میز خبرهفته نامه

میز خبر: تغییرات در مدیریت کلان خودروسازان داخلی

پس از وقفه ای چند ماهه در بخش پرطرفدار “میز خبر” قصد داریم دوباره این بخش را راه اندازی نموده و جدیدترین اخبار صنعت خودروی کشور را خدمت شما عزیزان تقدیم نماییم.

جا دارد همینجا از همکار عزیزمان آقای محمدحسین شاوردی یادی نموده و بابت جسارت به قلم ایشان پوزش بطلبم. قطعا با کم شدن مشغله کاری آقای شاوردی این بخش کما فی السابق با قلم زیبای ایشان روند خود را طی خواهد کرد و بنده حقیر تنها وظیفه کوچکی را بر دوش گرفته ام.

به هر حال در میز خبر این هفته چند خبر داخلی را از نظر خواهیم گذراند که شاید مهم ترین آنها تغییرات صورت گرفته در بالاترین سطوح مدیریتی یکی از بزرگترین خودروسازان کشور یعنی سایپا است.


بنا به گزارش دنیای اقتصاد، مهدی جمالی از سمت مدیرعاملی سایپا خداحافظی کرده تا به جای ایشان محسن قاسم جهرودی بر صندلی ریاست دومین خودروساز بزرگ ایران تکیه بزند. دومین تغییر بزرگ مدیریتی در سایپا به ارتقای سمت علیرضا بادکوبه مربوط می‌شود. بادکوبه که پیش از این عضو موظف هیئت‌مدیره سایپا بود هم‌اکنون بجای سید محمدعلی سید ابریشمی رئیس هیئت‌مدیره سایپا خواهد بود.


البته دنیای اقتصاد می‌گوید این تغییر و تحولات هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده اما قاسم جهرودی در مصاحبه با دنیای اقتصاد این تغییرات را تأیید کرده است. گفته می‌شود وزارت صنعت از مدت‌ها پیش به دنبال یافتن جانشین مناسب جمالی بوده است.


در ادامه دنیای اقتصاد نگاهی کوتاه به عملکرد جمالی در سایپا انداخته و تمرکز او روی حل بحران نقدینگی را از جمله نکات مثبت مدیریتی جمالی شمرده است. اگرچه سطح‌های فروش جذاب سایپا توانست تا حدودی مشکلات مالی این شرکت را رفع کند اما برخی کارشناسان معتقدند این طرح‌ها بیشتر حالت مسکن داشته و ممکن است در آینده مشکلات مالی ایجاد شود.

saipa corp
دومین اقدام مهم جمالی باز کردن دوباره پای کیا و سیتروئن به ایران اعلام شده است. همچنین باید معرفی خودروی جدید کوئیک را نیز در سابقه مدیریت جمالی در سایپا ذکر کرد. جانشین جمالی نیز چهره‌ای خودرویی بوده اما در بین خودرویی‌ها کمتر شناخته شده است.

منصور معضمی، مدیرعامل ایدرو
اما دنیای اقتصاد در خبر دیگری که منتشر کرده به تغییرات دیگر در سطوح مدیریتی وزارت صنایع و دیگر خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو نیز اشاره داشته است. بنا بر شنیده‌ها، محسن صالحی‌نیا همچنان به عنوان معاون وزیر در سمت خود ابقا شده و منصور معظمی که مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است همچنان در پست خواهد باقی خواهد ماند. دیگر تصمیم مهم جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت برگزار شده ابقای هاشم یکه زارع در سمت مدیرعاملی ایران‌خودرو بوده است.

ایسنا به نقل از حسین مقدم قائم‌مقام معاینه فنی کلان‌شهرهای کشور نوشته است: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولان خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند.

نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده عمومی
او گفته که نگاه به خودرو در کشور از اساس غلط است. ما خودرو را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانیم زیرا نتوانسته‌ایم آن را به یک کالای مصرفی باکیفیت و ارزان‌قیمت تبدیل کنیم. مقدم با اشاره به اینکه هرچه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می‌شود بیشتر خواهد شد.

مقدم در ادامه عنوان داشت: از ۸۰‌درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتاً کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آن‌ها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک، باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما این موضوع هنوز از سوی سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نشده و عملاً مقررات و قوانین خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود.

در خبر دیگر دنیای اقتصاد به نقل از شاتا آورده که مسئولیت ورود بدون ثبت سفارش خودرو با واردکننده است.

واردات خودرو و مشکلات تازه
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تصریح داشته مطابق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲، واردات کالا مستلزم انجام فرآیند ثبت سفارش است و واردات بدون پیش‌شرط یاد شده، مغایر ضوابط و مقررات مربوطه محسوب می‌شود. علی علی‌آبادی فراهانی گفته توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست. او در ادامه بیان داشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور در هفت ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ENER-G-FORCE

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (204 ديدگاه)

    با تشکر از نویسنده محترم؛ این رو هم من اضافه میکنم که اگه اشتباه نکنم آقای مهدی جمالی ( همشهری محترممون ) به سمت مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شدند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Peyman

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      همشون سر و ته یکی هستند.تغییر مدیر فایده نداره باید ذات این مدیران تغییر کنه و یه کم انصاف و جوانمردی بهشون اضافه بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Silver

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مسیری که داره طی میشه همون مسیر منحرف و اشتباهی هست که قبلا بود، فقط راننده ی قبلی رفته استراحت یکی تازه نفس اومده.
    تا رقابت نباشه و سایه ی خودروسازای خارجی سر اقایون سنگینی نکنه هییچ چیزی درست نمیشه.
    ترکیه بعد از عمری قطعه سازی با کیفیت در سطح بین المللی تازه اومده بنای ساخت یه خودروی ترکیه ای رو گذاشته اونم با مشارکت چند تا شرکت مطرح.
    ولی اقایون هنوز درک نکردند و جرات بازگو کردن اینکه ما 40 سال فقط مونتاژ میکردیم و دانش ساخت یه پلتفرم و انجین که استاندارد بین المللی رو پاس کنه نداریم.
    نتیجه اش میشه درشکه غرور آفرینی به نام کوییک که جدش میشه پراید هاچبک که خود پراید هم نوه ی فورد هست!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amin

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام اقای احمدزاده
    شما اطلاعاتی مبنی بر این که این دزدان گرامی کی قراره سامانه ی ثبت سفارش رو بازکنند دارید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام متاسفانه از این موضوع خبری ندارم اما شاهدیم که قیمت خودروهای وارداتی بدجوری سیر صعودی به خودشون گرفتن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. John

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    اینا چطوری شب خوابشون میبره وقتی که شبی صدها نفر از بی کیفیتی محصولاتشون جانشونو از دست میدن، بخدا قسم که اون دنیاشونو به این دنیا فروختن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (93 ديدگاه)

    خیالت راحت از یه خرس تو زمستون هم راحت تر میخوابن شبها.
    این افراد به تنها چیزی که اعتقاد ندارن اون دنیا و این دنیا و کلا فقط به پول و پول و پول فکر میکنن که چطور میشه اضافش کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایرانی

    ۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    اینا (مسئولین مربوطه) هر موقع میخوان به هدفشون برسن و چیزی را توجیه کنن. خیلی شعار میدن…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا