میز خبر

یکه‌تازی دلال‌ها در بازار خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون، اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون تومان رسیده است، گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود، اظهار کرد: در این شرایط بازار به نفع واسطه‌هاست، به این صورت که آن‌ها با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.


به گزارش تسنیم، وی با اعلام اینکه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی بر عملکرد شرکت‌ها و نمایندگی‌ها وجود ندارد و آن‌ها به‌دلخواه خودرو را قیمت‌گذاری و راهی بازار می‌کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اضافه کرد: هم‌اکنون در بازار خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار تا مرز ۵۰ میلیون تومان هستیم. وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطه‌گران یکه‌‌تازی می‌کنند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار سامان بیابد، اما تحویل‌های بلندمدت و فروش‌های محدود باعث شده رشد قیمت‌ رخ دهد و نابسامانی بازار تشدید شود.

  • تولید ۷۰ هزار خودروی ناقص

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به‌صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند، به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسیده است. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی قطعه سازان و تولید قطعات شده است.


وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه سازان نمی‌توانند تولید کنند، بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از سه هزار قطعه تشکیل شده که در صورت نبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحاً تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه سازان بدتر شده و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است. وی افزود: در این شرایط در کوتاه‌مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از بحران خارج شود؛ اولین قدم، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضع، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتاً دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که قیمت آن‌ها در بازار به شدت افزایش یافته است. وی ادامه داد: سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در شرایط حاضر خودروسازان قطعات خریداری شده از قطعه سازان را هنوز با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌کنند؛ در‌حالی‌که قطعه سازان ارز موردنیاز را با قیمتی بالاتر تأمین کرده‌اند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: امیدواریم در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه سازان، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آن‌ها تأمین شده، تکمیل و شاهد کاهش ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.

  • تعلل در انتشار گزارش کیفی خودرو

در شرایطی که انتشار گزارش کیفیت خودروهای داخلی طی دو سه سال گذشته در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، روند اعلام این گزارش به دلیل تعلل وزارتخانه، مختل شده است. چند سالی می‌شود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به ارزیابی کیفی خودروهای داخلی می‌کند و طبق آن، مشخص می‌شود محصولات تولیدی صنعت خودرو کشور از چه سطح کیفی برخوردار هستند.


به گزارش دنیای اقتصاد، این شرکت تا همین چند سال پیش جزو بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، بااین‌حال به بخش خصوصی واگذار شد. پس از خصوصی شدن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گمان می‌رفت گزارش‌های خودرویی آن به‌صورت مستقل و از سوی خود این شرکت، منتشر شود و تا مدتی نیز این‌چنین بود؛ اما در ادامه، روند کار تغییر کرد. بر این اساس، دو سه سالی می‌شود که اعلام و انتشار رسمی گزارش مربوط به کیفیت خودروها، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. در واقع، شرکت بازرسی، گزارش کیفی خودروها را به‌صورت ماهانه تهیه و در اختیار وزارت صنعت قرار می‌دهد و زمان انتشار رسمی آن، در اختیار این وزارتخانه است. در ابتدای این ماجرا، وزارت صنعت چندان میلی به انتشار گزارش کیفی نشان نمی‌داد؛ اما در نهایت با فشار رسانه‌ها و همچنین مطالبه مشتریان، گزارش مربوطه را هرماه منتشر کرد. این در شرایطی است که در حال حاضر روند انتشار گزارش کیفی مختل شده و وزارت صنعت هنوز نتایج ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را اعلام عمومی نکرده است. آخرین گزارشی که از کیفیت خودروهای داخلی منتشر شده، به خرداد امسال مربوط است و گزارش‌های تیر و مرداد فعلاً رسانه‌ای نشده‌اند. بر این اساس با پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» مشخص شد که گزارش کیفی خودروها در تیر، از سوی شرکت بازرسی در اختیار وزارت صنعت قرار گرفته و مشخص نیست چرا این وزارتخانه هنوز آن را منتشر نکرده است. هرچند بعید است عدم انتشار گزارش کیفی تیرماه، چندان ارتباطی به مسئله کیفیت (افت کیفی خودروهای داخلی) داشته باشد، بااین‌حال با توجه به آغاز تحریم صنعت خودرو و همچنین عملکرد گذشته این وزارتخانه در تحریم‌های اولیه هسته‌ای، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده بازهم این وزارتخانه از اعلام رسمی نتایج مربوط به کیفیت خودروها خودداری کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    تو باما پراید ۱۱۱ صفر فقط ۲ میلیون از تیبا هاچ بک صفر ارزونتره!
    واقعا پراید هاچ بک اینقدر طرفدار داره؟
    اینقدر خوبه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      پراید رسما امروز 40 میلیون تومان
      علی برکت الله…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Sajjad

      ۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      آره
      به اصطلاح خودشون داف خورش خوبه و خوشگله!
      هرچقدر هم میخواد آشغال باشه مهم اینه که خوشگله

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    الان سمت مراکز فروش ماشىن برىد مثل عبدل اباد، دلالها تا وسط خىابون اومدن و ماشىن مردم رو خرىدارن
    خىلى هم اىن وسط سود کردن با اىن قىمتها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    بازار خودرو حتی از بازار سال ۱۳۷۰ هم بدتر شده و به دلیل جمعیت دو برابری ایران نسبت به اون زمان ، فساد بیشتر در این بازار حکم فرماست و در این شرایط دو راه دارند ….
    ۱ – یا واردات با گمرکی پائین آزاد بشه .
    ۲ – یا همین آشغالهای وطنی بدون رقیب ۳شیفت کاری تولید بشوند و با تعداد ۵۰۰ هزارتایی در نمایندگیها پیش فروش بشوند تا قیمت ها به تعادل برسه .
    گزینه اول که محقق نمیشود ، چرا که مردم به اعتقاد آنها در ((عمل و نه در حرف)) لیاقت خودرو خوب رو ندارند .
    گزینه دوم هم که همه میدونند این دو شرکت از کثیفترین شرکتهای تولیدی دست بشر هستند که فقط اومدن نسل خانواده های ایرانی رو بکنند و بچاپند .
    پس نگران نباشید تا اینها هستن ، همین آشه و همین کاسه .
    دلال و نمایندگی به همراه کارخانه همه و همه دستشون برای سرکیسه کردن در یک پیاله هست .

    البته این هم بدونین که خودرو بیشتر در چشمه و الباقی کالاها مثل خوراکیها تا مصالح ساختمانی و …….خیلی بیشتر تورم داشته تا خودرو .
    آهن ، آلومینیوم ، پنیر ، روغن خوراکی ، آب معدنی و………………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      خدا به داد اون کارگرهایی برسه که زندگیشون از دم قسط بوده و خونشونم اجاره ای، تو حسرت یه پراید موندن،ماهی یبار گوشت نمی خورن،

      ولی نقطه ها غذای یک روز مارو تو یه وعده میخورن
      خرج یه ماه ما براشون کفاف یه روزو نمیده
      کل دارایی ما پیش اونا پول خوردی بیش نیست

      البته برای کسایی میگم که مفت به جایی رسیدن و الا اونیکه کارش درسته و تلاششو کرده جای خود دارد و خیلیم محترمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Lmbx

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    این بابا(رئیس اتحادیه نمایشگاه داران) دروغ میگه دیشب تو برنامه پایش هم همین حرف ها رو میزد اخه مگه خودرو ساز عقلش کم شده که مثلا سمند رو 36بده نمایندگی بعد نمایندگی 62بفروشه! این وسط مدیرهای اصلی و وزارت تعیین میکنند که خودرو چه قدر عرضه بشه.
    فقط یه چیزی برام خیلی عجیبه دوسال پیش که کمپین راه افتاد ماشین گرون نشده بود حالا که پراید رسیده به 42میلیون با کیفیت پایین تر چرا هیچ اتفاقی نمی افته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    یکه‌تازی دلال‌ها در بازار بی شرفی
    کاش فقط خودرو بود ! دارو ، فلزات ، مواد پتروشیمی و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Vahid

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    هوووووووف هرجوری میخوان ما رو موش میدوونن
    کاش برا یبارم که شده متحد بشیم همگی این ظالمان از خدا بی خبر رو به سزای اعمالشون برسونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. HAMID.HEMI

    ۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    بازار خرید و فروش خیلی راکده
    شنیدم دلال ها بین خودشون خرید و فروش میکنن بازار نخوابه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا