آموزشموتورسیکلت

نکاتی برای موتورسواران تازه‌کار

موتورسیکلت‌ها برای بزرگسالان حکم اسباب‌بازی را دارند، راندن آن‌ها جالب و مصرف سوخت آن‌ها به‌صرفه است. مهم‌ترین نکته اما، امنیت آن‌هاست که هرگز به‌پای یک خودرو نخواهد رسید. اگر در این حیطه تازه‌کارید، شاید بهتر باشد پیش از زدن به جاده، کمی خود را آماده کنید.


چند دفعه نخست برای هر راننده تازه‌کاری می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، چراکه برای حفظ امنیت خود و دیگران، باید اطلاعات زیادی را در لحظه پردازش کنید. موتورسیکلت‌ها با ایربگ یا کمربند ایمنی غریبه‌اند، پس اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباهتان باشد. به همین دلیل، ما امروز در پدال، برای شما موتورسواران تازه‌کار نکته‌هایی آماده کردیم تا سواری شما امن و لذت‌بخش باقی بماند.

  1. کمی آموزش ببینید


بیایید باهم روراست باشیم … غرور در همه مردان نهادینه است. ” موتورسیکلت برونم؟ البته که می‌تونم، مگه چقدر می‌تونه سخت باشه؟ ” اولین روزهایی را که در ۶-۷ سالگی بدون چرخ کمکی شروع به دوچرخه‌سواری کردید را به یاد دارید؟ تقریباً همه ما خاطرات دردناکی از آن روزها داریم. متأسفانه برخلاف دوچرخه، همه موتورسوارها افتخار یادگیری این مهارت را از والدین خود ندارند. به همین دلیل شاید بهترین کار شرکت در یک دوره آموزشی موتورسواری باشد. در این دوره‌ها شما با تکنیک‌های گاز دادن، کلاچ، کنترل ترمز و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌شوید. به‌علاوه، می‌توان پس از مدتی که قلق موتورسیکلت را به دست گرفتید، سری هم به دوره‌های پیشرفته بزنید. اما این همه ماجرا نیست، لطفاً پس از این که توانستید بدون هیچ کمکی وسیله موتوری خود را برانید، هر از گاهی در محوطه‌ای خالی، تمرین کنید.

 

  1. تجهیزات مناسب بپوشید


نمی‌توان با تی‌شرت، شلوار جین و کلاه کاسکت سوار بر موتورسیکلت نو نوار خود شد و اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ داد، انتظار آسیب ندیدن داشت. اما تنها چیزی را که درباره‌اش همیشه به ما تذکر داده‌اند، پوشیدن کلاه کاسکت بوده، آیا کافی نیست؟ در یک کلام، خیر. کلاه کاسکت مهم‌ترین وسیلهٔ حفاظتی هنگام موتورسواریست اما قادر نیست شمارا به سوپرمنی موتوری بدل سازد. هیچ کس از تصادف دل خوشی ندارد، اما نسبت به فردی با تجربه که مو سفید کرده این مهارت است، یک تازه‌کار شانس بیشتری برای واژگون ساختن خود و موتور بی‌نوا را دارد و باور کنید وقتی‌که این اتفاق افتاد، حاضرید که به هر قیمتی هم که شده از تک‌تک اعضای بدنتان حفاظت شود. طبق انتظار، کلاه کاسکت های کامل که تمام سر و صورت را می‌پوشانند، بهترین حفاظت را برای مهم‌ترین عضو بدن به ارمغان می‌آورند. کلاه کاسکت های سه‌چهارم (open face) سر و گوش‌های شمارا در بر می‌گیرند اما چندان اهمیتی برای صورتتان قائل نیستند. آخرین و بدترین نوع کلاه کاسکت ها، انواع نیمه هستند که تنها تا حدودی از کاسه سر شما پاسداری می‌کنند. در پایان، اینکه کدام یک را برگزینید تنها به شما وابسته است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با کلاه کاسکت ها و راهنمایی خرید آن‌ها، به این مطلب مراجعه کنید.

اما باقی بدنتان چه؟ می‌دانیم که افتادن از موتور، حداقل آسیبی که می‌تواند به شما برساند، سابیدگی‌هایی است که شاید آثارشان حالا حالاها باقی بمانند. ژاکت‌هایی در بازار هستند که درست مثل یک تی‌شرت هوا را از خود عبور داده و با این وجود، از شما به‌خوبی حفاظت می‌کنند. یک جفت دستکش به معنای واقعی کلمه “خوب” هم لازم دارید، چرا؟ چون‌که حتی در افتادن با سرعت پایین، استفاده از دست‌ها برای گرفتن خودتان و جلوگیری از برخورد سر با سیمان و آسفالت (حتی با پوشیدن کاسکت) حیاتی است. اگر شلوار کتان می‌پوشید، چه بهتر که از الیاف کولار هم اندکی بهره برده باشند. انواع دیگری ازجمله چرم و شلوارهای ساخته شده از الیاف مصنوعی هم در بازار موجود بوده و انتخاب هریک، تنها به شما باز می‌گردد. یک جفت چکمه درست و حسابی هم لازم دارید. اگر چکمه یا کفشتان در حالت عادی هم از پاهایتان خارج می‌شوند، چگونه در تصادف روی پا خواهند ماند؟ فاکتورهای فیزیکی چون ارتفاع، نوع و جنس، ساختار و میزان بسته بودن چکمه را هنگام انتخاب مد نظر داشته باشید.

از خود به‌خوبی محافظت کنید چراکه هیچ کس غذای بیمارستان را دوست ندارد.

  1. ببینید که به کجا می‌خواهید بروید


یکی از اساسی‌ترین فاکتورها هنگام یادگیری راندن موتور، همین موضوع است. دیدن این که به کجا می‌روید و سپس راندن به آن سمت، نقش مهمی در اجتناب از موانعی که در جاده با آن‌ها مواجه می‌شوید، بازی می‌کند. اما منظور چیست؟ یعنی هنگام راندن و لذت از آب و هوا (البته نه در این روزهای تابستان)، اگر با دست‌انداز یا چاله‌ای در جاده‌ها مواجه شدید به آن‌ها زل نزنید چراکه با این کار، دست آخر به همان‌ها برخورد خواهید کرد. وقتی‌که متوجه مانع شدید، سریعاً چشم خود را از آن برداشته و ضمن تمرکز بر روی جاده، تنها در دید جانبی خود مواظب آن‌ها بوده و سپس موتورسیکلت خود را از آن‌ها رد کنید.

  1. با احتیاط برانید


این موضوع درباره هر وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری صادق است ولی وقتی نوبت به موتورسیکلت می‌رسد، اهمیت آن دوچندان می‌شود. راننده‌های احمق زیادی داریم که به‌جای مواظب اطراف بودن، ترجیح می‌دهند تا پیامکی بفرستند، برای روشن کردن سیگار دنبال فندک باشند، با ضبط ماشین برای یافتن ترانه موردعلاقه‌شان کلنجار بروند و یا با تلفن صحبت کنند. به‌عنوان یک موتورسوار، باید توانایی پیش‌بینی هر حرکت ناگهانی در اطراف را داشته باشید. گمان مبرید که هر راننده خودرویی شما را می‌بیند چراکه آن‌ها توجهشان جلب اشیاء بزرگتری چون کامیون‌ها و دیگر خودروهاست. در ذهن خود حک کنید که هر راننده‌ای کاری احمقانه انجام خواهد داد و همیشه آماده مقابله با آن باشید. پیوسته موتور خود را به بخش‌های کم‌خطرتر جاده منتقل کنید تا از هر عواقب ناخواسته‌ای دوری کرده باشید. خلاصه کلام اینکه همیشه طوری برانید که انگار نامرئی هستید و همیشه راه فراری برای خود باز بگذارید.

  1. از موتورسیکلت خود نگهداری کنید


مثل هر وسیله‌ای، موتورسیکلت نیز به تیمار و مراقبت نیازمند بوده و هنگام این کار، موارد سادهٔ بسیاری است که می‌توان انجام داد. یکی از آسان‌ترین و مفیدترین این اعمال، شستن و پولیش مرکب نازنینتان است. تمیز نگه‌داشتن موتور، گردوخاک و کثیفی را از آن دور کرده و ظاهر یک دوچرخهٔ نو را تداعی می‌کند. همچنین با این کار متوجه خرابی‌های احتمالی هم خواهید شد. روغن موتور را چک کرده و همچنین نگاهی به وضعیت باد تایرها داشته باشید تا مبادا ذره‌ای از هندلینگ موتورسیکلت در جاده کاسته شود. به‌علاوه، فشار مناسب در تایرها نسبت مسافت پیموده شده به سوخت مصرفی را نیز بهبود می‌بخشد. سیستم انتقال قدرت و زنجیر را چک کرده تا از کشش مناسب آن اطمینان حاصل کنید. زنجیرها گران‌قیمت‌اند و شما نمی‌خواهید که در صورت عدم لزوم، تن به تعویض آن‌ها بدهید. اگر موتورسیکلت شما دارای میل گاردان است، نکته آخری را ندید بگیرید. در آخر نیم‌نگاهی هم به چراغ‌ها داشته باشید، مبادا که کسی در جاده شما را ندیده و زیرتان بگیرد.

motorcycle-central

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (336 ديدگاه)

    منظق ایرانی
    من موتور دارم پس هستم و حق با من است.

    موافقم 1
    مخالفم 5
  2. emad1990

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    سبک نوشتاری تون جالب بود اقای بازیار

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی بازیار

      ۳۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      درود برشما
      سپاس گزارم.
      امیدوارم دیگر مطالب هم مورد رضایت شما قرار بگیره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    از قدیم میگفتن موتور کِرم داره ، وقتی هم کِرم به جون آدم بیوفته تا جایی که بتونی و گاز بخوره ، گازش میدی .
    ازون جایی هم که بیشتر موتورسوارها خدارو بنده نیستن ، پدر قانون و مردم پیاده و خودروسوار را در میارن .

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. ahmad

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (659 ديدگاه)

      تا جایی که حافظه من یاری میکنه معمولا این خودروسوار ها هستن که موتورسیکلت هارو نمیبینن و موتورسیکلت رو جزء وسایل نقلیه به حساب نمیارن و باعث ایجاد حوادث تلخ میشن…

      موافقم 12
      مخالفم 1
  4. یعقوب

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    دیدم همه ی کامنت های ضد موتور سوارهاست . واجب دیدم یه چیزی بگم .
    ناموسا تا حالا موتور سوار شدید که ایطوری نظر میدید .
    1-اگه پشت چراغ وای نمیسیم برا اینه که اگه وایسیم اقا پلیسه موتورمونو میگیره
    2-اگه لایی میکشیم واسه اینه که به ما میگن سه سوته این بسته رو برسون و بیا
    3-علت سرعت بالا و تو پیاده رو رفتنمون هم همون مورد دو هست
    4-اگه عصبی هستیم چون از هشت صبح تا نه شب رو موتوریم دنبال یه لقمه نون
    5-در ضمن باید موتور سوار باشید تا بفهمید چقدر بده که ماشین ها بدون راهنما زدن لاین عوض میکنن بین خطوط نمیرونن و در اخر موتور سوار هارو اصلا ادم حساب نمیکنن

    کلام اخر
    اگه غلط املایی دارم ببخشید چون سواد درست حسابی ندارم
    در ضمن میدونم دلایلی که اوردم دلایلی برای اعمال خلاف قانونمون نیست ولی شما میدونستید پیک موتوری ها هیچ بیمه و اینده ای ندارن
    در ضمن اگه پول داشتیم ما هم شاسی بلند سوار میشدیم و فیگور پولداری میگرفتیم

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۱۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عجب منطقی، دقیقا منطقتون بیانگر نوع و شیوه رانندگی اکثر موتورسوارهاست، هیچ دلیلی نمیتونه باعث رعایت نکردن قوانین بشه و بی قانونی و ایجاد مزاحمت برای مردم رو نمیتونه توجیه کنه، در مورد راهنما نزدن ماشینها گفتید و رعایت نکردن قوانین رانندگی، جالبه مرگ خوبه ولی برای همسایه؟؟؟؟ آقای عزیز همه مردم از صبح کله سحر در حال تلاش هستن برای بدست آوردن یه لقمه نون حلال تا بوق سگ، وقتی موتور سوارها با حرکات ژانگولری و اعصاب خورد کن میرن رو اعصاب ملت باعث میشن تا زندگی برای پیاده ها و سواره ها هم سختتر هم بشه، چون دیگران رعایت نمیکنن دلیل نمیشه من و شما هم رعایت نکنیم

      موافقم 1
      مخالفم 4
  5. مسعود

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    مورد ۳ رو واقعا درست فرمودید جناب بازیار
    موتورم رو دادم دست پسر خاله همین کارار رو باهاش میکرد ? هر دست اندازی بود زل میزد مستقیم میرفت طرفش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. امید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پلیس راهور آمار داده ۱۵ درصد تصادفات جرحی متعلق به موتور سواران میباشد.من ۴۲ سالمه از ۱۵ سالگی شروع به موتور سواری کردم اول با موتور گازی بعدشم از ۱۸ سالگی گواهینامه گرفتم موتور دنده ای سوار شدم.ولی به جرات میگم علت بیشتر تصادفات رانندگان ماشینها هستند چون اصلا به موتور سواران توجه نمیکنن.کلا متورسیکلت رو وسیله نقلیه حساب نمیارن.بدون توجه موتور از فرعی میان به اصلی بدون راهنما میپیچن یا سرشون توی گوشیه میان میزنن به موتور تاز طلب کارم هستن.تازه موقع تصادف پلیس با موتور سوار برخورد خوبی نداره.خود من یه بار یه تاکسی دوبله وسط خیابون وایستاده بود یه دفعه راننده در ماشین رو باز کرد منم لطف کردم زدم درراننده برعکس شد چسبید به بدنه ماشین.زنگ زدیم پلیس اومد جناب سروان بدون توجه به صحنه تصادف سریع به من گیر دار بعد که دید مدارک و وسایل من کامله راننده تاکسی رو مقصر کرد.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. مهیار

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هروقت موتور سوارهای ایرانی مثل خارجی ها متور سواری کردن و ورود ممنوع نرفتن و از پیاده رو ها نرفتن بعد بیان از رانندگی ماشین ماشین سوارها ایراد بگیرن
    موتور هم مثل هر وسیله نقلیه دیگه ای باید بین خطوط برونه و از بین ماشین ها رد نشه
    باید پشت چراغ قرمز وایسه
    اون دوستمون هم گفته پشت چراغ وای نمیسه که پلیس نگیرتش باید بهش بگم مگه پلیس مرض داره که بیخودی گیر بده؟ اگه مدارکش کامل باشه و کلاه هم گذاشته باشه پلیس موتورشو نمیخوابونه ولی وقتی طرف حتی برای جون خودش ارزشی قاییل نیست و کلاه نمیذاره معلومه برای حقوق دیگران پشیزی ارزش قاییل نمیشه و حقشه پلیس هم موتورشو بگیره هم خودشو
    من تو کل عمرم شاید کمتر از 10 تا موتور سوار دیدم که راهنما بزنه تازه درصد خیلی بالایی از موتور ها حتی چراغ هم ندارن و شب بدون چراغ میچرخن و اگه خدایی نکرده بهشون بخوری هزار تا بابا ننه پیدا میکنن در.صرتیکه بر اساس قانون حق حرکت بدون چراغ رو ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. سعید

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه با رعایت قانون و گذشت شبها سلامت بریم خونه که چشم به راه داریم راننده محترم حواس پرتی و چک کردن مکرر گوشی و نزدن راهنما و راه ندادن به موتور سوار کنار جدول منجر به حادثه ای میشه که شاید خواب و وجدانتون رو گرفتارکنه و البته این دلیلی بر عدم رعایت قوانیین توسط موتور سوار نمیشه من هم موتور سوارم و هم راننده ولی باید عرض کنم که وقتی سوار موتورم از موتور سوارها بیشتر میترسم لطفا همه رعایت کنیم.
    با تشکر

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. امیر نعمت اللهی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدمت عزیزان عرض احترام دارم
    من سالهاست که خودروی شخصی دارم و الان یک ساله که موتور نیز گرفتم، دلیلش ترافیک دهشتناک پول زوری که بابت تردد در منطقه به اصطلاح آلودگی باید پرداخت کنیم بوده، ببینید متاسفانه اکثر رانندگان تصوری عجیب از موتور دارند مخصوصا تو بارندگی، واقعا با سهل انگاری رانندگان خودرو در زمین خیس جان موتور سوران در خطر می افتد، نکته بعدی کج و کوله وایسادن ملت ماست، خصوصا راننده تاکسی ها اگر در لاین خود حرکت کنند و آنقدر کج و ما وج واینستند ما موتور سوارها هم از جونمون سیر نشدیم که راهمون رو میریم،
    نکته بعدی در مورد پلیس راهور که واقعا جا داره یک تغییر بزرگ به مجموعه شون بدهند مامور راهنمایی کارش شده جریمه کردن، و از همه مضحک تر لزوم کلاس آموزشگاه موتورسواری است که فقط 10 تا در تهران با این حجم موتور سوار هستش، دقیقا رانتی عجیب و غریب دارند به این 10 آموزشگاه می دهند، در گذشته هر کسی میخواست مستقیم در شهرک آزمایش امتحان میداد واقعا آنقدر معطلی و شلوغی داره آموزشگاه ها حداقل 6 ماه باید روزها الاف کاری بشی که بهتر از مدرسین آنجا بلدی و هزینه سرسام آور آن هم که چیز جدیدی نیست خب نتیجه این رفتار اسف بار مجموعه پلیس و آموزشگاه میشه 70 درصد بدون گواهینامه که تا میتونن جریمه کنند موتور رو بخواب نند و پول زور بگیرن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا