مسابقاتهفته نامه

معرفی تمامی برندگان مسابقات استقامت لمانز

اگر بخواهیم به پر سابقه ترین رویدادهای موتور اسپورت اشاره کنیم قطعاً مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لمانز در صدر آن قرار خواهد گرفت. این رویداد مهم خودرویی که هر ساله در پیست de la Sarthe در شهر نزدیک لمانز فرانسه برگزار می‌شود قدیمی‌ترین رویداد موتور اسپورت فعال دنیا بوده و اولین مسابقه آن در سال ۱۹۲۳ برگزار شده است. مهم‌ترین قانون لمانز مسابقه به مدت ۲۴ ساعت و بدون هیچ‌گونه نقص فنی است.


اگرچه مسابقات لمانز در تاریخ ۸۹ ساله خود برندگان گوناگونی داشته اما آشنایی با برندگان لمانز از زمان شروع به کارش جالب خواهد بود. تیم Budget Direct Car Insurance زمان زیادی را صرف تهیه این ویدئوی مفید و جالب کرده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ویدئو به برخی از رویه‌های جانبی اشاره شده و همچنین دیدن اینکه کدام برند بیشترین تعداد پیروزی را داشته جالب است.

بیشترین میزان برد در لمانز به برندهای اروپایی تعلق داشته اما سه استثنا هم وجود دارد: فورد در اواخر دهه ۶۰ میلادی، مزدا در سال ۱۹۹۱ با پیشرانه روتاری که به اولین خودروساز ژاپنی برنده در لمانز تبدیل شده و تویوتا با خودروهای TS050 V6 هیبرید که در مسابقات امسال برنده شد.


تیم چنارد و واکر اولین تیمی بود که در سال ۱۹۲۳ پیروز مسابقات ۲۴ ساعته لمانز لقب گرفت. از آن سال به بعد سرگرمی کمتری وجود داشته اما در سال ۱۹۵۲ به مرسدس می‌رسیم که با خودروی ۳۰۰SL پیروز شده بود. همچنین این مسابقه تقریباً به‌صورت سالانه برگزار شده به جز سال ۱۹۳۶ و سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۸ که مسابقات برگزار نشد. دلیل عدم برگزاری لمانز در سال ۱۹۳۶ به خاطر رکورد شدید اقتصادی و در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۸ نیز به دلیل جنگ جهانی دوم بوده است.

زمانی که مسابقات ۲۴ ساعته لمانز دوباره در سال ۱۹۴۹ از سر گرفته شدند فراری اولین پیروزی خود را با ۱۶۶ MM به دست آورد. اگرچه اسب رقصان ایتالیایی‌ها از این سال به بعد سلطه زیادی بر لمانز ایجاد کرده بود اما بیشترین میزان پیروزی‌ها به فراری تعلق ندارد. در واقع فراری در ۱۶ سال تسلط خود بر این مسابقات ۹ پیروزی را به دست آورده و فورد در سال ۱۹۶۶ نوار پیروزی‌های ایتالیایی‌ها را قطع کرد.

با پیروزی فورد مأموریت آمریکایی‌ها کامل شد زیرا به‌طور ویژه اقدام به ساخت GT برای شکست فراری در لمانز کرده بود؛ اما این پیروزی کوتاه‌مدت بود و از طرف دیگر پورشه عرض‌اندام کرد. این برند آلمانی با ۱۹ پیروزی بیشترین برد در مسابقات لمانز را داشته است. دومین برند با بیشترین افتخار آئودی است که ۱۳ پیروزی را به دست آورده و جالب اینکه همه‌ی آن‌ها در قرن ۲۱ به دست آمده‌اند.


حتماً گالری و ویدئوی جذاب زیر را از دست ندهید! به نظر شما در مسابقات لمانز سال آینده کدام برند پیروز خواهد شد؟

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. KING918

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    بیشترین برد مال پورشه ست ……….
    king of the kings
    god of cars
    just porsche

    موافقم 14
    مخالفم 9
  2. ایمان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    ۱. پورشه با ۱۹ قهرمانی
    ۲. آئودی با ۱۳ قهرمانی
    ۳. فراری با ۹ قهرمانی
    ۴. جگوار با ۷ قهرمانی
    ۵. بنتلی با ۶ قهرمانی

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. mehran911

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      آقا آئودی قهرمان فرمول E شد
      افتخار دیگری برای آلمان

      موافقم 8
      مخالفم 0
  3. امیر.عارف

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    24 ساعت با حداکثر توان یک ماشین بدون نقص فنی فقط گاز بدی . تصورش هم آدمو میخکوب میکنه از کیفیت ، تکنولوژی و استحکام بالا . دم مهندسا ، سازندها و مونتاژکاراشون گرم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. امیر

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (23 ديدگاه)

    بنز پس چی

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (99 ديدگاه)

      دوست عزیز لازم نیست که همه هر سال شرکت کنن برای مثال فورد بعد از پیروزی های دهه 60 که بر علیه فراری وارد عمل شد تا مدت ها شرکت نکرد تا اینکه بعد از 50 سال دوباره شرکت کرد و با فورد جی تی جدید قهرمان شد. بنز هم دقیقا نمیدونم اما زیاد روی لمانز سرمایه گذاری نکرده بیشترین کمپانی که روی لمانز سرمایه گذاری میکرد قبلا فراری بود که با رفتن به فرمول یک تو لمانز کم رنگ تر شد و تو قرن اخیر هم بیشترین سرمایه گذاری روی این مسابقات توسط آیودی و پورشه انجام گرفت و الانم بیشترین سرمایه گذاری توسط تویوتا انجام میگیره. اما به یاد موندنی ترین رقابت لمانز همون رقابت فورد و فراری بود که چون فورد قصد خرید فراری رو داشت و تا خریدنش هم پیش رفت اما لحظه آخر انزو فراری شرایط فورد رو قبول نکرد و همین باعث شد که فورد بر علیه فراری اقدام کنه و تو مسابقاتی که فراری همیشه حرف اول رو میزد با کسب مقام اول و دوم و سوم ضربه سختی به فراری بزنه.

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. ارش

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      مرسدس بنز در یکی از مسابقات دهه 50 تصادف وحشتناکی با جاگوار داشت و در اثر همین تصادف به میان تماشگران پرتاب شد وتعداد زیادی کشته شدند به همین دلیل سالها از مسابقات لمانز دوری کرد.و اونطوریکه شایسته بود به قهرمانی دست نیافت.

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. Erfan

      ۲۶ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (43 ديدگاه)

      بنز 300sl سال 1952

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. HAMID.HEMI

    ۲۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چقدر این کلیپ خوب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. علی gt40

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فورد GT40 سال 1966 فوق العاده بود مثل موشک فراری P3 330 را ترکوند یعنی با خاک یکسان کرد بهترین مسابقات لمانز بود ولی هیچ وقت تصادف بنز و جگوار را یادم نمی رود 130 نفر مردن…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. عارف رضاییان

      ۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (76 ديدگاه)

      فورد چهارتا قهرمانی بیشتر نداره حتی نصف فراری هم نمیشه واین دلیل نمیشه بگیم فورد فراریو ترکونده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  7. ممد

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    فقط ژیان فقط فرانسه

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا