میز خبرهفته نامه

میز خبر: اما و اگرهای پررنگ نمایشگاه خودروی تهران

  • نمایشگاه خودروی تهران، دوراهی بین‌المللی بودن یا نبودن!

دنیای اقتصاد در مطلبی قابل‌تأمل آورده که نمایشگاه خودروی تهران پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در شهر آفتاب آغاز به کار کرده اما به اعتقاد برخی کارشناسان، به دلیل ماهیت صنعت و بازار خودروی ایران، نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده در کشورمان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.


در نمایشگاه‌های بین‌المللی روز دنیا آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های مربوط به صنعت خودرو در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد درحالی‌که در ایران به دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و البته انحصاری که وجود دارد، نمایشگاه خودروی تهران نه تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیست بلکه به مکانی برای خریدوفروش خودرو تبدیل شده است.

همچنین به نظر می‌رسد بیشتر بازدیدکنندگان متقاضی خرید خودرو بوده و می‌خواهند از میان خودروهای موجود انتخاب مناسبی داشته باشند. اگرچه برخی شرکت‌ها و واردکننده‌ها محصولات آینده را نمایش داده بودند اما این خودروها نیز به نوعی برای بازاریابی حضور دارند. دنیای اقتصاد در ادامه برگزاری این نمایشگاه را با تمام کاستی‌ها اتفاق خوبی دانسته و البته از حضور پر رنگ چینی‌ها خبر داده است.


یکی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد است عدم توسعه محصول در خودروسازان داخلی منجر شده تنها شاهد حضور خودروهای قدیمی در نمایشگاه باشیم و حرفی برای گفتن وجود نداشته باشد. او همچنین تأکید داشته به دلیل توقف سایت ثبت سفارش، واردکنندگان و مشتریان در بلاتکلیفی بوده و محصولات ارائه‌شده نیز قیمت و زمان مشخصی برای تحویل ندارند. البته برخی از کارشناسان هم برگزاری نمایشگاه خودروی تهران را موجب تحرک بازار دانسته‌اند.

  • قرارداد رنو به کجا می‌رسد؟

در خبری دیگر ایسنا به نقل از رئیس هیئت عامل گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: هیچ خللی در قرارداد رنو پیش نیامده و همکاری با این خودروساز فرانسوی طبق برنامه پیش می‌رود.

Renault Twingo 2012
منصور معظمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا در قراردادهای جدید با طرف‌های خارجی تضمین‌های لازم برای عدم ترک بازار کشورمان اخذ شده یا نه گفت: بله در این زمینه تضمین‌های لازم اخذ شده‌اند.

او همچنین با استراتژیک دانستن صنعت خودروی کشور گفته است: هم‌اکنون حدود ۱۹ میلیون خودرو در کشور تردد کرده و هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط یک خودرو دارد. او می‌گوید به دلیل عدم کافی بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی مردم ناچار به استفاده از خودروی شخصی بوده بنابراین باید این سیستم عمومی را توسعه دهیم.

رئیس ایدرو در ادامه گفته وزارت صنعت بر کیفیت خودروهای داخلی بسیار حساس بوده و سخت‌گیری بیشتری نسبت به گذشته دارد. در همین باره وزیر صنعت از خودروسازان خواسته کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند. معظمی با بیان اینکه ما درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نکرده‌ایم گفت: هر خودروسازی که بخواهد وارد بازار ایران شود باید سرمایه‌گذاری کند بنابراین حضور شرکت‌هایی که صرفاً به دنبال واردات باشند محدود خواهد شد.

  • همکاری ایران‌خودرو و سایپا برای ساخت پلتفرم مشترک؟

سایپانیوز به نقل از مدیرعامل جدید این شرکت آورد که جهرودی در پاسخ به سؤال درباره احتمال ادغام ایران‌خودرو و سایپا و اخباری که در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده، ضمن رد این ادعا از احتمال ساخت پلتفرم مشترک بین دو غول خودروسازی داخلی خبر داده است. محسن جهرودی اظهار داشت هر شرکت ماهیتی حقیقی و حقوقی داشته که مختص آن شرکت و سهامداران بوده ولی قرار بر این است که کارها و پلتفرم‌های مشترک با ایران‌خودرو داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

volvo cma platform
به نظر می‌رسد باید منتظر همکاری‌های آتی این دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور باشیم که بی‌شک می‌تواند قدم روبه‌جلوی مثبتی در صنعت خودروی داخلی باشد. اکثر خودروسازان مطرح جهان باب همکاری با یکدیگر را گشوده و روی به یکسان‌سازی پلتفرم‌ها و پیشرانه‌ها آورده‌اند. یکی از بهترین مثال‌های شراکت و همکاری در سطح جهانی، اتحاد رنو-نیسان است که با اضافه شدن میتسوبیشی به آن مثلث قدرتمندی را به وجود آورده‌اند.

  • تولد اولین خودروی مشترک سایپا و سیتروئن

دنیای اقتصاد خبر از رونمایی اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن با نام C3 داد. این خودرو با آغاز سال آینده در سایت مشترک هر دو خودروساز در کاشان تولید خواهد شد. مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن خبر از آماده‌سازی خطوط تولید این خودرو در سایت کاشان داده و گفته که تولید C3 از اردیبهشت سال آینده آغاز می‌شود.

دومین نمایشگاه خودروی تهران
فریبرز شهباز با گفتن اینکه تولید C3 با داخلی سازی ۲۰ درصدی آغاز می‌شود افزود: در صورت فراهم بودن شرایط تولید C3 به ۳۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسید و در حال مذاکره با قطعه سازان برای افزایش داخلی سازی هستیم. شهباز گفته برنامه‌های شرکت برای ساخت داخل ۷۰ درصدی بوده و ظرفیت تولید سالانه آن تا ۲۰۰ هزار دستگاه قابل‌افزایش است.

مدیرعامل سایپا سیتروئن می‌افزاید، برنامه ما سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی و گسترش شبکه فروش و خدمات پس از فروش است. او می‌گوید قیمت نهایی سیتروئن C3 هنوز مشخص نیست چراکه پارامترهای مختلفی بر قیمت تأثیر دارند. البته شهباز گفته قیمت جهانی این خودرو ۱۲ تا ۲۰ هزار یورو است اما پیشرانه هیچ‌کدام از آن‌ها ۱۶۰۰ توربوشارژ نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3473 ديدگاه)

    همکاری ایران‌خودرو و سایپا برای ساخت پلتفرم مشترک؟?

    باید منتظر یه فاجعه جدید باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کارل شلبی

      ۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (300 ديدگاه)

      دمت گرم فاجعهههه‍ه???????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      پلتفرم x100 سایپا تقدیم ایران خودرو و پلتغرم و انجین tu5 ایران خودرو تقدیم به سایپا برای ساخت پراید توربو پلاس اس اسپرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۹ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        سال بعدشم وانتش میاد بیرون :))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    امروز قرار بود داتیس خودرو از s90 رو نمایی کنه…

    چه خبر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid...Audi

      ۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (712 ديدگاه)

      معرفی شد.
      تو نمایشگاه هم بود با موتور T6

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. عرفان

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    C3 ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کوروش

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    توی c3 و ۲۰۰۸ نشستم قطعا اگر ۱۱۰ تومن سیترون عرضه شود بنظرم ارزش ندارد فقط کمی قیافه فانتزی دارد رو دری ها حتی متریال سخت و بی کیفیت و القا می کرد اصلا حس خوبی نداشت
    بین تمام خودرو های نمایشگاه فقط پاسات و تیگوان ارزش رفتن را داشت امیدوارم بیشتر از ۲۴۰ قیمت گذاری نشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      داداش سانتافه ۳۵۰ تومنه تیگوان چجور ۲۴۰ میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۸ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        نمی دانم از دو کارشناس پرسیدم گفتند با همین قانون قیمتش اینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. SS

      ۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (735 ديدگاه)

      دقیقا، تنها ماشین های جدید ارزشمند در نمایشگاه همین دو تا بودن
      باید از بین سیل چینی ها رد میشدی تا به چند تا ماشین ارزشمند برسی
      تیگوان با موتور 2 لیتری 240-280
      پاسات با موتور 1.8 لیتری 220-250
      اگر قوانین رو تغییر ندن
      البته بنز سی 200 و ولوو هم بودن که کلاسشون فرق داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. F۲۲RAPTOR

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2597 ديدگاه)

    سیتروئن از نمایه بغل خیلی شیک وخوش استیله
    ماشین بعدی هم مگان هست که احتمالا به زودی وارد بازار بشه
    در مورد کانسپت نسل جدید پژو ۵۰۸ هم باید گفت که
    احتمالا جزو بازار های اصلیش ایران هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      مگان تنها ایرادش اینه که توی نسخه فول هم صندلیش برقی نبود و حافظه نداشت ولی با تجربه دو نسل قبل قطعا سواری و کیفیت عالی خواهد داشت
      منتها قیمتش که گفته شد احتمالا بالای ۱۵۰ یکم ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. peyman

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (280 ديدگاه)

    از همه جالب تر که rs16 به جای rs17 گذاشتن نمایشگاه و با وقاحت تمام روی ماشین و محل قرار گیری rs17 نوشتن و جالب تر اینکه از رنگ امیزی rs17 برای rs16 استفاده کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر.عارف

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    بدلیل سیاستهای غلطی که مدیران صنعتی (شما بخوانید دلالان وارد کننده) توی این 30سال در پیش گرفته اند و نتیجه فاجعه آمیز آن بر کسی پوشیده نیست و جالب اینکه اصرار بر ادامه سیاست نادرست خودشون دارند. میشه به این نتیجه رسید که به هیچ تولید کننده ی منصف و مردمدار اجازه نخواهند داد که در ایران وارد و فعالیت کند مگر اینکه …… مسئله ی جالبتر اینکه ما مردم با تمام نارضایتی که از محصولاتشون داریم نمی توانیم 6 ماه از خرید خودرو دست بکشیم تا یک اتفاق خوب بنفع مصرف کننده بیفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    سی ساله مردم میگن اگه این خودرو با فلان قیمت بیاد عالیه . اخر سر هم با سه برابر قیمت میفروشن . دوستان باید چقد دیگه زمان بگذره و چند بار دیگه ماشین رو با سه برابر قیمت اصلی بهمون بدن تا مردم باورشون بشه اینجا از این خبرها نیست؟ تحریم خودروسازها هم فایده نداره چون دولت حامی اونهاست . دولتی که پولهاش بخاطر فروش نفت تمامی نداره و اجازه نخواهد داد مردم با اعتصاب مطالبات خود را وصول کنند . اگه امروز ماشین باشه فردا ی چیز دیگه ست . مس اول کار ملت رو حالی میکنن که از این خبرها نیست. من دو سه ساله به این نتیجه رسیدم که هیچ امیدی نیست . من الان ۳۳ سالمه و اگه از فردا دولت سیاستهاشو عوض کنه و با سرعت نور پیشرفت کنه بازم واسه من بدرد نمیخوره و عمر مفید و جوونی من تمام شده . ی جایی نوشته بود اگه ی ایرانی رو بندازی تو اقیانوس و بعد سه ماه بری سروقت اون ادم بجای جنازه خواهی دید که ابشش دراورده و در کمال ارامش زندگی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HoSeIn

      ۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (113 ديدگاه)

      ناراحت نباش داداش کلا ایرانی جماعت امیدواره . الان سالهاست که به امید فردائی بهتر عمرمون را تلف کردیم ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. SAEED

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    این c3 نسل جدیدشه یا قدیم؟فک کنم قدیمش باشه(اینی که سایپا میخواد عرضه کنه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. HoSeIn

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دو غول خودرو سازی را خوب اومدی :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آرش

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    دو غول خودرو سازی????

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا