مینی

تولد دوبارهٔ مینی موک دوست‌داشتنی

مینی موک اصلی در اواخر دههٔ ۵۰ میلادی توسط معمار آستین مینی یعنی «سر الک ایسیگونیس» افسانه‌ای طراحی شد و در اصل به‌عنوان یک خودروی نظامی سبک در نظر گرفته شده بود. موک در بسیاری از قسمت‌های اصلی مثل شاسی، سیستم تعلیق، پیشرانه و گیربکس با مینی اشتراک داشت اما از بدنهٔ کاملاً جدید و مقاومی برخوردار بود. ایسیگونیس اعتقاد داشت موک آن‌قدر مستحکم است که برای استفاده‌های نظامی می‌توان در پشت خطوط دشمن آن‌را با چتر نجات از هواپیما به بیرون پرتاب کرد.

بااین‌حال مقامات نظامی انگلستان تحت تأثیر توانایی‌های موک قرار نگرفتند زیرا چرخ‌های کوچک، فاصلهٔ کم از سطح زمین و پیشرانه‌های کم‌توان آن برای یک خودروی نظامی آفرود مناسب نبودند؛ اما این پایان کار موک نبود زیرا بعداً این طرح در قالب نسخه‌ای غیرنظامی به‌عنوان یک خودروی تفریحی ارزان‌قیمت با نگهداری راحت و کم‌هزینه احیا و خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین نمادهای دههٔ ۶۰ تبدیل شد. هنگامی‌که موک در سال ۱۹۶۴ به بازار آمد به محبوبیتی جهانی دست پیدا کرد و به یک روش حمل‌ونقل معمول برای ساکنان استراحتگاه‌های ساحلی در اروپا، ایالات‌متحده و آسیا مبدل گشت.

حال موک بازگشته و همان ظاهر منحصربه‌فرد و متمایز را با یک پیشرانه و شاسی پیشرفته ترکیب کرده تا نیازهای خریداران مدرن را برآورده کند. شرکتی که این خودرو را احیا کرده «موک اینترنشنال لیمیتد» نام دارد که حق استفاده از نام تجاری موک را در سال ۲۰۱۵ به دست آورد. هرچند موک جدید به ظاهر اصلی خود وفادار مانده اما برای ایجاد فضای بیشتری در کابین، کمی بزرگ‌تر شده است. علاوه بر این، خودرو به ویژگی‌هایی مثل فرمان برقی و گرم‌کن شیشهٔ جلو هم مجهز شده که قبلاً لوکس حساب می‌شدند.

موک ۲۰۲۱ در بخش فنی هم به‌روزرسانی‌های بزرگی را تجربه کرده و به یک پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز شده که ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب خواهد بود. ارتقاء سیستم تعلیق و ترمز هم از دیگر به‌روزرسانی‌های موک جدید هستند اما با همهٔ این‌ها حداکثر سرعت آن تنها ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همهٔ قطعات موک در بریتانیا مهندسی و مونتاژ اولیه می‌شوند و سپس برای مونتاژ نهایی به فرانسه فرستاده می‌شوند.

موک جدید هم‌اکنون در سراسر انگلستان و ایرلند قابل خریداری است و قیمت آن از ۲۰ هزار پوند شروع می‌شود. همچنین نسخهٔ تولید محدودی از این ماشین نیز در تعداد تنها ۵۶ دستگاه ارائه شده که این تعداد به خاطر گذشت ۵۶ سال از زمان شروع عرضهٔ مینی موک اصلی در سال ۱۹۶۴ در بریتانیا در نظر گرفته شده است. این نسخهٔ ویژه که صرفاً مخصوص بازار بریتانیا خواهد بود، در ۱۴ رنگ مختلف با جلوپنجرهٔ و قاب شیشهٔ جلوی کرومی، پرچم بریتانیا روی گلگیر جلو و یک پلاک ویژه روی کاپوت عرضه خواهد شد.

موک اینترنشنال می‌گوید در سال ۲۰۲۱ مدل‌های دیگری را در سراسر اروپا و ایالات‌متحده نیز عرضه خواهد کرد. این شرکت هم‌اکنون در بازارهای کارائیب هم حضور دارد یعنی جایی که موک هم در بین خریداران خصوصی و هم در تفریحگاه‌ها و هتل‌های لوکس بسیار مشهور است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4868 ديدگاه)

    این همزمان با فولکس قورباغه ای تولید میشده و خیلیم شبیه فولکس قورباغه ای هستش “البته منظور من همون مدل قدیمیش هستش”

    موافقم 22
    مخالفم 3
  2. بنیامین

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    لگن

    موافقم 21
    مخالفم 20
    1. مهرداد كمال

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1821 ديدگاه)

      خدایی ادم با این چطور روش بشه بره تو خیابون ٢٠ هزار پوند هم قیمتشه
      قبلا هم گفتم خدایی ماشینای انگلیسی الکی گرونن

      موافقم 17
      مخالفم 5
      1. جمشید

        ۱ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (389 ديدگاه)

        مردم اگرم این جور ماشینها رو بخرن فقط بخاطر جنبه کلاسیک بودنش میخرن و نه چیز دیگه و اگر دیده باشی گاهی اوقات عروس و دامادها ماشینای کلاسیک مثل فولکس قورباغه ای یا ژیان یا ماشینای قدیمی و کلاسیک دیگه رو تزیین میکنن و شب عروسی بجای ماشین عروس سوارش میشن

        موافقم 7
        مخالفم 1
  3. مهدی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    الان اون رفیقمون که ژاپنی و کره ای المانی امریکایی انگلیسی فرانسوی و …. تا تانزانیایی و بورکینافاسویی داشته سروکلش پیدا میشه و میگه اینم داشتم. ملت دلخوشی هستیم

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز من یک نمونه از این رو دارم تو ایران دو عدد هم از این ماشین نمیتونی پیدا کنی.لطفا تو‌گوگل سرچ‌کن تا بازسازی مجدد این ماشین کلاسیک توسط من رو بتونی مشاهده کنی.عکسهای باز سازیش رو تو تیونینگ تالک گذاشتم.موفق باشی

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. ارشیاSVJ

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    حیف مینی سون عادی نبود.
    چیه اخه؟

    موافقم 14
    مخالفم 5
  5. خوشنام

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (215 ديدگاه)

    عجب آدمایی پیدا میشن که حاضرن همچین مدلهای منسوخ شده ای که هیچ حرفی برای گفتن ندارد رو بخرند!
    صد رحمت به ژیان و فولکس قورباغه ای قدیمی و جیپ صحرا!

    موافقم 13
    مخالفم 9
  6. میثم

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    ژیان مهاری اگه نسخه بروزش تولید میشد با اون فنربندی عالی خیلی بهتر از این بود

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. حسین دهمرد

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    ارزون میدی ضرر میکنی بچ.
    انگلیسیا راه پول کندنو خوب بلدن.

    موافقم 9
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا