مک لارنهفته نامه

رازهای فوق‌العاده مرکز تکنولوژی مک‌لارن

فراموش کردن روندی که مک لارن در طی این ۱۰ سال طی کرده آسان است اما نه! چه کسی می‌تواند از تولید مرسدس SLR ها و MP4-12C و حالا طیف وسیعی از سوپرکارها چشم‌پوشی کند؟! چه کسی می‌تواند نقش پررنگ مک لارن در کلاس خودروهای سوپر اسپورت و هایپرکار را انکار نماید؟

قطعاً هیچ‌گونه موفقیتی خصوصاً در این سطح یک‌شبه و بدون تجربه و تلاش به دست نمی‌آید و مقر مرموز مک لارن نیز جایی است که این محصولات از آن بیرون می‌آیند. مرکز تکنولوژی مک لارن همخوانی فوق‌العاده‌ای با اهداف این برند داشته و به مثابه مارانللو برای فراری و سنت آگاتا برای لامبورگینی انجام‌وظیفه می‌کند. بله MTC درست همانند یک کنترل‌گر قدرتمندی است که پول زیاد و دیدی وسیع دارد…

ما اخیراً توانستیم از مرکز تکنولوژی مک لارن بازدید کنیم و تنها کسی که ما را راهنمایی می‌کرد دختر مؤسس کمپانی بود. در ادامه شما را با رازهای این مرکز پیشرفته آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید…

  • مقری جدید برای برندی جدید


این مرکز در سال ۲۰۰۴ و توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد. مرکز ووکینگ مک لارن خیلی با MTC فاصله نداشته و درست با استانداردهای مدنظر ران دنیس ساخته شده است. این مرکز در ابتدا پاراگون نامیده می‌شد اما نهایتاً به مرکز تکنولوژی مک لارن تغییر نام داد.

گفته می‌شود فاز اول ساخت این مرکز حدود ۳۰۰ میلیون پوند هزینه داشته و البته از آن زمان تاکنون کاملاً سرمایه صرف شده را جبران نموده است. موضوع جالب اینکه جانوران گوناگونی در این محل حضور داشته‌اند ولی پیش از ساخت MTC تلاش‌های فراوانی برای جابجایی حیواناتی همچون مارهای افعی از این مکان صورت گرفته است.

  • فکر کردن به همه‌ی جزئیات


اینجا که توسط نورمن فاستر طراحی شده پر از شاخصه‌های زیبا مخصوصاً در کف زمین است. شایان ذکر است فاستر طراح استادیوم ومبلی، گرکین و فرودگاه هنگ‌کنگ نیز می‌باشد. این مرکز به حدی نزدیک به زمین بوده که کمربند سبز در نظر گرفته شده را از بین نبرده است.

  • حوضچه‌ای که فقط زینتی نیست


این دریاچه کوچک اصلاً برای نمایش نبوده و آب داخل آن به منظور پراکنده کردن گرمای موردنظر تونل باد وارد یک سری مبدل‌های گرمایی می‌شود. حدود ۵۰ هزار مترمکعب آب در داخل این دریاچه که حدود ۳ متر عمق دارد گردآوری شده است.

  • نامی خانوادگی


آماندا مک لارن لیدر ما در این تور بود. او تنها دختر مؤسس مک لارن آقای بروس مک لارن می‌باشد. او به همراه شوهرش استفان در مزرعه خود در نیوزلند مشغول بودند اما چند سال پیش به بریتانیا آمدند تا سفیران تجاری مک لارن باشند. آماندا می‌گوید دانستن اینکه این‌همه خودرو با نام پدرش وارد خیابان‌ها شده و پرآوازه هستند بسیار مایه افتخار است.

  • کلکسیونی فوق‌العاده


در بخشی از این مرکز شما خودروهایی را خواهید دید که به روزهای سکان‌داری بروس مک لارن و اسپانسر آن یعنی مارلبرو، وست، وودافون و… مربوط می‌شوند.

دیدن این‌همه خودرو در یکجا فوراً ما را به یاد یک کاتالوگ قدرتمند می‌اندازد. پشت این فضا صدها دفتر کاری و اتاق‌های ملاقات قرار دارد. همه‌چیز تنها به مسابقات مربوط نمی‌شود به طوری که بخش تکنولوژی مک لارن تلاش دارد ندانسته‌ها را کشف کند. این بخش همین اواخر به بخش خمیردندان شرکت GSK کمک کرده تا فرایند ساخت ۶.۵ میلیون تیوب خمیردندان در سال را تسریع بخشند.

  • مهندسی احساس‌برانگیز


شیشه‌های بکار رفته در قسمت جلوی ساختمان MTC از سقف آویزان شده‌اند زیرا شیشه خیلی سنگین بوده و به همین خاطر ران دنیس نمی‌خواسته ویوی بیرون را بلوکه کند. همچنین پیاده‌روهای آویزان شده مسیر مناسبی بین بخش‌های گوناگون ساختمان ایجاد می‌کنند اما اینجا دنیس از نورمن فاستر خواسته تا سقفی شناور بالای ساختمان اصلی ایجاد کند. اگر به MTC از دور نگاه کنید سبکی آن را خواهید دید. شما می‌توانید ۷ جامبو جت را زیر سقف اینجا پارک کنید.

  • رنگ‌های کمپانی


در جلوی میز پذیرش معمولاً یکی از خودروهای فرمول ۱ مک لارن برای تحت تأثیر قرار دادن بازدیدکنندگان قرار دارد. شاید مک لارن به خاطر رنگ نقره‌ای خود شناخته شده باشد اما نارنجی نیز رنگ تاریخی این برند است.

این رنگ متمایز تاریخچه‌ی جالبی دارد. آماندا می‌گوید داستان آن به سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردد جایی که تیم مک لارن باید با انتخاب رنگی مناسب مانع اشتباه گرفتن خود با دیگر تیم‌ها می‌شد. رئیس تیم آقای تدی مایر یک مکانیک را مامور یافتن روشن‌ترین و ارزان‌ترین متمایز کرد. او نیز با رنگ ترافیکی زرد بازگشت، همان رنگی که شوراهای محلی برای چراغ‌ها استفاده می‌کردند.

البته این رنگ را در هیچ جای مرکز تکنولوژی مک لارن نخواهید دید زیرا این بخش مهندسی به رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری که رنگ‌های بسیار گرانی هستند دل‌بستگی دارد.

  • ریشه‌های کیوی


پرنده‌ی کیوی در محصولات ابتدایی مک لارن دیده می‌شد، این پرنده سمبل کشور بروس یعنی نیوزلند است. این پرنده رفته‌رفته از روی محصولات مک لارن خداحافظی می‌کرد اما موضوع جالب اینکه در خودروی فرمول ۱ سال ۲۰۱۷ مکانیک‌های مک لارن آن را روی خودرو پدیدار کردند تا طرفداران هیجان‌زده شوند.

  • شوخی خشن


خودرویی که نشان کیوی را نداشت اما نقش یک حیوان عجیب روی آن دیده می‌شد خودروی MP4/8 آیرتون سنا بود که گرندپری اروپایی سال ۱۹۹۳ در دانینگتون را برنده شد. پشت فرمان خودروهای ویلیامز که آین پروست و دیمن هیل قرار داشتند از نشان اسپانسری سگا استفاده می‌کردند.

اما برچسب جالب روی خودروی سنا یک جوجه‌تیغی عجیب بود که کنایه‌ای جالب به پروست و دار و دسته‌ی او مربوط می‌شد.

  • گرامیداشت دوران خوش


قطعاً رانندگان مسابقه‌ای که پیروزهای تاریخی‌ای به دست آورده‌اند همواره در ذهن طرفداران و مدیران تیم‌ها و برندها باقی می‌مانند اما آیرتون سنا و میکا هاکینن جزو شاخص‌ترین آن‌ها هستند. عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در سال ۲۰۰۸ نیز سروصدای زیادی به پا کرده اما خب در این بخش توجه ویژه‌ای به هاکینن با دو قهرمانی می‌شود.

  • اولین خودروهای جاده‌ای


این مک لارن F1 XP1 LM است. زمانی که مک لارن برنده لمانز ۱۹۹۷ شد ۵ نسخه سفارشی و اصلاح شده از سوپرکار F1 را برای گرامی داشت این پیروزی ساخت. LM حدود ۷۵ کیلوگرم سبک‌تر از نسخه استاندارد بود و البته سریع‌ترین مدل این خانواده نیز محسوب می‌شد.

زمانی که لوئیس همیلتون در سال ۲۰۰۷ به تیم مک لارن پیوست از ران دنیس درخواست این خودرو را کرد. ران در جواب او گفت که قهرمانی را به دست بیاور. همیلتون آن فصل را با اختلاف یک امتیاز از دست داد.

  • دیوار پیروزی‌ها


علاوه بر قهرمانی فرمول ۱، تعداد ۷۱ پیروزی از مسابقات CanAm، ۷ پیروزی در ایندیاناپولیس ۵۰۰ و ۴ پیروزی نیز در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز به دست آمده است.

در میانه‌ی کریدور پیروزی‌ها دری است که به بخش غذاخوری کارکنان باز می‌شود. البته شما قادر به بوییدن این بوی ویژه نخواهید بود زیرا فشار این بخش پایین‌تر از سایر بخش‌ها نگه داشته می‌شود تا بو به بیرون درز نکند.

  • دمیدن طوفان…


درست در نقطه مقابل غذاخوری کارکنان شیشه‌ی کوچکی است که با آن می‌توان به تأسیسات تونل باد مک لارن نگاه کرد. این بخش به‌طور دقیقی از سایر بخش‌های ساختمان جدا شده تا از عدم تداخل در کار تونل باد اطمینان حاصل شود.

تونل باد چندضلعی مک لارن دارای طراحی ۱۴۵ متری لوپ مانند است که باد آن توسط فن غول‌آسا با تیغه‌های ۴ متری و توانایی گردش ۶۰۰ دور در دقیقه تأمین می‌شود. خود تونل باد نیازمند ۳ مگاوات برق برای کار بوده بنابراین بهتر است در زمانی که محلی‌ها تلاش می‌کنند یک فنجان چای درست کنند آن را روشن نکنید!

  • لگوی جذاب


در بخش دیگر ساختمان که نزدیک تونل باد و غذاخوری کارکنان قرار داد با یک مک لارن ۷۲۰S لگو روبرو شدیم. آماندا مک لارن می‌گوید بیشترین تصویربرداری از این خودرو در فستیوال سرعت گوودوود ۲۰۱۷ صورت گرفته است.

  • آبشارهای زیبا


این‌ها بخش کلیدی سیستم خنک‌کنندگی MTC هستند. آب از طرف کل ساختمان به حرکت درمی‌آید تا دما را معتدل کند اما تونل باد بخش ویژه‌ای است بنابراین فرایند خنک‌کنندگی آب در این اهمیت بیشتری دارد. آب گرم از این دیواره‌ی بزرگ به پایین آمده و وارد دریاچه می‌شود. همچنین آب‌اکسیژنه شده باعث می‌شود تونل باد حداکثر راندمان ممکن را داشته باشد.

  • جدیدترین عضو خانواده


اما بعد تجاری مقر مک لارن کمی مرموز عمل می‌کند. از اینجا به بعد باید تونل طویلی را پشت سر بگذارید تا به درب‌های سفید کشویی برسید. توریست‌ها اجازه دارند از بالکن به فضای تأسیسات مک لارن که پر از خودروهای منتظر خط مونتاژ هستند نگاه کنند. زمانی که آنجا بودیم یک ۷۲۰S را در پایان خط تولید دیدیم که وارد منطقه‌ای به نام تست مون سون شده بود تا تأییدیه نهایی را دریافت کند.

  • همه‌چیز با دست‌ ساخته می‌شود


همه‌ی محصولات مک لارن در یک خط مونتاژ می‌شوند و خبری از ربات‌ها در این بخش نیست. گیره‌ها و دستگیره‌ها شاسی را نگه می‌دارند درحالی‌که قطعات گوناگونی به مونوکوک متصل می‌شود. نزدیک‌ترین بخشی که ربات در آن نقش دارد بخش بررسی است که ۲۰۰ معیار خودرو تا حد ۵۰ میکرون اندازه‌گیری می‌شوند تا از کیفیت ساخت محصولات اطمینان حاصل شود.

  • تولید بسیار محدود


کارخانه وکینگ سقف تولید ۵ هزار دستگاهی دارد اما مک لارن می‌گوید نیازی به ساخت خودرویی همچون یک شاسی‌بلند برای افزایش فروش ندارد. آماندا مک لارن خاطرنشان می‌سازد: “ما برنامه‌هایی برای ساخت خودروهایی در هر کلاسی نداریم.”

  • کنترل کیفیت


هر خودرو در پیست تست می‌شود. البته این خودروها دارای لاستیک‌ها، اسپلیتر و دیفیوزر موقتی برای حفظ رینگ‌های اصلی هستند. پس از این مرحله خودرو وارد فرایند نهایی می‌شود و از این مرحله تا تکمیل و خاتمه کار سه هفته طول می‌کشد.

  • فضا برای گسترش


مک لارن پیش از سال ۲۰۱۱ خودروهای خود را در MTC می‌ساخت اما در این سال اقدام به عرضه خودروی اسپورت MP4-12C کرد بنابراین نیاز به فضای بیشتر احساس شد. خودروی F1 دهه ۹۰ میلادی و مک لارن SLR که در این مرکز تولید شدند سقف تولید محدودتری داشتند. این شرکت جاه‌طلب نیازمند فضایی کاملاً بیشتر برای عرضه‌ی هایپرکار P1 در سال ۲۰۱۳ و ۶۵۰S در سال ۲۰۱۴ بود.

  • کارخانه‌ی بزرگ‌تر


مرکز تولید مک لارن به‌صورت رسمی در سال ۲۰۱۱ و توسط دیوید کامرون افتتاح شد. این ساختمان در مقایسه با MTC کوچک‌تر بوده و هزینه ساخت آن تنها حدود ۵۰ میلیون پوند بوده است.

این مرکز در هر سال ۳۳۴۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند. حدود ۲۱۸ هزار کاشی برای این کارخانه و با طرح‌های سفارشی مدنظر مک لارن سفارش داده شده‌اند.

  • رنگ‌آمیزی


آماندا مک لارن می‌گوید برخلاف برخی رقبا که ادعاهای مشابهی دارند این خودروها واقعاً توسط دست ساخته می‌شوند. او می‌گوید ما حتی خودروها را با دست رنگ می‌کنیم.

به منظور اطمینان از کیفیت عالی، تمامی قطعات در نهایت در یک‌زمان رنگ‌آمیزی می‌شوند.

  • لیست آپشن ها


سه میلیون گزینه گوناگون را می‌توان در لیست تولید مک لارن دید که واقعاً کار زیادی را طلب می‌کند؛ و تمامی این‌ها پیش از خواسته‌های سفارشی برخی مشتریان ویژه می‌باشد.

آماندا می‌گوید درخواست‌های قبلی تنها برای رنگ بدنه شامل برخی موارد همچون ست کردن رنگ بدنه با برس مو بوده و حتی یکی از مشتریان خواهان الماس‌های ریز روی رنگ بدنه بوده است.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. shirko

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    بله شما درست می فرمایید، واقعا بنز در ساخت اس ال ار مدیون مکلارنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Kamy R

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ( مک لارن می‌گوید نیازی به ساخت خودرویی همچون یک شاسی‌بلند برای افزایش فروش ندارد) اینه که پرستیژه یک شرکتو میبره بالا . با اینکه خودم طرفدار لامبورگینی هستم . ولی ساختن یه شاسی بلند حتی اگه بینظیر هم باشه رو برای این شرکت ها نمیپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    با اینکه طرفدار تیفوسی فراری هستم ولی همیشه رقبای درجه یک و سطح بالایی مثل پورشه ، لامبورگینی و مکلارن رو تحسین کردم چون باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح کیفیت همدیگه میشن ؛ کار مکلارن حرف نداره دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. s.h

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    چه کسی می‌تواند نقش پررنگ مک لارن در کلاس خودروهای سوپر اسپورت و هایپرکار را انکار نماید؟
    هیچ کسی نمیتواند
    ولی 4 نفر گیر میاند بهش میگند یه بار مصرف فقط واسه درگ !!!!!!!!!!!!!!!!!!۱۱
    من نمیدونم دنبال چیند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. s ๏ я ๏ u s h

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (101 ديدگاه)

    در اینکه مکلارن شرکت فوق العاده ایی هست شکی نیست ….
    قضیه دریاچه اش خیلی برام جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    چند وقت پیش زمان تیزر معرفی نام هایپرجدید مک لارن((اسپیدتیل)) تو یوتیوب دیدم یه نفر نوشته مک لارن بهتره به جای معرفی پشت سر هم محصولات جدید یه فکری به حال قابلیت اطمینان و کیفیت محصولاش بکنه((از کیفیتی که گفت تعجب کردم)) و میگفت من 570 اسپایدر و 720 تست کردم و مشکلات الکتریکی داشتن اونم تو 15 دقیقه،بعدشم میگفت که شما اگه برید فروم ها رو بخونیدی به مشکلات ترسناکی و…مواجه میشید????
    منم کنجکاو شدم رفتم تو بحث قابلت اطمینان و ….. مک لارن رو زیر رو کردم و به هیچ چیز خاصی بر نخوردم????((البته که تو قلبم همیشه به مک لارن ایمان دارم))
    اصلا مشکلات الکتریکی چندان برای مک لارن رایج نیست چون قطعات الکتریکی مک لارن((مثل سنسور ها ecu و…)) تو مسابقات مختلف مثل نسکار و فرمول یک و….تست میشن بعد راهی ماشین های مک لارن((البته با تغییرات جزعی)) میشن.
    اگه مشکل مک لارن تا این حد جدی بود به قول خودشتو 15 دقیقه مشکل به وجود میومد اصلا مگه میشه هیچ کسی خبرشو پوشش نده و مشتری هاش روز به روز افزایش پیدا کنن؟؟
    نکتش این بود که این موفقیت های مک لارن بدجور باعث سوزش در سراسر دنیا شده.
    بالاخره خیلیا اصلا دوست نداشتن و فکر هم نمیکردن که مک لارن برای اسپرت سازان باسابقه ای مثل فراری و پورشه تا این حد دردسر ایجاد کنه.
    #ران دنیس تو چه کردی!!!!

    یه نکته ای هم که اشاره نکرده فرآیند طراحی محصولات مک لارن که با کمک یک استارت آپی به نام vector suite در حال توسعه هستش و مک لارن داره استفاده میکنه.
    به طور کلی فرآیند طراحی مرسوم دو بعدی برای مک لارن چیزی بین دو تا سه هفته طول میکشه و قسمت های سختش مثل مونوکوک و سیستم تعلیق – موقعیت قرار گیری رادیاتور و اتصالات و… به این کار دشواری دو چندان میده.
    این تکنوژی سه بعدی خیلی به طراحی سیال مک لارن کمک میکنه و دست طراح هم باز میزاره.
    در کل از چند هفته طراحی دو بعدی به سه بعدی و… با این تکنولوژی و با استفاده از موتور ue4 ((که معرف گیمرها هست)) در طی چند روز عملیات انجام میشه.
    مارک رابرتس((رئیس بخش عملیات طراحی مک لارن)) گفته بازی های کامپیوتری الهام بخش این طرح برای مک لارن بوده.((چقدر من گفتم بازی کنین به شما?))
    این لینکی که میزارم شاید بیشتر بهتون کمک کنه برای درکش.
    https://www.aparat.com/v/WNJYL
    ….
    از شاهین عزیز هم تشکر میکنم برای پرداختن به این موضوع.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      ((فناوری طراحی سه بعدی تحت واقعیت مجازی که توسط vector suite برای مک لارن توسعه پیدا کرده))
      اینو جا انداخته بودم!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. s.h

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        جدی نگیر پهلوون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. HAMID.HEMI

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اگه بحث پیشینه و سابقه تاسیس رو در نظر نگیریم، مک لارن با اختلاف زیادی بهترین سوپر اسپرت ساز هست. فقط ای کاش سرمایه گذاری بیشتری تو فرمول یک میکرد تا بتونه مثل فراری و مرسدس کاملا مستقل بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرهاد کرمستجی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اینجای متن
    “آماندا مک لارن می‌گوید برخلاف برخی رقبا که ادعاهای مشابهی دارند این خودروها واقعاً توسط دست ساخته می‌شوند. او می‌گوید ما حتی خودروها را با دست رنگ می‌کنیم”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ali Keyhani

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    از طراحی 675 ال تی خوشم میاد حتی بیشتر از 720s

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا