مسابقات

هر آنچه باید از گرندپری ایتالیا بدانیم

در آستانه برگزاری جایزه‌بزرگ ایتالیا قرار داریم. به همین دلیل بر آن شدیم تا اطلاعات و آمارهایی در مورد پیست مونزا در اختیار شما همراهان پدال قرار دهیم. با ما همراه باشید

مونزا، سریع‌ترین پیست

اسپا سریع بود، اما مونزا با اسم مستعار «معبد سرعت» شناخته می‌شود و سریع‌تر است. درست است که مونزا دارای ۲ شیکِین (پیچ چپ و راست پشت سر هم) سخت است، اما رانندگان بیشتر پیست را در حالتی سپری می‌کنند که پای راستشان دیگر جایی برای پایین‌تر رفتن ندارد، گرچه تخته‌گاز رفتن در ۷۹ درصد پیست به این معنا نیست که set-up اتوموبیل‌ها ساده است. بیشینه سرعت تأثیر به سزایی در این پیست دارد، اما تنها نباید برای به‌دست آوردن بیشینه سرعت تلاش کرده و مقدار Down Force را کم کرد، مونزا اتوموبیلی می‌خواهد که در خروج از پیچ‌ها شتاب خوبی داشته باشد و در شیکِین به‌راحتی از روی Kerb-های کنار پیست گذر کند. از طرف دیگر پایداری زیادی برای ترمزهای سنگین مونزا نیاز است؛ اما رانندگان خوشحال‌اند که بعد از ترمزهای سنگین مسیرهای مستقیم زیادی برای خنک شدن ترمزها پیش روی خود دارند.

پیچ کلیدی مونزا: پیچ ۱۱

بیشتر رانندگان به شما خواهند گفت که پیچ افسانه‌ای پارابولیکا، دیگر مثل گذشته چالش‌برانگیز نیست، سنگ‌ریزه‌های بیرون پیچ تبدیل به آسفالت شده‌اند و در صورت خروج از پیچ، کنترل بهتر شده و احتمال برخورد کردن با دیوار کم است، اما این قضیه اهمیت این پیچ را کم نمی‌کند. نحوه خروج از این پیچ راست‌گرد ۱۸۰ درجه‌ای بسیار مهم است. برای رانندگان مهم است که شتاب گیری خوبی در خروج از پارابولیکا داشته باشند زیرا در غیر این صورت، در مستقیمی پیش رو که طولانی‌ترین مستقیمی مونزا است، به سرعت لازم دست نخواهند یافت.

مبارزان مونزا: تلاش برای سلطنت

در بین رانندگان کنونی، کسی بیشتر از همیلتون و فتل، قادر به فتح مونزا نبوده. مبارزان عنوان قهرمانی ۲۰۱۷ هرکدام ۳ بار موفق به پیروی در مونزا شده‌اند؛ بنابراین هرکدام که یک‌شنبه موفق به پیروزی شود، بیشترین عنوان دار حال حاضر مونزا و دارای عنوان «سلطان مونزا» خواهد بود، به رکورد نلسون پیکه در مونزا با ۴ بار پیروزی خواهد رسید و تنها یک پیروزی تا رسیدن به رکورد مایکل شوماخر فاصله خواهد داشت. فرناندو آلونسو راننده دیگری است که دو بار موفق به برد در مونزا شده، اما او در روز یک‌شنبه قطعاً رقیبی جدی برای کسب عنوان نیست. باید ببینیم که همیلتون یا فتل موفق به سلطنت در مونزا خواهند شد یا وضعیت کنونی دست نخورده باقی خواهد ماند و راننده دیگری قهرمان خواهد شد. نظر شما چیست؟

انتظارات زیاد از فراری

امید است فراری در مسابقه خانگی خود، قوی ظاهر شود. در تاریخ این پیست، فراری دارای بیشترین قهرمانی است. اولین قهرمانی فراری در مونزا به سال ۱۹۵۱ و با رانندگی آلبرتو آسکاری بازمی‌گردد؛ اما از ۲۰۱۰ تاکنون فراری جام قهرمانی مونزا را به خانه نبرده و با توجه به شرایط خوب فراری در این فصل، انتظارات از فتل و رایکونن برای کسب عنوان در این پیست بسیار زیاد است. از طرفی تماشاگران ایتالیایی بسیاری برای تشویق فراری به مونزا خواهند آمد و مونزا را قرمزپوش خواهند کرد که این شرایط، فشار را بر رانندگان فراری افزایش خواهد داد.

همیلتون، در  پی رکوردشکنی دوباره

همیلتون در سه سال گذشته، صاحب پل‌پوزیشن مونزا بوده و در کل تاکنون ۵ بار از جایگاه Pole، مسابقه مونزا را آغاز کرده است. رکوردی که در بین رانندگان حال حاضر بی‌نظیر است و هم‌رده اسطوره‌هایی چون خوآن مانوئل فانجیو و ایرتون سنا است. مرسدس تمام خصوصیاتی را که برای یک دور سریع در مونزا می‌خواهد در اختیار دارد، و از طرفی همیلتون هم با ۶۸ پل‌پوزیشن و قرارگیری در کنار مایکل شوماخر افسانه‌ای، تنها یک پل‌پوزیشن تا یکه‌تاز شدن در این رکورد فاصله دارد و در صورت کسب پل‌پوزیشن در مونزا، بیشترین پل‌پوزیشن در تاریخ فرمول یک را خواهد داشت. فراری در اسپا نشان داد فاصله زیادی از کمان‌های نقره‌ای ندارد، اما کماکان رسیدن به همیلتون سخت است. واضح است که نه لوئیس همیلتون خود را یکه‌تاز رقابت مونزا می‌داند و نه فتل و رایکونن با مونزا غریبه هستند.

دو بین دو

تنها دو دور پیشتازی بین دو نفر اول جدول و دو پیشتاز برتر حال حاضر مونزا فاصله است. همیلتون ۱۴۹ دور در مونزا پیشتاز بوده و فتل ۱۴۷ دور. اگر همیلتون تمام ۵۳ دور مسابقه یک‌شنبه را پیشتاز باشد، از رده هفتم جدول پیشتازان کلی مونزا به رده چهارم خواهد رفت و با ۲۰۲ دور پیشتازی مونزا، درست یک دور با رکورد ایرتون سنا فاصله خواهد داشت. بیشترین رکوردداران پیشتازی در مونزا آلبرتو آسکاری با ۲۱۷ دور و مایکل شوماخر با ۲۰۵ دور هستند و ایرتون سنا با ۲۰۳ دور هستند.

فردی با بیشترین انگیزه

هالکنبرگ: تیم کار خود را عالی انجام داده. حال ادامه این روند خوب بسیار مهم است.

گرچه آن‌ها از نظر تیمی در رده هشتم قرار دارند، اما هیچ تیمی غیر از سه تیم برتر، از بعد از مسابقه بریتانیا بیشتر از آن‌ها امتیاز کسب نکرده. رنو توانسته در مجارستان و بلژیک ۱۶ امتیاز کسب کند؛ درحالی‌که فورس‌ایندیا ۱۴، ویلیامز ۵، تورو روسو ۷ و هاس ۶ امتیاز کسب کرده‌اند. تمام این امتیازات، توسط راننده آلمانی، نیکو هالکنبرگ کسب شده و البته ۱۸ امتیاز دیگر رنو هم توسط همین راننده شکار شده‌اند. آیا هالکنبرگ خواهد توانست عملکرد درخشان خود را در ایتالیا نیز ادامه دهد؟ و آیا هم‌تیمی بدشانس او جولین پالمر، به او در بین ۱۰ راننده برتر ملحق خواهد شد؟ بی‌صبرانه منتظر یک‌شنبه هستیم تا پاسخ سؤالاتمان را بگیریم.

سکوهای آلونسو در مونزا

ممکن است آلونسو بردهای زیادی در مونزا نداشته باشد، اما وقتی صحبت از عملکرد خوب در مونزا می‌شود، نام او می‌درخشد. آلونسو ۶ بار روی سکوی مونزا رفته و تنها مایکل شوماخر با رکورد ۸ بار، بیشتر از او سکوی مونزا را زیر پای خود دیده است. فتل و همیلتون می‌توانند با کسب سکو در مسابقه خود را به رکورد آلونسو برسانند، درحالی‌که ریکاردو و ورستپن، امید به کسب اولین سکوی خود در مونزا رادارند.

عدد بزرگ

۵۰ سال پیش، هوندا تنها پیروزی تیمی خود در مونزا را کسب کرد

این قضیه در ۲۰۱۷ ممکن است شبیه به سناریوهای علمی-تخیلی باشد، اما نیم‌قرن پیش، هوندا در خانه فراری، آن‌ها را شکست داد و اولین و تنها پیروزی خود در مونزا را ثبت کرد. این دومین پیروزی این تیم ژاپنی بود و اتوموبیل RA300 آن‌ها توانست با رانندگی جان سورتیز(سمت راست تصویر) پیروز شود. هوندا ۵ بار دیگر به‌عنوان تأمین‌کننده موتور، فاتح مونزا شده اما برد سال ۱۹۶۷ آن‌ها، به‌عنوان تنها برد هوندا به‌عنوان یک تیم، تاکنون باقی‌مانده است.

زمان‌بندی مسابقه

مسابقه جایزه‌بزرگ فرمول یک ایتالیا، طبق روال بقیه مسابقات اروپایی، ساعت ۱۶:۳۰ (ساعت ۱۳ به‌وقت گرینویچ) روز یک‌شنبه آغاز خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم این مسابقه زیبا را از دست ندهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Top speed

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    دوستان یک سوال دارم
    شبکه ورزش تمرین و تعیین خط را نشان میدهد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک محبی

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      با سلام
      متاسفانه نه. ولی با سرچ تو گوگل میتونید لینک های پخش زنده رو پیدا کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    بابک جان ممنون از زحماتت. خیلی این بخش موتور اسپورت خوب شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک محبی

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      خوشحالیم که این بخش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته
      ممنون از توجه‌تون

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا