مسابقات

مکس ورشتاپن یا چارلز لکلرک، کدام‌یک اول قهرمان می‌شود؟

مکس ورشتاپن جوان در سال ۲۰۱۵ و درحالی‌که تنها ۱۷ سال داشت اولین بار در مسابقات فرمول ۱ شرکت کرد و جوان‌ترین راننده‌ی این مسابقات پرطرفدار لقب گرفت. هم‌اکنون او ۲۱ ساله بوده و افراد زیادی هم ورشتاپن را به خاطر استعداد شگفت‌انگیز و حمایت تیمی حرفه‌ای قهرمان آینده‌ی فرمول ۱ می‌دانند.


تا همین سال پیش بسیاری فکر می‌کردند او جا پای افراد مشهوری همچون لوئیس همیلتون و سباستین فتل خواهد گذاشت اما ظهور یک راننده‌ی جدید که در تیم سائوبر حضور داشت توجهات را به خود جلب نمود.


نام این راننده چارلز لکلرک است که هم‌اکنون برای تیم فراری مسابقه می‌دهد. برای فهم اینکه ورشتاپن و لکلرک جزو جوان‌ترین و برترین استعدادهای فرمول ۱ هستند نیاز به تلاش زیادی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید نگاه کردن به آمار و ارقام و عملکرد آن‌ها در سالیان گذشته است.

مکس ورشتاپن پیش از آنکه در تیم ردبول حضور یابد چندین نتیجه‌ی خوب را در سال ۲۰۱۶ کسب کرد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به جایگاه ششم گرندپری بحرین و کسب اولین امتیاز تیم تورو روسو در پیست سخیر اشاره کرد. در همین سال ورشتاپن به جوان‌ترین برنده‌ی تاریخ مسابقات فرمول ۱ در مسابقه‌ی اسپانیا تبدیل شد.


ورشتاپن سپس با تیم ردبول توانست در ۸ مسابقه‌ی اول خود برای این تیم ۶ بار در رتبه‌ی بالاتر از ششم قرار گیرد. سال پیش نیز او با ۲۴۹ امتیاز و تنها ۲ امتیاز فاصله با کیمی رایکونن رده سومی، در جایگاه چهارم قرار گرفت. ورشتاپن همچنین توانست بالاتر از والتری بوتاس از تیم مرسدس که خودروی سریع‌تری داشت قرار گیرد.


تا چند ماه کارشناسان زیادی معتقد بودند ورشتاپن به راننده بزرگی همچون لوئیس همیلتون تبدیل خواهد شد اما با ظهور راننده‌ی بااستعداد دیگر نظرها تغییر یافت.

با اینکه چارلز لکلرک تجربه‌ی کمتری در مقایسه با ورشتاپن دارد اما او هم جوان است و جویای نام. او در سال ۲۰۱۸ با کسب ۳۹ امتیاز در ۲۱ مسابقه جایگاه سیزدهم جدول رانندگان فرمول ۱ را به خود اختصاص داد.


لکلرک در نیمه‌ی دوم فصل چندین بار در رتبه‌ی هفتم قرار گرفت که اگر فقط به دنبال قهرمانی باشید عملکرد خیلی جالبی نیست اما با توجه به سن و وضعیت خودروی او می‌توان عملکرد لکلرک را مناسب ارزیابی کرد.


دیگر فاکتور مهم در بررسی عملکرد لکلرک تست سنتی چشم است. او در پیست فوق‌العاده عمل کرده و سریع است. لکلرک جنگ‌های زیادی را در مواجهه با رانندگان باتجربه‌تر از خود برنده شده است. این بار و با تیم فراری انتظار می‌رود لکلرک عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

خب از بین این دو راننده‌ی جوان کدام‌یک اول از دیگری قهرمان فرمول ۱ خواهد شد؟

با اینکه هر دو راننده آغازی پر سر و صدا در فصل جدید مسابقات فرمول ۱ داشته‌اند اما تنها فاصله‌ی ۴ امتیازی آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده است. فعلاً سخت است که بتوان آن‌ها را برای قهرمانی در فصل جاری مسابقات دارای شانس دانست اما در آینده بی‌شک چنین کاری انجام خواهد شد مخصوصاً اینکه در سال ۲۰۲۱ قوانین دست‌خوش تغییرات می‌شوند.

خب به نظر شما و با توجه به گفته‌های بالا، کدام‌یک از این دو نفر اولین بار قهرمان فرمول ۱ خواهند شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. The best or nothing

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    به نظرم ورشتپن استعداد بی نظیریه … خیلی خیلی بهتر از بوتاس .. میبینم اون روزیه که داره با ماشین مرسدس جولان میده و رقبا کابوس ورشتپن و با پیکان نقره ای میبینن ❤️

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      تو پست قبلی فرمول1 من مثل چند سال گذسته گفتم فرمول1 دیگه هیچ جذابیتی نداره و راننده به هیچ عنوان تعیین کننده نیست.در حالی که تو ناسکار ایندی رالی wrcیاdtm راننده هستش که تایین میکنه که چه تیمی قهرمان میشه.بعد یه نفر اومد گفت ناسکار رو با فرمول مقایسه میکنی اگر میتونی یه تکنولوژی که از ناسکار به خودروها راه یافته رو بگو.پسر جان اول بهت بگم استقامتی ترین مسابقات جهان ناسکاره که 500 الی600 کیلومتر یا بیشتر تخته گاز تو حداکثر دور که نزدیک 10000 هست میتازونن و موتور گیربکس ها هیچ مشکلی پیش نمیاد براشون.اینو بفهم که فلسفه ناسکار گره خورده به نوستالوژی هنوز کاربراته گیربکس 4 دنده دستی قربیل بزرگ ماشین بر اساس ماشین خیابونی و همچنین موتور.ترمزهای ضعیف که دلیل داره.ناسکار باعث شده که خودرو سازهای آمریکایی موتورهای پوش رادشون رو همزمان با بهترین تکنولوژیهای روز پیش ببرن.فنرهای مخصوص سوپاپ موتورهای ناسکار کمک کرد که بتونن خودرو سازها الهام بگیرن و دور موتور رو ببرن بالاتر و از زمان بندی متغیر رو پوشرادها استفاده کنن.ناسکار باعث شد که ایمنترین کمربندها تولید بشه به همراه صندلی.ناسکار کمک کرد تا بهترین آلیاژ برا پیشرانهای مذکور بدست بیاد.باعث تحول در خنکاری پیشرانهای حجیم شد.مثل فرمول1 ناسکار هم باعث بهبود لاستیکهای ایمن شد.در آخر مقدار تکنولوژیی که از هواپیماها وارد خودرو شده بیشماره پس باید هواپیما رو هم وارد مقایسه کرد.در آخر خودم از عاشقان صدای فرمولهای تنفس طبیعی هستم و همیشه پیج تاریخچه فرمول رو پیگیری میکنم.ولی قبول کنید این فرمول1 مثل سری آ یا بوندس لیگا شده و همیشه یووه و بایرن قهرمان میشن و از هیجان خالی شدن.بر عکس لالیگا و لیگ برتر.همین الان مسابقه 2 هفته بعد رو پیش بینی میکنم.1 بنز2 مکلارن چون فراری خیلی داغونه3 فراری.بقیه هم که الافاً و پول حروم میکنن.میتونی بگی غیر اینه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1886 ديدگاه)

        ببین حاجی تمام فناوری های مسابقات نسکار اندازه یک دهم مسابقات فرمول یک هم نیست.و اینو هم بدون که فرمول یک با این همه محدودیت انقدر پیشرفته و سطح بالاست فقط کافیه فیا یک فصل قوانین رو ازاد بذاره تا بفهمی تیمهای فرمول یک چه ماشینهایی میسازن.
        نمیدونم اینکه یه مشت ماشین بدرد نخور تیون شده تو یه پیست دارن دور میزنن چه لذتی داره مسخره ترین مسابقات همین نسکاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یانکی

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (2354 ديدگاه)

          تو و امسال تو فازت چیه من مگه دارم ناسکار رو به فرمول1 برتری میدم.دادش همون فورد که تو ناسکار هست هنوز که هنوزه تعداد مقامهای موتورش از بنز تو فرمول بالاتره.یا شورلت با هوندا الان تنها سازندگان موتور ایندی هستن.و اینکه کمپانیهای پیشرو هر وقت اراده کنن میتونن وارد فرمول1 بشن.منظورم اینه بری بالا بیای پایین آخر فصل بنز اوله فراری و ردبول پشت سرش و بقیه ول معطل.اگر غیر اینه ثابت کن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ferrari

          ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (1886 ديدگاه)

          اصلا کار شما یه کار بیهودست اخه ناسکار چیه همش حرفشو میزنی مزخرفترین مسابقاته حتی ارزش فکر کردن هم نداره یه مشت ماشین مزخرف تو یه پیست دایره ای شکل دور میرنن همین.یه نگاه به ماشینهای ایندی بنداز با ماشینهای فرمول یک مقایسه کن بعدش بیا نظر بده.انقدر اسم این مسابقات حال بهمزن رو تکرار نکن.
          ضمنا فورد فقط اسمش روی موتورهای کاسورث بوده همین.اون موتورها ساخت کاسورث بودن

          موافقم 0
          مخالفم 1
  2. charger

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (396 ديدگاه)

    به نظرم لکلرک اول قهرمان میشه چون ورشتپن برای قهرمان شدن باید بره مرسدس و مرسدسم الان راننده هاش عالین مرسدس وقتی راننده هاشو عوض میکنه که قهرمانی رو از دست بده که در اون صورت فراری قهرمان شده
    با وضعیت فتل میشه گفت در آینده نزدیک لکلرک راننده اول فراری میشه و شانسش برای قهرمانی بیشتره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. af.1024

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    مکس ورشتاپن
    ردبول-هندا?

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. مانی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    مرسدس شورشو در آورد,قوانین کلی تغییر میکنه
    از قدیم گفتن بدوش و بخور ,همیشه بخور
    اما مرسدس اعصابش ضعیف بود زد کشت و خورد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. علی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با سلام
    نه مکس با این ماشین ردبول هوندا میتونه قهرمان بشه و نه چارلز با این استراتژی های عجیب غریب فراری ولی چارلز باید تجربه بیشتر پیدا کنه مکس هم این فصل داره خیلی پخته تر عمل می کنه ولی در حالت برابر من نظرم به لکرلک هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اینده یعنی فردا و هیچ کس فردا رو ندیده اصلا نمیشه پیش بینی کرد همین همیلتون من اصلا فکر نمی کردم انقدر بتونه مقتدرانه ادامه بده ولی ادامه داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایوب

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (142 ديدگاه)

    آخه اینجا جای بحث در مورد نسکار و فرمول 1 هستش؟!
    بعد آخه اصلا این چه مقایسه ایه که میکنی. مقایسه برای وقتیه که دو چیز مورد مقایسه به قدری با هم شباهت داشته باشن که بخواییم با مقایسه برتری یکیو تشخیص بدیم.
    خواهشا از تحمیل نظر خود به بقیه دست بردارین.
    این اصلا شخصیت مناسبی از شما نشون نمیده که برای برتر نشون دادن نظر بقیه رو تخریب کنین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. iman

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (258 ديدگاه)

    به اعتقاد من مکس بعد از سنا بزرگترین استعداد فرمول یکه، استعداد این پسر بینظیره و سبک رانندگیش مهیجه، تو هیچ دوئلی باج نمیده و کافیه که ببینید تو بیست سالگی راننده ای بزرگ مثل ریکاردو رو شکست داده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من به شخصه طرفدار لکلرک ام ولی با وجود این تکنولوژی مرسدس هیچ راهی جز تسلیم نیست. مرسدسی ها از اول فصل تا الان همه ۱-۲ ها برای خودشون بود. لکلرک هرچقدر هم اعجوبه باشه و مسابقه رو از رده ۹-۱۰ شروع کنه ماشینش اجازه نمیده که به مرسدسی ها برسه. حالا هرچقدر بیان بگن فراری سرعت بالایی داره تو تست ها فلان بوده ….

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. Amir Ferrari

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو 20 سالگی شکستش داد ؟؟ 2016 درسته که از اواسط فصل جایگزین کویات شد بازم باخت به دنیل 2017 دنیل برد پارسال هم مکس اونم با 8 تا دی ان اف دنیل بدبخت دنیل هروقت خواست مسابقه بده موتورش داغون شد مکس فقط و فقط یه اورریتده هیچ وقت نتونست با اون همه ادعا با اون همه وقت رکورد پول پوزیشن فتل رو بشکنه فقط مقایسه اینکه فتل با توروروسو پول گرفته و ورشپتن 2 سال تو ردبول زور زده ونتونسته پول پوزیشن بگیره کافیه دنیل اگه مشکلات موتور رو نداشت حداقل از مکس شکست نمیخورد

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا