میز خبر

میز خبر: بازگشت آزادسازی واردات خودرو به مجلس

مصوبه خودرویی مجلس که در این چند هفته باعث حرف‌وحدیث‌های زیادی شده بود توسط شورای نگهبان برگشت خورد. این بار انتظار می‌رفت با رفع ابهامت قبلی، راه برای واردات خودروهای مدرن و امروزی به کشور باز شده و باعث کاهش شدید قیمت خودروهای موجود از خودروهای وارداتی کارکرده گرفته تا چینی‌های مونتاژی به نفع مصرف کندگان شود.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر این شورا درباره طرح مجلس درباره واردات خودرو گفت:

طرح ساماندهی صنعت خودرو چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رد بدل شده است که آخرین ایرادی که شورای نگهبان به آن داشت درباره ماده ۴ این طرح بود.

این ماده درباره واردات خودرو‌های هیبریدی بود که مجلس آن را اصلاح کرده بود. وی افزود:

در جلسه امروز، این مصوبه مجلس بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی اعضای شورای نگهبان نسبت به این مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی داشت. در یک قسمت این مصوبه درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده بود و از مجلس خواستیم که این موضوع دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود. یکی دیگر از نکات این مصوبه تصویب سایر مقررات توسط وزارت صمت است که ابهامی درباره آن به وجود آمد، لذا این موارد اگر دقیق‌تر مطرح شود، امکان اظهار نظر درباره آن دقیق‌تر است.

طحان نظیف افزود:

البته هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر است طی نامه‌ای مواردی از این مصوبه را به‌عنوان مغایر با سیاست‌ها اعلام کرده بود که ما در شورای نگهبان بر اساس مقررات موظف هستیم آن‌ها به مجلس منعکس کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد:

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام این ماده را مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید ایرانی و کار و سرمایه ایرانی، مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مغایر سیاست‌های اداری دانسته بود. حتی ماده ۱۰ مصوبه که قبلاً ایرادی به آن وارد نشده بود را مغایر با سیاست‌ها دانستند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:

در شورای نگهبان به این مصوبه فقط یک الی دو ابهام وارد شد، ولی شورای عالی نظارت ایراد‌های بیشتری را به این مصوبه وارد کرد. لذا این مصوبه بار دیگر به مجلس برمی‌گردد و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا این ایرادات برطرف شود و به شورای نگهبان ارسال شود.

بازار خودرو هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد و معلوم نیست تصمیم‌گیرندگان درنهایت طرف مردم و مصرف‌کنندگان را می‌گیرند یا با مافیای خودرو همسو شده و در مسیر فسادزای کنونی بازار و صنعت خودرو باقی می‌مانند.

بر هر مخاطب آگاه و منصفی مبرهن است که حمایت از صنعت و اشتغال با بستن بازار و ایجاد انحصار حاصل نمی‌شود که اگر این گونه بود باید در ۵ دهه حمایت بی‌دریغ و همه‌جانبه دولت از صنعت خودروی داخلی که با قربانی کردن نیازها و توقعات مردم همراه بود، حاصلی جز این که می‌بینیم درو می‌کردیم. اکنون با این سبقه و ادعاهای بلندبالا و خیالی، با تحریم‌ها مشخص شده که در تولید همان خودروهای ملی نیز خودکفا نشده‌ایم و ساده‌ترین خودروها را نیز نمی‌توانیم مستقلاً، مهندسی و تولید کنیم. ما صنعتی فربه و تنبل را حمایت کردیم که اکنون حتی قادر نیست به اندازه خودروسازان بسیار نوپای چینی و استارت‌آپ‌های کم‌هزینه، تکنولوژی و مهندسی ارائه نماید.

حمایت از خودروسازی و اشتغال با ایجاد رقابت عادلانه شکل می‌گیرد. هرچند ما خود در این زمینه تجربه‌ای نیم قرنی داریم اما باز هم می‌توانیم الگوهای انحصاری دیگر کشورها را و نتیجه آنها را ببینیم. بله ما نمی‌خواهیم کوبا یا کره شمالی باشیم. لااقل تجربه چین را در خودروسازی الگو قرار دهید. جایی که هیچ منعی برای واردات خودروهای خارجی وجود ندارد و همین موضوع هم باعث روزآمدی محصولات آن‌ها می‌شود.

بدهی و زیان‌های انباشته کلان ایران‌خودرو و سایپا در طول سال‌های ممنوعیت واردات نیز نشان می‌دهد که باید با ایده‌هایی نو و کارآمد، بازار خودرو را به سمت تکثر و رقابت پیش برد تا خودروسازان منفعت‌طلب نیز تکانی به خود بدهند.

لازم است سندهای چشم‌انداز ۱۴۰۴ درزمینهٔ صنعت خودرو نیز با توجه به تحولات وسیع جهانی و پیش‌بینی آینده این صنعت در توجه به الکتریکی‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها، به‌روزرسانی شده و شکل و ماهیت حمایت‌ها از صنعت خودرو تغییری اساسی یابد.

 

رسوب ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها

پارکینگ‌های خودروسازان پر از خودروهایی شده که هر کدام با یک نقص همراه‌اند. یکی چراغ و دیگری ضبط ندارد و تعدادی هم مشکل ECU دارند. سازمان بازرسی کل کشور خواستار تعیین تکلیف این خودروها شده است. طبیعی است که با ورود این تعداد خودرو به بازار، اندکی از نیازهای مصرف‌کنندگان پوشش داده شده و بازار دلالی راکد می‌شود.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور به نگرانی دستگاه نظارتی و سازمان بازرسی از انباشته شدن خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها و کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت:

این اتفاقات موجب شده است که عرضه خودرو در بازار ناکافی باشد و شاهد افزایش بی‌رویه قیمت باشیم.

میرمحمدی افزود:

مشکلات تأمین قطعات در بخش گمرک و تأمین ارز هم از دیگر مشکلاتی است که قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان قطعات باید مشکلاتشان را در این جلسه بیان کنند تا ما در نهایت بتوانیم در برنامه زمان‌بندی شده این موضوع را مدیریت کنیم و خودرو‌های ناقص مانده در کف کارخانه به عدد قابل قبولی برسد.

وی گفت:

ماندن ۱۴۰ هزار خودرو به‌واسطه نقص قطعات در پارکینگ‌ها زیبنده نظام نیست و باید با عزم و اراده‌ای ملی و جدی این فضا را مدیریت کرد که در این راستا هم خودروسازان، هم قطعه‌سازان هم دستگاه‌های حاکمیتی و سیاست‌گذار بایستی با هم‌افزایی اقدام مقتضی معمول کنند.

بازرس کل صمت سازمان بازرسی کل کشور گفت:

در رسانه‌ها هم مباحثی مطرح می‌شود که شاید تحویل ندادن خودرو‌ها عمدی باشد چراکه خودروسازان زیان دیده‌اند و برای اذهان عمومی این‌طور تلقی شده است که شاید خودروساز عرضه مناسب را انجام نمی‌دهد تا عطش در بازار همچنان بماند.

وی افزود:

به‌عنوان دستگاه نظارتی ما مشکلات خودروسازان و مباحث مالی در تأمین قطعات را می‌دانیم، اما همانند سال گذشته که موفق شدیم این مشکل را با همکاری همه مسئولان ذی‌ربط حل کنیم امسال هم باید در این خصوص اقدامی جدی انجام شود.

میرمحمدی در بخش دیگر از این نشست گفت:

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده تا دیروز تعداد خودرو‌های ناقص تولید شده و در کف پارکینگ‌ها مانده برای ایران‌خودرو ۹۵ هزار دستگاه و برای سایپا نزدیک به ۴۵ هزار دستگاه است. البته وضع سایپا از ایران‌خودرو بهتر است، اما ایران‌خودرو تنوع محصول بیشتری دارد.

وی گفت:

بیشترین کسری قطعه در خودرو‌های مربوط به ایران‌خودرو و سایپا مربوط به ‌ECU است که ۹۱ هزار و ۱۰۰ خودرو در ایران‌خودرو و ۳۸ هزار و ۱۵۹ دستگاه خودرو در سایپا به‌واسطه نبود این قطعه در کف پارکینگ‌ها مانده است.

بازرس کل صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود:

البته قطعات دیگری هم با کمبود مواجه است که حتماً باید قطعه‌سازان توضیحات خود را در این خصوص ارائه کنند.

حالا نکته جالب باج‌خواهی خودروسازان برای تحویل این خودروهای ناقص است.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان این که خودروسازان برای تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف کارخانه نیازمند دریافت تسهیلات ۱۴ هزار میلیارد تومانی هستند، تصریح کرد: تکمیل این خودروها تا نیمه آبان‌، نیازمند رفع مشکل کمبود نقدینگی است.

بهنیا با اشاره به کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی به دلیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز و این که روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل مدل قیمت گذاری، به زیان انباشته خودروسازان اضافه می‌شود، افزود: کمبود نقدینگی به قطعه‌سازان نیز سرایت کرده است.

رانا پلاس با سقف پانوراما هم آمد

رانا با پسوند پلاس، فقط چند تغییر ریز در ظاهر چراغ‌ها و داشبورد داشت ولی تغییر بزرگی در قیمت را به منصه ظهور رساند. حالا فروش فوق‌العاده با تحویل سه‌ماهه این خودرو در نسخه پانوراما با سقف شیشه‌ای نیز با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان آغاز شده است. این نسخه مجهز به فرمان برقی، گیربکس شش سرعته دستی و موتور اصلاح شده TU5P شده است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. فرید

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (507 ديدگاه)

    نمیخوان درست بشه میدونید چی میگم؟

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. افشار

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (692 ديدگاه)

      رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به تایید نشدن طرح واردات خودرو مجلس گفت :

      “به زودی ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی، برطرف و مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود”

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فرید

        ۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (203 ديدگاه)

        انقدر این پاس کاری رو لفت میدن تا دست آخر گل به خودی زده بشه!

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. افشار

          ۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (692 ديدگاه)

          من هم همین نظر شما را دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. M.K karimi

        ۲ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (860 ديدگاه)

        داداش ابهامات شورای نگهیان هم رفع بشه میخوان چجوری از سد مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذرن ؟!؟!
        مشکل اینه افرادی که کوچکترین اطلاعاتی نه در مورد صنعت خودرو سازی دارن ، نه از تولید داخلی اطلاعی دارن ، نه از پیامد های واردات و این طرح اطلاعی دارن میان اطهار نظر میکنن و دردش اینجاست 50 درصد قضیه هم به اظهار نظر حضرات بستگی داره !!!!

        یعنی اوج نادونی اینه که سایپا و ایران خودرو رو تولید ملی حساب کنی و بقیه رو موظف به حمایت این دو تا بکنی ……!!!!!

        تازه قضیه جایی وحشتناک میشه بدونیم اگر هم از مجمع تشخیص مصلت هم بگذره چجوری میخوان جلوی مافیای سایپا و ایران خودرو رو. بگیرن ؟!؟!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Shirko

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (248 ديدگاه)

      اقا جان همش دروغه ، فقط می خوان وقت تلف کنن ومردم رو سرکار بزارن .

      موافقم 9
      مخالفم 0
    3. ممد ژانگولر

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (3454 ديدگاه)

      آقا ما کلا ماشین نخوایم کیو باید ببینیم !! ؟
      مارو توپ زمین فوتبال فرض کردن
      هی پاس میدن
      یهو بگن همه تخمه بیارن وسط با یک باکس آب معدنی بشینیم بازی فوتبال تماشا کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MjM

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (718 ديدگاه)

    تو ایران چیزی ک به نفع مردم باشه نه اتفاق افتاده ونه خواهد افتاد.
    در زمینه خودرو ک دیگه هیچی!
    دلخوش به این مقدار نباشید!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. Reza Waffen SS

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    ما اگه نخواییم از محصول داخلی حمایت کنیم باید کی رو ببینیم

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. مهدی موتور

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      ینی میگی پرایدی که هر مولکول سازندش توسط جوانان ایرانی ساخته شده رو نمیخوای؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Reza Waffen SS

        ۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (5323 ديدگاه)

        بخوره تو سر همون جوونی که همچین آشغالی رو تولید کرده و سالانه جون هزاران نفر رو میگیره

        موافقم 5
        مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    کاش از این خبر های اعصاب خورد کن نزارید.
    میایم اینجا ۴تا خبر از خودرو های جهانی بشنویم حالمون خوب بشه
    وگر سایت به اصطلاح خودرویی زیاد هست که راجع به این چیزها صحبت کنه.

    موافقم 5
    مخالفم 7
  5. Mad.z.Max

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    واقعا چقدر جالب!
    جالبتر اینکه میانگین سنی اعضای دانشمند شورای نگهبان بالای ۱۰۰ سال هست، بعد این عزیزان رو من نمیدونم چرا اصلا به زحمت میندازن، بیدارشون میکنن فشار میارن بهشون با این طرحا!
    خدایا من از زندگی سیرم..

    موافقم 12
    مخالفم 0
  6. AMIR / ARMI

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    ارزون ترین خودرو های هیبریدی بازار
    Hyundai Ioniq
    Honda Insight هستن که ۲۳ هزار دلار قیمت دارن نزدیک ۷۰۰ میلیون قیمت میخورن
    به نظرم می ارزه به خودرو های چینی و ایرانی بی‌کیفیت بازار

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. abdi_mahdi

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (496 ديدگاه)

    هیچوقت اتفاق مثبتی تو این مملکت پیش نمیاد کسی امیدوار نباشه

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. Sina10

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    (بر هر مخاطب آگاه و منصفی مبرهن است که حمایت از صنعت و اشتغال با بستن بازار و ایجاد انحصار حاصل نمی‌شود که اگر این گونه بود باید در ۵ دهه حمایت بی‌دریغ و همه‌جانبه دولت از صنعت خودروی داخلی که با قربانی کردن نیازها و توقعات مردم همراه بود، حاصلی جز این که می‌بینیم درو می‌کردیم. اکنون با این سبقه و ادعاهای بلندبالا و خیالی، با تحریم‌ها مشخص شده که در تولید همان خودروهای ملی نیز خودکفا نشده‌ایم و ساده‌ترین خودروها را نیز نمی‌توانیم مستقلاً، مهندسی و تولید کنیم. ما صنعتی فربه و تنبل را حمایت کردیم که اکنون حتی قادر نیست به اندازه خودروسازان بسیار نوپای چینی و استارت‌آپ‌های کم‌هزینه، تکنولوژی و مهندسی ارائه نماید.)
    واقعا درود بر پدال ، این بخشش عالی بود!!
    تا وقتی که تصور کنیم با محدودیت گذاری میتونیم پیشرفت کنیم ، بزرگترین پیشرفتمون ماشینی مثل کوئیک ( پراید تزئین شده) هست ،میان واردات گوشی رو میبندن که گوشی تولید کنن ،توقف واردات لوازم خانگی برای ساخت لوازم خانگی
    و واردات همه چی برای ساخت همه چی!!
    وقتی بازاری توش رقابت نباشه واردات نباشه نابود میشه
    برای پیشرفت باید اجازه رقابت بدیم ، باید اجازه واردات بدیم تا بتونیم از بزرگان این صنعت تجربه کسب کنیم
    ماجرای صنعت و اقتصاد ما مثل فردیه که میخواد دانشمند بشه ولی نمیخواد مطالب و کتاب های هیچکدوم از دانشمنو ها قبل از خودشو مطالعه کنه !!
    مثل دانش آموز بدون معلم !!
    ما همه پیشرفت صنعت کشور رو دوست داریم ولی وقتی یه ایده و تفکر اشتباه نه فقط خودروسازی بلکه کل صنعت و اقتصادمون رو پر کرده ، وقتی تصور میکنیم هر چیزیو میتونیم بسازیم ، تهش هیچی نمیتونیم بسازیم

    این طرح با اینکه هدفش خوب بود ولی اجرای اشتباهی داره
    فکر کنم نیاز نیست بگیم که خودرو برقی توی ایران کاربرد نداره و نخواهد داشت ، حتی توی کشور پیشرفته مشکل زیرساختی وجود داره چه برسه به اینجا!!
    من خودم موافق هیبریدم به نظرم میتونه توی شهر برقی باشه و خارج از شهر درونسوز
    مشکل محدودیت قیمتیه ،۴۰ هزار دلار!!! ماشین برقی میخواد داچیا اسپرینگ بیارن با اون سرعت و شتاب خیره کنندش 😂
    هیبرید هم حتما میرن سراغ کنا هیبرید، نقدش که توی پدال هم گذاشته شده بخونین ، ماشین بدی نیست ولی انتقادات زیادی بهش وارد بوده
    بعد از همه اینا بعدی نحو وارداته ، تو کشور ما بعید میدونم جز کره ای ها ، ماشین دیگه ای وارد کنن ، البته کره ای های مناسبی توی رده قیمتی تعیین شده هست ولی قطعا بدتریناشو میارن!!

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Karl Benz

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      پدال تنها سایت منتقد واقعی به وضعیت خودرویی کشوره چون بهترین سایت خودرویی ایرانه دمشون گرم .

      موافقم 6
      مخالفم 0
  9. زیزیگولو

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    در حالی که مردم امیدوار بودن با طرح واردات مشروط ماشینای خارجی حباب تو بازار ماشینای خارجی و داخلی تخلیه بشه (بازار نیز با کاهش قیمت طرح مجلس واکنش نشان داد) ولی با مخالفت مجمع تشخیص و شورای نگهبان متوقف شد!!! من نمیدونم دیگه چه طرحی میتونه واسه کنترل بازار خودروی کشور وجود داشته باشه!!؟؟ تنظیم بازار خودروی ایران به یه موضوع عجیبو غریب تبدیل سردرگم تبدیل شده‌!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. پیام

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (280 ديدگاه)

    نوشته با مافیای خودرو همسو بشن خوب مومن مافیا کیه همون خودشونن دیگه از بالا بگیر تا پایین دزدن و مفسدن دلشونم فقط واسه جیب گشادشون سوخته نه به حال و بد بختی مردم نماینده ای که با موتور سیکلت صد میرفت اینور اونور چطور شد در عرض 4 سال پسرش سوار i8 بشه.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Kf

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (505 ديدگاه)

    فقط عمر ماست ک میره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Diyako

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آره رفیق ۳۷ سال از عمرم گذشته، باورت میشه نفهمیدم چجوری گذشت؟ نفهمیدم چی میخوام،به هر چی فکر کردم فرداش دست نیافتنی شد،هر روز که میگذره بدتر میشه همه چیز، فقط از خدا مرگ میخوام، همین ، با نان حلال تو این کشور نمیشه به جایی رسید

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Reza Waffen SS

        ۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (5323 ديدگاه)

        حرف حق

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. Kf

        ۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (505 ديدگاه)

        به هر کی میگم میگه هنوز جووونی
        والا الان ک جوونم دوست دارم ماشین آلمانی یا اروپایی سوار بشم وقتی ۵۰ سالم شد بنز داشته باشم آخه؟
        مسئولین کشور هم به هیچ جاشون نیست

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. جواد خطر

          ۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (255 ديدگاه)

          بنده خدا تو داری میگی بنز !!! پراید برا مردم شده رویای دست نیافتنی !

          موافقم 1
          مخالفم 0
  12. Karl Benz

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    نه_ به _تولید _داخل
    تولید داخل فقط آدمایی که بلدن و به فکر کل کشورن میتونن رونق بدن نه اینا

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. M.K karimi

      ۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      دردش اینجاست حضرات تشخیص مصلحت نظام معتقدن ایران خودرو و سایپایی که 30 ساله سیطره زدن به بازار خودرو و استعداد ها و مغز های جوون های صنعت خودرو رو به یغما بردن تولید ملی حساب میشن و باید ازشون حمایت بشه !!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. امیر

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    پدال انقدر این خبر های نکبت رو نذار حال آدم بهم می خوره.
    یه روز آزاده یه روز ممنوعه. ماشین خوب نخواستیم.
    اون 206 بزک شده هم با سقف به اصطلاح پانوراما هم بخوره تو سرشون.
    عمر ما هم داره می ره.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. ارسلان

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (426 ديدگاه)

    برعکس کسایی که میگن پدال نباید اخبار داخل رو بزاره اولا که کاره خوبی میکنه سایت خودرویی یعنی همین اگه بنا بر این چیزا باشه اخبار خودروهای برقی هم نباید بزاره چراکه نصف کاربرا حال نمیکنن دوما که ما باید و نباید نداریم طرز صحبت تون با سایت از بالا به پایینه باید بگی پیشنهاد میکنم نزاری
    همیشه ایرانی از عالمو ادم شاکیه ولی هیچ وقت عملکرد خودشو ذره ای نمیبینه وقتی یکی از انگشتان رو به نشانه ی اتهام رو به طرف کسی میگیری سه تاش سمت خودت هست اول از خودت شروع کن و درست صحبت کردن رو یاد بگیر با نوکرت که صحبت نمیکنی که دستوری حرف میزنی از جایگاه برابر و دوستانه دیالوگ کن نویسنده مقاله زحمت کشیده اول باید یه خسته نباشید بگی و تشکر کنی بعد اگه انتقادی داری مهربانانه مطرح کنی البته میدونم این چیزا به بعضیا یاد ندادن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  15. Farzad

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    خب تموم شد رفت .
    فرمودن که این طرح در تضاد با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتیه .
    وزیر صنعت معدن و تجارت هم گفت دولت هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد .
    پس پیش به سوی چینی های بنجل و لگن های سایپا قالپاق و ویراخودرو .
    دوستان ناراحت نشید اما لیاقت مردم ما همینه .

    موافقم 5
    مخالفم 0
  16. با مهربونی جهان زیباتره

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    فرض محال فکر کنید بخال طرحی بدن ب سود مردم باشه
    با این نرخ دلار چی میشه خرید
    لعنت به باعث و بانیش کاش میشد یه روزی مث مردم عادی بقیه جاهای دنیا زندگی کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امین

    ۲ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بهترین تصمیم چه معنی داره از تولیدات داخلی استفاده نکرده و سوار خودرو اجنبی بشیم دون شان ماست اینجا ترکیه نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا