تجربه و آزمایشمیتسوبیشی

اولین تجربهٔ رانندگی با میتسوبیشی اکلیپس کراس

کراس‌اوور جدید میتسوبیشی اکلیپس کراس برای رقابت با سئات آتکا و پژو ۳۰۰۸ طراحی شده است، اما آیا می‌تواند به این هدف برسد؟

میتسوبیشی می‌گوید مدل جدید اکلیپس کراس یک کراس‌اوور متوسط است که با خودروهایی چون تویوتا C-HR، سئات آتکا و پژو ۳۰۰۸ به رقابت خواهد پرداخت و استارتی کاملاً جدید محسوب می‌شود. سازنده ژاپنی قصد دارد با این مدل جدید خریداران دیگر نام‌های بزرگ بازار را به‌سوی خود جذب کند. اینکه آیا این اتفاق روی خواهد داد یا نه فعلاً مشخص نیست ولی حالا ما قصد داریم با آزمایش اکلیپس کراس پاسخ این سؤال را دریابیم.

این کراس‌اوور جدید در سبد محصولات میتسوبیشی بالای ASX و زیر اوتلندر قرار می‌گیرد و فعلاً با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی عرضه می‌گردد اما بعداً یک موتور ۲.۲ لیتری دیزل هم برای آن ارائه خواهد شد. اولین چیزی که در مورد اکلیپس کراس متوجه می‌شوید این است که حداقل در جلو طراحی هوشمندانه‌ای دارد. دماغه زاویه‌دار، خط سقف شیب‌دار و خط شانه‌ای که به سمت بالا می‌رود، استایلی اسپرت را به این کراس‌اوور ژاپنی بخشیده‌اند که بیشتر به تویوتا C-HR شبیه است تا نیسان قشقایی. نمای عقبی اکلیپس کراس نیز با شیشهٔ دوتکه، منحصربه‌فرد طراحی شده است. چراغ‌های عقب هم با نواری باریک به یکدیگر متصل شده‌اند.

هوشمندی طراحی در داخل خودرو هم دیده می‌شود و در تریم و استایل نسبت به مدل‌های ASX و اوتلندر یک گام واقعی به سمت جلو برداشته است. کیفیت کنسول وسط بالا است و احساسی مانند لکسس دارد. همچنین حتی اگر قطعه‌های پلاستیکی مشکی‌رنگ بزرگ، خشک به نظر برسند اما خوش لمس و نرم هستند. صفحه‌نمایش هفت اینچی خودرو نیز در بالای داشبورد نصب شده و نسبتاً خوب به نظر می‌رسد. این صفحه‌نمایش پاسخ‌گویی خوبی دارد، گرافیک آن مدرن به نظر می‌رسد و استفاده از آن آسان است.

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی اکلیپس کراس مطمئناً بهتر از سیستم نیسان قشقایی است اما رقبای اروپایی مانند سئات آتکا و پژو ۳۰۰۸ هنوز هم سیستم‌های بهتری دارند. همچنین در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی اکلیپس کراس ناوبری ماهواره‌ای وجود ندارد که واقعاً دور از انتظار است اما به‌صورت استاندارد به کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل مجهز شده که هر دو به‌خوبی کار می‌کنند و می‌توان گوشی هوشمند را از این طریق به خودرو متصل کرد.

صندلی‌ها در ارتفاع نسبتاً بالایی قرار دارند اما راحت بوده و حمایت مناسبی از بدن به عمل می‌آورند درحالی‌که موقعیت راننده نیز بسیار خوب است. همچنین حتی با وجود سانروف نیز همچنان فضای سر کافی در کابین وجود دارد اما سرنشینان قدبلند عقب متوجه سقف شیب‌دار خودرو می‌شوند. بااین‌حال در عقب فضای پای زیادی وجود دارد چراکه می‌توان برای ایجاد فضای بیشتر صندلی‌ها را به سمت عقب کشید.

اکلیپس کراس در جاده‌های صاف، نرم و روان احساس می‌شود اما در سرعت‌های پایین سواری آن کمی سفت و خشک می‌شود که هرچند به خشکی سئات آتکا نیست اما چاله‌ها و دست‌اندازهای بزرگ جاده را به داخل کابین انتقال می‌دهد؛ اما در پیچ‌ها اکلیپس کراس عملکرد مناسبی دارد. فرمان کمی سبک و بی‌احساس است اما دقیق و سریع عمل می‌کند و تقریباً مانند اوتلندر که پلت‌فرم مشترکی با آن دارد، در پیچ‌ها بادی رول (حرکت گهواره‌ای) دیده نمی‌شود. همچنین وجود سیستم چهارچرخ محرک نیز به معنای چسبندگی بالا است.

این خودرو به سیستمی بنام Super-All Wheel Control نیز مجهز شده که رانندگی و ترمزها را در هر چهارچرخ کنترل می‌کند و نیرو را به‌صورت خودکار به چرخی می‌فرستد که بدان نیاز دارد. حتی در صورت قرار دادن خودرو در حالت رانندگی برفی، این سیستم می‌تواند تا ۶۰ درصد از قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کند. هرچند اکلیپس کراس از لحاظ تیزی و چابکی به سئات آتکا نمی‌رسد اما احساس خوبی در جاده‌ها دارد؛ اما بااین‌وجود متأسفانه نمونهٔ مورد آزمایش ما عمدتاً به خاطر گیربکس CVT کمی تنبل احساس می‌شد.

اگر بیشتر در شهرها به‌تنهایی با خودرو تردد می‌کنید، این گیربکس CVT کارآمد، به‌خوبی کار می‌کند اما مانند دیگر گیربکس‌های CVT، اگر قصد فشار آوردن به خودرو را داشته باشید عملکرد چندان خوشایندی نخواهد داشت. گیربکس CVT اکلیپس کراس به‌گونه‌ای طراحی شده تا از یک گیربکس اتوماتیک تقلید کند اما این دو دنیا را به بدترین شکل به هم ربط داده است چراکه تعویض دنده‌های مجازی آن ناخوشایند است و رفتن به دنده‌های بالاتر در آن بیش‌ازاندازه طول می‌کشد.

البته پدال‌های فلزی زیبایی برای تعویض دندهٔ دستی در پشت غربیلک فرمان تعبیه شده اما به‌طور وحشتناکی به درخواست‌های راننده پاسخ نمی‌دهد؛ بنابراین بهتر است گیربکس در حالت اتوماتیک باقی بماند. همچنین خوشبختانه گیربکس دستی هم برای اکلیپس کراس قابل سفارش است؛ اما پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی نمونهٔ مورد آزمایش ما بهترین ارتباط را با گیربکس دارد. این پیشرانه‌ای آرام و روان است و به لطف گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری‌اش، پُر کشش احساس می‌شود. البته موتور در دورهای بالا پُرسروصدا می‌شود.

این پیشرانهٔ بنزینی به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند که چندان عالی نیست و فعلاً موتور دیگری هم برای آن قابل سفارش نیست اما همان‌طور که اشاره شد بعداً یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری دیزلی به لیست موتورهای اکلیپس کراس اضافه خواهد شد که بجای گیربکس CVT با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردد. میتسوبیشی همچنین بر روی ساخت نسخهٔ هیبریدی این کراس‌اوور نیز کار می‌کند اما مانند اوتلندر از نوع پلاگین‌هیبریدی نخواهد بود چراکه قیمت گرانی پیدا می‌کند؛ بنابراین احتمالاً نسخهٔ هیبریدی اکلیپس کراس یک هیبریدی معمولی خواهد بود.

نتیجه

میتسوبیشی اکلیپس کراس جدید خودرویی خوش استایل بوده، کابین شیکی دارد و رانندگی آن نسبتاً آرام و مناسب است. در داخل این کراس‌اوور جدید ژاپنی فضای زیادی وجود دارد و پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری آن نیز پُر کشش و روان است؛ اما وجود گیربکس CVT به معنای سروصدای زیاد و عدم رانندگی سرگرم‌کننده و جذاب است؛ بنابراین به‌احتمال‌زیاد نمونهٔ دیزلی وضعیت بهتری خواهد داشت یعنی همان‌طوری که میتسوبیشی واقعاً پتانسیل آن‌را دارد.

 

مشخصات فنی

Mitsubishi Eclipse Cross 2018

قیمت ۲۹ هزار پوند (حدودی)
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بنزینی
قدرت ۱۶۳ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۵۹ گرم در هر کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    دوستان کسی اطلاع داره این خودرو وارد میشه یا نه؟؟
    قشقایی چطور؟ وارد میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (360 ديدگاه)

      طبق گفته مدیران آرین موتور، پاییز وارد ایران میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامتین

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    موتور ضعیفه. قربون تویوتا برم که توربوشارژ استفاده نمیکنه و از اونور از موتور تنفس طبیعی توان حیرت آور بیرون میکشه. ماشین اقتصادی فوق العاده با کیفیت میخوای تویوتا داره. کسی بگه مثلا کمری توان مقایسه با آلمانیها را نداره، تویوتا میگه بیا لکسوس بگیر. لکسوس شاید کمی پایینتر از آلمانیها از نظر فنی باشه اما استهلاک، هزینه های نگهداری، کیفیت، کمتر بودن خرابی و… بهتر از بقیه هست. بنابراین کاملا انتخاب بهتری نسبت به بقیه خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (360 ديدگاه)

      قدرت موتورش برای این کلاس از خودرو کافیه، الان رقیب این تویوتا Chr هست که موتورش 120 اسب بیشتر قدرت نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ناشناس

        ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (8 ديدگاه)

        chr موتور 1.2 لیتری توربو داره. این ۱.۵ لیتریه توربوست. مطمئن باش تویوتا بخواد بیشتر از اینا هم میتونه قدرت بگیره. با کمری جدید رسماْ دهن همه رو بست. از ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی ۲۰۳ اسب بخار گرفته. شرکت دیگه ای سراغ داری حتی نزدیک این مقدار قدرت گرفته باشه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. #ali.m#

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      دوست عزیز این کار سختی نیست .مساله اینجاست که هدف کار هر شرکت متفاوته .
      میتسوبیشی هم تو بحث پیشرانه خیلی خوب میتونه کار کنه .
      معیار اسب بخار نیست .اگه بود نصف ماشین هایی ک تو دنیا هستن نباید حتی یدونه هم بفروشن .
      تویوتا هم موتور کم توان تر و منطقی داره هم موتور قوی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمدرضا

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (804 ديدگاه)

      دوست عزیز تویوتا chr موتورش هم ضعیف تره هم توربوشارج هست ١٢٠ اسب بخار اکلیپس ١۶۵اسب بخار که تقریبا ٣٣٪‏ قوی تر از chr هست اطلاعات غلت بهت دادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شایان

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (146 ديدگاه)

    عقبش زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ACR VIPER

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    موتورش که واقعا بازدهی بالایی داره
    سیستمش هم که awdهست
    استایلش هم که بسیار شیک وعالیه
    احتمالا آرین موتور یه فکرایی واسه وارداتش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه خیلی قشنگ طراحی شده ولی خوب حیف اسم که روی کراس اور هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ارمان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    امید وارم با یه قیمت منطقی ارزه بشه تا ببینیم چقدر میفروشه واقعا قیمت chr و جوک که خیییییلییییییی بی اساس و پایست
    ایراد خاصی نمیشه بهش گرفت فقط اینکه خیلی شبیه کانسپتش نیست که فکر میکنم تو فیس لیفت ها تا دو سه سال اینده به پختگی میرسه مثل کلسوس ان ایکس که هر سال بهترو باتر میشه با همه این حرفا viva mitsubishi ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا