میز خبرهفته نامه

میز خبر: افت شدید واردات خودرو

میز خبر این هفته را با آماری از خودروهای وارداتی که هم‌اکنون افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه کرده‌اند آغاز می‌کنیم.
دنیای اقتصاد در گزارشی آورده است: آخرین آمار تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد طی دو ماه ابتدایی سال جاری سه هزار خودرو وارد شده است.

به این ترتیب میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طبق آمار گمرک در فروردین سال جاری ۱۰۳۴ دستگاه خودرو وارد کشور شد که آن‌هم حاکی از کاهش ۷۳ درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر است. بر اساس آمار یاد شده در اردیبهشت‌ماه نیز ۱۹۹۶ دستگاه خودرو وارد گمرک شده که مجموع دو ماه ابتدایی همان‌گونه که گفته شد نشان دهنده کاهش ۷۰ درصدی واردات خودروهای خارجی می‌باشد.

واردات خودرو
بنا به گزارش آمار گمرک ارزش خودروهای وارداتی در نخستین ماه سال جاری به ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار رسید که از نظر ارزش ۷۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ۱۲ ماه سال ۹۶ تعداد ۷۰۰۷۵ دستگاه خودرو به ارزش ۱ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده بود.

اگرچه واردات خودرو در دو ماه ابتدایی سال جاری افت قابل‌توجهی داشته اما واردات قطعه تغییرات محسوسی نداشته است و آخرین آمار تجارت خارجی کشور نیز نشان می‌دهد از میان عمده‌ترین کالاهای وارداتی به کشور واردات قطعات منفصله حجم قابل‌توجهی از واردات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

  • دردسر افزایش قیمت برای خودروسازان!

تسنیم نوشت: سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر خودروسازان فروش نقدی نداشته‌اند گفت همین اقدام جای بحث داشته و اگر در جلسات آینده به نتیجه مشخصی نرسیم، بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان قوت بیشتری می‌گیرد.


سعید باستانی از آمار ضدونقیض واردات خودرو گفت و اینکه وزارت صنعت موظف شده آمار دقیق واردات خودرو را هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزششی آن به کمیسیون ارائه کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره میزان داخلی‌سازی خودروها نیز گفت: آنچه درباره داخلی سازی ۸۰ درصدی خودروها از نظر صنعت گفته می‌شود از این جنبه که مثلاً ما تولیدکننده بدنه یا رینگ هستیم درست است اما مواد آن‌ها را وارد می‌کنیم و این یعنی وابستگی خودروسازان به ارز.

همزمان با دادن چراغ سبز وزارت صنعت برای افزایش قیمت حدود ۱۰ درصدی قیمت‌های خودروهای داخلی، ظاهرا مجلسی‌ها هم با وجود اعتراض اولیه، در کمیسیون مربوطه با این افزایش به بهانه جلوگیری از ورشکستگی قطعه‌سازان موافقت کرده‌اند. شورای رقابت هم برای مشروعیت بخشیدن به این تصمیمات و البته آشفتن بیشتر بازار وارد خواهد شد. هرچند خودروسازان، به این افزایش راضی نبوده و قصد دارند در دو نوبت ۱۰ درصدی و در مجموع به افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها برسند. هرچند لازم به توضیح نیست که خودروسازان ما به خوبی راه افزایش قیمت را درس هم می‌دهند و کافیست با تغییر در چند آپشن مثلا حذف یک زه و یا تغییر گرافیک چراغ یا نام خودرو به خلق خودرویی جدی با قیمتی جدید اقدام کنند.

  • افزایش دوباره تعرفه واردات هیبریدی‌ها


دولت ما ظاهراً سر شوخی دارد و دوباره بعد از یک بار افزایش ۱۱۰ درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و سپس کاهش آن در پی اعتراضات، این بار دوباره تعرفه واردات آنها را ۱۰ درصد افزوده است. بهانه این افزایش هم این بوده که خودروهای هیبریدی چون از موتور پایه بنزین‌سوز استفاده می‌کنند باید مشمول این افزایش تعرفه قرار گیرند. معلوم نیست کی باید این سریال بخشنامه‌های دستوری سلیقه‌ای و خانمان‌برانداز به پایان برسد و شاهد ثبات تصمیم‌گیری و تصمیم‌های کارشناسی‌ و قابل اطمینان باشیم.

  • فروش محصولات میتسوبیشی در ماه جاری

شرکت آرین موتور نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن شرایط فروش ویژه برای ماه مبارک رمضان را در تعداد و مدت محدود اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی آرین موتورز، شرایط فروش این شرکت در ماه رمضان با تأکید روی دو خودروی اوتلندر بنزینی و لنسر است. اوتلندر بنزینی در دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با قیمت‌های قطعی و تحویل فوری به فروش می‌رسد و در شرایطی بی‌سابقه تعداد اقساط از ۶ ماهه بدون سود شروع شده و تا ۳۶ ماه نیز ادامه می‌یابد.

میتسوبیشی ASx
این شاسی‌بلند ژاپنی در شرایط فروش نقدی دارای تخفیف‌های ویژه خرید نقدی است. اوتلندر تیپ ۵ دارای تجهیزاتی همچون ۷ کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، ترمزدستی برقی، کنترل پایداری فعال و کنترل کشش است؛ اما لنسر مدل ۲۰۱۸ نیز با قیمت قطعی، تحویل فوری و تخفیف خرید نقدی به فروش می‌رسد. اقساط این خودرو از ۶ ماهه بدون سود شروع شده و تا ۶۰ ماه ادامه می‌یابد. این سدان ژاپنی دارای تجهیزاتی همچون چرخش چراغ‌های جلو در پیچ‌ها، پدال شیفتر منیزیومی، ۶ کیسه هوا و… می‌باشد.


نکته جالب اینکه در میانه شایعات خروج میتسوبیشی از بازار رسمی ایران به علت ترس از تحریم‌های ایالات متحده، آرین موتور از احتمال شروع مونتاژ تعدادی از محصولات میتسوبیشی با میزان داخلی سازی ۲۰ درصدی و بیشتر برای رهایی از شر ثبت سفارش و تعرفه گمرکی و قوانین خلق‌الساعه واردات خبر داده است.

  • تحویل اولین سری از خودروهای بورگوارد


بورگوارد که خود را برندی آلمانی می‌داند و هنوز در آلمان و اروپا عرضه نمی‌شود با مبدا چین و شرکت فوتون توسط شرکت کیان موتور وارنا وارد ایران شده و اولین سری از خودروهای آن بعد از یک سال تحویل تعدادی از خریداران شد.

  • جک J4 به سبد کرمان موتور پیوست


بعد از موفقیت خودروهای سدان J5 جک و بعد از آن هم کراس‌اوور S5 و S3، اینک نوبت سدان کوچکتر J4 است که خود را در این بازار بیازماید. J4 یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۰۳ اسبی و ۱۶۴ نیوتن متری دارد که با یک گیربکس CVT خودکار متصل می‌شود. کرمان موتور برای این خودرو قیمت ۶۶.۹ میلیون تومانی درنظر گرفته است.

خودروسازان همچون همیشه بر طبل افزایش قیمت خودرو می‌کوبند و محصولات آن‌ها تا زمان تشکیل جلسات سازمان‌های مختلف و اعلام تصمیمات آتی افزایش قیمت چندمیلیونی را تجربه می‌کنند. در جدول زیر قیمت روز برخی محصولات داخلی را آورده‌ایم.

نام خودرو

قیمت خودرو (میلیون تومان)
پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۴۴.۵

پژو ۲۰۷ اتومات

۶۳
تندر ۹۰ E2 پارس‌خودرو

۴۸.۵

تندر اتومات

۵۶
تیبا ۲

۲۸.۷

ساینا

۲۸.۹
پراید ۱۳۱

۲۲.۳

دنا پلاس

۵۹
رانا

۳۶

سمند EF7

۳۶
ساندرو استپ وی

۷۴

سراتو اتومات آپشنال

۱۱۸
پارس تندر

۵۰

پرواز قیمت وارداتی‌ها
این روزها شنیدن قیمت برخی خودروهای وارداتی باعث هنگ مغزی آدم می‌شود. قیمت ۴۲۰ میلیونی سانتافه یا ۵۵۰ میلیونی سانگ یانگ رکستون، بیشتر شبیه شوخی تلخی هستند که اجباری هم برای پذیرفتن آن نیست. کاش ما ایرانیان یاد بگیریم که زیر بار این گرانی‌ها نرویم و فروشندگان سودجو را با نخریدن تنبیه کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Alirezaasg5

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (264 ديدگاه)

    لعنت به ذات کثیفشون بیشرفا حسرت گذاشتن رو دل یه مملکتی خودشون هر روز فربه تر میشن ادم شرمش میاد تو مملکتی زندگی کنه که ***…داغ عزیز ببینید که داغ گذاشتید رو دل خیلی ازخانواده ها…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sevlan

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (186 ديدگاه)

      دوست عزیز بسیار بسیار با شما هم عقیده و هم رای هستم ، رک میگم ، دیگه شرمم میاد از اینکه ایرانیم ، از اینکه چرا به این حال و روزیم ، هر روز گله دارم از خدا که ای کاش تو اریتره بودم اما ایران نه ، اونجا حداقل میدونستم که کشورم هیچی نداره ، اما اینجا رو دریایی از نفت و گاز چرا مثل امارات نیستیم حداقل یک پنجم اونا ، ما مردم همیشه در صحنه هممون در بندیم و این نتیجه همه حماقت های پدران ما و ما هست!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. achtung

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (423 ديدگاه)

        اقتصاد ایران باید خیلی بیشتر سقوط کنه لیاقت این مردم همینم نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Alirezaasg5

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (264 ديدگاه)

    مزدا 3 190 میلیون تومان
    2008 -170 تومن
    گرند ویتارا عهد دایناسور ها 210 تومن
    سانتافه پارسال 420 تومن
    ساندرو استپ وی 74 میلیون
    و عجیب تر مردم بی رگ و ریشه ای که میخرند…
    ارمغان 40 ساله
    عوضش امنیت داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بی نام

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همه چیز شما به ماشین منتهی میشه????????

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AK_007

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (562 ديدگاه)

        وضعیت ماشین و پوشاک و مسکن و فوتبال و خورد خوراکمون اینه
        دیگه چیش موند?

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Alirezaasg5

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (264 ديدگاه)

        مشکل دقیقا وجود افرادی مثل شما تو این مملکته که همچنان بعد از چهار دهه اینشکلی *** بیخیال اخوی باما که نمیای بخودت بیا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ميثم

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مشخصه که تو از اون ژن خوبا هستی که به واسطه آقا زاده بودن و یا به واسطه متبحر بودن به ریا و پاچه خواری، حسابی سهمتو از سفره انقلاب برداشتی و داری حالشو میبری، خوب حالا که حسابی فربه شدی حداقل هیچی نگو، البته با همین حمایت ها هم دارید کاسبی میکنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. Kian70

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (107 ديدگاه)

        مگه چیزی تو این مملکت هست که وضعش خوب باشه؟؟
        فقط بی کفایتی و ساختار غلط دلیل مشکلاته

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سعید 110

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز. هیچکی مشکلات عدیده و فراوون کشور رو نکر نمیشه ولی خواهشا شمام انصاف داشته باش و مغلطه نکن. اینکه اون عده ای که وظیفشون تامین امنیته مثل مرزبانا ، ارتش ، سپاه ، نیرو انتظامی و … دارن کارشون رو درست انجام میدن و بقیه عرضه انجام وظیفشون رو ندارن دلیل نمیشه شما اونارو به سخره بگیری …. خداییش خیلی نامردیه..!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Alirezaasg5

        ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (264 ديدگاه)

        شما یا نمیبینی یا خودتو زدی به ندیدن نیروی انتظامی کارشو درست انجام میده؟؟؟؟ عجب نمردیمو این حرفارم شنیدیم برو دوسال براشون خدمت کن تا بفهمی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Kian70

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    . قیمت 420 میلیونی سانتافه یا 550 میلیونی سانگ یانگ رکستون، بیشتر شبیه شوخی تلخی هستند که بلاجبار باید پذیرفت. کاش ما ایرانیان یاد بگیریم که زیر بار این گرانی‌ها نرویم و فروشندگان سودجو را با نخریدن تنبیه کنیم
    هم داخلی زالو صفت هم وارد کننده سودجو
    نخرررررررید
    یه کم رفتار اقتصادی رو تمرین کنیم
    تورو خدااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (137 ديدگاه)

    از شانس ما بود تو نقطه تاریک تاریخ به دنیا اومدیم
    واقعا درمورد ما تو تاریخ چی خواهند نوشت!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      خیلی از ابراز ناراحتی های این روزا به خاطر زیان اقتصادی افراد هست، خب اگه به همین افراد بگن فلان ماشین سال دیگه گرون میشه میرن میخرن، در واقع معمولا منفعت فردی از منفعت جمعی مقدارش بیشتره در ظاهر و منفعت کوتاه مدت از بلند مدت. مدت هاست سخت کوشی و از خود گذشتگی به عنوان ارزش دیده نمیشه دیگه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    ادم چی بگه تویوتا کرولا یعنی کف خودرو برای مردم دنیا برای ملت ایران اکثرا شده سقف
    یعنی دولت وحاکمیت ونمایندگان مجلس نمیخوان کاری کنن اخر چون منافعشون زیاده تمام شرکتا رو از اپل سامسونگ الجی سونی پاناسونیک ممنوع میکنن فقط چینی اجازه میدن حالا ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      مشکل مهم دیگه هم از این مردمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (21 ديدگاه)

      چرا کاری نمی‌کنند، تعرفه می‌گیرند که هیچ جای دنیا نمی‌گیرند، دلار 4200 می‌گیرند با دلار ده هزار تومنی با مردم حساب می‌کنند. رقیب ها را حذف می‌کنند، بابا دیگه چی میخواین؟ ملت ناشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    سانگ یانگ رکستون جدید رو میشه با ۳۲۰ میلیون خریداری کرد، یکی دو ماه دیگه هم تحویل میدن، بعد یه دزد آگهی کرده ۵۵۰ تومن، یکی از اون دزدتر هم آگهی کرده ۵۹۰، با کمال پرویی هم زیرش نوشته قابلیت افزایش ارزش خودرو تا ۸۰۰ میلیون تومان!!! چندتا بمب اتم بزنن هممون خلاص شیم، اینم شد زندگی؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    کاری به این همه بدبختی و خاکبرسری ندارم ، فقط میخوام بدونم چرا نماینده ایرانی بِرَند بورگوارد اینقدر اِسرار داره که آلمانیه .
    مستند اسب بخار که چنان آلمانی آلمانی میکنه که خوده چین هم باورش شده آلمانیه .
    بورگوارد ۱۰۰% چینیه که فقط تمام بورگوارد ورشکسته را خریداری کردن (( این خرید با خریدار چینی ولوو و خرید لندروور رنجروور توسط تاتای هند فرق میکنه ، لطفاً اینو متوجه بشین )) .
    نمیدونم چه اسراری به گول زدن مردم دارن .
    مثل خیلیها که هنوز mg را یه انگلیسی ۱۰۰% میدونن .
    شما فقط به طراحی داخلی و خارجی بورگوارد توجه داشته باشین تا واقعاً خندتون بگیره که آخه این خطوط و متریال یک آلمانیه .
    Mg و بورگوارد ۱۰۰% از بهترینهای چینیا هستن اما تو رو بخدا دست از این همه دروغ بردارین و از سادگی ، بی اطلاعی مردم و عشق به فَرَنگ مردم سوءاستفاده نکنید .
    بنظر شما پراید همون پراید کره و آمریکاست یا یه آشغال ایرانی چینی که حتی اجازه چسبوندن مارک کیا رو هم روی اون ندارن .
    البته انتظاری هم نداریم تا وقتی یه مسئول نمیتونه یه لوووووِر ، لوووووَر ، لَووووور و …(( موزه لوور که یه بچه هم میدونه چیه و کجاست )) داره برامون تصمیم میگیره و اسم خودشم گذاشته نماینده یه ملت ، تصمیم گیرنده ما هست ، بایدم یه ماشین چینی رو با بلندگو تو گوش خریدار بدبخت فرو کنن که اروپائی اصیله .
    جالبتر اینکه طرفدار ایرانی این خودروها از خوده آلمانیها و انگلیسیها هم بیشتر پافشاری به اصالت اروپائیشون دارن و اگه تو جمعشون حرفی از چین بزنی ، تازه ۴تا ریچار هم بارت میکنن .
    البته خودرو دوستان اینو میدونن ولی اون خریدار که اطلاعی از خودرو و دنیای خودرو نداره باید بدونه که پولشو داره برای یه چینی درجه یک میده و نه بیشتر .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. achtung

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (423 ديدگاه)

      خخخخ خود چینم باورش شده آلمانه??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. امیر رضا

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    هر وعده که دادند به ما باد هوا بود
    هر نکته که گفتند غلط بود و ریا بود

    چوپانی این گله به گرگان بسپردند
    این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود؟

    رندان به چپاول سر این سفره نشستند
    این ها همه از غفلت و بی حالی ما بود

    خوردند و شکستند و دریدند و تکاندند
    هر چیز که در این خانه بی برگ و نوا بود

    گفتند چنینیم و چنانیم،دریغا
    این ها همه لالایی خواباندن ما بود

    ای کاش در دیزی ما باز نمی ماند
    یا کاش که در گربه کمی شرم و حیا بود

    واقعا این اوضاع بدلیل غفلت و بی حالی ماست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مانی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تو یه جایی خوندم مردم برای اینکه ارزش پولشون کم نشه میرن خودروی خارجی میخرن و یکی از دلایل افزایش قیمت وارداتی ها همین هستش.هرچند نمیدونم اینا چطور حاضر شدن همچین ریسکی بکنن ولی جهالت اونایی که میرن با این قیمتها برای مصرف شخصی میخرن رو نمیتونم درک کنم!یە عدە نادان دارن کل مردم رو بدبخت میکنن.
    تا خر نباشه،هیچ کس نمیتونه خر سواری کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Kian70

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    ای قاضی این مردم چی میگن آبادی آبادی آبادی
    ای قاضی این مردم چی میخوان آزادی آزادی آزادی
    دیگه تو این مملکت یه موبایل هم میشه آرزو و کالای پولدارا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نویدی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (409 ديدگاه)

    مزدا۳ صد و هشتاد میلیون تومن!!! اینو کجای دلم بذارم؟!
    تنها راه مقابله با این قیمتها،نخریدنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Sina

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (811 ديدگاه)

    میدونی یه داستانی هست میگه یک بار زن ها اعتراض کردن تا کی میخواین به مردها اجازه گرفتن زن دوم بدین پاسخ داده شد تا زمانی که شما زنها یاد بگیرین زن دوم کسی نشین…
    اینم مصداق همونه
    مشکل از خود مردمه نه خودرو ساز
    وقتی یه شرکتی ماشینش ۲۰۰ تا بیشتر نمی ارزه میده ۵۰۰ تا بعد یک مشت بیشعور تازه به دوران رسیده از نا کجا آباد با پول های باد اورده میانو واسش صف میگیرن معلومه هرکی باشه قیمت محصولشو تا اونجایی که میخرن میبره بالا
    چرا وقتی میدونه ۵۰۰ تا که هیچی ۶۰۰تا هم میخرن بفروشه ۲۰۰تا
    مطمئن باش کسی که بالای پولش زحمت کشیده ولو میلیاردر قدر ریال ریال پولشو میدونه اصلا نمیتونه حضم کنه که چرا ۳۰۰ میلیون اضافی بده بالای پول زور
    یه عده از خود مردم دارن با پولهای اضافی به خودوساز و وارد کننده جون و نفس تازه میدن و حریصترشون میکنن خودشونم گلایه دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسین وی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    خدایی دیگه تو این مملکت نیاز به تیغ نداریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. پرسپولیس

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    مدیریت این صنعت وکالا چه غوغایی شده سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده شورای رقابت مرکز ملی رقابت سازمانهای عجیب وغریب خودروی گران نبود نظارت آشفته بازاریست هرروز کرولا وارد نمیشه مینی وارد میشه واردات کاهش میدهند داخلی بیست درصد گران میشه یک هفته ثبات نداره چیزی شده وماخبرنداریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. momo

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من سال 89 یه پراید 86 خریدم 6 تومن، 8 سال سوارش شدم دیگه خیلی داغون شده بود و افتاده بود تو خرج، لذا هفته پیش فروختمش 11 تومن!! یعنی تقریبا 2 برابر چیزی که وقتی سالم بود خریدم!! اینو تو سفارت هر کشوری تعریف کنی بهت پناهندگی میدن!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا