مک لارن

بررسی تخصصی مک لارن 720S اسپایدر جدید

بی‌شک یکی از خبرسازترین خودروهای چند سال اخیر مک لارن ۷۲۰S است که به جرات می‌توان گفت جزو بهترین سوپرکارهای چند دهه‌ی اخیر می‌باشد. با معرفی این خودرو می‌توانستیم حدس بزنیم که نسخه‌ی روباز آن نیز وارد بازار خواهد شد و حالا فرصت رانندگی با ۷۲۰S اسپایدر فراهم شده است.


خب حالا و کمتر از دو سال پس از عرضه‌ی ۷۲۰S اصلی، نسخه‌ی اسپایدر آن روبروی ما قرار دارد که همان پرفورمنس استثنایی را ارائه کرده و البته به لطف پریشان شدن موها در باد جذابیت و هیجان رانندگی بیشتری دارد.


همانند تمامی محصولات مک لارن، ۷۲۰S اسپایدر هسته‌ای کربنی داشته و به همین خاطر استحکام باورنکردنی‌ای دارد. مونوکیج II نسخه‌ی کوپه اصلاح شده تا پذیرای سقف سخت تاشدنی باشد. این ساختار هم‌اکنون مونوکیج II-S نامیده می‌شود و توجه ویژه‌ای هم به حفاظت از سرنشینان در زمان چپ شدن خودرو داشته است.


به جز این موارد تغییرات زیادی دیده نمی‌شوند. درب‌های دوسطحی چشم‌نواز بازنگری شده‌اند و سیستم صوتی فوق‌العاده‌ی باورز اند ویلکینز نیز ارتقا یافته است. قیمت خودرو افزایش یافته و برابر با ۲۳۷ هزار پوند است که ۲۸۴۰۰ پوند بیشتر از نسخه‌ی کوپه می‌باشد.


در پشت سر راننده همان نیروگاه مشهور مک لارن یعنی ۸ سیلندر توئین توربو با قدرت ۷۱۰ اسب بخار و گشتاور ۷۷۰ نیوتون متر قرار دارد. پرفورمنس این خودرو درست همانند نسخه‌ی سقف ثابت انسان را میخکوب می‌کند: شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر در ساعتی.


البته اعداد روی کاغذ به تنهایی بیانگر توانایی‌های این سوپر اسپورت فوق‌العاده نیستند و برای درک شتاب و قدرت ۷۲۰S باید پشت فرمان آن نشست. با درگیر شدن لانچ کنترل و فشار حداکثری روی پدال گاز شما به شدت به عقب پرتاب می‌شوید.


لذت‌بخش‌ترین حالت رانندگی قرار دادن پیشرانه و هندلینگ در حالت پیست است که در آن زمان صفحه‌نمایش روی داشبورد طراحی مینیمالیستی ای پیدا می‌کند. در حالت اسپورت شاهد وضعیتی نیمه بین حالت‌های پیست و کامفورت خواهید بود. در حالت کامفورت شاهد تبدیل ۷۲۰S اسپایدر از یک موشک بالستیک به سوپرکاری سریع اما راحت هستیم.


صرف‌نظر از حالت انتخابی، شما از فرمان دقیق و مستقیم خودرو و واکنش‌های تیز آن لذت خواهید برد. این خودرو با هوشیاری کامل تغییر جهت داده و می‌توان با اعتمادبه‌نفس کامل به پیچ‌ها حمله کرد.


سقف فیبر کربنی یک‌تکه‌ی ۷۲۰S اسپایدر را می‌توان تنها در ۱۱ ثانیه و تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت ناپدید کرد. کابین با باز بودن سقف به‌طور معقولی خونسرد باقی مانده و می‌توان شیشه عقب را نیز پایین آورد تا قرابت نزدیکی با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر مک لارن پیدا کنید. اگر خیلی سخت‌گیرانه بخواهید قضاوت کنید باید به این نکته اشاره کنید که صدای پیشرانه‌ی فراری ۴۸۸ جذاب‌تر از مک لارن است.


اما این خودرو اعتبار مهندسان مک لارن است. سواری خودرو در سرعت پایین راحت بوده و کیفیت سواری برجسته‌ای را شاهد هستیم. میدان دید ۷۲۰S اسپایدر نیز در جلو و عقب خوب است. دسترسی به داخل کابین نیز به ‌سادگی صورت می‌پذیرد و ۵۸ لیتر فضای اضافی زیر سقف باز شده وجود دارد. در بخش جلو هم فضای ۱۵۰ لیتری دیده می‌شود.


البته که قیمت خودرو در مرز ۲۳۷ هزار پوند باقی نمی‌ماند. پکیج‌های لاکچری و پرفورمنس قیمت‌های مختلفی داشته و البته نمی‌توان از سقف شیشه‌ای الکتروکرومیک با قیمت ۷۵۰۰ پوند گذشت.


شاید مک لارن از نظر دینامیکی حرف اول را بزند اما دو نکته وجود دارد. همانند مدل ۶۰۰LT که قبلاً بررسی شده، سیستم اطلاعات سرگرمی ۷۲۰S اسپایدر هم پاشنه آشیل این سوپرکار بوده و فاقد سیستم‌های ارتباطی‌ای است که حتی در فراری دیده می‌شود. این سیستم خیلی کارا نبوده و پاسخ‌های کندی هم دارد.


سپس به کیفیت ساخت می‌رسیم. در خودروی حاضر در تست فاصله‌های قابل‌توجهی بین پانل‌های دو طرف کاپوت دیده می‌شد. یکی از مهندسان مک لارن به ما گفت که حل این مسئله با وجود درب‌های دوسطحی مشکل بوده اما خب این بهانه‌ها را برای خودرویی چند صد هزار پوندی نمی‌توان پذیرفت.


خودروهای معدودی در جاده می‌توانند سطح وحشی گیری و شتاب ۷۲۰S اسپایدر را نشان دهند. این نسخه‌ی روباز فاکتور جذابیت مک لارن را فراتر برده و ما آن را دوست داریم. سرعت خودرو با پایداری بالا همراه شده و چسبندگی مثال‌زدنی‌ای دیده می‌شود؛ اما کیفیت ساخت خودرو عالی نبوده و می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. با حل این مشکلات، مک لارن ۷۲۰S اسپایدر یک سوپراستار با نمرات کامل است.

مشخصات مک لارن ۷۲۰S اسپایدر

  • قیمت: ۲۳۷ هزار پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۲.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۴۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    عکس بزرگ بالای صفحه داد میزنه چه عجوبه ای هستش / پرفورمنس رو میشه حس کرد / سپاس از هر چی که هست و نیست ..

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. Abbas

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    یه کلام ماشین بی نظیریه ولی قطعا من اوراکان اوو اسپایدر یا پرفورمانته اسپایدر رو ترجیح میدم با اون صدای ویرانگرشون و رخ دلبرشون و نماد گاو وحشی رو پیشونیشون(واسم مهم نیس کدومشون یکی دو صدم ثانیه سریع تره یا کندتره)

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ali Keyhani

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    یکی از بهترین خودروهای ساخته شده توسط مک لارن تاکنون

    موافقم 5
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    باید به این نکته اشاره کنید که صدای پیشرانه‌ فراری 488 جذاب‌ تر از مک لارن است و این تنها چیزی هست که مکلارن نمیتونه بهش برسه ( صدای ناب سلاطین مارانِلو )
    ولی در سایر موارد بهتر از ۴۸۸ GTB کار کرده که جای هیچ بحثی نیست ولی هنوز منتظر رقابتش با ۴۸۸ پیستا هستیم تا عیار واقعی این شاهکار مکلارن بیشتر عیان بشه ??

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ایلیا

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (731 ديدگاه)

      چرا نمیتونه بهش برسه؟ می خوام ی جواب منطقی بدی چون واقعا اگه دلیل خاصی داره برام جالبه که بدونم؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. ایمان

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (3880 ديدگاه)

        جواب کاملاً روشنه و نیازی به توضیح بیشتر نیست
        شما یک مدل مکلارن رو نام ببر که صدای اگزوزش بهتر از یک فراری باشه ….
        F۱ یا انزو ؟؟؟؟
        P۱ یا LaFerrari ؟؟؟؟
        ۷۲۰S یا ۴۸۸ پیستا ؟؟؟؟
        MP۴ ۱۲C یا ۴۵۸ اسپشیاله ؟؟؟؟
        و در آخر P۱ GTR یا FXXK EVO ؟؟؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ایلیا

          ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (731 ديدگاه)

          گفتی نمیتونه بهش برسه؟ منم پرسیدم از کحا میدونی نمیرسه؟
          صدا که از عملکرد سخت تر نیست؟ چطور عملکرد 720 و سنا و بقیه مدلاش تونست به فرار برسه و حتی در برخی موارد جلو بزنه؟

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. اشکان

          ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (15 ديدگاه)

          دلایلت تو حلقم چقد محکم و قاطع اثبات کردی مک لارن صداش به پای فراری نمیرسه

          موافقم 0
          مخالفم 1
  6. بهزاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    پدال مجله ی خودرو ماشین و حمل و نقل……
    نه هر چیزی که به ذهن کاربرا میرسه……
    ادمین عزیز !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا