آموزشموتورسیکلت

تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – بخش ششم

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال ۲۰۰۵ از هر ۱۰۰۰۰ موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت شده در آمریکا، ۲۲ مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب ۱۰ قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

motorcycle blind car
اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

motorcycle blind car
در این قسمت به بررسی ششمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

  1. اتومبیل کناری فرمان را به سمت شما می‌گیرد

در حال رانندگی در میان ترافیک روان هستید که ناگهان راننده اتومبیل کناری هوس می‌کند جای شما را داشته باشد. بدون هیچ اخطاری ناگهان خودرواش را به سمت شما هدایت می‌کند و شما که در حال تلاش برای برنده شدن در یک مسابقهٔ رانندگی فرضی بودید، ناگهان با آن برخورد کرده و نقش زمین می‌شوید. یادتان باشد که موتورسیکلت وسیلهٔ نقلیهٔ بسیار کوچکی بوده و به‌راحتی در نقاط کور رانندگان به‌ویژه خودروهای سنگین پنهان می‌شود.

motorcycle blind car
راه پیشگیری: همواره با سرعتی برانید که در صورت تغییر لاین یکی از اتومبیل‌های جلویی به لاین شما فرصت کافی برای ترمز گرفتن داشته باشید. از نقاط کور وسایل نقلیه آگاه باشید و از آن‌ها دوری کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت که هرگاه قادر به مشاهدهٔ چهرهٔ راننده درون آینه‌های خودرواش نباشید، احتمال اینکه راننده از حضور شما بی خبر باشد بسیار زیاد است. در نظر داشته باشید که نقاط کور عموماً شامل موقعیت‌های ساعت ۳، ساعت ۴:۳۰، ساعت ۷:۳۰ و ساعت ۹ نسبت به خودروها هستند. بدانید که اگر سرعت حرکت یکی از لاین‌ها از لاین‌های دیگر بیشتر باشد رانندگان زیادی تمایل پیدا می‌کنند که به آن لاین تغییر مسیر دهند. همچنین بدانید که در چهارراه‌ها ممکن است رانندگانی که هم جهت با شما میرانند، بدون استفاده از علائم هشداردهنده نظیر چراغ راهنما ناگهان شروع به پیچیدن کنند. بنابراین شما باید همواره شرط احتیاط را به‌جا آورده و از ریسک کردن و سبقت گرفتن در این مکان‌ها بپرهیزید.

motorcycle blind spots
همواره باید برای واکنش در چنین شرایطی آماده باشید باید از موقعیت اتومبیل‌های اطراف خود آگاه بوده و مسیرهای بالقوه‌ای برای جاخالی دادن به حرکات اشتباه رانندگان در نظر بگیرید و آماده باشید. در زمان خطر با بوق رانندهٔ دیگر را از حضور خود آگاه کنید اما روی واکنش وی حساب نکنید. هم‌زمان با بوق زدن موتور را اندکی در جهت مخالف برده و شروع به ترمز کنید به‌گونه‌ای که مسیری که راننده قرار است از آن عبور کند توسط شما اشغال نشده باشد.

motorcycle blind spots
نکاتی هستند که توجه به آن‌ها شما را گوش‌به‌زنگ تر می‌کند. در نظر گرفتن مواردی نظیر چراغ‌های راهنما، جهت‌گیری چرخ‌های جلو، جهت‌گیری سر راننده (بسیار مهم) و یا ترمز گرفتن رانندگان نزدیک چهارراه (احتمال دارد به‌منظور پیچیدن انجام شده باشد.) زمان پاسخ‌دهی شما به اشتباهات دیگران را به‌شدت بهبود می‌دهد.

motorcycle blind spots
در ویدیوی زیر تعدادی از این دسته تصادفات را مشاهده می‌نمایید:
[jwplayer mediaid=”111811″] [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نیما امیری

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق کنترل و علاقه‌مند به دنیای خودرو، تکنولوژی آی تی، مباحث کارآفرینی و صنایع سنگین!

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ALL CARS

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از نیما امیری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. behdad

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اره اتفاقا این اتفاق نزدیک بود برای من رخ بده یه تاکسی داشت میرفت منم اومدم تزش سبقت بگیرم قبل از این که سبقتم بگیرم واسش بوق زدم متوجه شد من رو هم دید اما اومدم سبقت بگیرم دیگه تقریبا وسطه ماشینش رسیده بودم اون از روی لج ماشین رو پیچوند رو دستم انقدر گرفت رو دستم دیگه با جدول بلوار وسط خیابون فقط 3 سانت فاصله داشتم ممنم سریع ترمز گرفتم رفتم عقب حالا راننده هم مرتب از تو اینه نگام میکنه ببینه میخورم ب جدول خیر ندیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      بهترین کار رو کردین. اگر با یک راننده اتومبیل وارد کل کل بازی بشید، احتمال آسیب دیدن شما که موتورسوار هستی 10 ها برابر احتمال آسیب دیدن اون هستش. چندین بار تو روزنامه خوندم که راننده خودرویی به خاطر یک ناسزا جان موتور سوار رو گرفته. یعنی حتی ترس از اعدام هم نمیتونه خشم لحظه ای رو کنترل کنه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. پارسا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام آقای نیما امیری کی بخش هفت هشت نه وده میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما امیری

      ۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      سلام
      تلاشمون اینه که در 10 روز آینده مطلب کامل بشه.
      ممنون از پیگیریتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. عزیز

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    روشن بودن چراغ موتورسیکلت هنگام حرکت مورد مهمی هست .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. محسن رجبی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر از مطلب خوبتان،
    در پخش ویدئو اشکال وجود دارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا