میز خبر

میز خبر: بمب ترکید، خودروسازان به کما رفتند

روزهای آغازین هفته پیش بود که خبری مبهم و جنجالی به سرتیتر خبرگزاری‌های سراسر کشور تبدیل شد. گویا مقامات ایران‌خودرو از بمبی خبری وعده داده بودند که به‌زودی خواهد ترکید و در پی آن اتفاقات بسیاری خواهد افتاد. بنابر آنچه سایت اقتصادنیوز عنوان کرده بود گویا هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. البته یکه زارع به‌صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه‌ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،…) منفجر خواهد شد.

206-ikco
به‌محض مخابره این خبر اما گمانه‌زنی‌ها در مورد این بمب شروع شد. برخی کارشناسان گفتند احتمال مرتبط بودن این بمب به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه‌ها است. به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به‌زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می‌شود، شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت‌های خودروساز ایرانی شکل گرفته است. از آن سو برخی هم احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی را مطرح و عنوان کردند به‌زودی قیمت‌ها افزایش یافته و یا کاهش می‌یابد. روزهای هفته بی‌شتاب از پی هم شتافتند و زمان گذشت و نه‌تنها بمبی نترکید و تغییری در شرایط تولید خودروی داخلی ایجاد نشد که خبرها از سقوط شدید میزان تولید خودروهای داخلی خبر می‌داد.

cartoon
برطبق آمارهای خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری، تولیدکنندگان خودرو در داخل تعداد ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری که ۸۴ هزار و ۱۶۱ دستگاه بوده ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در شهریور ماه سال جاری در مجموع ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده بود که تعداد آن در مرداد ماه سال جاری ۷۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه بوده است. همچنین در شهریور ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه وانت، ۵۰ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۲۳ دستگاه اتوبوس و ۸۲۳ کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کردند. این در حالی است که در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی ۶ هزار و ۶۹۱ وانت، مینی‌بوس و میدل بوس ۵۱ دستگاه، ۲۹ دستگاه اتوبوس و ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل تولید کردند. ایران‌خودرو پس از چند روز و با درزیافتن آمارهای شهریور ماه ترکیدن هرگونه بمب خبری را تکذیب و اعلام نمود قصد ایران‌خودرو ارتقای کیفیت و افزایش سطح تولید است و در این راه تمایل داریم با خودروسازان بزرگ خارجی که غیرآسیایی و غیرفرانسوی باشند همکاری بلندمدتی را آغاز نماییم.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه واژه “بمب خبری” اعلام شده تعبیر رسانه‌ای یک خبرنگار از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت بوده، از برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت محصولات و طراحی موتور ملی توربوشارژ خبر داد. هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته طراحی و تولید موتور سبک دیزلی در مراحل آخر قرار داشته و اواخر سال آینده اولین خودروی سواری دیزلی کشور عرضه خواهد شد.

soren-elx
سورن ELX
البته به نظر می‌رسد اوضاع صنعت خودروسازی از مرحله رکود عبور نموده و به وضعیت بحرانی رسیده است بطوریکه در نامه‌ای اخیر ۴ وزیر کابینه، این موضوع به شکل گسترده‌ای بازنمایی شده و به رئیس‌جمهور نیز هشدار داده شده است. اخیراً وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
به گزارش خبرنگارمهر، در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس‌جمهور آمده است: «همانطورکه مستحضرید از دی‌ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متأثر از تحولات و متغیرهای کلان بین‌المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم‌سابقه گردیده است به‌نحوی‌که از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی‌ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته‌ای ملت ایران و در عین وجود پی‌آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعاً واکنش نشان داد.»
نکته جالب قضیه اما بند ۵ این نامه است که به وضعیت وخیم صنعت خودروسازی اشاره دارد و بدین شرح است:

۵) در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، می‌توان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حساب‌های دریافتنی صنایع مختلف اشاره نمود. به‌عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته‌ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته تولید خودروهای تجاری در شهریور ماه امسال ۸ درصد افزایش یافت. خودروسازان داخلی در شهریور ماه سال جاری ۸۲۳ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری ۸ درصد افزایش یافت. بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا، در مرداد ماه سال جاری خودروسازان داخلی در مجموع ۷۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در داخل کشور تولید کرده بودند که در پایان شهریور ماه سال جاری تعداد آن به ۸۲۳ دستگاه افزایش یافت.

cartoon
این درحالی است که وضعیت خودروسازان خارجی در بازار ایران نیز چندان مناسب نیست و کارنامه واردکنندگان خودرو در شش ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۶۱.۶۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس آمار گمرک در نیمه اول سال واردات خودرو از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش یافت. بر اساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال‌جاری ۲۰ هزار و ۸۸۶ خودرو سواری به ارزش ۴۹۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۸۶ دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات خودرو سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۵۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸.۸۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش؛ در شهریور ماه ۳ هزار و ۳۰ خودرو سواری به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۷۵۴ دلار به کشور وارد شد.

ix35 vs kia sportage
ix35 and kia sportage
ایران‌خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته‌های مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک‌سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت. به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریم‌ها نیز جبران خواهد شد. پژو ۲۰۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می‌رفت و در ۴ مدل یک لیتری، ۱/۲ لیتری، ۱/۴ لیتری و ۱/۶ لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته می‌شود، قرار است جای پژو ۲۰۶ را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود مدل ۱/۶ لیتری آن روانه ایران خواهد شد. ایران‌خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه ۲۰۸ را به‌صورت “سی‌بی‌یو” آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم‌مصرف پژو به‌شمار می‌رود و با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد.

2015 Peugeot 208
۲۰۱۵ Peugeot 208
از آن‌سوی آب‌های ایران و در جهان به اصطلاح اول خبر می‌رسد جنرال‌موتورز به دلیل ریسک بالای آتش‌سوزی به صاحبان ۳ مدل بیوک انکلاو، جمس آکادیا و شورولت تراورس، اعلام فراخوان کرده است. تعداد این خودروهای معیوب ۲۹۰۰۰ دستگاه اعلام‌شده است.

2015 Chevy Traverse
۲۰۱۵ Chevy Traverse
همچنین پس از کش‌وقوس‌های فراوان اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا (UAW) که بیش از ۴۰ هزار عضو دارد با شرکت فیات کرایسلر به توافق رسیده است. این توافق شامل افزایش در حقوق و پاداش کارگران است. پیش از این اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا (UAW) اطلاع داده بود که آماده اعتصاب است و اگر تا چهارشنبه‌شب یک قرارداد کار جدید با اعضای این اتحادیه امضا نشود مهلت به سر می‌رسد و کارگران دست از کار می‌کشند. این اعتصاب به این دلیل گسترش یافت که اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا به دلیل مخالفت دوسوم اعضای خود، قرارداد پیشنهادی ۲ اکتبر فیات کرایسلر را رد کرده بود و مذاکرات دو طرف به بن‌بست رفته بود. حال کنسرسیوم فیات کرایسلر با قبول درخواست این اتحادیه مبنی بر حرکت به سمت یک قرارداد جدید موافقت کرده است و دستمزدها و پاداش‌ها را بالا برده است. مسئولان فیات کرایسلر پیش از این در گفتگو با پایگاه خبری اتوموتیو نیوز اعلام کرده بودند که به همکاری با اتحادیه و کارگران آن تا زمان عقد یک قرارداد جدید ادامه می‌دهد.

fca-logo
همچنین در تازه‌ترین تست موسسه امنیت و تصادف آمریکا (IIHS) خودروی فیات ۵۰۰X توانسته است نمره بسیار بالای Top Safety Pick+ را که عالی‌ترین مرتبه ایمنی یک خودرو است کسب کند. این کراس‌اوور ساب کامپکت در تمام پنج سناریو سقوط رتبه “خوب” را به دست آورده است. پیش از این و در هفته‌های گذشته تعداد دیگری از خودروهای روز بازار امریکا از جمله ولوو XC90 توانسته بود این رتبه را کسب کند.

Fiat 500X 2015
Fiat 500X 2015
کمپانی در حال رشد لینکلن نیز اعلام کرده است به‌زودی از خودروی لوکس و زیبای خود کانتیننتال رونمایی می‌کند. این خودرو برای نخستین بار اوایل امسال در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به‌تازگی عمران جلال که از مدیران بازاریابی این برند آمریکایی است اعلام کرده لینکلن قصد دارد این مدل را با موتورهای قوی و درعین حال کابین لوکس و راحت تولید کند. جلال اعلام کرده لینکلن برای نمایشگاه دیترویت که اوایل سال آینده میلادی (ژانویه ۲۰۱۶) برگزار می‌شود از نمونه تولیدی سدان لوکس کانتیننتال رونمایی می‌کند. گفته می‌شود کانتیننتال تعیین‌کننده خط‌مشی آینده محصولات لینکلن درزمینهٔ طراحی است. از جمله ویژگی‌های کانتیننتال می‌توان به جلوپنجره درخشان و مشبک کروم، چراغ‌های جلو با لامپ‌های LED و لیزر، و پوزه مواج جلو اشاره کرد. به احتمال فراوان یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر اکوبوست فورد که پیش از این بر روی مدل‌های MKS و MKZ نصب شده است به کانتیننتال نیرو می‌دهد.

Lincoln Continental concept
Lincoln Continental concept
2015 Lincoln Continental concept interior
۲۰۱۵ Lincoln Continental concept interior
Lincoln Continental concept
Lincoln Continental concept

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    لینکلن طراحی خیلی خوبی انجام داده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرزاد

      ۲۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      مردم گول نخورید اینا اینقد ماشین بی کیفیت تو انبار هاشون دارن که تا چند سال آینده هم بفروشن تموم نمیشه.
      محکم پای حرف خودتون بمونید تا وقتی که این ماشین های از رده خارج رو تولید شون رو متوقف نکردن کسی ماشین نخره تا به خودشون بیان یه چیز استاندارد و با کفیت بسازن یا وارد کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ASTON MARTin

      ۲۳ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      شماها خواهشا توربو شارژر نسازین فقط مصرف سوختو میبره بالا سر بیس هزار کیلومترم ا کار میوفته فاتحش خونده میشه هیچ فایده ایم نداره.. اصل خودرو پلتفرمه .. پلتفرم ک قدیمی باشه تو حالا هی بیا تربو بزار روش ! فایده نداره ک نداره نمیدونم فهمیدنش چقد شعور میخواد
      پس ک اینطور! قصد تفییر ندارین ب اصطلاح خودتون میخایین کیفیت رو بالا ببرین!
      باشه ما ک نمیخریم .. بقیه هم خود دانند.
      وسلام
      فقط یادتون باشه صلاح نیست رو پژو و سمندی که دو تا پیچ رو ا رو موتورش باز کنی بنزین میزنه بیرون تربو شارژ بزارین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آق جبات

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دوستان آماده بشین…یه خودروی موندگار دیگه قراره بیاد تو ایران…مدیران ایرانخودرو گفتن به احتمال غریب به یقین از امسال 39 سال میخوان پژو 208 سرهم کنن…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    همچنان باید ادامه بدیم تا جایی که مثل آلمان به مردم خودش ماشین ها را نصف قیمت واقعی میدن اینجا هم همین طور بشه که فکرم نکنم بشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MjM

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (720 ديدگاه)

    هرچی بگن دروغه….میخوان باز یه ماشین خارجی بیارن مونتاژ کنن یه مدت مردمو با اون سرگرم کنن دوباره تولیدشونو از سر بگیرن
    خواسته مردم کاهش قیمت همراه با افزایش کیفیت
    و از تولید خارج کردن خودروهای قدیمی داخلی ( پراید..پژوها و…)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Richard

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    یکه زارع همون بود که کامیون هوو رو آورد ایران؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بنده خدا

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    مهم سود شرکت.نه رضایت……فقط سود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. تحریم خودرو ایرانی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    نمیدونم این مسوولین چه مشکلی با خودرو لوکس دارن؟؟؟بابا دگ اینم جمع کنین خر بفروشین جای اینا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیررضا عباسی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    208 جای گزین 206 با قیمت بیش از 50 میلیون تومان .مگه میشه مگه داریم؟!!!!
    وای جای شرمساریه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Abbas

    ۲۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    یه روز خوب میاد … اینو میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. omid

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان که بازاز ماشین داخلی کمی خوابیده به خاطر کمپین این داستانهای تخیلی نیست تو مملکتی که گوجه میشه کیلو5000 ملت میرن صف میگیرن اونوقت بیان ماشین نخریدن و تحریم کنند نه باباجون کسادی بازار مال رکود و البته اشباع شدن بازار از خودروهای خارجی وازین چینهای که یه روز در میون یه برند میدن بیرون و خود ایران خودرو و سایپا که فقط ماشین و تولید میکنن و میندازن به ملت و به فکر خارج کردن خودروهای قدیمی تر نیستند که باید از رده خارج بشند تا جا واسه محصولات جدید باز بشه
    حالا بیا منفی بده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا