مسابقات

هرآنچه باید از گرندپری فرمول‌یک ابوظبی بدانیم

هر آنچه باید از جایزه‌بزرگ مکزیک بدانیم. از زمان برگزاری تا برندگان پیشین، تمام اطلاعات کلیدی و آمارهای گرندپری مکزیک را برای شما گردآورده‌ایم.

پیچ، پیچ و بازهم پیچ

تعداد زیاد پیچ‌ها و کم‌سرعت بودن بیشتر آن‌ها به این معنی است که باید منتظر دورهای بسیار طولانی باشیم. هر سه سکتور پیست یاس‌مارینا، خصوصیات کاملاً متفاوتی دارند. سکتور اول کوتاه است و قابلیت اتوموبیل در سرعت‌های متوسط و بالا را مورد آزمایش قرار می‌دهد. سکتور دوم از مستقیمی‌های طولانی و پیچ‌های تند تشکیل‌شده و سکتور سوم نیز از پیچ‌های کم‌سرعت تشکیل‌شده است. ابوظبی همچنین سنگین‌ترین پیست ازلحاظ فشار بر ترمزهاست و اگر هوا به‌اندازه کافی خنک نباشد می‌تواند رانندگان و مهندسان را با چالش جدی روبرو کند.

پیچ کلیدی: پیچ شماره ۷

از بالا ممکن است فقط یک پیچ بازگشتی (گیره سر – Hairpin) ساده به نظر برسد، اما از هر نظر پیچی اساسی و حساس است. طولانی‌ترین مستقیمی بعدازاین پیچ قرار دارد. رانندگان باید خروج خوبی از این پیچ داشته باشند تا بتوانند از اولین منطقه DRS و همچنین بهترین موقعیت سبقت‌گیری یاس‌مارینا استفاده کافی را ببرند.

نبرد بر سر عنوان

بهترین نتیجه‌ی ۶ راننده برتر ۲۰۱۷ در ابوظبی

ممکن است یاس‌مارینا صحنه نبرد برای عنوان قهرمانی فصل نباشد، اما بار دیگر همیلتون و فتل را رو درروی هم قرار خواهد داد. هر دو راننده ۳ بار در سرزمین اعراب موفق به برد شده‌اند و در پی کسب عنوان موفق‌ترین راننده در این کشور شیخ‌نشین هستند. هیچ راننده دیگری تابه‌حال بیش از یک‌بار در ابوظبی پیروز نشده است. آیا رایکونن سومین راننده‌ای خواهد بود که بیش از یک پیروزی در یاس‌مارینا دارد یا شاهد نام کاملاً جدیدی در تاریخ این پیست خواهیم بود…

اولین برد فراری؟

تیم‌های با بیشترین برد در ابوظبی

فراری ۸ بار در گرندپری ابوظبی شرکت کرده و هر ۸ بار از پیروزی ناکام مانده. آن‌ها دو بار با آلونسو در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای برد جنگیده‌اند اما هیچ‌وقت موفق به کسب بهترین سکو در امارات نشده‌اند. مرسدس و ردبول اما موفق‌ترین گروه‌ها در امارت هستند و احتمال این‌که یکی از این گروه‌ها این عنوان را از دیگری برباید کم نیست.

زمان تغییر است؟

بهترین نتیجه تعیین خط ۶ راننده برتر ۲۰۱۷ در ابوظبی

اگر همیلتون و فتل را در نظر نگیریم، هیچ‌کدام از رانندگان حال حاضر تابه‌حال از رده اول استارت یاس‌مارینا، آغازگر مسابقه نبوده‌اند، آمار بردها نیز تائید کننده‌ی این آمار است. چه کسانی در خط اول در کنار راننده اول استارت زده‌اند؟ مارک وبر در ۲۰۱۳، نیکو روزبرگ در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، رانندگان برتر ۲۰۱۷ هیچ‌کدام حتی از خط اول نیز استارت نزده‌اند.

آیا کسی اولین سکویش را خواهد دید؟

تعداد سکوهای رانندگان در ابوظبی

لنس استرول، دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن همگی برای اولین بار سکوهایی را به دست آورده‌اند. آیا آن‌ها یا راننده‌ی دیگری می‌تواند اولین سکوی خود در ابوظبی را کسب کند؟ رانندگان ردبول نباید دست‌کم گرفته شوند. خودروی RB13 آن‌ها در مسابقات انتهایی فصل قوی ظاهرشده و هر دو راننده نیز از آمادگی خوبی برخوردارند. پیچ‌در‌پیچ بودن پیست نیز احتمالاً به کمک ردبول و فراری خواهد آمد که از برتری ذاتی خود در پیچ‌ها نسبت به اتوموبیل مرسدس نهایت استفاده را ببرند.

حرف حساب

بعد از اعلام بازنشستگی ناگهانی او در ۲۰۱۶، مسابقه آخر هفته در ابوظبی درواقع آخرین گرندپری فرمول یک فیلیپه ماسا بعد از چندین سال رقابت خواهد بود. در این حدود ۲۷۰ گرندپری، این برزیلی ۱۱ برد، ۱۶ پول پوزیشن، ۱۵ بار سریع‌ترین دور و ۴۱ سکو کسب کرده. بهترین نتیجه او در ابوظبی به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. سالی که او پیشتاز بود اما درنهایت هم‌تیمی جوانش والتری بوتاس سکوی دوم را بعد از همیلتون کسب کرد.

فتل در پی رسیدن به همیلتون

تعداد دورهای پیشتازی رانندگان در ابوظبی

گرندپری ۲۰۱۷ ابوظبی، ۵۵ دور خواهد داشت. سباستین فتل باید حداقل ۴۰ دور پیشتاز باشد تا بتواند در رکورد تعداد دورهای پیشتازی به همیلتون با ۱۸۱ دور پیشتازی برسد. همچنین مکس ورشتپن و والتری بوتاس نیز بسیار مشتاق هستند که بعد از سباستین و لوئیس در رده سوم دورهای پیشتازی قرار بگیرند.

عدد بزرگ ابوظبی

تعیین خط گرندپری ۲۰۱۲ ابوظبی، سباستین فتل را در رده‌ی سوم قرار داد. اما در پی مشکلاتی که برای او در تمرینات روز شنبه اتفاق افتاده بود، باید از پیت لین مسابقه را شروع می‌کرد. چیزی که در ۵۵ دور آن مسابقه مشاهده کردیم رانندگی خیره‌کننده‌ی فتل، ۲۱ رده ارتقا و درنهایت کسب سکو به‌رغم شروع بعد از ۲۳ راننده‌ی دیگر از پیت لین بود. او تنها ۴ ثانیه بعد از کیمی رایکونن (تیم لوتوس) و فرناندو آلونسو (فراری) از خط پایان گذشت.

زمان‌بندی گرندپری ابوظبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Amir.z

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (175 ديدگاه)

    ممنون بابت ترجمه این مقاله
    فقط یه چیزی. در قسمت تعداد دورهای پیشتازی گفته شده که فتل باید چهار دور پیشتاز باشه تا به همیلتون برسه در صورتی که این عدد 40 هست طبق عکس
    البته اشکال خیلی بزرگی نیست ولی خب گفتم که بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا