میز خبر

دمیدن شورای رقابت بر آتش التهاب قیمت خودرو

هفته گذشته رئیس شورای رقابت از احتمال بازنگری و افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی این شورا خبر داد. اعلام این خبر از سوی رئیس شورای رقابت در یک برنامه خبری در شرایطی اتفاق افتاد که بیش از سه ماه از نوسانات قیمتی بازار خودرو می‌گذرد و این شورا به‌عنوان نهاد تأثیرگذار در قیمت‌گذاری محصولات زیر ۴۵ میلیون تومانی، دراین‌ارتباط سکوت اختیار کرده است.

شورای رقابت، اسلحه مخفی خودروسازان
شورای رقابت در خردادماه امسال طبق رویه‌ای معمول با افزایش ۲/ ۷ درصدی قیمت محصولات زیر ۴۵ میلیون تومانی موافقت کرد و هم‌اکنون نیز قیمت‌گذاری محصولات داخلی در شرکت‌های خودروساز بر مبنای مصوبه شورا صورت می‌گیرد؛ اما بعد از قیمت‌گذاری قانونی شورای رقابت، بازار همزمان با تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، ملتهب و قیمت‌ها به سرعت روند صعودی به خود گرفت. بااین‌حال این شورا هیچ واکنشی نسبت به اتفاقات بازار از خود نشان نداد تا اینکه سه‌شنبه هفته گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت آن‌هم در برنامه خبری سیما از احتمال بازنگری و افزایش قیمت خودرو خبر داد که این اظهارنظر بر شدت التهابات بازار افزود. همان‌طور که اشاره شد، بازار خودرو روزهای ملتهبی را می‌گذراند و هر پالسی، چه مثبت و چه منفی، بر روی قیمت‌های بازار تأثیر می‌گذارد. اولین پالس منفی اظهارات وی را می‌توان در افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بازار مشاهده کرد.

همین یک تصویر و مقایسه قیمت های روی تابلو با زمان حال نشان می دهد که شورای رقابت چه عملکردی داشته است!
بر اساس گزارش‌ها از بازار خودرو، قیمت پراید ۱۱۱ به بیش از ۴۱ میلیون، پژو ۴۰۵ به ۵۷ و سمند LX به ۵۸ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در بازار را نمی‌توان بی‌ارتباط به صحبت‌های رئیس شورای رقابت دانست. اظهارنظر شیوا با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو بود. دراین‌ارتباط رضا علیزاده، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» به انتقاد از این اقدام پرداخت. وی گفته شورای رقابت نباید از تصمیمات آینده‌ای که برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان خواهد گرفت، به عوامل حاشیه‌ساز بازار پیش‌آگاهی دهد. این نماینده مجلس معتقد است، شورای رقابت به جای پیش‌آگاهی یا به عبارت بهتر چراغ سبز به دلالان بازار خودرو باید پس از تصمیم‌گیری و به اجرا درآوردن مصوباتش مثلاً اعلام کند که قیمت فلان خودروها با فلان درصد افزایش یافته است؛ نه اینکه قبل از هرگونه تصمیم‌گیری خبر از افزایش قیمت در آینده نزدیک دهد.

  • افزایش قیمت در شرایط حاضر به صلاح نیست

ایسنا: عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اعلام زودهنگام افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت اقدامی نادرست و در جهت تشدید نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو بود.


سید جواد حسینی‌کیا گفت: قطعاً در این شرایط افزایش قیمت خودرو به صلاح نبوده و نیست و جامعه بیش از این کشش افزایش قیمت‌ها را نخواهد داشت. نماینده مردم سنقر در مجلس ادامه داد: از خودروسازان باید حمایت شود اما راه‌حل آن انتشار خبر افزایش قیمت‌ها نیست بلکه در این آشفته‌بازار اقتصادی، کاهش نرخ مالیات‌ها و سایر عوارض مرتبط با صنعت خودرو موجب کاهش هزینه‌ها و مقرون‌به‌صرفه شدن تولید می‌شود. وی آزادسازی قیمت خودرو در بلندمدت را مورد تأکید قرار داد و افزود: آزادسازی قیمت خودرو از خواسته‌های دیرینه خودروسازان است اما این اقدام در شرایط فعلی بازار اصلاً به صلاح نیست. عملیاتی شدن این ایده نیازمند به اجرا درآمدن سیاست‌های حمایتی و موکول کردن این تصمیم به فروکش کردن شوک نابسامانی‌های ارزی و اقتصادی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. PARTHIAN

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    خسته شدیم از این دست اخبار
    همش گرونی و دلال بازی و کلاه برداری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. virtual

      ۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      لطفا راهنمایی کنید
      .
      کیفیت سواری (راحتی سواری و نرمی داخل کابین) تالیسمان بهتره یا سوناتا ال اف یا اپتیما؟؟
      اینکه بعضی ها میگن کیفیت سواری کمری از موارد بالا بهتره درسته؟ با اختلاف زیادتره یا نه؟؟
      (لطفا بدون تعصب و آگاهانه جواب بدید).

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. PARTHIAN

        ۶ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (2598 ديدگاه)

        ببین عزیز من تجربه رانندگی هیچ کدومو ندارم
        اگه میخواستم تو این سگمنت ماشین بخرم تلیسمانو نمیخریدم چون موتورش توربو هست و کیفیت بنزین ایران بده و میتونه تو دراز مدت عمر موتور کمتر از حد طبیعی کنه
        موتور تنفس طبیعی بهتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امیر

        ۶ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        دوست عزیز راحتی و نرمی اپتیما بهتر از تلیسمانه همچنین فضا برای سرنشینان عقب بیشتره اما اگر هندلینگ و شتاب بخواید تلیسمان بهتره در مورد سوناتا اما اطلاعی ندارم.شخصا اگر پولش رو داشتم اپتیما میگرفتم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. جهانگیر رومی

        ۶ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (147 ديدگاه)

        سلام من خودم حدود یک سالی اپتیما مدل ۲۰۱۵ داشتم ماشین خوبیه در کل ولی یه کم سواریش خشکه اونم بخاطر اسپرت بودنشه اگه بتونی لاستیک فاق بلند بگیری اونم درست میشه در کل فک‌ کنم صندلی های تالیسمان راحت تره باشه چون داخل اونم نشستم گیربکس تالیسمان از اپتیما و سوناتا بهتره چون دوکلاچه است تالیسمان قدرت موتور بیشتری هم داره ولی بازار دست دوم اپتیما از همه بهتره پول نقده واقعا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. mohammad

        ۷ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دوست عزیز من اپتیما داتشم و قبل از خریدش سوناتا ال اف هم کلی دنبال گشتم، دوستمون گفته لاستیک فاق بلند بذار زیرش که گفته ١٠٠ درصد درستی هست و نکته دیگه طراحی کابینش و کیفیتش شرف داره به سوناتا ال اف، چه اپتیما ٢٠١۵ باشه چه ٢٠١٧ باشه! به نظرم انتخابت فقط و فقط اپتیما باشه نسبت به سوناتا!
        در مورد تالیسمان نمیتونم نظر بدم ولی بازار اپتیما از هرکی پرسیدم بهتر بوده میگن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Bilbo

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    حیف از جوانی ما که این چنین عبث به باد رفت….حیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Lmbx

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    الان ایرانخودرو پیش فروش دانگ فنگ گذاشته برای سال بعد خوب اینایی که میرن پول میدن و میخرن باعث میشه که خودرو سازا رو پا بمونه
    قطعا هر کی ثبت نام کنه ادم ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمید

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به قول ناصر الدین شاه ما همه چیزمون به همه چیزمون میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرین

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    “اعلام “”زودهنگام”” افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت اقدامی نادرست و در جهت تشدید نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو بود.”

    اگر دیرتر اعلام میکردن اقدامشون درست بود
    اینا واقعا نمیفهمن! مشکل دیر و زودش نیست مشکل افزایش قیمته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا