میز خبر

میز خبر: آمار واردات، فروش پورشه و اخبار دیگر

سال ۹۴، سال رکود واردات خودرو. آیا در ۹۵ باید منتظر روزهای خوب بود؟
بهاری نو دمیده است و جهان ما از نو تازه شده. گل‌های خوش‌عطر بنفش در دره‌های زیبا، درختان ارغوان را جلوه‌ای دیگر داده‌اند و نسیمی نو گیاه و ماکیان و انسان را نوازش می‌دهد. باید شاد بود و از موهبت زندگی نهایت استفاده را برد، زندگی در بهار به ما لبخند می‌زند، در تابستان ما را به تماشای شوق می‌برد، در پاییز و فراق به افسانه‌ی مهر و رنگ دعوتمان می‌کند و در زمستان و رنج و سوز، از صبر می‌گوید. زندگی هیچ چیز جز همین فراز و نشیب نیست، همین مرگ و حیات دوباره طبیعت به گونه‌ای دیگر در جای‌جای زندگی شخصی ما نهان است، همین جریان همیشگی و پویا که با برآمدن روزها و لحظات، سیری دوار دارد و جان مارا به ضیافت غم و شادی می‌برد.

spring-02
بااینهمه نه شادی و نه غم را دوامی ابدی نیست و هرگز نمی‌توان سیر پایداری برای زندگی تصویر کرد. زندگی در سیر یکنواخت یعنی مرگ. باید دل از تن‌آسودگی و خوش‌خیالی گرفت و به زندگی پرداخت، هم برای خود و هم با دیگران. در این مسیر چه خوب است که سعی ما در راستای صعود شخصیت و توانمندی‌های خود، و همکاری و مهربانی با دیگران تنظیم گردد. این‌گونه شاید کام دل برآید و زیستی شرافتمندانه را برای خود رغم بزنیم. ما نیز در سایت پدال به سیاق سخن شاعر پارسی‌گو حافظ شیرازی که می‌گوید” نوبهار است دران کوش که خوش‌دل باشی” شما را به لذت بردن از لحظه‌لحظه زندگی‌تان، با وجود همه رنج‌ها، همه مرگ‌ها، همه خوشی‌ها و همه عشق‌ها دعوت می‌کنیم. باشد که در سایه این اندیشه نیک که شادمانی‌های کوچک را با همه وجود در آغوش بگیریم، بتوانیم زندگی فردی و اجتماعی بهتری رقم بزنیم.

Toyota-Imports
اما سال ۱۳۹۵ در حالی آغاز شد که گزارش‌های ابتدایی از نزول وضعیت تجاری ایران در سال ۱۳۹۴ و کاهش حجم مبادلات تجاری با کشورهای مختلف خبر می‌دهد و نکته جالب کاهش میزان واردات خودرو در این سال بوده است به طوری که بر اساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۱ هزار و ۵۲۲ دستگاه خودروی سواری به ایران وارد شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۵۰.۴ درصد کاهش یافته است. میزان وزن و ارزش این تعداد خودرو بیش از ۱۱۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۳ از نظر وزنی ۲۷.۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۲.۸ درصد کاهش داشته است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش آمار مقدماتی تجارت خارجی طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۴ که از سوی گمرک ایران اعلام شد، درمجموع ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار از کشور صادر شد که ازنظر وزنی ۷ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. کشورهای عمده مقصد برای صادرات غیرنفتی ایران شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در سال گذشته ۴۶۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد که این امر لزوم حرکت به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر را یادآور می‌شود.

طبق این گزارش در سال ۱۳۹۴ درمجموع ۳۵ میلیون و ۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۱۸.۴ درصد کاهش و ازنظر دلاری ۲۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد کشورهای عمده طرف معامله برای واردات در سال گذشته شامل چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس و سایر کشورها بوده‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۱۸۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴.۹ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
بنا بر آمار منتشر شده گمرک، ۱۰۲۶۸۳ خودرو به‌صورت قطعی در سال ۹۳ به کشور وارد شده بود که این رقم در مقایسه با واردات ۷۸۸۳۷ دستگاهی سال ۹۲، ۳۰ درصد افزایش داشت. ارزش واردات قطعی خودرو در سال ۹۳، ۲ میلیارد ۱۲۸ میلیون ۶۲۶ هزار و ۳۹۶ دلار بوده که این رقم در مقایسه با رقم یک میلیارد ۶۲۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۱۸ دلار سال ۹۲ رشد ۳۱ درصدی داشته است.
درباره سیاست دولت در حوزه خودرو، در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است: ” در سال گذشته یکی از موفق‌ترین سیاست‌های دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی یا لوکس پیاده شد، به نحوی که در سال ۱۳۹۴ با اجرایی شدن این سیاست و چشم‌پوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۰ ۲۵۰ سی‌سی، واردات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.”

2016 Kia Optima LX 1.6T
بر این اساس ما شاهد افزایش میانگین قیمت کالاهای صادرات کشورمان در سال گذشته بودیم که از کاهش نسبتاً محسوس خام‌فروشی حکایت دارد به‌طوری‌که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال گذشته به ۴۶۱ دلار رسید و یک و ۲۲ صدم درصد افزایش یافت. بااین‌حال به نظر می‌رسد جدا از بحث رکود اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از دلایل عدم اقبال به بازار خودروی کشور، سیاست‌های دولت در حوزه خودرو است، سیاست‌هایی که در آن چندان به رقابت روی خوشی نشان داده نشده و ضمن حفظ تعرفه‌های تجاری سنگین، راه را برای یکه‌تازی سازندگان داخلی از جمله ایران‌خودرو و سایپا باز نموده است.

Dacia Sandero
Dacia Sandero
به‌رغم کاهش واردات خودرو در سال ۹۴، رنو برند مشهور فرانسوی اما گویا با اقبال بیشتری روبرو شده و توانسته است در این سال آمار فروش خود در ایران را افزایش دهد بطوریکه آمار فروش رنوی فرانسه به ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش ۴ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۸ هزار و ۵۴۰ دستگاه رسیده است. این شرکت اعلام کرده در دومین ماه سال جاری میلادی ۵۵۴۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. در مدت مشابه سال قبل فروش رنو به ایران صفر اعلام شده بود. در ژانویه ۲۰۱۶ نیز که توافق هسته‌ای به اجرا گذاشته شد ۳ هزار دستگاه از محصولات این شرکت به ایران فروخته شده بود. بر این اساس در مجموع طی دو ماه نخست سال جاری میلادی و پس از لغو تحریم‌ها فروش این شرکت فرانسوی به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴ برابر شده است. رنو در ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۰۵۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۸۵۴۰ دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش در مجموع ۱۲ ماهه سال میلادی گذشته ۵۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵۶ درصدی داشته است. رنو در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۳۳ هزار دستگاه محصول تولیدی خود را به ایران فروخته بود. رنو در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود. این شرکت در سال ۲۰۱۲ نیز ۱۰۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخت.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
اما در حوزه خارجی خبرهای متنوعی همچون همیشه وجود دارد که نشان از پویایی و شکوفایی صنعت خودرو به‌ویژه در بازارهای آمریکای شمالی و اروپا دارد و در این میان برندهای آلمانی به نظر اوضاع مساعدتری دارند.. یکی از مهم‌ترین خبرها موفقیت برند محبوب ب‌ام‌و در زمینه افزایش فروش محصولات خود بود که بسیار جالب توجه بود. پس از آنکه شرکت ب‌ام‌و ۱۰۰ سالگی خود را جشن گرفت حالا دلیل دوباره‌ای برای جشن گرفتن دارد. این خودروساز آلمانی موفق شده است در ماه فوریه رکورد فروش خود را بشکند. بر اساس آمار تازه منتشر شده، این شرکت توانسته است در دوماه نخست سال میلادی جاری ۳۱۶۸۴۶ دستگاه خودرو بفروشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۷ درصدی را نشان می‌دهد. در ماه فوریه ۱۶۳۹۶۵ دستگاه ب‌ام‌و مینی و رولز رویس فروخته شده است که این تعداد خودرو نسبت به ماه فوریه سال گذشته ۹/ ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام ب‌ام‌و، همه بازارهای این شرکت موفق شدند به رشد فروش دست یابند. تنها در آسیا طی ماه‌های ژانویه و فوریه، تحویل ب‌ام‌و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱/ ۱۲ درصدی داشت و به رقم ۱۱۳۵۸۸ دستگاه رسید.

2015 BMW X5 M
۲۰۱۵ BMW X5 M
همچنین خبرهای خوبی از پورشه به گوش می‌رسد. پس از آنکه شرکت خودروسازی پورشه بهترین سال تاریخ فعالیت‌هایش را در سال ۲۰۱۵ پشت سر گذاشت، حالا تصمیم گرفته است که کارکنانش را در شادی این موفقیت سهیم کند. بر اساس اعلام این شرکت، هریک از کارکنان ۸۹۱۱ یورو به‌عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. در سال گذشته میلادی شرکت پورشه موفق شد تعداد ۲۲۵ هزار و ۱۲۱ دستگاه خودرو تحویل مشتریانش دهد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی رشدی ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین در سال ۲۰۱۵ درآمدهای این شرکت تا ۲۵ درصد افزایش یافت و به نزدیک ۵/ ۲۱ میلیارد یورو رسید. سود عملیاتی این شرکت نیز تا ۲۵ درصد افزایش یافت و به ۴/ ۳ میلیارد یورو رسید. شرکت پورشه برای جشن گرفتن این موفقیت به هریک از حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر کارمند خود مبلغ ۸۹۱۱ یورو پاداش می‌دهد. این پاداش شامل دو بخش خواهد بود. مبلغ ۸۲۱۱ دلار از آن مستقیم وارد حساب کارکنان خواهد شد و ۷۰۰ یوروی باقی‌مانده به‌صورت سهم کارکنان در طرح مستمری یا حق بازنشستگی کارکنان پورشه لحاظ خواهد شد.

porsche-panamera-badge
خبرهای تازه از قصد آکورا برای سرمایه‌گذاری در ساخت یک کارخانه جدید خبر می‌دهد. آکورا اعلام نموده در راستای افزایش فروش و توسعه برنامه‌هایش قصد دارد کارخانه جدیدی در شهر لینکلن ایالت آلاباما بسازد. این کارخانه قرار است پس از افتتاح و در نخستین گام به تولید مدل‌هایی همچون آکورا MDX بپردازد که هم‌اکنون در کارخانه قدیمی آلاباما در کنار محصولاتی همچون نسل جدید هوندا ریجلاین، هوندا اودیسه و هوندا پیلوت مونتاژ می‌گردند. این سایت جدید قرار است با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری در کنار کارخانه قدیمی تا سال ۲۰۱۷ ساخته شود.

2017 Acura MDX
۲۰۱۷ Acura MDX
کیاموتورز با اجرای مراسمی جالب، تولید دومیلیونمین خودروی مونتاژشده خود در کارخانه جورجیا را جشن گرفت. این خودرو که یک دستگاه سورنتوی سفید رنگ SXL مدل ۲۰۱۶ بود با حضور کارگران و مدیران کارخانه و جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه از خط تولید کارخانه وست‌پوینت جورجیا خارج و تحویل مشتری گردید. این کارخانه که در نوامبر ۲۰۰۹ افتتاح شد تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد کل محصولات به‌فروش رفته کیا در بازار آمریکا است و بیش از ۱۵۰۰۰ هزار شغل را به‌طور مستقیم ایجاد نموده است. این کارخانه به تازگی و بنابر آمار موسسه معتبر جی. دی توانسته در میان ۵ کارخانه برتر و پیشرفته صنعت خودرو در آمریکای شمالی به‌لحاظ رعایت کیفیت انتخاب گردد.

11450_Kia_Motors_Produces_Two_Millionth_Vehicle_in_the_U_S
ناتان دل فرماندار ایالت جورجیا درباره حضور کیاموتورز در این ایالت و فعالیت‌های اقتصادیش گفته است: “کیاموتورز و جورجیا با موفقیت توانسته‌اند در همکاری و تعامل مناسب باهمدیگر به شهرت خوبی دست پیدا کنند” کیاموتورز برای ساخت و تجهیز این کارخانه ۱ میلیارد دلار در جورجیا سرمایه‌گذاری نموده است و برطبق ادعای دین فرماندار ایالت جورجیا، کیا با این سرمایه‌گذاری توانسته است اقتصاد جورجیا را متحول نماید. او گفته است ما کماکان از کیا و سرمایه‌گذاری‌هایش در این ایالت حمایت می‌کنیم
هیونگ جون شین رییس و مدیرعامل کارخانه جورجیای کیاموتورز در این باره گفته است: ” این میزان تولید که پس از ۷ سال از افتتاح نخستین کارخانه کیاموتورز در خاک آمریکا به‌دست آمده، در نوع خود یک موفقیت قابل‌اعتنا محسوب می‌گردد و مایه غرور و مباهات هریک از اعضای تیم ماست.

به تازگی تصاویری از یک کراس‌اوور عضلانی در لس آنجلس منتشر شده که بی‌شباهت به خودروی جدید فولکس‌واگن که در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۵ با نام کراس‌کوپه GTE رونمایی شد، نیست. به‌نظر می‌رسد این مدل که با چند قطعه و پوشش دهنده، سعی در مخفی نمودن خود داشته با این حال خط و خطوط بدنه و چراغ‌ها یادآور مدل موردتظر است که محصولی عضلانی مجهز به سه‌ردیف صندلی است و فولکس‌واگن بدان لقب CUV داده است. گفته می‌شود این مدل به‌طور رسمی تا اواخر سال ۲۰۱۶ و برای فروش در بازارهای آمریکای شمالی معرفی خواهد شد.

016 Cadillac CT6
۰۱۶ Cadillac CT6
از کادیلاک نیز خبر می‌رسد این شرکت در تدارک عرضه محصولات خود به‌صورت کشیده در بازار چین است. این شرکت دلیل این اقدام را جذب خریداران جوان اعلام نموده است چراکه وضعیت فروش این شرکت نشان می‌دهد محصولات کادیلاک بیشتر در میان افراد مسن و ثروتمند محبوب هستند. دراین‌باره یوهان دی نیسجن مدیراجرایی برند کادیلاک به رویترز اقتصادی گفته است: “محصولات آینده کادیلاک به‌صورت استاندارد و با طراحی واحد برای همه بازارها تولید خواهند شد با این تفاوت که برای بازار چین برخی تغییرات ازجمله بدنه کشیده‌تر درنظر گرفته شده و مثلاً مدل ATS با نام ATS-L نام‌گذاری می‌گردد”. این تغییرات به دلیل برخی نتایج به‌دست آمده از تحقیقات شرکت کادیلاک مبنی بر میل جوانان چینی به خرید محصولات کشیده و لوکس انجام گرفته شده است.

prius-crash_653
و سرانجام اینکه خودروی تویوتا پریوس جدید توانسته است در آزمایش‌های سخت‌گیرانه موسسه امنیت و سلامت بزرگراه‌های آمریکا بالاترین نمره امنیتی یا (Top Safety Pick Plus) را به‌دست آورد. این موفقیت به لطف مهندسی دقیق تویوتا و استفاده از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) به‌دست آمده و به کمک این سیستم، تویوتا پریوس از تصادف با دیواره در سرعت‌های ۱۲ و ۲۵ مایل در ساعت اجتناب نموده است. نسل جدید تویوتا پریوس علاوه بر امنیت بالا، از لامپ‌هایهای LED، طراحی اسپرت بدنه، مصرف سوخت کمتر و تجهیزات داخلی بیشتر سود می‌برد که این روند نشان از تلاش تویوتا برای عرضه یک خودروی عالی به مشتریان همیشگی پریوس دارد.

منابع: سایت گمرک ایران، روزنامه دنیای اقتصاد-automoblog-leftlanenews-carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    تویوتا در تصادفات فوق العاده مقاومت بالایی داره.من مستند ساخت خودروهای کمپلنی تویوتا دیدم واقعا عالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهنام طیبی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    نمیدونم چرا محصولات کادیلاک به دل مردم چین نشسته.خیلی فروش خوبی داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    در اینکه آرزوی ماست که تعرفه واردات خودرو روزی صفر بشه هیچ شکی نیست . با نگاه واقع بینانه تو این اوضاع پریشان اقتصادی بهترین اقدام دولت همین بود که ورود خودروهای بالای 2500 سی سی فعلا ممنوع بشه ، اما در مقابل باید دولت تعرفه خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به میزان خیلی پایین در نظر میگرفت که این اتفاق بخاطر حمایت از آشغال سازای داخلی صورت نمیگیره این حمایت بی چون و چرای دولت از گاری سازای داخلی منتج میشه به قریب 400 کشته در طول 13 روز تعطیلات نوروز :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      محمدرضا عزیز حق با شماست ولی تعرفه عمرا صفرکنن.
      بیشتر میشه که کمتر نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سیاوش

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چقدر این پورشه خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      پورشه خوب پورشه سلطان رخ.
      پورشه پانامرا و کاین توربو سواربشی لذت سواری میفهمی چیه سیاوش عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. moein

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    سال 94، سال رکود واردات خودرو. آیا در 95 باید منتظر روزهای خوب بود؟
    جواب سوالت پدال جان میشه که با همین فرمون بریم جلو شانس آوردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      میشه توضیح بدی در مورد کامنتت
      یعنی سال 95 رو دقیقا چه جوری میبینی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        سال 95 هیچ دستاورد شگفی که سنعت خودروی ایران رو به تور فاحشی متحول کنه قطعا دیده نمی شه فقط خدا کنه همین کیفیت های خراب .خراب تر نشه و قیمت ها از اینی که هس بیشتر نشه چون آمار نشون داره که خودرو ها بعد از سال جدید افزایش قیمت رو داشتن
        منظورم این بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      این برجام که معلوم نیس چی هس. امسال با رکود شروع میشه و بعدش تازه از خواب بیرون میان که بابا چیزی عوض نشده و باید ی تکونی ب اقتصاد بدیم. که دو حالت داره. یا باید پول بریزن تو دست مردم و بدی هاشون رو ب پیمانکارا و کارمندا بدن که بعیده امسال موفق ب چنین چیزی اتفاق بیفته. یا این که باید رکود رو با تورم مهارکنن.که اینم با اهداف دولت همخوانی نداره(اگر دولت قبل بود همین کارو میکرد)
      پس فعلا دور هم خوشیم. ب فکر سلامتیتون باشین و از دنیا لذت ببرید. هر چه حرص کم تر بخورین عمرتون بیشتر میشه.
      ب قول اونوریا Take it easy

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سعید

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (477 ديدگاه)

    چقدر دلم برای میز خبر تنگ شده بود
    مرسی اقای شاوردی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدحسین شاوردی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (109 ديدگاه)

    و من چقدر دلم برای دوستانم در پدال تنگ شده بود
    ارادت داریم سعید جان :-)
    عذرمیخام از دوستان که مدتی نبودم و نتونستم میز خبر رو مهیا کنم
    دوستان کسی از میلاد، زیگما، احمد، صادق و رضا خبری نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      سلام محمدحسین جان!
      آقا سال جدیدت مبارک!
      همه خوبن و سلام دارن خدمتت
      میلاد که مشغوله،زیگما هم کم و بیش هست،احمدم هست باهاش در ارتباطم،صادق و رضا هم همینطور.
      در کل همه جویای احوالت هستن.اگه تونستی بهم یه پیام بده بیشتر در ارتباط باشی با دوستان :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدحسین شاوردی

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (109 ديدگاه)

        سلام و درودشاهین جان
        خیلی مخلصیم برادر
        چشم … بهم یه ایمیل بزن
        mh.shaverdi@gmail.com

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      بچه ها ی گروه تلگرامی چیزی را بندازیم؟
      نظرتون چیه
      از سردبیر هم میخوام که چنل اینجا رو فعال کنه اگ امکانش هس.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدحسین شاوردی

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (109 ديدگاه)

        موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    سال 95 مهمترین سال برای روحانی هست.چون عملا اخرین سالی هست که به عنوان رئیس جمهور فعالیت می کنه و با توجه به لغو تحریم ها انتظار میره اقتصاد کشور بهتر بشه و از رکود دربیاد(البته در صورتی که ***).انتخاب مجدد روحانی در سال 96 بستگی به عملکردش در سال 95 داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    نوش جون اونایی که میتونن بخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا