موتورسیکلت

اولین تجربه سواری با دوکاتی مانستر 797: هیولای کوچک دوست‌داشتنی

با فاصله دو محور کوتاه، وزن ۱۹۲ کیلوگرم و موتور سرحال، دوکاتی مانستر با خوشحالی پیچ‌های S شکل را پشت سر می‌گذارد.


وقتی صحبت از موتورسیکلت نیکد (naked) می‌شود تنها چند مدل به ذهنمان خطور می‌کند. این بخش از دنیای موتورسیکلت در اوایل دهه ۹۰ میلادی با طرح Miguel Galuzzi پا به عرصه وجود نهاد. کسی که به سطوح بالایی دوکاتی دست یافت.
میگول می‌گوید: این آخر راه نیست، شبیه مانسترهاست؟ پس هیولایی جدید متولد شده است.

با آغاز تولید M900 در سال ۱۹۹۳، دوکاتی وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های خود در بیش از دو ونیم دهه فعالیت شد که مدل‌هایی از ۶۲۰ تا ۱۲۰۰ را شامل می‌شود.

دوکاتی در هر دوره از فعالیت خود حداقل دو مدل موتورسیکلت نیکد در خط تولید داشته است. ۸۲۱ به‌عنوان مدل میانی، ۱۲۰۰S و ۱۲۰۰R به‌عنوان موتورسیکلت‌های سنگین و ۷۹۷ جدید به‌عنوان مدل پایه در خانواده مانستر می‌باشند.

هیولا دارای یک شاسی لوله‌ای فولادی جدید است و موتور ۸۰۳ سی‌سی خود را از scrambler line قرض گرفته است و با باک بنزین مدل ۱۲۰۰ تکمیل می‌گردد.


کیلومترشمار دیجیتال هیولا از نوع LCD است و در ترکیب با سیستم چندرسانه‌ای دوکاتی (DMS) که دارای قابلیت‌هایی نظیر ارتباط با تلفن همراه هوشمند برای گوش فرا دادن به موسیقی، ارتباطات تلفنی و ارسال پیامک است، تکمیل می‌گردد.

برای تست هیولای تازه متولد شده دوکاتی ما به ریویرا فرانسه (French Riviera) رفتیم. (خط ساحلی گوشه جنوب شرقی فرانسه که دولت مستقل موناکو را دربر می‌گیرد و بزرگ‌ترین شهر آن نیس (nice) می‌باشد.) هوا ابری و بارانی پیش‌بینی شده بود اما قطعاً این هوا برای سواری با موتورسیکلت مناسب نیست. ولی ما آن را فرصتی برای تست ۷۹۷ در هوای مرطوب برشمردیم.


زین ۷۹۷، ۸۰۵ میلی‌متر از سطح زمین ارتفاع دارد که برای سواری افراد بلند و کوتاه‌قد مشکلی پیش نخواهد آورد.


هندلینگ ۷۹۷ در آب‌وهوای مرطوب رضایت‌بخش است درحالی‌که به‌صورت استاندارد همراه با ABS و بدون کنترل کشش عرضه می‌گردد.

مانستر سبک و جمع‌وجور احساس می‌شود، وزن ۱۹۲ کیلوگرمی وسیله به‌اندازه کافی سبک است تا تعادل در سرعت‌های کم نیز حفظ شود. دسترسی به فرمان خوب است، جاپایی‌هایش کمی جلوتر و پایین‌تر از موقعیت جاپایی برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ می‌باشد که باعث افزایش ارگونومی وسیله شده است.

دوکاتی ادعا می‌کند که سواری مانستر جدید سرگرم‌کننده است ادعایی که تا به اینجای کار مورد تأیید قرار می‌گیرد.

با گاز دادن به موتور Desmo-Due با آرایش V شکل ۹۰ درجه و هواخنک با توان تولید ۶۹ نیوتن متر گشتاور، ۷۹۷ با غرش زیبایی به پرواز در می‌آید. پاسخ دریچه گاز فوری است و موتور در همه دورها قدرتمند احساس می‌شود. بااین‌وجود کنترل مانستر در ترافیک با سرعت کم آسان است. همچنین برای عبور از جاده‌های پرپیچ‌وخم قدرت کافی در اختیار دارید تا لحظات شادی را رقم بزنید.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه حجم موتور ۷۹۷ بیشتر از ۶۹۶ است اما ۵ واحد قدرت کمتری تولید می‌کند که برابر است با ۷۵ اسب بخار و این به خاطر پاس کردن استاندارد یورو ۴ است که باعث خوشحالی است.


برای توقف این هیولای کوچک، دوکاتی دو دیسک ترمز ۳۲۰ میلی‌متری با کالیپر چهار پیستونه برمبو را در جلو وسیله قرار داده که باعث اطمینان خاطر راکب خواهد شد.


۷۹۷ شباهت زیادی به برادر بزرگتر خود مانستر ۱۲۰۰ دارد و این به دلیل باک بنزین و چراغ جلوای است که از برادر بزرگش قرض گرفته است.

در رانندگی شهری، تعلیق ۷۹۷ تغییرات سطح جاده را به‌خوبی منتقل می‌کند که به نظر من ایده‌آل است. عبور از سرعت‌گیرها و چاله‌های سطح شهر عذاب‌آور نیست اما مطمئناً سیستم تعلیق می‌توانست کمی نرم‌تر باشد. دوشاخ جلو با کمک‌فنر معکوس به قطر ۴۳ میلی‌متر و ساخت KYB است که در جاده عملکرد مثال‌زدنی دارد. کمک‌فنر تکی عقب قابل تنظیم و ساخت Sachs می‌باشد. تعلیق موتورسیکلت مورد آزمایش در حد متوسط تنظیم شده بود و من وقت بازی با تنظیمات آن را نداشتم اما گمان می‌کنم می‌تواند نرم‌تر از این باشد.


کمک‌فنر عقب Sachs قابل تنظیم است. در طراحی بازوی نوسان مثلثی شکل این موتورسیکلت از مدل ۶۹۶ الهام گرفته شده است.

تعلیق اسپرت در موقع دور زدن کارایی خود را نشان می‌دهد، دور زدن بدون تلاش خاصی امکان‌پذیر است و این را باید مدیون فاصله دو محور ۱۴۳۵ میلی‌متری (کوتاه‌ترین مانستر تا به حال) این موتورسیکلت باشیم که با آن می‌توان پیچ‌های S شکل را به‌راحتی تمام طی کرد. ثبات وسیله در اواسط پیچ اعتمادبه‌نفس راکب را افزایش می‌دهد. در مدت تست هیچ خطایی از موتورسیکلت سر نزد، به یاد داشته باشید که این موتورسیکلت فاقد کنترل کشش می‌باشد. البته لاستیک‌های Pirelli Diablo Rosso II نیز نقش زیادی در چسبندگی این هیولا به سطح مسیر دارند.

در مواقع نیاز به کاهش سرعت با فشردن دسته سمت راست قدرت ترمزگیری کافی توسط دو کالیپر ترمز چهار پیستونه برمبو به همراه دیسک‌های ترمز ۳۲۰ میلی‌متری تولید می‌گردد. قدرت زیاد ترمز حس اعتماد به نفس را در سوار بیشتر می‌کند مخصوصاً با توجه به اینکه سیستم ABS بوش به‌صورت استاندارد ترمزها را پشتیبانی می‌کند. تعویض دنده با نرمی تمام انجام می‌پذیرد و برای فشردن دسته کلاچ نیروی کمی لازم است.


حتی با خم شدن بیش از حد، لاستیک‌های Pirelli Diablo Rosso II چسبندگی خود را به سطح مسیر از دست نمی‌دهند.


۷۹۷ به چراغ جلویی که از برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ قرض گرفته مجهز شده که شامل چراغ‌های LED راهنما نیز می‌شود.

دوکاتی ادعا می‌کند ۷۹۷ در سگمنت نیکد بسیار قابل دسترسی می‌باشد. جدیدترین عضو خانواده مانستر موتورسیکلتی عالی برای دوکاتی دوستان است.
۹۲۹۵ دلار برای رنگ قرمز (۹۳۹۵ دلار برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی ((Star White Silk یا تاریکی نهان (Dark Stealth) کمی برای افراد مبتدی گران است، اما اگر می‌خواهید یک مانستر را امتحان کنید این مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای دستیابی به یکی از آنهاست. ۷۹۷ پلاس با شیشه جلو و صندوق زیر زین ۴۰۰ دلار هزینه بیشتری دربر دارد. دوکاتی اعلام کرده مانستر جدید اوایل ماه مه (اردیبهشت) در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.


اگزوز مانستر ۷۹۷ برای حفظ غرش موتور V شکل آن طراحی شده است، درحالی‌که استاندارد یورو ۴ را نیز پاس می‌کند.

به‌عنوان یکی از مالکان نسل اول M900، می‌توانم بگویم ۷۹۷ جدید شایسته نام مانستر است. با قابلیت استفاده آسان برای افراد تازه‌کار در کنار قیمت مناسب، ارگونومی خوب، قدرت در دسترس و قابلیت مانور بالا، مانستر ۷۹۷ ساخته شده تا ادعای دوکاتی مبنی بر کاربری سرگرم‌کننده را اثبات کند،
موتورسیکلتی که تجربه سواری لذت بخشی را ارائه می‌دهد درحالی‌که نیازی به درگیری زیاد راکب ندارد، باید بگویم کارشان را خوب انجام داده‌اند.


مانستر ۷۹۷ با رنگ قرمز با بهای ۹۲۹۵ دلار و ۱۰۰ دلار بیشتر برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی ((Star White Silk
یا تاریکی نهان (Dark Stealth) و مدل پلاس با ۴۰۰ دلار بیشتر برای شیشه جلو و صندوق زیر زین همرنگ بدنه ارائه می‌گردد.

مشخصات فنی دوکاتی مانستر ۷۹۷

قیمت: ۹۲۹۵ دلار برای رنگ قرمز / ۹۳۹۵ دلار برای رنگ‌های سفید ستاره‌ای مخملی (Star White Silk) یا تاریکی نهان (Dark Stealth)

موتور: ۸۰۳ سی‌سی هوا خنک ۹۰ درجه V شکل دوقلو

انتقال قدرت: گیربکس ۶ سرعته/زنجیر

حداکثر قدرت: ۷۵ اسب بخار در دور موتور rpm8250

حداکثر گشتاور: ۶۸.۸ در دور موتور rpm 5250

شاسی: داربست لوله‌ای فولادی

تعلیق جلو:
کمک‌فنر معکوس به قطر ۴۳ میلی‌متر با دامنه حرکتی ۱۳۰ میلی‌متر ساخت KYB

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی قابل تنظیم با دامنه حرکتی ۱۵۰ میلی‌متر ساخت Sachs

ترمز جلو: دو دیسک ترمز ۳۲۰ میلی‌متری با کالیپرهای چهار پیستونه برمبو

ترمز عقب: دیسک ۲۴۵ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه برمبو

فاصله دو محور: ۱۴۳۵ میلی‌متر

ارتفاع زین از سطح زمین: ۸۰۵ میلی‌متر

ظرفیت باک سوخت: ۱۷ لیتر

وزن: ۱۹۳ کیلوگرم

منبع: motorcyclist

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    لامصب عکسش هم آدمو هیجان زده میکنه.اگه سوارش بشی که میمیری از لذت.
    عاشق دوکاتی ام مخصوصا مدل s4rs
    بعدشم هیولای کاوزوکی h2r

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      هنوز روی دست نینجا h2r کاواساکی توی دنیا نیومده!
      به روایت یکی از دوستان، توی رکورد زنی سرعت گینسی که توی ترکیه باهاش انجام دادن، راکبش گفته بود از 400 تا بیشتر هم میره ولی بدن من دیگه کشش نداشت و جریان خونرسانی به مغزم با مشکل مواجه شده بود و نتونستم بیشتر از این ادامه بدم!!! (یعنی اصلا سقف سرعت مشخصی نداره! :) )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1170 ديدگاه)

        منم به خاطر اون سرعت و شتاب وحشتناکشه که عاشقشم.
        آخه خودت حساب کن پراید 63 اسب بخار
        نینجا h2r قدرتش 306 اسب بخاره.
        یک کلیپ تو آپارات دیدم خیلی از ماشین های اسپرت از جمله بوگاتی .مکلارنmp4 .و چندیدن ماشین اسپرت دیگه رو تو درگ میخوره فقط نیسان gtr 1500 اسبی با اختلاف کمی از پسش بر میاد.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. Ferrari Zonda SuperVeloce

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (479 ديدگاه)

    کاش فرراری دوکاتی رو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جرمی کلارکسون

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    صفر تا صدش؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسینM

      ۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (88 ديدگاه)

      رسما اعلام نشده
      بین 3.5 تا 4 با توجه به قدرت و وزن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. پرسپولیس

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    جای 125خودمان رانمیگیرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فکر میکنم ترمزاش چقدر قدرتمنده میترسم با یه فشار کوچیک درجا قفل کنه ولی چه قدرت و چه لذتی ببری از سواریش نرم سرعت بگیری و بری وای وای چه شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mr.bls

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (17 ديدگاه)

    داداش حمید رضا تو فکر نباش تا ته ترمز رو بگیر قفل نمیکنه اخه abs داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا