میز خبر

رنو و پژو تضمینی به ایران نداده‌اند!

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت رفتن «پژو سیتروئن» و «رنو» از ایران قیمت محصولاتشان در بازار کشور افزایش خواهد یافت که برای جبران کسری‌های احتمالی و تأمین نیاز مشتریان داخلی می‌توانیم با تغییر استراتژی خودرویی، خودروهای چینی را جایگزین کنیم.


به گزارش پدال و به نقل از ایسنا، عبدالله رضیان اظهار کرد: با بررسی پیش‌نویس قرارداد منعقد شده بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی، تضمین‌های محکمی که حق‌وحقوق طرف ایرانی را در دوران تحریم حفظ کند، ندیدم. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس، ترک ایران توسط خودروسازان فرانسوی را به معنای فسخ یک‌جانبه قراردادهای خودرویی بین ایران و فرانسه دانست و افزود: در صورت تمکین خودروسازان فرانسوی از دستور دولت آمریکا و ترک خاک ایران، هیچ تضمینی برای احقاق حق طرف ایرانی وجود نخواهد داشت، مگر سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی انجام شده این شرکت‌ها در سایت‌های خودروسازی داخلی.


وی ادامه داد: آورده خودروسازان فرانسوی به‌عنوان تضمین قرارداد با ایران در ایران باقی می‌ماند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از رفتار مدیران وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به دلیل اینکه قرارداد سازمان گسترش و نوسازی، سایپا و ایران‌خودرو با شرکت‌های رنو و سیتروئن و پژو فرانسه را در اختیار کمیسیون صنایع مجلس نگذاشته، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ابتدای توافقات اولیه بین مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق‌های ضمنی ایران‌خودرو و سایپا برای انعقاد قرارداد با خودروسازان فرانسوی، خواستار اطلاع از جزئیات این قراردادها بودند؛ اما آقایان با محرمانه دانستن جزئیات صرفاً به دادن یک پیش‌نویس از این قراردادها اکتفا کردند. رضیان ادامه داد: البته با بررسی این پیش‌نویس مشخص شد بخش‌هایی از قراردادهای ظالمانه‌ای که در دوره‌های گذشته با خودروسازان فرانسوی بسته می‌شد، در این قراردادها وجود ندارد، با این حال نمی‌توان مطمئن بود در صورت فسخ یک‌طرفه قراردادها، خسارت‌ و غرامتی به طرف ایرانی پرداخت خواهد شد.

  • آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی در بهار سال ۹۷

به گزارش دنیای اقتصاد، آمار تولید خودروهای داخلی طی سه ماه نخست امسال در شرایطی اعلام شد که طبق آن، تیراژ محصولات متعلق به بخش خصوصی خودروسازی کشور در مقایسه با بهار سال گذشته افزایش یافته است.


بنا بر آمار موجود، در مجموع ۳۴ هزار و ۷۵۳ دستگاه انواع خودرو سواری در بخش خصوصی به تولید رسیده که نشان از افزایش ۱/ ۱۴ درصدی تیراژ این محصولات در سه ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. با توجه به آمار کلی تولید خودروهای سواری در بهار امسال، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، حدود ۱۱ درصد برآورد می‌شود. در بین خودروسازان بخش خصوصی، بیشترین تیراژ به «مدیران خودرو» تعلق یافته، به‌نحوی‌که این شرکت ۱۶ هزار و ۸۸۸ دستگاه انواع محصولات سواری را در بهار امسال به تولید رسانده و در نتیجه، ۶/ ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تیراژ داشته است.


پس از این شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بخش خصوصی است، با این حال تولید آن در سه ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۱۶ درصد کاهش داشته است. طبق آمار، ۱۱ هزار و ۱۸۹ دستگاه انواع محصولات سواری مانند هیوندایی اکسنت و جک در کرمان موتور به تولید رسیده است.
دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی سه ماه ابتدایی امسال ۲ هزار و ۶۵۴ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به بهار سال گذشته ۷/ ۸۵ درصد افزایش تیراژ داشته است. این شرکت، مزدا ۳ و بسترن را مونتاژ می‌کند.
در بین دیگر خودروسازان خصوصی، «صنعت خودرو آذربایجان» نیز که به مونتاژ محصولات ام جی چین مشغول است، در بهار امسال ۳ هزار و ۴۷ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده است.
همچنین، کارمانیا نیز در بازه زمانی موردنظر، ۵۸۴ دستگاه بی وای دی را مونتاژ کرده تا نسبت به بهار سال گذشته ۵/ ۳ درصد افزایش تیراژ داشته باشد.
دو شرکت دیگر بخش خصوصی یعنی بم خودرو و ریگان خودرو نیز به ترتیب ۳۹۲ و ۲۹۹ دستگاه محصول را که چینی هستند، در بهار امسال مونتاژ کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    پژو سیتروین که داره میره بازار امریکا
    برا چی بمونه و تضمین هم بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      پژو سیتروئن هر جا دوست داره بره. بعیده بتونه در آمریکا با تویوتا و جنرال موتورز و شرکتهای آلمانی رقابت کنه. مهم اینه که همان طور که برخی کاربرا مثل خود من گمان می کردیم از اول هم تضمینی در کار نبوده و الکی ما برای اینها فرش قرمز پهن کرده بودیم. دیدیم هیچ شرکتی حاضر به سرمایه گزاری در ایران نیست رئیس جمهورمون هم برای دستاورد تراشی برجام سوار پژو 2008 عکس گرفته قمپز در کردیم که از پژو تضمین گرفتیم و ال و بل. تازه اگه عمرا یک ریال هم به ما خسارت دا ه باشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۹ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        مطمئن باش اونا فکر هم چی رو کردن که دارن میرن به بازار امریکا وقتی فیات تونسته اونجا دوام بیاره وقتی چینیا الان دارن خودرو صادر میکنن مطمئن باش فرانسه که از اونا خیلی بهتره ، پس حتما موفق خواهند شد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ahmad

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    مگه خودروسازهای دیگه مثل کیا و هیوندا یا مثلا مزدا ، تضمین دادن که اینا تضمین بدن ، کلا هیچ شرکت خارجی نه اونقدر زیاد در ایران سرمایه گذاری میکنه نه تضمینی قوی میده ، چون شرایط ایرانو میدونن و همچین ریسکی نمیکنند بر خلاف مدیران ما ، مدیران اونا اینده نگر هستند . حالا هم اونایی که دائما به شرکتهای فرانسوی فحش میدادن برن از سوار شدن بر خودروهای درجه 3 چینیه که در اینده نزدیک 100 درصد همه چینی خواهد شد لذت ببرن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      کسی به خودرو فحش نمیده اما خودم من از فرانسویا متنفرم. دست کم اینه که ما هیچ آزاری به فرانسویا نرسوندیم و همیشه براشون مثل یک گاو شیرده بودیم اما اینجوری با ما رفتار می کنن. تازه خودروی چینی هم ارزون نیست الان که شما بخوای مردم رو به خاطر سوار شدنش تحقیر کنی. قیمت اس 5 و بی وای دی اس 6 و آریزو توربو و.. از صد میلیون رد شده?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۹ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        بسی رنج بردم از ***، وقتی میگم شماها با یک کشور خاص مشکل دارید واقعا همینطوره چون اگه اینطور نبود بدتر از فرانسه الان امریکا داره سرما میاره ، مگه باعث وبانی همه این شرکتهایی که از ایران دارن میرن امریکا نیست ،مگه از ترس امریکا نیست که دارن میرن ، مگه همین امریکا نبود که سفارشات بوئینگ رو بهم زد ، مگه همین امریکا نیست که داره کاری میکنه که فروش نفت ایران به صفر برسه ، شما میگی ما به فرانسه ازاری نرسوندیم که حالا با ما این کارو میکنن ، پس منظورت اینکه به غیر از فرانسه به کشورهای دیگه ازار رسوندیم پس اونا مجاز هستند که هر بلایی خواستن سر ما در بیارن و فقط فرانسه مجاز نیست .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیرمحمد

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (238 ديدگاه)

    کاری به سیاست و اینا ندارم ولی خدایی این دوتا دغل بازم خوب بلدن از اب گل الود ماهی بگیرن و به محض این که هوا پس شد فلنگو ببندن و بگن ما رفتیم شما بمونید و حوضتون…کاش بازار خودروی کشورم یه بازار ازاد و جهانی بود اون وقت بود که هر خودروساز یاغی ای مثل این دوتا اشغال ساز فغانصوی به خودش اجازه نمیداد از بازار سودشو ببره و بعدم فلنگو ببنده و بگه ما که رفتیم شما ام به جهنم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ahmad

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    شما کلا با فرانسویا مشکل داری اینم بهانه خوبی شده تا بیای بدوبیراه بگی وگرنه مطمئن هستم اگه به جای فرانسه کشور دیگه ای اینکارو میکرد خود جنابعالی تعریف و تمجید هم میکردی کما اینکه اینکارو هم کردی قبلا تو مطالب دیگه که راجع به خروج خودروسازهای دیگه از ایران همین سایت پدال نوشته بود شما پست گذاشتی و همنطور که گفتم تعریف هم کرده بودی از اون شرکت خودروساز ، واینم بگم همین رنوی اشغال ساز مالک 47 درصد نیسانه همین پژوی اشغال ساز خودروی پر فروش اروپاس و بعد از فولکس رتبه دوم و داره ، روزی میرسه که ارزو داری دوباره همین اشغالسازها برگردن به ایران ، فعلا برو با لوکس سازان چینی حال کن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرمحمد

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      رفیق اولا که خداروشکر از ماشینم راضیم و نیازی به فغانصوی ندارم بعدشم اگر اونطوری که شما میفرمایین مدیران رنو و پژوسیتروعن انقدر اینده نگرن و چشم بصیرت دارن !!!باید انقدر وجدان داشته باشن که اگر حتی سرسوزنی فکر میکنن که به دلایل سیاسی نمیتونن تو بازار کشور بمونن یا اصلا وارد بازار نشن و از مزایای اون بازار و سودی که براشون به همراه داره استفاده نکنن و یا این که این موضوع رو تضمین بدن که حتی در صورت به هم ریختن شرایط سیاسی خدمات پس از فروش رو برای اون مصرف کننده ی از همه جا بی خبری که محصولشون رو خریده فراهم میکنن و دستشو تو حنا نمیزارن و سومین مبحث این که سعی کن انقدر بچگانه و سطحی فکر نکنی و طرفدار مردم و ملت خودت باشی این کشوری که ازش طرفداری میکنی بارها به مردمت خیانت کرده نمونشم خون های الوده ای که چند سال پیش بیشتر از ۲۰۰نفر از هموطنانت رو به ویروس hiv مبتلا کرده تروخدا یکم بزرگ شو و مطالعه داشته باش رفیق این که یه ماشین فرانسوی احتمالا ۲۰۰۸ یا ۲۰۷ یا کپچری چیزی زیر پاته دلیل نمیشه که حقایقو نبینی درسته که بازار خودروی ایران داغون و به شدت عقب افتادس اما این دلیل نمیشه که هرکمپانی ای دلش خواست بیاد و سودشو ببره و بعدم فلنگو ببنده…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۹ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (27 ديدگاه)

        آفرین. عالی گفتی. اما مردم ما به دلیل فشار اقتصادی محاله درست فکر کنن. برخی وکیل مدافع کسایی میشن که دارن به ما ظلم می کنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ahmad

          ۲۹ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (566 ديدگاه)

          من نماینده و وکیل مدافع کسی نیستم ، برعکس اگه دستم باز بود وسایت حذفشون نمیکرد کلی فحش هم به اونایی که در حق ملت ظلم میکنن میدادم ولی مثل اینکه شما نماینده امریکا و ترامپ هستی که هر بلایی سر ما بخواد بیاره شما و امثال شما ازش دفاع هم میکنید ، همنطور که هزار بار گفتم ، زبونم مو دراورد بعضی از شماها با یک کشور خاص مثل فرانسه مشکل دارید نمیدونم فرانسه چه کار بدتری نسبت به روسیه امریکا انگلیس با شما کرده ، همین الان اگه همین سایت اعلام کنه فلان شرکت ژاپنی ، المانی ، انگلیسی با ایران قطع رابطه کرده ، قول میدم کلی خوشحال هم میشید ، در حدی که میخواید به مدیر عامل اون شرکتا مدال شجاعت هم بدید .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      شما هم عاشق فرانسوی هستی. اما معلوم نیست برای چی؟ مالک بهترین خودروهای جهان اصلا فرانسه. خب چه دخلی به ما داره. حالا x و y بهترینها در جهان. نامردیشون با مردم ما توجیه نمیشه.اونا الزامی ندارن با ما اینطور رفتار کنن اما ما را آشغال و تروریست و اخ میدونن وگرنه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ahmad

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اولا که هیچ جای دنیا ، هیچ کشوری به خاطر وجدان با کشور دیگه رابطه نداره ، همه بخاطر سود و منافع ملیشون با هم تجارت دارن ، حتی همین اروپا و امریکا که اینقدر به هم نون قرض میدن و بارها بارها مشاهده کردیم که همین اروپاییها کورکورانه از اقدامات زورگویانه امریکا پیروی کردن و نمونه اش همین ترک کردن شرکتهای اروپایی از ایران به خاطر منافع و سودشون هست وگرنه به غیر از این هم اروپاییها و امریکاییها میخوان سر به تن همدیگه نباشن . دوما همونطور که گفتم شما مشکلت با فرانسویاست ، نمیدونم فرانسویا باهات چیکار کردن ، وگرنه فقط شرکتهای فرانسوی نبودن که از ایران رفتن ، ژاپنیها ، کره ای ها ، دوست و برادر روسیه هم بود همین امروز ژاپن اعلام کرد که دیگه از ایران نفت نمیخره ، اگه کار بد ، بده برای همه به طور یکسان بده ، نه اینکه ما بیام از یه کشوری بابت خروجش از ایران تشکر کنیم به اون یکی فحش بدیم ، اینجا معلوم میشه که بعضیا با اون کشور مشکل دارن ، که البته هیچ ایرادی هم نداره نظر شخصیه خودته به همون دلایلی که گفتی از فرانسه بدت میاد مثل خود من که بنا به دلایلی از امریکا بدم میاد . سوما صحبت از بچگانه وسطحی فکر کردن کردی که باید بگم این کاملا در مورد خودت صدق میکنه چون اگه اینطور فکر نمیکردی و یکم اهل مطالعه بودی میفهمیدی که بیشتر از فرانسه کشورهای دیگه بودن که در حق مردمت ظلم کردن ، مثل المان وانگلیس که زمان جنگ سلاح شیمیایی به عراق دادن وبعد هم که مجروحین شیمیایی مارو میفرستادن اونجا برای مداوا طبق اسنادی که فاش شد ، باهاشون عین موش ازمایشگاهی برخورد میکردن ، گزارش میفرستادن به سازنده سلاحها که بله موادی که در ساخت موشکها به کار بردید با موفقیت انجام شده ، امریکا که نگو اخر جنایتکارهاست همین پارسال بود که سایت ویکیلیکس فاش کرد هواپیمای ایرباس ایرانو در سال 67 از عمد برای تحریک ایران و به خاطر وارد شدن جنگ با ایران زدن ، درست همون کاری که تو جنگ جهانی دوم تو تنگه پنل هارپر با ژاپنیها کردن تا با ژاپن وارد جنگ بشن ، روسیه و انگلیس هم که کاملا همه میدونن که چه بلاهایی سر ایران اوردن ، پس اگه واقعا جوش مردمتو میزنی بهتره که اینارو هم بدونی ، اگه واقعا جوش مردمتو میزنی به همه شرکتها و کمپانیها بد وبیراه بگو هرچند بد گفتن تو تاثیری روی پیشرفت و فروش اون خودروساز نداره اگه همه مردم اروپا میخواستن مثل تو فکر کنن الان شرکتهای خودروسازی به قول خودت فغانصوی درش تخته شده بود و رتبه دوم فروش رو نداشت و اگه همه مردم دنیا میخواستن عین تو فکر کنن الان امریکاییها نباید سوار ماشین ژاپنی میشدن ، اروپاییها هم نباید به خاطر جنایاتی که هیتلر کرد سوار ماشین المانی میشدن ، فقط زمانی که فرانسه بره حس وطن پرستیت گل میکنه ، کشورای دیگه برن خوب کاری کردن که رفتن …ون لق مردم . اگه فرانسه خون ایدزی به ایران وارد کرده بله واقعا جنایت کرده اما امریکا ، انگلیس ، المان ، روسیه ، چین ، اینا چی ، اینا جنایت نکردن ، متاسفانه کشور ما در طول تاریخ به خطر سردمداران نالایق همیشه مورد ظلم قرار گرفته فرقی نمیکنه کدوم کشوره بوده هرکی تونسته یه تکیه ای کنده ، یه لقد به ما زده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      ظلم ظلمه. میخواد فرانسه باشه یا روسیه و آلمان و آمریکا یا حتی دولت فخیمه خودمون. مرگ برظالم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مگه برده هستند که هم سرمایه گذاری کنند هم تضمین بدهند و هم خسارت و لابد دست تک تک ایرانیان رو هم باید ببوسن !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا