مسابقات

بررسی تأثیرات قوانین فصل ۲۰۱۷ فرمول یک

یک فصل دیگر فرمول یک تمام شد. در حال حاضر توجه تمام تیم‌ها به فصل بعد بخصوص تغییرات قوانین فصل بعد است. اما سؤالی که برای اکثر طرفداران فرمول یک پیش می‌آید این است که، این تغییرات چه تأثیری بر روی تیم‌ها، راننده‌ها، سبقت‌گیری، سرعت و صدای خودروها خواهد داشت. در ادامه به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

f1-giorgio-piola-technical-analysis-2016-2017-aero-regulations-side-view
خودروهای فصل ۲۰۱۷ به‌مراتب ظاهری خشن‌تر خواهند داشت. ازجمله تغییرات این خودروها می‌توان به عریض‌تر شدن خودروها، تایرهای پهن‌تر، بال‌های پهن‌تر و کوتاه‌تر شدن بال عقب اشاره کرد.

سرعت
f1-giorgio-piola-technical-analysis-2016-2017-aero-regulations-front-view
به دلیل بهبود وضعیت آئرودینامیک، کاهش وزن و پهن‌تر شدن تایرها فیا اعلام کرده است که لپ تایم‌های خودروها بیش از ۳ ثانیه بهبود خواهند یافت.
توتو ولف اعلام کرد:”هدایت خودروهای فصل بعد سخت‌تر خواهد بود، همچنین مانند خودروهای قدیمی رانندگان نیروی G بیشتری را تحمل خواهند کرد. تغییرات در مسیر درستی در حال اجرایی شدن هستند. تیم‌های فرمول یک برای نمایش رقابتی دیدنی‌تر به خودروی سریع‌تری احتیاج دارند.”

سبقت‌گیری
f1
کاهش لپ‌تایم و افزایش نیروی رو به پایین (downforce) رانندگان را دچار چالش بیشتری خواهد کرد. عده‌ای معتقدند که تغییرات باعث بهبود وضعیت سبقت‌گیری می‌شوند. اما عده‌ای دیگر معتقدند افزایش نیروی رو به پایین باعث می‌شود خودروها در فاصلهٔ کمتری، خودروی جلویی را تعقیب کنند. قرار گرفتن در این فاصلهٔ کم در مدت طولانی برای خودروی عقبی خوب نیست و فقط وضعیت را بدتر می‌کند.
پت سیموندس معتقد است:” واضح است که به دلیل نیروی رو به پایین بیشتر خودروی عقبی به خودروی جلوی خود بیشتر نزدیک می‌شود و درنتیجه بیشتر در هوای کثیف خودروی جلویی خود قرار می‌گیرد.”
بعضی از رانندگان مانند فرناندو آلونسو معتقدند که این تغییرات برای سبقت‌گیری مفید هستند. اریک بولیر اظهار کرد:” تایرها ایجاد نیروی رو به پایین بیشتری می‌کنند و به نظر نمی‌رسد این مسئله مشکلی در سبقت‌گیری ایجاد کند. به‌علاوه تأثیر بال جلو نیز کاهش می‌یابد و دیفیوزرها ایجاد نیروی رو به پایین بیشتری می‌کنند به همین دلیل سبقت‌گیری افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود تعداد سبقت‌ها ۵ درصد افزایش یابد.”

تایرها
2017-tires
هدف فرمول یک از تغییر قوانین افزایش نیروی رو به پایین بوده است، برای دست‌یابی به این منظور تایرها پهن‌تر خواهند شد تا چسبندگی خودروها افزایش یابد. پهنای تایرهای جلو از ۲۴۵ میلی‌متر به ۳۰۵ میلی‌متر و پهنای تایرهای عقب نیز از ۳۲۵ میلی‌متر به ۴۰۵ میلی‌متر افزایش خواهند یافت.
همراه با سبک‌تر شدن خودروها و تغییرات آئرودینامیکی، تایرها نقش کلیدی در کاهش لپ تایم‌ها دارند. فرسایش تایرها در فصل آینده نیز کمتر خواهد شد.
رئیس پیرلی Marco Tronchetti Provera اعلام کرد:” خودروهای سال آینده ۴ تا ۵ ثانیه سریع‌تر خواهند بود که ۲/۵ ثانیه آن به دلیل تایرها است و این نشان‌دهندهٔ اهمیت تایرها است.”

موتورها
red-bull-2017-formula-1-concept-driver-max-verstappen
باوجود مشکلات زیاد و مخالفت‌های فراوان تیم‌ها و رانندگان با موتورهای ۶ سیلندر، اما بر اساس گفتهٔ برنی اکلستون موتورهای توربو هایبرید تا سال ۲۰۲۰ باقی خواهند ماند.
در بحث موتور و پاور یونیت هزینه بزرگترین مشکل تیم‌ها است، هزینهٔ این بخش برای سال ۲۰۱۷ یک میلیون یورو کاهش خواهد یافت و این کاهش هزینه برای سال ۲۰۱۸ به ۳ میلیون یورو خواهد رسید.
در سال آینده برای افزایش رقابت و کاهش فاصلهٔ بین تیم‌ها تعداد پاوریونیت‌ها از ۵ عدد به ۴ عدد کاهش خواهد یافت.
در حال حاضر تمام تیم‌ها، تأمین‌کنندهٔ موتور خود را انتخاب کرده‌اند. بر اساس قوانین جدید درصورتی‌که تیمی نتواند تأمین‌کنندهٔ موتور پیدا کند، تأمین‌کنندهٔ موتوری که کمترین موتور را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد باید به تیمی که موتور ندارد موتور بدهد در حال حاضر هوندا این شرایط را دارد.

صدا
formula-redbull-2017-concept
پس از معرفی موتورهای ۶ سیلندر بسیاری از طرفداران و رانندگان فرمول یک از صدای کمِ موتورها گلایه داشتند. اما سال آینده به دلیل افزایش دور موتور، صدای موتورها بیشتر خواهد شد.
قوانین جدید خودروی ایمنی و پرچم قرمز
چالی وایتینگ اعلام کرد که آنها در حال بررسی قانون جدیدی برای خودروی ایمنی هستند. بر اساس این قانون اگر مسابقه‌ای پشت خودروی ایمنی شروع شود یا اینکه در حین مسابقه خودروی ایمنی وارد پیست شود، پس از خروج خودروی ایمنی از پیست، رانندگان دوباره باید از خط استارت مسابقه را شروع کنند.
قانون دیگری که در حال بررسی است، این است که اگر مسابقه‌ای بر اثر پرچم قرمز متوقف شود، تیم‌ها اجازهٔ ایجاد تغییری بر روی خودروها نخواهند داشت. این قانون مورد استقبال تیم‌ها قرار گرفته است.

سبک رانندگی
f1-2017
آنتونی دیویدسون دربارهٔ اثر خودروهای جدید بر رانندگان اعلام کرد:” خودروهای سال آینده بسیار متفاوت هستند، این خودروها شباهت زیادی به خودروهای فرمول ۳ دارند. شما شاهد سبک رانندگی جدیدی خواهید بود و همه چیز تغییر خواهد کرد. رانندگی با این خودروها بسیار متفاوت خواهد بود و شما شاهد توانایی‌های جدیدی در رانندگان خواهید بود. مثلاً راننده‌ای مانند سرجیو پرز، همه می‌دانند که او مهارت خاصی در حفظ تایرها دارد. شاید در فصل آینده، حفظ تایرها به این اندازه اهمیت نداشته باشد. فصل آینده رانندگان بیشتر باید از موتور خودروی خود محافظت کنند تا از تایرهایشان زیرا بر اساس تغییرات فرسایش تایرها برای فصل بعد کاهش می‌یابد. ”

حفاظت از سر

Ferrari Halo
Ferrari Halo

بعد از تصادف ژول بیانکی در گرندپری ژاپن سال ۲۰۱۴ که منجر به مرگ وی شد، تیم‌ها وسیله‌ای به نام هالو را برای حفاظت از سر رانندگان در نظر گرفتند، اما استفاده از این وسیله برای سال ۲۰۱۷ رد شد.
سباستین فتل اعلام کرده است که ۹۵ درصد رانندگان از هالو استقبال کرده‌اند. اما فیا اعلام کرده است که عجله‌ای برای تصمیم‌گیری ندارد و قرار بر این شده است تا در روزهای تمرین فصل ۲۰۱۷ تست‌های بیشتری بر روی هالو انجام شود و نواقص احتمالی آن برطرف شود، سپس برای استفادهٔ آن در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفته خواهد شد.
کریستین هورنر نیز اعلام کرد:” استفاده از هالو منافع زیادی دارد اما همچنان سؤالات بی‌پاسخ زیادی در رابطه با این وسیله وجود دارد. ما نمی‌توانیم با این تجربهٔ کم از این وسیله استفاده کنیم.”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. morteza

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عالی بود مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    داره هر سال قوانین بهتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mehran911

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    ممنون بخاطر این مطلب
    پدال به پستی در مورد قوانین فصل ۲۰۱۷ فرمول یک نیاز داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امپراتور لامبورگینی

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خانم غزاله زاهدی ؟؟
    حتما دیگه !! اسم آقا که نیست. 😁
    تا الان سابقه نداشت.

    خیلی خوشحال میشم که پدال نویسنده ی خانم هم داشته باشه.
    آخه خیلی کم دیدم ، خانم هایی که به ماشین علاقه داشته باشن
    بین کاربران هم ، سابقا خانمی به اسم مهسا بود که الان تشریف ندارن

    ممنون از خانم زاهدی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امپراتور لامبورگینی

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    امیدوارم این فصل فراری و مرسدس ، یا اول بشن یا دوم.
    خیلی بدم میاد یک شرکت نوشابه فروشی تایلندی رتبه ی دوم رو کسب کنه.
    حتی مکلارن هم راضیم ، ولی ردبول نه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MPH

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (418 ديدگاه)

      البته اتریشی/تایلندی هست،منم اصلا از ردبول خوشم نمیاد ولی رانندهاش خیلی عالین،ساینز هم خیلی خوبه
      بینهایت دوست دارم قهرمانی فتل با فراری رو ببینم
      یعنی میشه……
      امیدوارم فراری به رقابت(برای قهرمانی جهان) برگرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ایلیا

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (731 ديدگاه)

      شرکت نوشابه فروشی؟ ردبول بزرگترین اسپانسر ورزشی دنیاس وکم به دنیای ورزش خدمت نکرده…. خیلی از لحظات ناب ورزشی که تو ذهن ما ثبت شده حاصل کار تیم ردبول هست….اصلا اسم و نماد ردبول مترادف با ورزش هست…. در فرمول وان هم ضمن اینکه تیم مهندسی درجه یکی رو بوجود آورده که باعث جذابیت بیشتر مسابقات شده با بها دادن به ورشتپن جوان یه نابغه رو به دنیای اتومبیل رانی معرفی کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا