آموزشموتورسیکلت

تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – بخش هفتم

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال ۲۰۰۵ از هر ۱۰۰۰۰ موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت شده در آمریکا، ۲۲ مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب ۱۰ قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

MOTORCYCLE+ACCIDENT
در این قسمت به بررسی هفتمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

  1. زیر گرفته شدن توسط خودرو

پس از تمرین و ممارست بسیار بالاخره توانستید تسلط کافی بر شیوهٔ درست ترمز گرفتن به دست بیاورید. در یکی از روزهای زیبای بهاری با سرعت زیادی که ارتباطی با ثبت رکورد ندارد در حال رانندگی هستید که ناگهان می‌بینید یک تریلر هجده چرخ در حال گردش به سمت راست بوده و با مهارت کسب شده، موتورسیکلت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوقف می‌کنید. درحالی که از واکنش خوب خود به وجد آمده‌اید از پشت صدای بوق ممتد و جیغ لاستیک می‌شنوید و بوم.

crash motorcycle from rear
یکی از نکات جالب این است که کوبیدن موتورسیکلت از پشت به اتومبیل جلویی به لطف ترمزهای بهتر و قدرت مانور بیشتر چندان امر شایعی نیست اما عکس آن نسبتاً متداول است. تصادف از نوع کوبیدن خودروی عقبی به پشت خودروی جلویی شایع‌ترین نوع تصادف است که عوامل آن عدم رعایت فاصله ایمنی، عدم تسلط بر ترمز و عدم دقت به جلو است. چنین تصادفاتی معمولاً تنها خسارت مالی به دنبال دارند ولی زمانی که که همین تصادفات برای موتورسواران اتفاق می‌افتند معادلات به کلی دگرگون می‌شوند و چنین تصادفاتی خصوصاً در صورت گیر افتادن موتورسوار بین دو خودرو می‌توانند به راحتی جان موتورسواران را بگیرند.

crash motorcycle from rear 01
راه پیشگیری: هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز، خط عابر پیاده یا قفل‌های ترافیکی به آرامی از کنار خودروهایی که ایستاده‌اند عبور کرده ودر جلوی اتومبیل‌ها متوقف شوید و از آن‌ها به عنوان سپر برای حادثهٔ احتمالی استفاده کنید. (راستی اگر دلتان برای یک تصادف حسابی تنگ شده می‌توانید پشت چراغ نایستاده و در حین عبور از چهارراه، روی مهارت هموطنانتان در رانندگی با جانتان سرمایه گذاری کنید!). اگر مسیر بسته است و نمی‌توانید از کنار خودروها عبور کنید بهتر است در حاشیه خیابان متوقف شوید. همچنین در هنگام ایستادن چند بار ترمز را رها کنید و مجدداً بگیرید تا چراغ ترمز موتورسیکلت، نظر رانندهٔ پشتی را جلب کند. سرعت خود را به آرامی کاهش داده و دستتان روی گاز و توجهتان به آینه باشد تا در صورت نیاز با استفاده از گاز دادن از مهلکه بگریزید.

crash motorcycle from rear 02
هرگز از چراغ قرمز عبور نکنید و همواره هنگام عوض کردن لاین خود به آینه‌هایتان توجه کنید. هرگز راه هیچ خودرویی را به نحوی سد نکید که جانتان در گرو مهارت رانندهٔ آن در ترمز گرفتن باشد به خصوص اگر آن خودرو از دستهٔ خودروهای سنگین باشد. در اینجا نیاز به اشاره است که حتی در صورت سبز بودن چراغ راهنمایی هم نباید بی محابا به درون چهارراه بروید و باید مراقب رانندگانی که با سرعت زیاد در حال عبور از چراغ قرمز هستند باشید. همیشه یادتان باشد که شما موتورسوار هستید و احتمال آسیب دیدنتان در تصادفات بالا است. بنابراین باید برای واکنش به اشتباهات دیگران آماده باشید.

Accident003
همواره نیم نگاهی به آینهٔ خود داشته باشید. در صورتی که خودروی پشت سری شما علاقه شدیدی به رانندگی با فاصلهٔ کمی نسبت به شما دارد، یا فردی بسیار کم تجربه است و یا کوچک‌ترین ارزشی برای جان شما قائل نیست. مستقل از اینکه دلیل وی برای این کارش چیست شما دوست ندارید این وضعیت بدین شکل ادامه یابد. موتور خود را به کنار جاده برده و سرعت خود را کاهش دهید تا وی عبور کند و سپس مسیر خود را ادامه دهید.


لازم است هنگام شب به دلیل کم رنگ شدن حضور پلیس‌ها و افزایش تعداد رانندگان پر خطر همواره بیشتر از زمان‌های عادی به خیابان و اطراف دقت داشته باشید و در این ساعات همیشه در لاین کم سرعت رانندگی کنید. اگر هر کدام از لامپ‌های جلو یا عقب موتورتان سوخته است همین حالا خواندن این متن را رها کرده و به دنبال تعمیر آن‌ها بروید. موتورسواری که تمام چراغ‌های موتورسیکلتش را در وضعیت مناسب نگاه ندارد، هیچ ارزشی برای جان خودش قائل نبوده و نباید انتظار آن را از دیگران داشته باشد. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. احسان آرسنالی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    اون تصادف آخری رو خدا رحم کرد بیچاره هنگ کرد، وقتی دید بچه اش چیزیش نشده یه ذره آروم شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا باید دقت کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کافر مقدس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    مطلب رو ول کردم به آواتار نیما امیری دقت کردم فقط:D

    مثل اینکه تحولی در راه است:P

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پژمان

    ۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    واقعا بعضیا انگار رو ابرا زندگی میکنن , طرف چه فکری میکنه وسط خیابون میزنه رو ترمز ؟
    من از بچگی تا الان موتور سواری کردم , خدا رو شکر تا حالا به جز یه مورد زمین خوردن هیچ حادثه ای برام پیش نیومده, اونم به خاطر نقص فنی بود, به خدا اگه رعایت کنن هیچ موردی واسه کسی پسش نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا