مسابقات

گام بلند همیلتون به سمت قهرمانی سال، گزارش گرندپری فرمول یک امریکا

لوئیس همیلتون با پیروزی در گرندپری امریکا راه خود را به سمت چهارمین قهرمانی جهان، بسیار هموار کرد.

راننده مرسدس در شروع مسابقه از سباستین فتل عقب افتاد. اما به‌سرعت به بازی برگشت و چند دور بعد از او سبقت گرفت تا نهمین پیروزی خود در این فصل و پنجمین پیروزی خود در کل ۶ مسابقه‌ی تگزاس را رقم بزند. فتل با اختلاف ۱۰.۱ ثانیه نسبت به او دوم شد. با این نتیجه همیلتون ۶۶ امتیاز بیشتر از فتل دارد و در ۳ مسابقه‌ی باقی‌مانده، در بهترین حالت، تنها ۷۵ امتیاز برای فتل وجود دارد که جبران این فاصله‌ی امتیازی چیزی نزدیک به غیرممکن است.

ورشتپن سومین راننده‌ای بود که از خط پایان گذشت. او در دور آخر عبوری جالب از رایکونن داشت و به خاطر آن جریمه شد. ورشتپن به خاطر ترک مسیر پیست و به‌دست آوردن زمان در اثر این کار، ۵ ثانیه جریمه شد که با اعمال جریمه او پشت سر رایکونن قرار گرفت و رایکونن روی سکو رفت. در واقع او هنگام شبقت گیری از آسفالت کنار پیست استفاده کرد و می‌توان گفت پیچ را برید. این جریمه حتی صدای رایکونن را نیز در آورد و رایکونن گفت نمیدانم مکس به خاطر چه جریمه شده.

 

والتری بوتاس در رده پنجم کار خود را به اتمام رساند و باعث شد تا تیم مرسدس، ۳ مسابقه مانده به پایان فصل قهرمانی تیمی را به‌دست آورد. این، چهارمین قهرمانی پیاپی مرسدس در فرمول یک است.

سباستین فتل استارت بسیار خوبی از رده‌ی دوم داشت. او از داخل پیچ ۱ وارد شد. همیلتون سعی در دفاع داشت اما فتل توانست سبقت خود را کامل کند. همیلتون در رادیو اعلام کرد که تایرهایش احساس خوبی دارند و چند دور بعد، توانست با DRS از فتل سبقت بگیرد.

فتل در انتهای دور ۱۶ به پیت رفت و لاستیک آلتراسافت خود را با نمونه‌ی سافت تعویض کرد. اما همیلتون تصمیم گرفت ۳ دور بیشتر با لاستیک‌های قدیمی خود بماند و سپس اقدام به تعویض لاستیک کرد. فتل دور‌های سریعی می‌زد، اما در پیچ یکی مانده به آخر اشتباه کرد و زمان از دست داد. همیلتون با یک پیت استاپ عالی، درست جلوی او وارد پیست شد.

وشتپن دیرتر از رانندگان پیشتاز به پیت رفت. او که از رده‌ی شانزدهم مسابقه را شروع کرده بود، وقتی رانندگان به پیت رفتند پیشتازی را به دست گرفت. اما همیلتون بعد از خروج از پیت، از ورشتپن سبقت گرفت و رهبری را دوباره به‌دست آورد.

ورشتپن در انتهای دور ۲۴ به پیت رفت. او که حالا از لاستیک‌های زرد رنگ سافت استفاده می‌کرد، در رده پنجم از پیت خارج شد. سپس ۱۳ دور بعد، تیم دوباره او را به پیت فرا خواند.  مکس با لاستیک سوپرسافت در رده‌ی پنجم وارد پیست شد و استبان اکن با فاصله‌ی زیاد پشت سر او قرار داشت. سباستین فتل نیز به این استراتژی جواب داد و دوباره به پیت رفت و با لاستیک سوپرسافت نو در رده‌ی چهارم به مسابقه برگشت.

بوتاس و رایکونن در رده‌های دوم و سوم قرار داشتند اما راننده‌ی دوم مرسدس سرعت خوبی نداشت. رایکونن بعد از چند حمله، توانست از او سبقت گرفته و دومی را از آن خود کند.

فتل از لاستیک‌های سوپرسافت نو خود استفاده کرد و خود را به بوتاس نزدیک کرد. او هر دور در حدود ۲ ثانیه به بوتاس نزدیک می‌شد و بالاخره ۵ دور مانده به پایان مسابقه، از بیرون پیچ ۱ از بوتاس سبقت گرفت.

رایکونن که از طرف تیم از نزدیک شدن فتل آگاه شده بود، در پیچ ۱ دور بعد به راحتی به او اجازه عبور داد تا به هم تیمی خود برای کسب امتیاز بهتر کمکی کرده باشد. رایکونن سپس در دور آخر رده‌ی سومی را هم از دست داد. ورشتپن که همانند فتل لاستیک‌های سوپرسافت داشت، از بوتاس سبقت گرفته بود و خود را به رایکونن رسانده بود. درگیری مکس ورشتپن و کیمی رایکونن برای مکس ارزان تمام نشد. او با این که در دور آخر از رایکونن سبقت گرفت، چون از قسمت بیرون پیست برای سبقت استفاده کرده بود، ۵ ثانیه جریمه شد و سکوی سومی را به رایکونن تحویل داد.

هم تیمی او نیز روز خوبی نداشت. ریکاردو که در ابتدای مسابقه نبرد چرخ‌به‌چرخ جالبی با بوتاس داشت، خیلی زود به دلیل مشکل موتور، مسابقه را ترک کرد.

استبان اکن ششم شد و کارلوس ساینز در اولین مسابقه‌ی خود برای رنو در رده‌ی هفتم ایستاد و امتیاز کسب کرد. سرجیو پرز، فیلیپه ماسا و دنیل کویات نیز هشتم تا دهم شدند.

برندون هارتلی در اولین مسابقه گرندپری فرمول یک خود، به رده‌ی سیزدهم رسید و ۲۶ ثانیه با هم‌تیمی خود دنیل کویات فاصله داشت.

هالکنبرگ به دلیل مشکل در فشار روغن از مسابقه خارج شد. در حالی که آلونسو برای بار دیگر به دلیل مشکلات موتور مسابقه را ترک کرد. پاسکال ورلاین نیز بعد از درگیری با کوین مگنوسن در آغاز مسابقه، موفق به اتمام مسابقه نشد. هم‌تیمی او مارکوس اریکسون نیز پانزدهم شد، در حالی که برای درگیری با کوین مگنوسن در مسابقه، ۵ ثانیه جریمه دریافت کرده بود.

جدول نهایی گرندپری فرمول یک امریکا

رده راننده تیم تعداد دور زمان فاصله‌زمانی امتیاز
۱ Lewis Hamilton MERCEDES ۵۶ ۱:۳۳:۵۰.۹۹۱ ۲۵
۲ Sebastian Vettel FERRARI ۵۶ +۱۰.۱۴۳s ۱۸
۳ Kimi Räikkönen FERRARI ۵۶ +۱۵.۷۷۹s ۱۵
۴ Max Verstappen RED BULL RACING ۵۶ +۱۶.۷۶۸s ۱۲
۵ Valtteri Bottas MERCEDES ۵۶ +۳۴.۹۶۷s ۱۰
۶ Esteban Ocon FORCE INDIA ۵۶ +۹۰.۹۸۰s ۸
۷ Carlos Sainz RENAULT ۵۶ +۹۲.۹۴۴s ۶
۸ Sergio Perez FORCE INDIA ۵۵ +۱ lap ۴
۹ Felipe Massa WILLIAMS ۵۵ +۱ lap ۲
۱۰ Daniil Kvyat TORO ROSSO ۵۵ +۱ lap ۱
۱۱ Lance Stroll WILLIAMS ۵۵ +۱ lap ۰
۱۲ Stoffel Vandoorne MCLAREN ۵۵ +۱ lap ۰
۱۳ Brendon Hartley TORO ROSSO ۵۵ +۱ lap ۰
۱۴ Romain Grosjean HAAS ۵۵ +۱ lap ۰
۱۵ Marcus Ericsson SAUBER ۵۵ +۱ lap ۰
۱۶ Kevin Magnussen HAAS ۵۵ +۱ lap ۰
NC Fernando Alonso MCLAREN ۲۴ DNF ۰
NC Daniel Ricciardo RED BULL RACING ۱۴ DNF ۰
NC Pascal Wehrlein SAUBER ۵ DNF ۰
NC Nico Hulkenberg RENAULT ۳ DNF ۰

جدول رده بندی تیم‌های فرمول یک بعد از مسابقه‌ی امریکا

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (158 ديدگاه)

    با سلام
    اول یه تبریک بگم به مهندسهای فراری که تو 24 ساعت همچین ماشینی را برا فتل آماده کردن و اون هم هر چی این ماشین در توان داشت را کشید بیرون. بعدش تبریک بگم به مد مکس با اون رانندگی زیبا و حماسی اش و در آخر هم تبریک بگم به هملیتون به خاطر عملکرد خوبش و در آخر دم مهندسهای تیم مرسدس گرم با این هیولایی که درست کردن انگار این ماشین یه نیروی دیگه هم داره هر وقت لازم بدونه ازش استفاده می شه واقعا عالی عالی عالی به قول یکی از دوستان اسمش پیکان نقره ای نیست هیولای نقره ای هستش .و به نظرم ست آپ ماشین بوتاس فرق داشت با لوییس چون تو تایم گیری هم همین مشکل را داشت و درگیر ترمزهاش بود گرچه که ایشون را راننده خوبی می دونم ولی یه هوا عقب تر از راننده های درجه یکی مثل فتل یا همیلتون و … هستش باید دید کی میتونه خودش را پیدا کرده هر چی نیم فصل اول خوب بود نیم فصل دوم اصلا جالب نیس دو تا مسابقه پنجم با این هیولاس مرسدس کار خیلی عجیبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. cfz

    ۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (44 ديدگاه)

    لوییس تو بی نظیری پسر. هیچکی حریفش نمیشد امسال. خیلی اماده و با قدرت اومده بود برای قهرمانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      نه داداش اینطوری نگو!!!!
      مگه خبر نداری ماشین های فراری بسیار ضعیفن و این فقط ماشین همیلتون هست که قهرمانی داره میاره،و نه خوده همیلتون????
      تو هر مسابقه ای هم فتل نتیجه میگیره به خاطر توانایی های جادوییش((فتل تو جورابش یا کفشش به گفته ریکیاردو طلسم قایم میکنه?)) هست و نه مهندسین و ماشین فراری?
      تمرین1:همیلتون
      تمرین2:همیلتون
      تمرین3:همیتون
      پول پوزیشن:همیلتون
      برنده ی نهایی:همیلتون
      اینا همه نشان دهنده ی برتری ماشینشه??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIR SCHUMACHER

        ۱ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        مرسی لوئیس.
        طرفدار بنز بودم ، اما واقعا 50 درصد قهرمانی این فصل بنز رو مدیون دست فرمون بی نظیر همیلتون میدونم.
        شاهکاره این پسر …
        یادمه سال 2014 باهاش مصاحبه کردن
        مصاحبه کننده بهش گفت تو مثل کـــوسـه ( shark) به رقبا حمله می‌کنی !
        لوئیس گفت نه ! من شبیه پلنگم. کـــوسـه ( shark) ناغافل از عقب حمله میکنه در حالی که شکارش کاملا بی خبره ،
        اما پلنگ … تو می‌دونی که داره به سمتت میاد ، فرار میکنی ، اما اون بالاخره میگیردت !

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. بهزاد

        ۱ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (2372 ديدگاه)

        برادر جان(پهلوان) با دوربین شما و استدلالی که دارید نگاه کنیم چرا همیلتون از 2009 تا 2013 که 5 فصل میشه نتونست مقام قهرمانی را بدست بیاره؟
        نکنه یک وقت بگید خودروش ضعیف بود و فلان و بهمان!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۱ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          دروغ چرا دوست من.
          من خیلی سال نیست که فرمول یک رو دنبال میکنم.
          با این فصل میشه 3 فصل.
          میتونید از دوستمون میثم بپرسید ایشون بیشتر میدونه.
          ولی حقیقتش اینه که راننده ی فوق العاده ای مثل همیلتون برای نشون دادن توانایی هاش احتیاج به یک ماشین فوق العاده و یا نزدیک داره.
          اون چهار فصلی هم که فتل قهرمان شد،اونطور که دوستان میگن ماشینش و تیم ردبول فوق العاده بودن.
          قطعا ماشین همیلتون تاثیر گذار هست،منتها به هیچ وجه نمیشه گفت فقط ماشین.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Meysam..LaFerrari

          ۱ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          همیلتون سال 2012 با ماشینی که بسیار از ضعیف تر از ماشین ردبول بود تو پول پوزیشن ها فتل رو شکست داد
          سال 2013 هم به هیچ عنوان ماشین مرسدس در حد ردبول نبود اما همیلتون با همون ماشین چند پول پوزیشن بدست آورد.
          همون سال 2012 هم با اینکه ردبول بهترین ماشین رو داشت آلونسو و همیلتون با ماشین های ضعیف تر داشتن برای قهرمانی میجنگیدن ، مخصوصا آلونسو که تا مقاطعی از فصل صدر جدول رو هم در اختیار داشت و شانس اوا قهرمانی بود.
          سال های 2007 و 2008 هم فراری بهترین خودرو رو داشت اما همیلتون 2008 هر چند یکم خوش شانسی آورد ولی بهرحال قهرمانی رو گرفت.
          سال اول ورودش به فرمول یک بعنوان یک Rookie تونست فرناندو آلونسوی بزرگ رو به چالش بکشه و تو خیلی مسابقات هم سریعتر بود (ژاپن 2007 رو ببینید).

          تو مالزی همین امسال با ماشینی که حداقل نیم ثانیه از رقبا کندتر بود تونست پول پوزیشن بگیره و تو مسابقه هم تمام امتیازاتی که ممکن بود رو بدست آورد.

          اگه یکم حرفه ای تر باشید و برید مقایسه های آنبورد لپ های فتل و همیلتون رو مقایسه کنید متوجه میشید همیلتون راننده ی کم اشتباه تریه ، کمتر ایپکس رو از دست میده و از تمام توان ماشین بخوابی استفاده میکنه.
          فتل هم راننده ی بسیار خوبیه ولی من همیلتون رو برتر میدونم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. بهزاد

    ۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    آقای meysam شما دیگه چرا عزیز دل.
    در سال 2012 تیم مک لارن در 7 گرندپری قهرمان شد و در مجموع 13 بار پودیوم کسب کردند و تیم ردبول 7 قهرمانی و 14 پودیوم ، و ماشین ضعیف که نمیتونه قهرمانی بیاره و رو سکو بره.
    سال 2013 مشکلی که تیم ها به غیر از ردبول داشتند فرسایش تایرها بود که در زمان مسابقه باعث میشد راننده ها نتونن در تمامی دورها سریع باشند و از کارایی خودروهاشون کاسته میشد.
    به هر روی راننده ی قهرمان نیاز به مرکب قهرمانی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Meysam..LaFerrari

      ۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      من اشتباه کردم گفتم ماشین مکلارن 2012 بسیار ضعیف تر بود ولی در هر حال تقریبا تمام کارشناس ها همون موقع هم قبول داشتن که ردبول خودروی بهتری داره ولی با این حال عملکرد همیلتون خیلی خوب بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مانی

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    بنظرم مرسدس اشتباه کرد که با بوتاس تمدید کرد
    باید یکی‌ از راننده‌های فراری یا ردبول رو میخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا