مینی

اولین تجربه رانندگی با مینی الکتریک 2019

بیایید با پیش پا افتاده ترین اما مهم‌ترین فاکتور یعنی محدوده حرکتی شروع کنیم! مینی الکتریک جدید با یک‌بار شارژ حداقل ۱۹۶ کیلومتر را طی خواهد کرد و وقتی بدانید که پژو ۲۰۸ الکتریکی برد فراتر از ۳۲۲ کیلومتری خواهد داشت عملکرد مینی را چندان گیرا نخواهید دانست.


اگر این موضوع را با یکی از مدیران مینی در میان بگذارید پاسخ او کاملاً سرراست خواهد بود. او می‌گوید:

هیچ‌کسی در شهر نیازمند برد زیاد نیست و این موضوعی روانشناسی است. متوسط مسافتی که مالک یک مینی در روز طی می‌کند ۳۷ کیلومتر است بنابراین مشتریان ما در تئوری می‌توانند یک هفته را با یک‌بار شارژ طی کنند.

همچنین سؤالاتی درباره‌ی هزینه‌ها و وزن خودرو وجود دارد. استفاده از باتری بزرگ‌تر باعث گران‌تر و سنگین‌تر شدن خودرو می‌شود و این امر روی هندلینگ و پرفورمنس تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین مینی از باتری جمع‌وجور ۳۲.۵ کیلوواتی استفاده کرده و می‌گوید این امر بهترین توازن بین قیمت، محدوده حرکتی و هندلینگ را ایجاد کرده است.


مینی قبلاً بیش از ۴۰ هزار پیش سفارش برای این خودرو دریافت کرده است. قیمت مینی الکتریک از ۲۴۳۰۰ پوند آغاز می‌شود که این مبلغ شامل مشوق‌های دولتی نیز هست. مدیر مینی اضافه می‌کند:

ما ۳۵ سال است که در صنعت خودرو حضور دارم و هرگز چنین واکنشی ندیده بودم.

اولین شانس ما برای قرار گرفتن پشت فرمان مینی الکتریک چندان زیاد نبود ولی در کل توانستیم چند دوری را در پیست فرمول E بزنیم. ما اصلاً قصد قضاوت نهایی را نداریم اما خب فرصت اولیه برای فهمیدن اینکه واکنش خریداران به این خودرو چگونه بوده به ما دست داده است.


شما می‌توانید درباره‌ی ظاهر مینی نظر خودتان را داشته باشید اما از نظر ما طراحی منحصربه‌فردی را می‌بینیم که بدون زیاده‌روی ظاهر مناسبی را ایجاد کرده است. البته می‌توان جزئیات زردرنگ زیر بدنه را حذف کرد تا ظاهر یکدست‌تری ایجاد نمود.


معماری الکتریکی این خودرو نسخه‌ی اصلاح شده از پلتفرم دیگر محصولات مینی است. باتری خودرو در محدوده‌ای که تونل گیربکس وجود دارد نصب شده ولی خب این امر تأثیر چندانی روی ظرفیت بار خودرو نداشته و همچنان ۲۱۱ لیتر گنجایش را دارد.


با ورود به کابین سریعاً شاهد فضای آشنایی خواهید بود. تنها تغییر واقعی در این بخش حذف پشت آمپرهای آنالوگ و جای دادن یک صفحه‌نمایش جدید پشت فرمان است که سرعت و شارژ باقی مانده را نشان می‌دهد.


ارتفاع این خودرو ۱۵ میلی‌متر بیشتر از هاچبک سه درب مینی بوده اما از پشت فرمان حس جمع‌وجور بودن و ارتفاع کمتر به راننده دست می‌دهد. همچنین فرمان و صندلی تنظیمات زیادی داشته و به راحتی می‌توان موقعیت رانندگی مناسب را به دست آورد.


دکمه‌ی استارت پیشرانه در بخش پایین داشبورد قرار گرفته است. حالت‌های رانندگی اسپورت، نرمال و گرین برای مینی الکتریک وجود داشته اما با توجه به زمان محدودی که در اختیار داشتیم ما حالت اسپورت را انتخاب کردیم. اولین چیزی که متوجه می‌شوید شتاب گیری گیرای خودرو است. مینی می‌گوید پیشرانه‌ی ۱۸۱ اسبی این خودرو باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳ ثانیه‌ای می‌شود اما در واقعیت احساس سریع‌تری خواهید داشت.


دیگر موضوعی که وجود دارد وزن نسبتاً پایین این خودرو است. باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی خودرو حدود ۱۳۰ کیلوگرم وزن داشته و باعث شده وزن کلی خودرو به ۱۳۵۰ کیلوگرم برسد که آن را به یکی از سبک‌ترین خودروهای الکتریکی بازار تبدیل می‌کند. این به معنی وجود خودرویی چابک‌تر و مشتاق‌تر در مقایسه با نسخه استاندارد سه درب بوده است.


نشانی از تکان های بدنه در پیچ‌های تند به چشم نمی‌خورد اما میزان کم موجود هم باعث می‌شود شما میزان چسبندگی باقی مانده در پیچ‌ها را بدانید. فرمان نیز سنگین بوده و فوراً پاسخ می‌دهد و این مینی الکتریکی حس واقعی اسپورت بودن را به راننده منتقل می‌کند.

ما برای قضاوت نهایی درباره این خودرو باید منتظر بررسی‌های بیشتر باشیم اما سواری خودرو در بخش‌های ناهموار پیست کمی سفت نشان داد.

شاید ما فرصت زیادی برای بررسی این خودرو نداشتیم اما مینی الکتریک خود را اثبات کرده است. این خودرو همانند یک مدل الکتریکی ارزان‌قیمت که برای استفاده از مزیت قوای محرکه‌ی الکتریکی طراحی شده حس می‌شود و روی پرفورمنس، چابکی و جذابیت تمرکز کرده است.

مشخصات مینی الکتریک

  • قیمت: ۲۴۳۰۰ پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۳۲.۵ کیلووات ساعتی
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۱۹۶ کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خیلی خیلی جذاب ودوست داشتنیه.کابینش هم خیلی زیبا وبا کیفیته.یه ماشین دوست داشتنیه.مینی امسال جزو باکیفیت ترین خودروسازان هم بود!!!!
    مینی امسال در زمینه مهندسی واستهلاک پایین بخش فنی وپیشرانه امتیاز 10 رو گرفت.که فقط تویوتا/لکسوس/مزدا/ ب ام و/ ودر آخرهم مینی بین تمام خودروسازان این امتیاز رو گرفتن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محسن

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    با این قیمت عالیه. ولی مینی رو برا یه چیز میخوام. سفر دور دنیا. برا همین اجبارا نسخه بنزینیشو بخرم. این ایده از وقتی اومده سراغم که یه المانی با مینی از المان پا شد رفت دنیا رو گشت با یه مینی معمولی. حتی کانتری من هم نبود. جاهایی رو رفت باهاش گشت اصلا فکرشم نمیکردم.
    بدبختی المانیا خیلی جهانگردن یه بار یکی با ماشین اومد ایران وسایلشو دزدیدن طفلک التماس میکرد حداقل مدارکشو پس بیارن تا بتونه خارج بشه از ایران. یه بار دیگم تو یکی از استانای غربی دوتا دختر پسر سوئدی امده بودن دختره رو بردن موتورسواری و وقتی از شهر خارج شدن شروع کردن به هع هع هع کردن دختره.
    اخریشم یه دوچرخه سوار بود وقتی عکساشو دیدم دلم واقعا سوخت.
    اخرش نفهمیدم اینایی که بعدش گفتن ایرانیا اینطوری نیستن و از این کارا نمیکنن دقیقا منظورشون چیه؟ به قول یکی پسرای فامیلای نزدیکمون که اتفاقا پلیسه هر ماه دو سه بار ازار اذیت توریستا ثبت میشه منتها صداش در نمیاد.
    تو تاجیکستان دوتا توریست امریکایی رو کشتن بعدش ارتش و پلیسشون یه کاری با تروریستا و جنایتکارا کرد که کشورشون الان یکی از امنترین کشورای اسیای میانه شده. ازبکستان تنها یه بار از یه توریست دزدی کردن اونام یه کاری با مجرما و باقی مجرما کردن که کشورشون شده یکی از مقاصد جدید گردشگری دنیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (753 ديدگاه)

      تو شهر ما یه سه چهار سال پیش دو تا توریست آقا و خانم که موزیسین هم بودن پول نداشتن سمت بازار کنار پیاده رو اومدن ساز بزنن یه پولیم جمع کنن گرفتن بردنشون تعهد هم گرفتن. تو همه ی کشورا کسایی هستن که از توریست بدشون بیاد ولی کشور ما از نظر ارتباط و تعامل هم ضعیفه.
      توریست هم بسته به شانسش باید با آدم حسابیا برخورد داشته باشه که بهش خوش بگذره وگرنه پشیمون میشه.صنایع گردشگری ما تبلیغاتش ضعیفه و ممکنه وقتی به کشورشون برمیگردن گرون تموم بشه.حتی تبعه آلمان هم باشی به ایران گذری داشته باشی تا 8 هشت سال نمی تونی بدون ویزا وارد آمریکا بشی.
      مسئولین هم که کار چشمگیری از لحاظ خدمت و فراهم کردن زمینه برای توریست انجام نمیدن اومدن عوارض خروج رو از 75 تومن کردنش 220 که تا440 هم میرسه و جلوی کسری بودجه رو هم گرفتن دستشونم درد نکنه(البته به قیمت 10 برابر یارانه هر نفر!!!)اما معلوم نسل اضافه درآمد کجا رفت

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا