موتورسیکلتهفته نامه

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی

احمد جمشیدی: در بخش نهایی این مقاله و پس از بررسی معدود گزینه‌های برند موجود در ایران، می‌رسیم به پرطرفدارترین، ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین تریل های ۲۵۰ سی‌سی در دسترس مصرف‌کننده ایرانی؛ یعنی محصولات چینی!

موتورسیکلت تریل آفرودر 250 سی سی
موتورهای تریل چینی چند سالی هست که بازار مصرفی ایران را فتح کرده‌اند و در تیراژ انبوه در خدمت پلیس درآمده و از نهاد انتظامی و دولتی گرفته تا مصرف‌کننده معمولی و آفرود بازها به خاطر هزینه کمتر یک تریل چینی را به نمونه ژاپنی یا اتریشی ترجیح می‌دهند.


در مورد تریل های چینی یک سخن جالبی هست. بین اهل فن آنها به موتورهای “اشی‌مشی” معروف شده‌اند!

اگر شما تمام برندهای ایرانی (چینی) تریل موجود در کشور را کنار هم بگذارید و مشخصات فنی آنها را بررسی کنید، به‌ندرت متوجه تفاوت خاصی بین آن‌ها می‌شوید.

تقریباً تمام تریل های چینی (که اغلب تحت برند ایرانی و در داخل ایران مونتاژ می‌شوند) از شاسی مشابه و انجین سیستم CDI که قطر سیلندرش دو برابر شده و در گیربکس آن تغییراتی صورت گرفته و ۵ دنده شده است استفاده می‌کنند و تفاوت آن‌ها صرفاً در کیفیت آلیاژ، مونتاژ، طراحی و آپشن های جانبی است.

به همین علت هم بود که تصمیم گرفتیم همه برندهای چینی را یکجا و در قالب یک متن بررسی کنیم.

البته که علیرغم ضعف‌ها، شاید بتوان گفت در حال حاضر یک موتور تریل چینی تنها گزینه عقلانی برای خرید و استفاده است و صدالبته در قیاس نسبت قیمت برخی مدل‌های آن کارایی بسیار خوبی هم دارند.

حال به بررسی مدل‌ها می‌پردازیم.

 

موتورسیکلت فلات ۲۵۰ سی‌سی


موتورسیکلت‌های چینی تحت برند فلات، توسط شرکت جهات همتا سیکلت به بازار ایران عرضه شده‌اند و طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها و موتورسیکلت محبوب سازمانی یگان ویژه ناجا بوده‌اند.

شرکت فلات در حال حاضر تریل ۲۵۰ سی‌سی‌اش را در قالب دو مدل طرح کی‌تی‌ام Falat 250 KTM و مدل ترکر Falat 250 Tricker عرضه می‌کند؛ که مدل اولی در بازار به فلات کی‌تی‌امی و دومی فلات ۲۵۰ معروف است!

سیستم انجین ۲۵۰ سی‌سی موتورسیکلت‌های فلات همان‌طور که قبل‌تر گفته شد از نوع تک سیلندر چهار زمانه سیستم CDI هستند ولی با تغییرات صورت گرفته انجین آن‌ها کم‌صدا، روان و گیربکس روان‌تری دارد.

قدرت ۱۴.۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴.۲۶ نیوتن‌متری برای یک موتورسیکلت تریل ۲۵۰ سی‌سی اصلاً رقم ایده آلی نیست ولی خب با توجه به تکنولوژی منسوخ انجین انتظار بیشتری هم از آن نمی‌رود.


حداکثر سرعت اسمی موتورسیکلت توسط کمپانی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده ولی با توجه به مؤلفه‌های انجین بعید به نظر می‌رسد بیشتر از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کشش داشته باشد.

مکانیزم خنک‌کنندگی انجین نیز از نوع هواخنک است. (در مدل‌های جدید تغییرات مثبتی در شبکه هواخنک آن صورت گرفته)

سیستم سوخت‌رسانی آن نیز از اواخر سال ۹۴ از کاربرات به انژکتور تغییر پیدا کرده و مصرف سوختش کمتر شده و بنا به اعلام شرکت واردکننده به استاندارد یورو ۴ رسیده است. (مصرف ۲.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر)

ظرفیت باک آن ۱۱ لیتر است. یکی از بزرگترین ضعف‌های فلات باک آن است زیرا از باک فلزی در آن استفاده شده که کیفیت ساخت ضعیف و پوسته نازکی دارد و در صورت شیب زدن در آفرود و وارد آمدن شوک فیزیکی به پیکره موتورسیکلت گهگاه باک نشتی پیدا می‌کند و سوراخ می‌شود. جوشکارها عمدتاً با باک تریل های چینی آشنا هستند!

فلات از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کند که اغلب بدون ABS و چند باری با ABS به بازار عرضه شد. (نکته قابل تأمل اینکه به خاطر واردات نامنظم قطعات، اغلب موتورهای چینی هر سال از لحاظ آپشن و حتی مدل فلاپ و سیستم‌ها تغییراتی سینوسی دارند و هیچ موتوری با همان برند چند ماه قبلش شباهت کامل ندارد!)

در حالت کلی سیستم ترمز دیسکی آن به خاطر استفاده از برند گمنام کیفیت ایده آلی ندارد و در مهار موتورسیکلت ضعف و کم دقتی نشان می‌دهد ولی با این حال باز هم می‌تواند نیازهای یک آفرود معمولی را برطرف کند. (ترمز همین تریل های چینی مشکل ضعف در دقت و قدرت دارد)

شاسی موتورسیکلت از نوع فولاد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد. اگر قصد آفرود با این موتورسیکلت را دارید اکیداً توصیه می‌کنم با آن جامپ بیشتر از یک متر نزنید و روی حفظ تماس با زمین تمرکز کنید. در صورت جامپ سنگین خطر ترک خوردن یا شکستگی شاسی قریب‌الوقوع خواهد بود!

فلاپ‌ها در هر دو مدل طراحی مناسبی داشته و عملکرد خوبی در جلوگیری از نفوذ گل غبار دارند. در مدل‌های جدید فلات سینی و سپر زیر انجین موتورسیکلت تقویت شده که ویژگی مثبتی برای آفرود است.

زین‌ها بسیار نرم و راحت هستند. ارتفاع موتورسیکلت مناسب است و کمک‌فنرها نرمی بسیار خوبی دارند. به‌خصوص کمک جلو با توجه به وارونه بودن تا حد زیادی در دفع شوک‌ها مؤثر واقع می‌شود. البته قطر کمک جلو معمولی است و نباید انتظار ویژه‌ای از آن داشته باشیم.


این موتورسیکلت با سیستم استارت الکتریک و هندل (در کنار هم) عرضه می‌شود و صفحه کیلومتر آن نیز معمولاً دیجیتال و با عقربه سرعت‌سنج آنالوگ عرضه می‌شود. (گه‌گاهی هم تمام دیجیتال و گاهی تمام آنالوگ به بازار می‌آید!)

در حالت کلی فلات ۲۵۰ کیفیت مونتاژ و تا حدی متریال بهتری نسبت به رقیبان هم‌وطنش دارد، قطعات یدکی آن فراوان‌تر است و طراحی آن اصولی‌تر. هرچند همچنان استهلاک آن بالاست و عمر قطعات موتور کوتاه است و این مسائل را باید برای این کلاس پذیرفت.

وزن موتورسیکلت ۱۱۵ کیلوگرم است که برای سواری راحت و کنترل در آفرود فاکتور مناسبی به نظر می‌رسد.


اگر قصد آفرود معمولی و جامپ زدن‌های زیر یک متر و طی کردن مسیرهای خاکی و شوسه و آسفالته با یک موتورسیکلت کم هزینه دارید، شاید فلات از بهترین گزینه‌های در دسترس باشد. این موتورسیکلت قدرت کافی برای طی کردن شیب دارد، هرچند شتاب ضعیفی داشته باشد. (در قیاس با تریل های حرفه‌ای)

تجربه سواری یک موتورسیکلت شاسی‌بلند و آفرود حتی با یک موتورسیکلت برند گمنام هم قابل دسترسی است و قطعاً تجربه لذت بخشی برایتان خواهد بود. از سواری با فلات می‌توانید در حد خودش لذت برید.

نکته جالب اینکه فلات پس از کپی از طراحی کی‌تی‌ام، اخیراً کپی هوندا CRF را نیز در حجم ۲۰۰ سی‌سی عرضه کرده است! بگذریم!


قیمت هر دو مدل فلات در حال حاضر در بازار حدود ۲۳ الی ۲۵ میلیون تومان است.

 

موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی کویر رادیسون T2


افتخار دارم در گزینه دوم یکی از بدنام‌ترین مدل‌های تریل چینی را خدمتتان معرفی کنم! کویر رادیسون تی ۲ توسط شرکت کویر موتور به بازار ایران عرضه شده.

برخلاف سابقه درخشان شرکت کویر موتور، تی ۲ یک نقطه ضعف در کارنامه این شرکت است و نارضایتی‌های فراوانی به دنبال داشته. به حدی که خود شرکت کویرموتور نیز فقط تا مدت یک ماه و برای ۱۰۰۰ کیلومتر آن را گارانتی می‌کند!

در وهله اول بزرگترین ضعف رادیسون تی ۲ کیفیت بسیار نازل مونتاژ آن است که هر تعمیرکار متخصصی به آن شاره می‌کند. در وهله دوم ضعف در متریال بکار رفته است. نرخ استهلاک و خرابی قطعات کویر T2 شاید بیشتر از سایرین باشد. ازجمله ضعف سوختن پیاپی واشر سر سیلندر از ایرادهای فنی آن است. حداقل برای بنده که با تعمیرکاران تخصصی این تریل های صحبت کرده‌ام این چنین به نظر رسیده.

اگر به ظاهر کلی شاسی و انجین و حتی سیستم تعلیق این موتورسیکلت نگاهی بیاندازید و آن را با فلات مقایسه کنید شباهت‌های زیادی به چشمتان می‌خورد و بیشتر با معنی عبارت “اشی‌مشی” پی می‌برید!


حداکثر قدرت تی ۲ توسط شرکت کویر موتور ۱۴.۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶.۵۱ نیوتون متر در ۵،۵۵۱ دور در دقیقه قید شده با سرعت اسمی ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت. (سرعت اسمی اعلام شده توسط کویر موتور منطقی و صادقانه‌تر است)

باک موتورسیکلت گنجایش ۱۲ لیتر سوخت دارد و سیستم سوخت آن نیز انژکتور با مصرف ۲.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

وزن این موتورسیکلت ۱۲۱ کیلومتر است که مقداری سنگین‌تر از خانواده فلات است.

صفحه کیلومتر و نمایشگر موتور از نوع آنالوگ است و خبری از سیستم دیجیتال نیست.

سیستم کلی انجین، کمک‌ها و شاسی کاملاً مشابه فلات است و ویژگی‌های ذکر شده برای فلات، برای کویر تی ۲ نیز صدق می‌کند.

ضمن اینکه باک آن نیز مشابه فلات از نوع فلزی است و با همان ضعف سوراخ شدن مواجه است.


در حالت کلی کویر رادیسون تی ۲ مقداری از فلات ضعیف‌تر است هرچند قیمت مناسب‌تری هم دارد.

این موتورسیکلت برای مسیرهای شهری بیشتر قابل اتکا است و تا حدی برای آفرود آماتور. (به شرط نگهداری با ظرافت)

قیمت موتورسیکلت کویر T2 در حال حاضر در بازار ایران حدود ۲۱ میلیون تومان است.

 

موتورسیکلت پیشرو ۲۵۰ GOLD


موتورسیکلت پیشرو گلد توسط شرکت نیرو موتور فارس مونتاژ و به بازار عرضه شده.

این موتورسیکلت تغییراتی در بخش انجین داشته که آن را نسبت به رقبایش مقداری قوی‌تر کرده. انجین ۲۵۰ سی‌سی چهار زمانه این موتورسیکلت ۱۶.۵ اسب بخار خروجی دارد ولی این قدرت خروجی صرفاً به معنای چابک و قوی‌تر بودن موتورسیکلت نیست!

انجین این موتورسیکلت با وجود قدرت مناسب مصرف بسیار زیادی دارد و با وجود سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به ازای هر صد کیلومتر ۴.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند.


وزن آن نیز از سایرین سنگین‌تر است و به حدود ۱۴۰ کیلومتر می‌رسد. این وزن برای یک تریل مقداری زیاد و سبب تنبلی موتورسیکلت می‌شود. (حداکثر سرعت اسمی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت)

گیربکس آن نیز مقداری منسوخ بوده و از نوع ۴ دنده است.


دیگر ویژگی‌ها ازجمله کمک‌ها و شاسی و ترمزهای دیسکی به‌مانند سایر چینی‌هاست و تفاوت خاصی ندارد.

این موتورسیکلت کیفیت مونتاژ و قطعات خوبی دارد و برای آفرود معمولی مناسب است؛ اما از لحاظ فراوانی قطعات یدکی با مقدار محسوسی ضعف مواجه است.

قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان در بازار ارزیابی می‌شود.

موتورسیکلت جترو ۲۵۰


جترو توسط شرکت اصفهان سیکلت به بازار عرضه شده و اغلب بازار مصرف آن نیز منحصر به استان اصفهان است.

جترو ۲۵۰ مقداری ضعیف‌تر از سایرین است و کیفیت مونتاژ آن نیز چندان مناسب نیست. این موتورسیکلت ۱۳.۵ اسب بخار قدرت دارد با حداکثر گشتاور ۱۸.۴۸ نیوتن‌متر در ۶۰۱۷ دور بر دقیقه.

وزن موتورسیکلت مقداری سنگین و معادل ۱۳۸ کیلوگرم است و سرعت اسمی آن نیز توسط کمپانی تولیدکننده ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت عنوان شده.


جترو به‌مانند سایرین سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و ترمز دیسکی دارد.

بزرگ‌ترین مشکل این موتورسیکلت علاوه بر قدرت کم و ضعف مونتاژ، کمبود شدید قطعات یدکی در شهرهایی غیر از اصفهان است. شما در شهرهای دیگر قطعات آن را به ندرت و فقط توسط نمایندگی اصفهان سیکلت به‌صورت سفارشی می‌توانید دریافت کنید.


قیمت دقیقی از این موتورسیکلت به خاطر کمبود در بازار نتوانستیم کسب کنیم ولی با تحلیل کلی قیمت مدل صفر آن حدود ۱۸ میلیون ارزیابی می‌شود.

 

موتورسیکلت روان QM R 200


حقیقتاً ما تصمیم به بررسی موتورسیکلت‌های تریل با حجم کمتر از حجم ۲۵۰ سی‌سی نداشتیم ولی حالا که بحث بررسی تریل های چینی است حیف است اگر به روان نپردازیم. (علاوه بر روان ۲۰۰، موتورسیکلت پرواز طرح MKZ نیز با حجم ۲۰۰ سی‌سی عرضه می‌شود که به خاطر کیفیت پایین و عدم توانایی آفرود ارزش بررسی کردن ندارد)

اگر قرار به انتخاب یک موتورسیکلت چینی از لحاظ کیفیت ساخت قطعات باشد قطعاً روان جزء بهترین‌های آنهاست.

موتورسیکلت روان ۲۰۰ QM توسط شرکت روان سیکلت به بازار ایران عرضه شده و در واقع یک کپی از موتورسیکلت سوزوکی RV است.

روان از انجین با حجم ۲۰۰ سی‌سی چهار زمانه سیستم CDI بهره می‌برد که قدرت خروجی آن ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴.۵ نیوتن بر متر است.

روان گیربکس ۵ سرعته دارد و با توجه به سیستم سوخت انژکتوری ۲.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.


حداکثر سرعت اسمی روان ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتورسیکلت ۲۰۰ سی‌سی بیش از این انتظاری نمی‌رود.

وزن کلی موتورسیکلت ۱۲۸ و ظرفیت باک ۱۴ لیتر است. ویژگی خوب روان کیفیت ساخت پلیمری باک آن است که در مقابل نشستی مقاوم است.

ویژگی مهم روان که سایر تریل های چینی از آن بی بهره‌اند سیستم خنک‌کننده روغن خنک آن است که بخصوص برای مسافت‌های طولانی و آفرود الزامی به نظر می‌رسد.


هرچند روان به اندازه ۲۵۰ سی‌سی‌ها قدرت آفرود ندارد و توانایی شب زنی آن قطعاً کمتر از سایر هم‌وطنانش است.

اما با این حال، استهلاک پایین‌تر و عمر بیشتر قطعات ویژگی قابل توجهی می‌باشد.

روان ۲۰۰ بیش برای استفاده در معابر شهری و خاکی مناسب و تا حدی برای آفرود آماتور قابل اتکا است.

این محصول در واقع تولید شرکت Qingqi چین است که تحت برند روان عرضه می‌شود.


قیمت موتورسیکلت روان ۲۰۰ در حال حاضر در بازار ایران حدود ۲۲ میلیون تومان است.

 

نتیجه‌گیری کلی


با توجه به افزایش قیمت شدید موتورسیکلت‌ها در ایران و قیمت‌های بالا موتورسیکلت‌های تریل برندهایی نظیر هوندا و کی‌تی‌ام و توقف عرضه موتورسیکلت‌های تریل کره‌ای هیوسانگ به ایران، انتخاب تریل چینی برای علاقه‌مندان به آفرود و دوستداران موتورسیکلت‌های پرشی و تریل تنها گزینه باقی مانده است و به‌عنوان یک آلترناتیو قابل اتکا است.

تریل های چینی (که در بین مردم معروف به تریل ایرانی هستند!) برای آفرود به شرطی که از آنها انتظارات بیش از حد و غیرمعقول نداشته باشید انتخاب‌های مناسبی هستند.

شاسی آن‌ها عمدتاً ضعیف و قدرت انجین آن‌ها عالی به نظر نمی‌رسد ولی با این حال همچنان از توانایی شیب زنی و طی مسیرهای سخت و موانع مختلف را با اتکا به شاسی و کمک‌فنرهای بلندشان برخوردارند.

موتورسیکلت تریل آفرودر 250 سی سی
فقط توصیه می‌کنم با این موتورسیکلت‌های بیشتر از یک متر جامپ نزنید و از وارد کردن شوک شدید به آنها خودداری کنید چون شکستگی و ترک شاسی و خرد شدن پیاپی بلبرینگ چرخ‌ها بین تریل های چینی رایج است و معمولاً وقتی ارتفاع می‌گیرند با عدم تعادل و سانحه مواجه می‌شوند.

تریل های چینی هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند و می‌توانید بدون نگرانی از مخارج میلیونی از آنها سواری بگیرید و خودتان را از لذت سواری موتورسیکلت با ارتفاع شاسی‌بلند و نرم بهره‌مند سازید.

در نهایت امیدواریم شرایط فعلی و محدودیت تنوع در مقابل مصرف‌کننده ایرانی روزی به پایان برسد.

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۹ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۱۸ دیدگاه‌ها

  1. VIPER

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    از همه اینا همینطور که تو متن هم اشاره شد
    تریل ۲۰۰روان از همه بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 5
  2. حمیدرضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تجربه تریل سواری رو ندارم ولی انصافا خیلی قیمت ها بالا رفته خیلی جاها تعریف روان 200 رو شنیده بودم اینجا هم بهش اشاره شد واقعا حیفه چرا منی که دوست دارم موتور سوار شم به خاطر نحوه رانندگی یه عده و همچنین دید بدی که به موتورسوارا وجود داره نمی تونم همه جا ازش استفاده کنم تو میدون راننده تاکسی ها میپیچن جلوت سر چهار راه که وایمیسی یه عده از پشت میچسبونن بهت که مثلا یه متر بیان جلو تر اصلا یه وضعی گفتن نداره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. حامد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام و تشکر از آقای جمشیدی
    ای کاش تریل ۲۵۰ جدید ایران دوچرخ (XY249 GY-2) هم در مقاله شما بود.
    فکر می کنم از پاییز ۹۷ به صورت اینترنتی به فروش رسید.
    باز هم ممنون.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ahmad.j

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (659 ديدگاه)

      واقعا دست یابی به اطلاعات موتور های چینی کار بسیار سختیه و هیچ تصویر یا مشخصات با منبع معتبر راجع بهشون نمیشه پیدا کرد.
      مجبوریم برای بررسی اینها هم مورد رو حضورا و بصورت فیزیکی بررسی کنیم که این برای همه مدل ها ممکن نیست.
      انشالله بعدا به مدل های جدیدتر 24 اسب بخاری از جمله مدل جدید ایران دو چرخ هم میپردازیم
      فعلا اطلاعاتی واضحی ازشون نیست و نمیشه چیزی گفت.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. بهروز

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط روان …
    یه دونه 93 rv دارم . تا اونجا که میخوره گازش میدم . از آفرود های سخت تا مسافرت ، رحم بهش نمیکنم . خلاصه هر بلایی بگید سرش آوردم !!! فکرش را نمیکردم یه موتور چینی اینقدر محکم باشه . قبل از خرید 6 ماه روی تریل های چینی تحقیق میکردم . همه میگفتن روان بخر ، الان به این نتیجه رسیدم که این همه تعریف از روان بیخود نبود.
    مزایا : کیفیت بالای قطعات با توجه به چینی بودن ،فراوانی قطعات ، استحکام در شرایط بد استفاده و نگهداری
    معایب : وزن نسبتا” زیاد نسبت به موتور های ژاپنی که تو آفرود یکم اذیت میکنه (البته به نظر من )، مصرف سوخت نسبتا” زیاد ، حرارت بالای انجین که توی ترافیک بیشتر خودشو نشون میده ،قیمت بالای لوازم یدکی اصلی نسبت به رقبا { تمام این معایب برای یک موتور چینی با توجه به قیمتش قابل اقماض هست }
    به امید روزی که همه علاقمندان به تریل موتور های ژاپنی اصل سوار بشن .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. توحید

    ۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از واقع گرایی نسبت به وضع موجود تریلهای چینی ایرانی . متن عالی بود منتهی تنها انتقاد این است که باک کی تی ام از مواد پلیمری با کیفیت خوب ساخته شده و نه فلزی و مشکلی در جامپ و یک چرخ زدن پیش نمیآد . مشکل اصلی شاسی بسیار ضعیف در همان جامپ های یک متر است که خوب تریلهای دیگر چینی از این هم بدتر هستن . بهترین نوع جوش برای مقاوم سازی شاسی تریل جوش آرگون است که بسیار نفوذی و یک دست انجام میشود . درصورت تعویض روغن هر هزار کیلومتر برای روغن های سطح SE و هر دو هزارتا برای سطح SF مشکلی برای قطعات انجین پیش نمیاد در غیر این صورت به ترتیب با شاتون و رینگ پیستون و بعد بلبرینگ میل سوپاپ و دنده 3 گیربکس خداحافظی کنید و به لوازم فروش این موتور سلام ویژه . انتقاد دوم از متن اینکه باک روان پلیمر نیست و فلزی است و در صورت ضربه قر میشود و از حجم باک کاسته میشود و درصورت ضربه شدیدتر نشت میدهد ولی در کل عمر مفید قطعات این موتور خوب است . در انتها از توضیحات عالی شما سپاسگذارم به نظر بنده حقیر هم فلات 250 طرح کی تی ام و روان گزینه های خوبی برای آفرود آماتور محسوب میشوند و تریلهای دیگر حکم موتور CG 125 را دارند . منتهی جسارتا فکر میکنم از ورود غول ایران دوچرخ بی خبر هستید . موجودی با دومیل سوپاپ و 4 سوپاپ و 24 نیوتون متر و 24 اسب بخاری با رادیاتور دوبل آلمینیومی و فن قدرتمند و ضد آب سیستم سوخت رسانی انژکتور , سیستم برق و جرقه 12v.ECU و همچنین انجین EFI آب خنک و بالانسر دار بعلاوه کمک های قوی اندورو قابل تنظیم شو در حالت نرم و سفت با تنظیم ریباند و ارتفاع , سامانه تعلیق برگرفته از KTM و تبق یکپارچه و ارزشمند آلمینیومی با کیفیت جوش فوقق العاده و نصب ملحقات محافظت از زنجیر 520 ( کراس و اندورو ) بروی آن نظیر گردگیر شلگیر هولدر و کانال و نکته ریز و مهم وجود آمپر بنزین دیجیتالی در سامانه کیلومتر تمام دیجیتالی این اسب سرکش ایران دوچرخ میباشد و از آنجایی که هیچ وسیله ای کامل نیست این محصول هم مشکل خشک بودن جنس فلاپ را به دنبال خود میکشد و شاید در نگاهی واقع گرایانه نرمی و انعطاف فلاپها و جنس پلیمر باک فلات طرح کی تی ام از بزرگترین حسنها در بین تمام موتورهای تریل ایرانی باشد . باشد که در رقابتی شدیدتر شاهد بالارفتن کیفیت ساخت و تولید در این خاک ارزشمند باشیم .

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. یونس

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      من ایران دوچرخ x2 و 250 سی سی دارم واقعا بهترین تریل مونتاژ ایران هست و غولی هست من راضی هستم و استهلاک پایینی دارد و فقط ایران دوچرخ کمی توجه بیشتر در مونتاژش میکرد بهتر میشد ولی خیلی راضی کننده هست من تا 160 کیلومتر بر ساعت سرعت رفتم با شینری 250 سی سی عالیه عالیه عالیه

      موافقم 8
      مخالفم 0
    2. جوان وطن

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      عالی بود

      موافقم 3
      مخالفم 0
    3. جوان وطن

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بنده به شخصه دوست دارم مطالعه کنم
      و از نظرات حضرات دانشوری مثل شما فیض ببریم
      که صد البته ادامه دهنده را نیک اطلاعات عمومی شما
      و
      انتخوابی صحیح برای ایران و ایرانی باشیم
      اگر برداشتی شد
      حلالمون کن
      خدا پدرت بیامرزه ????????????
      عذر خواهی

      موافقم 4
      مخالفم 0
    4. جوان وطن

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ????????????
      عذر خواهی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که خودم یه سوزوکی 300 پلاک ملی دارم باهاش حال میکنم تاحالا هم سوار موتور های چینی نشدم ولی به نظرم موتور های پیشرو مدل زیپ استار عالی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 4
  7. A biker

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پیشرو گلد 20 اسب قدرت داره و 19.5 هم گشتاور ، تا 130 و 135 کیلومتر هم سرعت داره و 5 دنده است ! منبعم خود سایت شرکت مادرQingqi ، انجین پیشرو گلد هم طرح سوزوکی DR ا ست و نه طرح هندا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان..من هم سال قبل فلات ۲۵۰ طرح جدید خریدم , بعد از کلی تحقیق و البته بالانس جیب و‌پولم…. مهمترین تغییر نسبت به مدل‌های قبل از ۹۵ این هست که بالانسر میل لنگ داره که باعث کمتر شدن ارتعاش و لرزش موتور میشه..نسبت به روان قوی تره..و سنگینتر..زیبایی نظر شخصی هستش که به نظر من بسیار زیباست.به هیچ وجه مثل تمام تریلر های وطنی ، مناسب آفرود سنگین و‌پرش نیست..شیبهایی که موتورهایی مثل crm با ۳ بالا میرن ، فلات و روان و امثالهم با ۱ به زحمت بالا میرن.(.حالا خواهشن یکی نیاد بگه من با روان پابه پای crm و wr و .. میرم)…ولی اگه به اندازه خودش ازش توقع داشته باشین ، قطعا لذت خواهید برد( اینو هم بگم قبلاً کاوازاکی ۲۲۰ و سوزوکی ۲۰۰ داشتم و معنای شتاب موتور سیکلت دو زمانه با تکنولوژی های کمکی مثل ارسی ولو ، اتک ، و کیپس را کاملا درک میکنم)..صدا اگزوز زیبایی هم داره..لوازمش مثل روان ، تقریبا و کاملا موجوده و در یک رنج قیمت..حتی بعضی لوازمی ارزونتر از روان..الان صفرش ۲۸ تومنه در حالی که روان از ۳۰ تومنه هم فراتر رفته..فقط به فقط در مورد تمام موتورهای هوا خنک ، از تعویض به موقع روغن غافل نشین که خیر دنیا و آخرت را برای شما همراه خواهد داشت

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. ايمان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان. من یه تریل فلات 250 انژکتوری خریدم. 300 تا کار کرده الان مشکلم گرمای زیاد اگزوز است که پا رو میسوزونه.. آیا موتور مشکلی داره یا همشون اینطوری هستند چون اصلا نمیشه مسافت زیادی باهاش رفت و اینکه چطور این مشکل رو حل کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمود

      ۲۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش فلات تولیداتش منصوخه ، بعد یک مدت موتور از تنه ترک میخوره و از اگزوز روغن میده بیرون و به معنای واقعی اقبات موتور چینی هست ، تا دیر نشده بفروشکن بره

      موافقم 5
      مخالفم 3
  10. رضا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر بنده ایکس 2 ایران دوچرخ بین تریل های چینی از همه بهتر هست ، فقط مشگلی که داره هندل نداره و فقط با استارت روشن میشه که باید بر طرف بشهچون از لحاظ ایمنی برای آفرودرهای واقعی بسیار مهمه و صد البته دوست گرامی ما باید یک مقاله در مورد این محصول بنویسه ، حسن های اون باک بنزین با حجم مناسب ، رادیاتور 2لیتری آب ، کیفیت جدید موتور و قطعات و قدرت زیاد برای آفرود

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۸ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام از سال ۲۰۱۰ هندل در همه تریل های روز اغلب کمپانی‌ها به‌ دلیل امنیت حذف شده

      موافقم 3
      مخالفم 1
  11. محمود

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر بنده ایکس 2 ایران دوچرخ بین تریل های چینی از همه بهتر هست ، فقط مشگلی که داره هندل نداره و فقط با استارت روشن میشه که باید بر طرف بشهچون از لحاظ ایمنی برای آفرودرهای واقعی بسیار مهمه و صد البته دوست گرامی ما باید یک مقاله در مورد این محصول بنویسه ، حسن های اون باک بنزین با حجم مناسب ، رادیاتور 2لیتری آب ، کیفیت جدید موتور و قطعات و قدرت زیاد برای آفرود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. mehdi

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بشتر اطلاعات ارائه شده مستند نیست و اشتباه میباشد
    باک فلات فلزی نیست
    انجین روان CDI نیست
    بدنه رادیسون با فلات کاملا متفاوته و یکی نیست
    و…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. جابر

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظرتون راجع به پیشرو گلد ۲۵۰ چیه اگه کسی داره توضیح بده باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. محمدna

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلاام من یه موتور 250 میخوام چی پیشنهااد میدید دوستان لطفا درست بگید قیمتشم پایین باشه
    و بعدی نظرتون راجب تریل احسات چیه اینو میخوام بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد حسین

    ۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام منم یک تریل دلتا ۲۴۹سی سی دارم موتور خوبی هست اما موتوری نه قطعات لوازم روی موتور خیلی بی کیفیت هست اما موتوری خیلی خوبه طرح وای زد هست شتابش مابین۱۳۰تا۱۴۰هست زود داغ میکنه دومدل هست داخل بازار که تک اگزوز ودو اگزوز هستن که مشگل دو اگزوز ها اینه که همیشه واشر می سوزونه وتک اگزوز بهتره و انجین زود داغ میکنه که من خودم روش رادیات روغن گذاشتم کمتر داغ میکنه و مسافرت هم باهاش رفتم در کل موتور خوبی هست اما یکم باید هم موتوری هم ظاهری شو تغییر بدید این نوع موتور دومدل ازش داخل بازار نیست مدل ۹۱و۹۲از لحاظ قطعات همه چیزش داخل بازار هست بسیار قیمت قطعاتش مناسبه وراحت گیر میاد .باتشکر

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. mohammad

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    نظرتون در مورد موتور رادیسون 250 چیه؟
    آیا دست دوم و تمیزش ارزش خرید داره؟
    مشکل خاصی نداره؟مخارج زیاد و…؟؟؟
    آیا دنده تایم هست یا زنجیر تایم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اردلان

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      رادیسون دویست دنده تایم هستش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. shadow

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنم qm249 نیرو محرکه رو امتحان کنید اونم مال شرکت qlngqi چینه و نمونه ارتقاء یافته روان هست من تمام این موتورهایی رو که بررسی کردید داشتو و بررسی ها تون کاملا درسته ولی الان نامی qm249 دارم واقعا یه چیز دیگه ست ،ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. حیدری

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من خودم تریل رادیسون کویر داشتم پدرمو درآورد از بس ک خرجش کردم
    اگه میخواید کیفیت این موتورا بیشتر بشه و یا باموتورای دیگه ای جایگزین بشه لطف کنید نخرید یا حداقل با این قیمت بالا نخرید. اگه نخرید قیمت هم میاد پایین و یا مجبورن موتورو با موتورای کیفیت بهتر جایگزین کنن.
    یه عده دلال واسه جیب خودشون پدر مردمو در میارن و اصلا به فکر جون و مال مردم نیستن
    یه بار وسط خیابون یه ماشین از فرعی اومد بیرون ترمز گرفتم ولی یهو ترمزش خالی کرد و متاسفانه ترمز جلو گرفتم و خوردم زمین

    موافقم 6
    مخالفم 0
  19. Reza

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدا قوت
    با بودجه پنج تومن میشه تریل کارکرده خوب پیدا کرد؟تریل اگه بیار تعمیر خرجش چطوریه؟چه پیشنهاد دیگه میکنین تو این قیمت؟سپاس از سایت کاربردیتون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارسلان

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با 5 تومن میتونی یه ماشین کنترلی خوب بگیری

      موافقم 3
      مخالفم 1
  20. رضا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام . من چهار ساله که تریل روان دارم . الان که قیمت تریل ها بشدت گران شده صرف نمیکنه تریل . چون قطعات آن حداقل چهار یا پنج برابر هوندا ۱۲۵ هست . ضمن اینکه وزن زیاد موتور جلوی مانور در تپه و شیب را میگیرد . الان که روان ۲۰۰ حدود سی سه میلیون تومان هست صفرش بهتره که با این پول کراس مذل پایین بخریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. صادق

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام پیشرو گلد از همه بهتره در ضمن ۴ دنده نیست!!! ۵ دندست لطفا اطلاعات درست بدید

    باک روان پلیمریه؟؟؟؟؟؟
    ما که جد و آبادمون روان دارن باکشون فلزیه!
    اون عکسی که برای جترو گذاشتید ۲۰۰ سی سیه و زنجیر تایمی کپی روانه اونم اشتباه زدید!!!

    به نظرم بهرتین پیشرو گلده بعد روان بعد جترو طرح روان بعد فلات
    ولی در مجموع همه تا وقتی سالم هستن موتورای خوبی هستن ولی وقتی خراب شدن به معنای واقعی سرطان هستن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  22. Mosayeb

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من قبلا روان داشتم تو لحاظ نرمی و راحتی خیلی خوب بود وای متاسفانه قدرت انچنانی نداست سرابالایی هار همیشه کم میاورد باتوجه ب بودجم فلات ۲۵۰مدل ۹۵کاربرات گرفتم واقعا ازش راضیم دویاله هنوز بنزینو روغنشوعوض میکنم و هرروزم میگردونمش…سرعتشم توکفی تا ۱۳۵تام رفتم باش بدون دراز کشیدن خدایی تو نوع چینی اینیکی از همشون سرتره از لحاظ قدرتم فوق العادس تونوع خودش…ب امید اینکه همه موتور ژاپنی سوار شیم

    موافقم 2
    مخالفم 3
  23. طاها

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقتتون بخیر و ممنون بابت این مقاله ، ولی من چند تا سوال خیلی مهم موند واسم که هیچجا جوابش نبود …من به یه بودجه ی بین 20 تا30 میلیون میخام خرید کنم و قصد پرش و اینا رو ندارم ، با این حال انتظاراتی مثل نرم بودن و کیفیت بالای قطعات و فراوانی قطعات، و اینکه هرزگاهی بتونم تو جاده های خاکی و زمین های زراعی اینور اونور برم ، الان این آفروده ؟ یا اگر با آفرود فرق داره کدوم گزینه برای من ایده آله ؟ چون فقط چهار ماه رو میتونم برم رو تپه و اینا و بقیش درون شهریه …. و نکته آخر اینکه الان روان 200 بازم تولید میشه ؟ قسطی میدن ؟ اصن کدوم تریل حالا چینی یا غیر چینی رو قسطی میدن ؟ ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. اردلان

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز آفرود همون معنی خارج جاده (آسفالت) رو داره وقتی میگید تو جاده خاکی میشه همون آفرود. و برای اقساط هرچیزی رو اقساطی میدن تا فروشنده بخواد اقساطی بده یا نه. و برای موتور روان بگم بنده که تجربه بدی ازش داشتم چون میل بادامک بدون بوش و بلبرینگ روی سرسیلندر قرار میگیره خیلی راحت خراب میشه. ولی درکل موتور بدی نیست. ولی فکر کنم بهتره که شما همون فلات رو بخرید فقط مراقب شاسی موتور باشید که از ضعفش خیلی شنیدم و چندتا هم دیدم.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  24. اردلان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ببخشید ولی روان فقط انجینش کپی Suzuki RV200 هستش و ظاهرش کپی از yamaha xtz 125 هست یک آش مخلوط چینی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سام عبدی

      ۵ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش من دارم تنه ترک خورد ، از اگزوزم بعد دوماه روغن زد بیرون ، رفتم آفرود پتو وسایل گذاشتم پشت موتوری که برای آفرود ساخته شده گلگیرش هم شکست ، موتور تریل خوب ایرانی فقط ایکس دو ایران دوچرخ بقیشون سرطان هستن سرطان ، جیگر آدم آتیش میزنند دل آدم خون میکنند از تعمیرکارهای محلی خودتون بپرسید میگن خدمتتون

      موافقم 5
      مخالفم 1
  25. سهراب

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطمئنا مقاله شما با بررسی وتست محصول نیست چون من تریل mkzدارم ۲۰۰ سی سی و مدتهاست آفرود می رم البته کروهی که باهاشون آفرود می رم همه کراس دارند به جز یک نفر که فلات می تی امی دارد و باید جالب باشه براتون که تو شیب زدن تریل mkz از فلات خیلی بهتر عمل میکنه.
    درضمن t۲هم نسخه قدیمیش کیلومترش تمام دیجیتال بود و نسخه جدیدش ترکیب دیجیتال و آنالوگ هست اطلاعات توصیفیتون هم دقیق نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش چرا اینو اینجا میگی!!!آخه اینجا همه اکثرا یه سر رشته ای دارن از موتور این حرفو میزنی ب شعور همه توهین میکنی این حرفا پیشه کسایی که چیزی نمیدونن جالبه آخه کجایmkzک شبیه جارو برقیه بیشتر با فلات مقایسه میکنی؟mkzرو تو شهر ما میزنن فامیله بنده خودش تو اون کارخونه کار میکنه میگه نخرید ب هیچ دردی نمیخوره خودم روندمش…فلات انقدم داغون نیس بیاد ازmkzضعیفتر باشه خواهشا بخاطره اینکه خودتون وسیله ای رو دارین اطلاعاته غلط ندین تعصبی برخورد نکنید..

      موافقم 5
      مخالفم 1
  26. Ali akbar

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر اصلاعاتی راجع به تریکر فلات دارید ممنون میشم راهنمایی بکنید، در کل بازدهی و تفاوتش با طرح کی تی ام چگونه است

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. رضا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فلات تریکر نسبت به مدلهای قبل تغییراتی به این شرح داشته : گیربکس 6 دنده، رادیات روغن، و مقداری تغییرات ظاهری که شبیه یاماها تریکر شده.. اگه تغییر دیگه ای هم داشته، دوستان بفرمایند..
    در چند پست قبل هم عرض کردم که خودم در حال حاضر فلات 250 KTM دارم و برادرم هم فلات 200 اکسل.. هر دو 95 و کاربرات..استفاده من اغلب موارد شهریه که ازش راضی ام.. فقط اینها رو در جا کار کردن و تعویض روغن حساسن و باید مراقب باشین.. در شهر مشهد که پایتخت موتورهای تریل ایرانه، بیشترین تعداد روان و فلات وجود داره.. عموما هم یوزرهای غیر حرفه ای که اهل پرش و.. نیستن ازشون راضی اند.. لوازم هم کم و بیش موجود و نسبت به ژاپنی ها میشه گفت مفت.. تریل جدید ایران دوچرخ حتی از تریلرهای ژاپنی هم از بابت تامین لوازم فنی و تزیینی وضعیت وخیم‌تری داره و عملا هیچ لوازمی، حداقل در مشهد ازش وجود نداره.. بنابراین توجیه خرید نداره.. اگر هم توجه کنید تمرکز فروش‌ش فقط در تهرانه..

    موافقم 4
    مخالفم 1
  28. محمد نخعی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام نظرتون درمورد تریل های 250 احسان چیه
    فک کنم آخرین مدلش ماله 89 باشه لطفا یه کم تو ضیح بدهید

    موافقم 0
    مخالفم 3
  29. رضا

    ۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام.. ظاهرش زیباست.. دقیقا کپی هیوسانگ ساخته شده.. از نظر فنی مدلهای 200 بهتر بودن.. لرزش و اصطهلاک کمتری نسبت به 250.. کمک بندی نرم و خوش سوار..

    موافقم 0
    مخالفم 1
  30. رضا

    ۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اکثر تریل های مونتاژ ایران در چند سال اخیر دارای انجین حجیم شده هوندا 125 هستن (البته روان و مدل‌های کپی شده از روی روان شامل این داستان نیستن) و با بزرگتر شدن سیلندر و پیستون به حجم‌های 150، 200 و 250 رسیدن.. متاسفانه به دلیل مکانیزم قدیمیه حرکت سوپاپ ها با میل تایپت، ارتعاش و لرز زیادی دارن که به هیچ وجه قابل رفع و رجوع نیست.. راهکار اصلاحی در برخی مدلها استفاده از زنجیر تایم و بالانسر یا لنگر میل لنگ بوده که میشه گفت خیلی در کمتر شدن ارتعاشات موثر بوده، گو اینکه حساسیت نگهداری را بسیار بالا برده.. فلات های 250 سری جدید، ایردوکو 200 ، بعضی مدلهای پیشتاز و.. از انواع دارای بالانسر میل لنگ هستن..

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا