سپس در داخل پیچ ۱ به فیلیپه ماسا رسید. او با سبقت از ماسا خود را به رده‌ی دهم و به حد امتیاز گیری رساند. سپس نبردی چشم‌نواز را با فرناندو آلونسو شروع کرد که درنهایت آلونسو مجبور به پذیرش شکست در این دوئل شد.


لوئیس همیلتون با این نتیجه به جمع دارندگان ۴ عنوان قهرمانی دنیا، سباستین فتل و آلن پراست، افزوده شد.تنها خوان مانوئل فانجییو و مایکل شوماخر به ترتیب با ۵ و ۷ عنوان قهرمانی دنیا بیشتر از همیلتون و فتل، قهرمان دنیا شده‌اند.

استبان اکن با تمام کردن مسابقه در رده‌ی پنجم، بهترین عنوان فرمول یک خود تا به حال را کسب کرد. استرول، پرز و مگنوسن نیز عنوان‌های ششم تا هشتم را به خود اختصاص دادند.

ریکاردو که به دلیل ۲۰ رده جریمه، از رده‌ی شانزدهم مسابقه را استارت زد، تنها ۵ دور در مسابقه حضور داشت و با مشکل به وجود آمده در موتور خودروی خود مجبور به کناره‌گیری از مسابقه شد. رنو نیز هر دو راننده‌ی خود را در این مسابقه از دست داد.

جدول نهایی جایزه بزرگ فرمول یک

رده راننده تیم تعداد دور زمان/ فاصله‌زمانی
۱ Max Verstappen Red Bull/Renault ۷۱ ۱h36m26.550s
۲ Valtteri Bottas Mercedes ۷۱ ۱۹.۶۷۸s
۳ Kimi Raikkonen Ferrari ۷۱ ۵۴.۰۰۷s
۴ Sebastian Vettel Ferrari ۷۱ ۱m10.078s
۵ Esteban Ocon Force India/Mercedes ۷۰ ۱ Lap
۶ Lance Stroll Williams/Mercedes ۷۰ ۱ Lap
۷ Sergio Perez Force India/Mercedes ۷۰ ۱ Lap
۸ Kevin Magnussen Haas/Ferrari ۷۰ ۱ Lap
۹ Lewis Hamilton Mercedes ۷۰ ۱ Lap
۱۰ Fernando Alonso McLaren/Honda ۷۰ ۱ Lap
۱۱ Felipe Massa Williams/Mercedes ۷۰ ۱ Lap
۱۲ Stoffel Vandoorne McLaren/Honda ۷۰ ۱ Lap
۱۳ Pierre Gasly Toro Rosso/Renault ۷۰ ۱ Lap
۱۴ Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari ۶۹ ۲ Laps
۱۵ Romain Grosjean Haas/Ferrari ۶۹ ۲ Laps
Carlos Sainz Renault ۵۹ Retirement
Marcus Ericsson Sauber/Ferrari ۵۵ Power Unit
Brendon Hartley Toro Rosso/Renault ۳۰ Power Unit
Nico Hulkenberg Renault ۲۴ Retirement
Daniel Ricciardo Red Bull/Renault ۵ Retirement

 

جدول رده‌بندی رانندگان بعد از مسابقه ی مکزیک

رده راننده امتیاز
۱ Lewis Hamilton ۳۳۳
۲ Sebastian Vettel ۲۷۷
۳ Valtteri Bottas ۲۶۲
۴ Daniel Ricciardo ۱۹۲
۵ Kimi Raikkonen ۱۷۸
۶ Max Verstappen ۱۴۸
۷ Sergio Perez ۹۲
۸ Esteban Ocon ۸۳
۹ Carlos Sainz ۵۴
۱۰ Lance Stroll ۴۰
۱۱ Felipe Massa ۳۶
۱۲ Nico Hulkenberg ۳۴
۱۳ Romain Grosjean ۲۸
۱۴ Kevin Magnussen ۱۹
۱۵ Stoffel Vandoorne ۱۳
۱۶ Fernando Alonso ۱۱
۱۷ Jolyon Palmer ۸
۱۸ Pascal Wehrlein ۵
۱۹ Daniil Kvyat ۵
۲۰ Marcus Ericsson ۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (100 ديدگاه)

    تا قبل این مسابقه، از لویس همیلتون بیشتر از بقیه خوشم میومد، ولی دیشب با رانندگی فتل خیلی حال کردم،از آخر اومد چهارم،اگه ماشینش خراب نشه معرکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Meysam..LaFerrari

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      من هم با رانندگی فتل خیلی حال کردم ، با ناشی گری و کوبوندن به ماشین همیلتون یه پیروزی دیگه رو از فراری گرفت ، همیلتونم پرت کرد تو ناکجا آباد.
      واقعا لذت بردم.
      با ماشینی که حداقل 11-12 تا ریس میشد برد امسال فقط 4 تا برد گرفته فراری!!
      راننده ها ، مهندس ها و مدیران فراری باید برن با خودشون فکر کنن و از امسال عبرت بگیرن که چی شد اینجوری بعد از 9 سال قهرمانی ای که قابل دسترس بود به شکل مزخرفی از دست رفت!!
      مرسدس هم مستخق قهرمانی هست ولی دوست داشتم رقابت تا آخرین مسابقه ادامه پیدا کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (158 ديدگاه)

        با سلام
        کاملا با تک تک جملاتت موافقم اقا میثم انتظار داشتم فراری امسال که واقعا می تونست تا دقیقه 90 با مرسدس بجنگه ولی خیلی زود تسلیم شدن حیف بود با اینکه طرفدار مرسدس هستم ولی نباید از ماشین خوب فراری و عملکرد فتل غافل شد هر چند که به گفته خودش از ژاپن که باخت کل فصل رو باخته بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    این قدرت مرسدسه
    این شکوه و ابهت مرسدسه
    آیا کسی هست که تکذیب کند ً؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی 911

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    فتل از همه بهتره ولی مسلما مرسدس از نظر ماشین برتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      مهدی جان فتل تو خراب کردن ماشین حریف از همه بهتره!!!!!!!
      مطمئن باش اگه فتل نمیزد لاستیک و مخصوصا دیفیوز ماشین همیلتون رو نابود نمیکرد الان همیلتون دوم و شاید اول بود.
      فتل تو مسابقات مختلف نشون داده کاملا بی احتیاطه.
      همین که همیلتون با دیفیوز داغون اومد از آخر ((نهم)) شد و کسب امتیاز کرد خودش برتری رو نشون میده.
      کاره ورشتپن هم عالی بود.هم استارت فوق العاده ای زد هم فاصله ی 20 ثانیه ای انداخت.90 درصد دورهای سریع پیست هم ماله ورشتپن بود.
      معلوم نبود، اگه مشکلات موتوری برای ردبول و حضور پر رنگ تر نیوی در طول فصل نبود،الان شاید ردبول به جای فراری دوم بود.
      به هر حال قهرمانی مرسدس و همیلتون رو به همه تبریک میگم.
      ((پ .ن:با این ایروداینامک فوق العاده ردبول((نیوی)) و موتور کاسورث چه هیولایی منتظر ماست((هایپر استون))!!!!!!))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (158 ديدگاه)

        با سلام
        دوست عزیز دیفیوزر ماشین همیلتون خراب نشده بود حتی تو مصاحبه توتو ولف و خود همیلتون هم حرفی در این زمینه نزده فقط لاستیک بوده که پنچر شده ولی برنده شدن لوییس بر می گرده به عملکرد خوب خودش و تیم قدرتمند مرسدس در این فصل .من تو پستهای قبلیم هم گفتم ماشین عامل مهمیه چون این یه رقابت تیمیه نه انفرادی و دیدیم که ماشین اگه مشکل داشته باشه قهرمان دنیا هم کاری نمی تونه بکنه مثال بارزش آلونسو هست .در مورد کاسورث خود من بی صبرانه منتظرم ولی بعید می دونم اوایل فصل چندان تهدیدی بشن علاوه بر هزینه های زیاد سنگین فرمول یک موتور توربو واقعا ساختنش کار بسیار پیچیده ای هست مخصوصا برا فرمول یک الان رنو با این همه تجربه اش تو مسابقه مکزیک اصلا موتورهاش حرفی نداشتن بزنن و یا تیم هوندا که عملکردش دیگه حرفی نمی زاره به نظر می رسه فعلا دور دست مرسدس و فراری باشه با توجه به اینکه این دو تیم به همراه ردبول می تونند تو سیاست موتورهای فرمول یک تاثیر گذار باشند.(هر موتور سازی بعد از سه قهرمانی وارد این شورای تصمصم گیری می شه)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. الف.ی

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    نمیدونم این مطلب رو صبح یا نصفه شب نوشتید به هر حال خیلی ممنون
    بالاخره همیلتون به حقش رسید اگه اون مسابقه مالزی سال پیش نبود الآن لوییس پنج قهرمانی داشت
    تبریک به طرفدارای مرسدس بابت داشتن چنین تیم قدرتمندی
    تبریک به طرفدارای فراری بخاطر چنین پیشرفت بزرگی نسبت به سال پیش
    تبریک به طرفدارای ردبول بخاطر اینکه اونقدر ایرودینامیک اونها خوب هست که با موتور رنو با مرسدس و فراری رقابت کنن
    تبریک به طرفدارای مکلارن بخاطر خلاصی از اون موتور داغون در فصل بعد
    تبریک به طرفدارای فورس ایندیا بخاطر پیشی گرفتن از رقیبی کثل ویلیامز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ferrari

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تبربک به تیم مرسدس و لوییس همیلتون بسیار عالی و بدون اشتباه بود در طول فصل و قهرمانی حقشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohammadreza

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    راننده های مورد علاقه من فتل و الونسو هستن و هردوشون به احتمال زیاد فصل اینده فصل درخشانی در پیش خواهند داشت
    چه لذتی داره اگه راننده هایی که سال ها ناکامی و شکستشونو دیدم فصل اینده با قدرت ظاهر بشن و بهترین نتیجه ها رو بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Hamid...Audi

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (712 ديدگاه)

    زمانی میشه در باره سریع بودن فتل و همیلتون قضاوت کرد که جفشون توی شرایط مساوی باشن.اول مسابقه یه سری قطعات آیرودینامیکی از ماشین همیلتون جدا شد و باعث مقدار تاثیر گذاری همیلتون کند تر باشه.بعد از پیت استاپ هم فتل لاستیک اولترا سافت داشت و همیلتون لاستیک سوپر سافت که فتل حدود یک ثانیه سریع تر بود در صورتی که اختلاف زمانی این دو تا لاستیک حدود 1.5 ثانیه س.
    فتل هر چقدر هم راننده ی قابلی باشه توی چند فصل قبل جلوی ترکیب مرسدس و همیلتون شکست خورده.
    بعدشم توی مسابقه آذربایجان و مکزیک نشون داد که اصلا رانندهی جوونمردی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Meysam..LaFerrari

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      تفاوت لاستیک سوپرسافت و التراسافت نیم ثانیه ست دوست عزیز 1.5 ثانیه رو از کجا آوردی!!
      ممکنه تو یه پیست تفاوت این دو تا لاستیک 0.7 باشه تو یه پیست 0.4 باشه اما بطور میانگین تفاوت سرعت این دو لاستیک نیم ثانیه ست.
      ضمن اینکه از قبل همه میدونستن تو این پیست خودروی فراری سریعتره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مانی

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    دوست دارم فصله بعد فتل و ورشتپن رانندهایه مرسدس باشن
    که قطعاً اینطور نیست،دوتا راننده مثله همیلتون و فتل هم که نمیشه یجا باشن
    پس مجبوریم همینجور قهرمانی‌های همیلتون رو نگاه کنیم،فتل رکورد شوماخر
    رو بزنه اشکال نداره اما همیلتون نباید بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Farhan

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یک فصل سکوت کردیمو …
    خودتون بگید همین شما نبودید ک‌ اول فصل میگفتید فراری سریعترین ماشینو داره
    همتون از مشکلات مرسدس خبر دارید از مشکلات فجیه ایرودینامیکی از مشکل استفاده لاستیک اولترا
    همون اول فصل ک ب قول خودتون بهشت فراری بود کی وتل دو مسابقه رو پشت سر هم برد یه مسابقه فراری میبرد یه مسابقه مرسدس
    همون اول فصل توی ک میگین وتل خیلی سریع بود میگید فراری عالی بود چقدر تونست از مرسدس جدا شه
    توی اذربایجان وتل زد دیفیوزر همیلتونو ترکوند بعدم دست پیشو گرفت
    تو اون مسابقه همیلتون با دیفیوزر خراب پا ب پای فتل رفت و تا اخر جمگید بعد مسابقه هم با این ک وتل اونجور رفتاری مرد هیچی نگفت
    توی بلژیک بعد از سیفتی کار اخر لاستیکای فتل۱:۳۰سریع تر از سافتای همیلتون بود با این ک فتل ۰/۵ثانیه با همیلتون فاصله داشتو همیلتون هم هنوز لاستیکاش سرد بودن نتونست سبقت بگیره اخرم ۴ثانیه عقب موند
    حالا فتل با ماشین سالم و سبقتای اب دوغی تو مکزیک چهارم شد میگن عجب راننده ایه
    اگه راننده بود تو بلژیک از همیلتون رد میشد اگه راننده بود تو اسپانیا از جایگاهش دفاع میکرد
    اگه راننده بود تو اذربایجان از همیلتون جدت میشد
    همیلتون تو مکزیک احتیاجی ب مبارزه با ورستپن نداشت پس راهو باز کرد
    وگرنه تو‌بلژیک‌ اونجوری دفاع کرد اینجا ک دیگه راحت‌ میرفت
    همیلتون تو مکزیک نصف دیفیوزرش خورده شده بود
    تو پیستی ک شدیدا ب ایرودینامیک احتیاج داره و سبقت توش سخته
    همیلتون خرابی ایرودینامیکی داشت بعد حضرات انتظار دارن اول شه
    برید عکس دیفیوزر ماشین همیلتون رو ببینید بعد بیاید حرف بزنید
    یه کم با عقلتون صخبت کنید ن با تصوراتتون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا