موتورسیکلت

دوکاتی مالتی استرادا 950: چاقوی سوئیسی ساخت ایتالیا

مالتی استرادا اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی شد، موتورسیکلتی با موتور دو سیلندر V شکل با زاویه ۹۰ درجه و حجم دقیق ۹۹۲ cc و با نام مالتی استرادا ۱۰۰۰ DS، در ادامه مدل ۶۲۰ راه مالتی استرادا را ادامه داد مدلی که جهت‌گیری سازنده برای ساخت موتورسیکلتی همه‌جارو به‌وضوح نشان می‌داد.


در سال ۲۰۱۰ میلادی دوکاتی مدل ۱۲۰۰ را با بدنه کشیده‌تر معرفی کرد، موتورسیکلتی مدرن‌تر و وحشی‌تر از پیشینیان خود که قدرت خود را از موتوری به حجم دقیق ۱۱۹۸cc دو سیلندر V شکل با زاویه ۹۰ درجه، آب‌خنک و دارای چهار سوپاپ دیسمودرومیک (Dismodromic سوپاپ ابداعی دوکاتی که بدون فنر بوده و به موتور اجازه دستیابی به دورهای بالا را می‌دهد) است و توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار را دارد، به دست می‌آورد. ۱۲۰۰ دارای طراحی بدنه تهاجمی جدید و همچنین شامل مجموعه‌ای از لوازم جانبی بود که به آن اجازه عبور از مناطق صعب‌العبور را می‌داد.


برخلاف مدل ۱۰۰۰ DS از ۱۲۰۰ استقبال زیادی شد، بنابراین دوکاتی برای تولید مدل اختصاصی اندورو (Enduro) که دارای چرخ‌های اسپوک دار، سیستم تعلیق جدید برای سفرهای طولانی و ۱۰ اسب بخار توان بیشتر بود، خط تولید مالتی استرادا را گسترش داد.


درحالی که این موتورسیکلت‌ها جزو موتورسیکلت‌های ادونچر (Adventure به معنی ماجراجویی) طبقه‌بندی می‌شوند و توانایی عبور از مسیرهای آفرود را کم‌وبیش دارند، دوکاتی اعتقاد داشت که خیلی خوب نیستند، درنتیجه چاقوی سوئیسی متولد شد.


قلب تپنده ۹۵۰، موتور دو سیلندر L شکل تستااسترتا (Testastretta) با حجم دقیق ۹۳۷cc می‌باشد که مورد استفاده مدل هایپرموتارد (Hypermotard) و همچنین نسخه جدید سوپراسپورت (Supersport) نیز می‌باشد. مالتی استرادا ۹۵۰ سواری ماجراجویانه‌ای را ارائه می‌کند، درحالی که با پلتفرم do-it-all می‌توانید بین حالات اسپورت، تورینگ و حالت آفرود یکی را انتخاب کنید. شاسی ۹۵۰ از برادر بزرگترش یعنی ۱۲۰۰ برداشته شده تا قابلیت تطبیق‌پذیری، قدرت و عملکرد را با کمترین قیمت در اختیارتان قرار دهد.


مأموریت دوکاتی ساخت موتورسیکلتی چند منظوره بود، در واقع آن‌ها می‌خواستند موتورسیکلتی بسازند که برای رفت‌وآمد شهری، مسافت‌های طولانی و گاهی آفرود نیز مناسب باشد. چاقوی سوئیسی بین اسکرمبلرلاین (Scramblerline) و مدل ۱۲۰۰ قرار می‌گیرد. قیمت ۹۵۰ از ۱۳۹۹۵ دلار آغاز می‌شود که باعث رقابت آن با هوندا آفریقا توئین (Africa twin) (با قیمت ۱۲۹۹۹ تا ۱۳۶۹۹ دلار برای مدل دارای گیربکس دو کلاچه) و ب‌ام‌و F800 GS (با قیمت ۱۲۲۹۵ تا ۱۳۸۹۵ دلار برای مدل ادونچر) می‌شود. البته قیمت ۹۵۰ با نصب آپشن لوازم جانبی بیشتر از این نیز اوج می‌گیرد. با اینحال اگر بدنبال موتورسیکلتی برای رفت‌وآمد شهری، موتورسیکلتی اسپورت تورینگ برای مسافت‌های طولانی خارج از شهر یا به دنبال موتورسیکلتی با قابلیت‌های آفرود متوسط هستید، مالتی استرادا ۹۵۰ همان چیزی است که می‌خواهید. دوکاتی بدنبال مشتریانی که دوست دارند موتورسیکلت‌ها را در گاراژ زندانی کنند نیست، بلکه بدنبال کسانی است که می‌خواهند این تنها وسیله نقلیه آنها برای استفاده روزمره باشد. البته با عملکردی شبیه هایپرموتارد و قابلیت سفارش چرخ اسپوک دار و لوازم جانبی به نظر فکر درستی می‌آید.


مالتی استرادا ۹۵۰ دارای باک سوخت ۲۰ لیتری، چرخ جلو ۱۹ اینچی و ۱۷ اینچی عقب، دوشاخ جلو قابل تنظیم Kayaba، کمک‌فنر عقب قابل تنظیم Sachs،ECU بوش و وزن ۲۲۹ کیلوگرم است. ۹۵۰ در چرخ جلو دارای دیسک‌های ترمز دوتایی ۳۲۰ میلی‌متری است که همان ترمز عقب ۱۲۰۰ Enduro می‌باشد.


ارتفاع زین ۸۴۰ میلی‌متر است. دارای سیستم ABS بوش مدل ۹.۱MP با سه سطح تنظیم و سیستم کنترل کشش دوکاتی با هشت سطح تنظیم نیز می‌باشد.


۹۵۰ بسیار شبیه برادر بزرگتر خود ۱۲۰۰ است و این به خاطر یک نوع شاسی، همان بدنه آشنا و چراغ‌های LED دوگانه جلو آن است.
۹۵۰ به طرز قابل توجهی جمع و جورتر به نظر می‌رسد که این به خاطر ارتفاع کمتر زین و وزن کمتر (حدود ۴.۵ کیلوگرم کمتر از ۱۲۰۰) آن است. صندوق‌هایی از جنس آلومینیوم و پلاستیک و قطعات محافظتی که شامل صفحه محافظ موتور، قفس محافظ موتور و گارد رادیاتور می‌شود و توسط توراتک (Touratech) آلمان ساخته شده‌اند قابل سفارش می‌باشند.

نقاط قوت: فواصل سرویس طولانی، قابلیت استفاده آسان برای سبک‌های مختلف رانندگی
نقاط ضعف: کارایی کم ABS و IMU (وسیله‌ای برای سنجش زاویه موتورسیکلت نسبت به سطح زمین) در میانه پیچ، چرخ دارای استوک برای آفرود نامناسب است.

مشخصات فنی:
قیمت: ۱۳۹۹۵ دلار
موتور: V شکل دو سیلندر DOHC (دو میل‌سوپاپ) با حجم دقیق ۹۳۷cc، آب‌خنک، انژکتوری EFI ساخت بوش، دارای تکنولوژی ride-by-wire
قدرت: ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۹۰۰۰ rpm، ۹۶ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۷۷۵۰ rpm
انتقال قدرت: گیربکس ۶ سرعته، زنجیر
شاسی لوله‌ای از جنس فولاد
تعلیق جلو: دوشاخ قابل تنظیم با قطر ۴۸ میلی‌متر و دامنه نوسان ۱۷۰ میلی‌متر ساخت KYB
تعلیق عقب: کمک‌فنر قابل تنظیم با دامنه نوسان ۱۷۰ میلی‌متر ساخت Sachs
ترمز جلو: کالیپر چهار پیستونه برمبو با دیسک دوتایی شناور ۳۲۰ میلی‌متری، همراه با ABS
ترمز عقب: کالیپر دو پیستونه برمبو با تک دیسک ۲۶۵ میلی‌متری، همراه با ABS
لاستیک جلو: Pirelli Scorpion trail II 120/70 R19
لاستیک عقب: Pirelli Scorpion trail II 170/60 R17
وزن: ۲۲۹ کیلوگرم
فاصله دو محور: ۱۵۹۴ میلی‌متر
ارتفاع زین:۸۴۰ میلی‌متر
ظرفیت باک سوخت: ۲۰ لیتر
مصرف سوخت:۴.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

منبع: roadrunner

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (100 ديدگاه)

    “دوکاتی بدنبال مشتریانی که دوست دارند موتورسیکلت‌ها را در گاراژ زندانی کنند نیست، بلکه بدنبال کسانی است که می‌خواهند این تنها وسیله نقلیه آنها برای استفاده روزمره باشد.”

    خاصیت ذاتی موتور همینه،موتورسوار فقط وقتی مجبور باشه از چیز دیگه ای استفاده میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. amir

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    مقاله ی بسیار خوبی بود ، امیدوارم این بخش موتور سیکلت های پدال مثل سابق پررونق بشه.

    Forza lamborghini

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پرسپولیس

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این شدمقاله موتورسیکلت خیلی عالی هست مخصوص سوزوکی هوندا کاواساکی ودوکاتی وکی تی ام ویاماها همیشه مقاله داشته باشه بی ام دبلیو که کمترمقاله میگذهرند درکل سپاس ازاین مطلب قشنگ

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا