میز خبر

میز خبر: بمب ترکید، خودروسازان به کما رفتند

روزهای آغازین هفته پیش بود که خبری مبهم و جنجالی به سرتیتر خبرگزاری‌های سراسر کشور تبدیل شد. گویا مقامات ایران‌خودرو از بمبی خبری وعده داده بودند که به‌زودی خواهد ترکید و در پی آن اتفاقات بسیاری خواهد افتاد. بنابر آنچه سایت اقتصادنیوز عنوان کرده بود گویا هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. البته یکه زارع به‌صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه‌ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،…) منفجر خواهد شد.

206-ikco
به‌محض مخابره این خبر اما گمانه‌زنی‌ها در مورد این بمب شروع شد. برخی کارشناسان گفتند احتمال مرتبط بودن این بمب به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه‌ها است. به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به‌زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می‌شود، شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت‌های خودروساز ایرانی شکل گرفته است. از آن سو برخی هم احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی را مطرح و عنوان کردند به‌زودی قیمت‌ها افزایش یافته و یا کاهش می‌یابد. روزهای هفته بی‌شتاب از پی هم شتافتند و زمان گذشت و نه‌تنها بمبی نترکید و تغییری در شرایط تولید خودروی داخلی ایجاد نشد که خبرها از سقوط شدید میزان تولید خودروهای داخلی خبر می‌داد.

cartoon
برطبق آمارهای خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری، تولیدکنندگان خودرو در داخل تعداد ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری که ۸۴ هزار و ۱۶۱ دستگاه بوده ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در شهریور ماه سال جاری در مجموع ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده بود که تعداد آن در مرداد ماه سال جاری ۷۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه بوده است. همچنین در شهریور ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه وانت، ۵۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۲۳ دستگاه اتوبوس و ۸۲۳ کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کردند. این در حالی است که در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۶ هزار و ۶۹۱ وانت، مینی‌بوس و میدل بوس ۵۱ دستگاه، ۲۹ دستگاه اتوبوس و ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل تولید کردند. ایران‌خودرو پس از چند روز و با درزیافتن آمارهای شهریور ماه ترکیدن هرگونه بمب خبری را تکذیب و اعلام نمود قصد ایران‌خودرو ارتقای کیفیت و افزایش سطح تولید است و در این راه تمایل داریم با خودروسازان بزرگ خارجی که غیرآسیایی و غیرفرانسوی باشند همکاری بلندمدتی را آغاز نماییم.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه واژه “بمب خبری” اعلام شده تعبیر رسانه‌ای یک خبرنگار از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت بوده، از برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت محصولات و طراحی موتور ملی توربوشارژ خبر داد. هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته طراحی و تولید موتور سبک دیزلی در مراحل آخر قرار داشته و اواخر سال آینده اولین خودروی سواری دیزلی کشور عرضه خواهد شد.

soren-elx
سورن ELX
البته به نظر می‌رسد اوضاع صنعت خودروسازی از مرحله رکود عبور نموده و به وضعیت بحرانی رسیده است بطوریکه در نامه‌ای اخیر ۴ وزیر کابینه، این موضوع به شکل گسترده‌ای بازنمایی شده و به رئیس‌جمهور نیز هشدار داده شده است. اخیراً وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
به گزارش خبرنگارمهر، در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس‌جمهور آمده است: «همانطورکه مستحضرید از دی‌ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متأثر از تحولات و متغیرهای کلان بین‌المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم‌سابقه گردیده است به‌نحوی‌که از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی‌ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته‌ای ملت ایران و در عین وجود پی‌آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعاً واکنش نشان داد.»
نکته جالب قضیه اما بند ۵ این نامه است که به وضعیت وخیم صنعت خودروسازی اشاره دارد و بدین شرح است:

۵) در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، می‌توان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حساب‌های دریافتنی صنایع مختلف اشاره نمود. به‌عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته‌ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته تولید خودروهای تجاری در شهریور ماه امسال ۸ درصد افزایش یافت. خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری ۸۲۳ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری ۸ درصد افزایش یافت. بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا، در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی در مجموع ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کرده بودند که در پایان شهریور ماه سال جاری تعداد آن به ۸۲۳ دستگاه افزایش یافت.

cartoon
این درحالی است که وضعیت خودروسازان خارجی در بازار ایران نیز چندان مناسب نیست و کارنامه واردکنندگان خودرو در شش ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۶۱.۶۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس آمار گمرک در نیمه اول سال واردات خودرو از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش یافت. بر اساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال‌جاری ۲۰ هزار و ۸۸۶ خودرو سواری به ارزش ۴۹۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۸۶ دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات خودرو سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش؛ در شهریور ماه ۳ هزار و ۳۰ خودرو سواری به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۷۵۴ دلار به کشور وارد شد.

ix35 vs kia sportage
ix35 and kia sportage
ایران‌خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته‌های مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک‌سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت. به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریم‌ها نیز جبران خواهد شد. پژو ۲۰۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می‌رفت و در ۴ مدل یک لیتری، ۱/۲ لیتری، ۱/۴ لیتری و ۱/۶ لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته می‌شود، قرار است جای پژو ۲۰۶ را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود مدل ۱/۶ لیتری آن روانه ایران خواهد شد. ایران‌خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه ۲۰۸ را به‌صورت “سی‌بی‌یو” آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم‌مصرف پژو به‌شمار می‌رود و با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد.

2015 Peugeot 208
۲۰۱۵ Peugeot 208
از آن‌سوی آب‌های ایران و در جهان به اصطلاح اول خبر می‌رسد جنرال‌موتورز به دلیل ریسک بالای آتش‌سوزی به صاحبان ۳ مدل بیوک انکلاو، جمس آکادیا و شورولت تراورس، اعلام فراخوان کرده است. تعداد این خودروهای معیوب ۲۹۰۰۰ دستگاه اعلام‌شده است.

2015 Chevy Traverse
۲۰۱۵ Chevy Traverse
همچنین پس از کش‌وقوس‌های فراوان اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا (UAW) که بیش از ۴۰ هزار عضو دارد با شرکت فیات کرایسلر به توافق رسیده است. این توافق شامل افزایش در حقوق و پاداش کارگران است. پیش از این اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا (UAW) اطلاع داده بود که آماده اعتصاب است و اگر تا چهارشنبه‌شب یک قرارداد کار جدید با اعضای این اتحادیه امضا نشود مهلت به سر می‌رسد و کارگران دست از کار می‌کشند. این اعتصاب به این دلیل گسترش یافت که اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا به دلیل مخالفت دوسوم اعضای خود، قرارداد پیشنهادی ۲ اکتبر فیات کرایسلر را رد کرده بود و مذاکرات دو طرف به بن‌بست رفته بود. حال کنسرسیوم فیات کرایسلر با قبول درخواست این اتحادیه مبنی بر حرکت به سمت یک قرارداد جدید موافقت کرده است و دستمزدها و پاداش‌ها را بالا برده است. مسئولان فیات کرایسلر پیش از این در گفتگو با پایگاه خبری اتوموتیو نیوز اعلام کرده بودند که به همکاری با اتحادیه و کارگران آن تا زمان عقد یک قرارداد جدید ادامه می‌دهد.

fca-logo
همچنین در تازه‌ترین تست موسسه امنیت و تصادف آمریکا (IIHS) خودروی فیات ۵۰۰X توانسته است نمره بسیار بالای Top Safety Pick+ را که عالی‌ترین مرتبه ایمنی یک خودرو است کسب کند. این کراس‌اوور ساب کامپکت در تمام پنج سناریو سقوط رتبه “خوب” را به دست آورده است. پیش از این و در هفته‌های گذشته تعداد دیگری از خودروهای روز بازار امریکا از جمله ولوو XC90 توانسته بود این رتبه را کسب کند.

Fiat 500X 2015
Fiat 500X 2015
کمپانی در حال رشد لینکلن نیز اعلام کرده است به‌زودی از خودروی لوکس و زیبای خود کانتیننتال رونمایی می‌کند. این خودرو برای نخستین بار اوایل امسال در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به‌تازگی عمران جلال که از مدیران بازاریابی این برند آمریکایی است اعلام کرده لینکلن قصد دارد این مدل را با موتورهای قوی و درعین حال کابین لوکس و راحت تولید کند. جلال اعلام کرده لینکلن برای نمایشگاه دیترویت که اوایل سال آینده میلادی (ژانویه ۲۰۱۶) برگزار می‌شود از نمونه تولیدی سدان لوکس کانتیننتال رونمایی می‌کند. گفته می‌شود کانتیننتال تعیین‌کننده خط‌مشی آینده محصولات لینکلن درزمینهٔ طراحی است. از جمله ویژگی‌های کانتیننتال می‌توان به جلوپنجره درخشان و مشبک کروم، چراغ‌های جلو با لامپ‌های LED و لیزر، و پوزه مواج جلو اشاره کرد. به احتمال فراوان یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر اکوبوست فورد که پیش از این بر روی مدل‌های MKS و MKZ نصب شده است به کانتیننتال نیرو می‌دهد.

Lincoln Continental concept
Lincoln Continental concept
2015 Lincoln Continental concept interior
۲۰۱۵ Lincoln Continental concept interior
Lincoln Continental concept
Lincoln Continental concept

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هیچ کاهش قیمتی صورت نمیگیره به نخریدن ادامه بدین هموطنان به این حرف های مسئولان گوش ندهید یعنی چی 208 رو میخان 50 میلیون بدن من شرط میبندم کمتر از 80 نمیدن اینو اول صحبتش میگه میخایم با غیر فرانسوی و غیر آسیایی ها همکاری کنیم بعد میاد از مشارکت جدید و سهم یک سوم از تولید رو میگه مال پژو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فواد

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (291 ديدگاه)

      شرمنده آقا 50 میلیون کمه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عباس

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (154 ديدگاه)

      به لینک زیر برید فیلم مربوط به حراج خودرو در سوییسه،که میتونید با ماهی ۲ میلیون بدون پیش پرداخت یک بنز 2015 سوار بشین!این طور فیلم هارو باید آدم نگه داره وقتی یک کارشناس لگن سازی زر میزنه جلوش بزاری ببینی چطور باز میگن پراید رو میدیم ۱۰ هزار دلار میدیم به عراق

      http://Www.aparat.com/v/f9wyq

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۱ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        باید دقت کنیم که ماهی 2 میلیون با توجه ب سرانه درآمد اونا هم مبلغ کمی محسوب میشه.
        تو امریکا با ماهی 250 تا 400 دلار میشه صاحب ماشین شد. با ماهی 1.5 میلیون خودمون صاحب بنز.
        همه اینا هم بدون پیش پرداخت و ضامن و دتگ و فنگ کاغذبازی.
        چون اونجا دنیای رقابت برای جذب مشتریه ولی اینجا ……

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. سیاوش

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      درود و صد درود بر این حکمت مطلقه
      از ماست که بر ماست
      اگه با اولین افزایش قیمت واکنش نشون میدادیم هیچ وقت کار به اینجا ها کشیده نمیشد
      زنده باد کمپین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ashkan

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (376 ديدگاه)

    تقدیم به اون مترسکی که اومده بود تو برنامه پایش میگفت الان ماشینهای هم قیمت پراید اینا هستند و فرقی نمیکنه و ما داریم به عراق پراید 10 هزار دلار میدیم
    خواستم خدمتتون عرض کنم همین الان MG 3 1.5 قیمتش توسط گمرک ارزش گزاری شده چیزی نزدیک 9 هزار دلار که اینجا 70-80 میفروشن از پراید شما هم 1000 برابر بهتره
    ,MG350 هم پر پرش 10 هزارتاست
    دمه مسئولین گرم وای میسن تو رو ملت صاف صاف دروغ میگن
    ملتو جیگر فرض کردن
    http://www.iranjib.ir/shownews/16243/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فورد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    اینا رو ولش اون لینکولن عجب چیزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AliZeus

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      لینکلن رو ولش کن… زنده باد کمپین و استقامت ادامه دار مردم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشید

        ۲۱ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (58 ديدگاه)

        کمپین رو ول کن … زنده باد مردمی که پول ندارن ماشین 15 تومنی بخرن و اگه داشتن و میدونستن از خرید و فروش خودرو (قیمت و امنیت و مدلش مهم نیس) سود میبرن ، کمپین که سهله به برادر خودشونم پشت میکردن!
        میگی نه ؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. داریوش

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      بهترین ماشین 2016

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    همینجور ادامه بدیم کمپین جواب میده باور کنین این کاهش تولید بی سابقس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاکتوس

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خبر از یه منبع معتبر که تو خود سایپا کار میکنه و گفته شده ! شاید باورتون نشه ولی روزی 5 تا پراید داره تولید میشه!!!شورای قیمت گذاری هم جلسه گذاشتن که قیمت پراید و بکنن 17/500 که مدیران سایپا اجازه همچین حرکتی و ندادن و گفتن که اگه این قمیت بدیم ملت میکن باید 10 تومانبشه و ما نمیکنیم همچین کاری!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. روح الله

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    اندکی صبر سحرنزدیک است.فقط باید همدل وهمراه هم باشیم.وسعی کنیم. خودروی صفرخارجی وداخلی نخریم تا مافیای قدرت به خواسته های به حق مردم تن بدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نصرلا خطرناک

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    تاریخ به احترام گاریسازامون سرپا و ایستاده خواهد ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. میلاد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    من می دونم بمب خبری چیه.
    می خوان اون شیشه ی کجکیِ عقب پراید رو دوباره بهش برگردونند و لی قیمتش رو زیاد نبرن بالا.
    این عالی نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. moein

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      داداش بمب خبری برا ایرانخودرو بود نه سایپا صرفا جهت اطلاع!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. میلاد

        ۲۰ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (32 ديدگاه)

        سازمانِ صرفا جهت اطلاع رسانیِ حاج معین وشرکا.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. ali ayat

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    من با کارشناس ایران خودرو هم صحبت بودم گفت مثلا اینجا ماشین که جدیدا تولید میشه پولی کولر تاب دارم باشه میزارن واشر خراب دور شیشه که حسابی هم خرابی داره هنگام ورود میزارن حتی بعضی هاش کارواش که میرن تو ماشین آب میاد تا این حد خرابه مثلا میگفت ما که میدونیم چه خبره یارو میاد میگه کولر روشن میکنم صدا میکنه و ما چون میدونیم این سری از محصول مثلا سمند پولی خراب روش نصبه بدون هیچ نگاه کردنی میفرستیمش بخره البته بعد گارانتی چون هنگام گارانتی سودی نداره و ضرر هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      خداوکیلی تویوتا و هوندا و جی ام و فورد باید بیان از اینا یاد بگیرن . بیچاره ها هزار کار میکنن که مشتری رو راضی نگه دارن. اینجا هم هزار کار میکنن ک …. .دلم براشون سوخت.
      خدا لعنتشون کنه کشورای کفار رو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. mds

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (402 ديدگاه)

    شرکتای داخلی کی میخوان دست از مونتاژ مومیایی های فرانسوی بکشن خدا میدونه!بخدا گناه بزرگیه که 15 سال ماشینای احد بوق فرانسوی رو که بیست ساله از طراحی و منهدسیشون گذشته رو با موتورای چینی مونتاژ و با قیمتای نجومی و هم قیمت با خودروهای بروز خارجی که تو بازاری جهانی حدود 13 تا هفده هزار دلارهستن به بازار عرضه میکنید، حتی ماشینای امروزی فرانسوی پر استهلاک و دردسرسازن، بجای فرانسه با کره ای ها و ژاپنی ها قرارداد ببندید برای مونتاژ، به عنوان مثال مدلای متوسط مثل النترا . سراتو و کرولا کاملا گزینه مناسبی هستن برای جایگزینی 405 و سمند و با قیمتای پایین و واقعی عرضه بشن نه اینکه چندین ملیون بکشید روشون!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      داداش کلامت درست ..
      اما ” عهد ” بوق صحیحه!!!
      نه ” احد ” بوق !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      گمونم کلن میگردن بدترین و چرمنفعت ترین گزینه ممکن رو پیدا میکنن.
      وگرنه خودشونم میدونن بهتر از تویوتا و هوندا و نیسان برای کشورمون ماشینی نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mds

        ۲۱ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (402 ديدگاه)

        من که فکر نمیکنم گزینه ای مناسب تر از هیوندای و کیا باشه طبق آمار J.D پاور که معتبرترین موسسه در زمینه بررسی کیفیت خودروها هست به ترتیب کیا دوم و هیوندای رتبه چهارم بدست آوردن و ژاپنیا و آلمانیا بعد از کره ایا قرار گرفتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. lmbx

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    جدا از این که واقعا از بابت بدبخت شدن این 2 شرکت قاتل واقعا خوشحالم و امیدوارم به خاک سیاه بشینن ولی کشور واقعا تو بد وضعی هست به نظر من یکی از دلایل نخریدن خودرو اینه که واقعا پول تو دست مردم نیست.شغل پدر بنده یه جورایی به بازار ربط داره و اگه بازار خراب باشه از پول خبری نیست الان 8 میلیون دست مشتری پول داریم ولی 6 ماه هست که از پول خبری نیست .حالا معلوم نیست کی از این وضعیت در میایم … !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان(احسان)

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    28 درصد کاهش تولید! عدد خیلی بزرگیه برای کاهش تولید.عملا سودی نمی مونه تا هزینه هاشون جبران بشه.بالاخره تمامی کارکنان ایران خودرو یا به صف بیکاران می پیوندن یا برای خودروسازای روز دنیا کار می کنن.با حقوقی بالاتر و رضایت شغلی بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مرتضی سجادی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی صفر ممنوع ممنوع

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. amir

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بعضی وقت ها به خودم میگم چرا ما باید این قدر قدرت خرید پایینی داشته باشیم نتونیم یه ماشین لوکس که فقط 100 هزار دلار قیمت داره بخریم ریشه اش رو جستجو کردم به خودم رسیدم که ماشین 30 سال پیش رو هنوز دارم می خرم.
    ………………………………..کمپین ادامه دارد……………………………………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Archi KHAN

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    یعنی این کمپین پیروز بشه ، دیگه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (203 ديدگاه)

      “پیروز بشه” نه داداش … کمپین از همین الان پیروزه …
      شک نکنید که نتیجه بخش بوده و خواهد بود این همبستگی مون //

      دوستان ، همسایه ما ، گوشی موبایل اسمارت که قابلیت نصب این شبکه های مجازی رو داشته باشه نداره …. به همین دلیل آگاهی از این کمپین نداشته و رفته یه 405 صفر خریده …
      من بهش ایرادی وارد نکردم .. چون یه راننده ماشین سنگینه و احتمالاً همکاران و رفیق هاشم ازین مطالب اطلاعاتی ندارند …. مدت ها یه رنو5 درب و داغون داشت و الان مجبور به تعویض ماشین شده بود … اما مطمئنم اگه اطلاعاتی درین رابطه داشت ، اونم بیشتر صبر به خرج میداد تا بلکه همون 405 صفر رو 6 تومن ارزون تر بخره یا اصن دست دو بخره …….
      نتیجه اینجاست : ممکنه عده ای از افراد به علت نا آگاهی شون ( چه از اصل کمپین و چه از منافع و نتایج ـش ) همراه ما نباشند و خلاف جهت کمپین حرکت کنند.
      اما وظیفه ما اینه که حتی به اشخاصی که از ما بیشتر در این روابط می دونند هم اطلاعات بدیم تا انشاالله به نتایجی که سالهاست لایق ـش بودیم برسیم…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۲۰ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        دوست عزیز منظور من نقطه چین ها بود !

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. walid

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (102 ديدگاه)

    نخرین تا نابود بشن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Nissan...Japan

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    احتمالا بمب خبری اینه که خودروسازان تصمیم گرفتن طی سالهای اینده قیمت پراید به بالای چهل ملیون نرسه ولی خب در ازای این خدمتشون شاید بعضی از امکانات فوق العاده خودرو مثل پنجره برقی و بخاری و کولر رو حذف کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Farzaaaad

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه 208 اول بصورت CBU (complete build up) یعنی وارداتی که میشه دقیقا عین 206 و بعد ایران خودرو وقتی دید سود فروشش خوبه به پژو میگه باید بشه CKD (complete knock down یعنی باید تو ایران تولید بشه و دچار میشه به سرنوشت فعلی 206!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (189 ديدگاه)

      ایرانخودرو به جای ckd میاد cko میکنه (complete knock out)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. امیرحسین

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    کوه غرید و غرید و آخر موش زایید!!!
    مدیران خودروسازی هرگز تمایل به همکاری به شکل جوینت ونچر چین ندارن چون دیگر از پولهایی عجیب غریب خبری نیست.وقتی رنو کولیوس پارس خودرو 21 میلیون گران تر از شرکت نگین خودرو هست میشه به اشتها آقایان پی برد
    مدیران ایرانخودرو ماشین 14 هزار دلاری سوزوکی رو 86 میلیون قیمت گذاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امیر.غارف

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    اینجور که این آقایان رفتار میکنند آدم فکر میکنه که تو کشور بی صاحبی داریم زندگی میکنیم که هر کس هر کاری که دلش میخواد و انجام میده بدون اینکه از جواب دادن بترسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Erfan

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمیدونم چی بگم ……..نه میزارن ماشین خارجی بگیریم نه خودشون یه ماشین خوب میزنن هرکاری باهاشون بکنی حقشونه ????????????????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. نیما

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    50 تومن ک سهله، 20 تومن هم براش زیاده، متاسفانه تو این سالها همه به قیمت بالا برای خودروی بی کیفیت عادت کردیم! یادمون باشه خواسته کمپین علاوه بر کاهش قیمت، توقف تولید این خودروهای قاتل و تولید خودروی با کیفیت و به روزه، به امید اون روز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    هموطنان اماده باشید بعد از به خاک سیاه نشوندن ایرانخودرو وسایپا نوبت نابودکردن دیگر شرکتها …ام وی ام…لیفان..و….
    حق ما بهترینهاست..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. saeedjafari

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    هموطنان عزیز به نخریدن خودرو صفر همچنان ادامه بدید اینا خیلی پررو هستن این ۲۰۸ با ۲۰۶چه فرقی داره شبیه هست با قیمت بالا میخوان بفروشن به امید ورشکست شدن خودروسازی ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سروش

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    کشورهایی که بدلیل وضعیت بد اقتصادی قادر به خرید خودرو صفر نمی باشند دولت اقدام به خرید خودرو دست دوم با کارکرد کم میکند و ایران فکر کنم در اوایل انقلاب یکبار اقدام به خریدخودروهایی مثل (هوندا آکورد، سیویک) (میتسو گالانت ، لنسر) (هیوندایی النترا) و پژو405 که با وجود خودرو های قبلی مورد استقبال قرار نگرفت نمود.
    به نظر بنده حالا جامعه بازهم احتیاج به چنین کاری را دارد
    دوستان اگه تو نت سرچ کنید خودرو های کارکرد کم که تو ایران با 200،300 میلیون خرید و فروش می شوند با 6_7 هزار دلار میتوان خریداری نمود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    طبق مذاکراتی که بین مدیران ایرانخودرودیزل و دایملر تراکس در حال جریانه گویا مرسدس بنز اکتروس قراره به ایران بیاد و جایگزین اکسور بشه
    طبق گفته خودشون قرارداد ها یه ماه دیگه امضا میشه منتها این خبر متعل به یک هفته پیشه حدودا …….پس یه جورایی ۲۰-۲۵ روز دیگه باید منتظر نتایج کار بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. سروش

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    چند وقت پیش بحث خرید خودرو دست دوم تو کشور مطرح شد که فرمانده نیروی انتظامی فرمودند خرید خودرو دست دوم در شان مردم ایران نیست
    فک کنم شان ما همون پراید ه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. hossein

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    50 تومن ایا؟امکان نداره عین رنو کپچر میشه میدن 105 تومن ناقابل.مسخره کردن میرم مزدا3 میگیرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محسن آبادان

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    احتمالا بخوان رنگ داشبوردو تغییر بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. iman

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان عزیز، کمپین کیلویی چنده؟؟؟ ما ملت همیشه در صحنه بخاطر فشار شدید اقتصادی برپاثر رکود شدید و قدرت خرید به شدت فجیع این روزاست که خودرو صفر دیگه نمیخریم و کاهش چند ده درصدیه قیمت خودروهای خارجی که واسه ۸۰ درصد مردم که قشر ضعیفو تشکیل میدن هم البته دور از ذهنه کمی ذهنیت مردم رو به سمت کلا خرید و فروش نکردن برده..و الا مردم ایران و همراهی و همبستگی؟؟؟ مردم خیلی وقته از غیرت …نا امید شدن و تسلیم شدن..کمپین کشکی بیش نیست بخدا فقط یه کلمه شیکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمدرضا

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدایی من میخواستم برم ام جی بگیرم ولی وقتی این قیمتای گمرکی ماشینای چینی رو دیدم پشیمون شدم عجب بنداز بندازیه این مملکت من فکر میکردم مدیا موتورز منصفه حالا فهمیدم از همه گرگ تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا