نیسان

معرفی نسخهٔ آمریکایی نیسان کیکس در نمایشگاه لس‌آنجلس

نیسان برای اولین بار در مسابقات المپیک ۲۰۱۴، کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدید بنام کیکس را معرفی کرد یعنی کلاسی که پیش‌تر با مدل جوک به آن وارد شده بود؛ اما کیکس برخلاف جوک، خودرویی جهانی نبود بلکه برای بازارهایی خاص مانند کشورهای آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، همه میدانیم که این روزها کراس‌اوورهای کامپکت و ساب‌کامپکت بازار بسیار پررونقی دارند. به همین دلیل نیسان تصمیم گرفته مدل کیکس را در ایالات‌متحده هم عرضه کند.

به این منظور، حالا نسخهٔ آمریکایی کیکس برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شده است. البته نیسان با مدل جوک در کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت در ایالات‌متحده حضور دارد و مطمئناً کیکس برای آن به رقیبی داخلی تبدیل خواهد شد اما این خودرو برای کسانی ارائه شده که به دنبال کراس‌اوور متعارف‌تری از جوک هستند؛ یعنی چیزی مشابه تویوتا C-HR یا هوندا HR-V؛ بنابراین به نظر می‌رسد تصمیم نیسان برای عرضهٔ کیکس در ایالات‌متحده تصمیم عاقلانه‌ای بوده است.

کیکس در ظاهر کاملاً محافظه‌کارانه‌تر و متعارف‌تر از جوک است و به‌سرعت می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. با نگاهی دقیق به این کراس‌اوور ساب‌کامپکت ژاپنی می‌توان یک قشقایی کوچک را در آن دید درحالی‌که ویژگی‌های چون سقف شناور را هم از برادر بزرگش مورانو قرض گرفته است. همچنین با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خریداران سگمنت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت را جوانان تشکیل می‌دهند، نیسان برای کیکس طرح دورنگ بیرونی را ارائه کرده و با این کار دقیقاً جوانان را هدف قرار داده است یعنی کسانی که به شخصی‌سازی خودروهای خود تمایل دارند.

در داخل، داشبورد مجهز به یک نمایشگر هفت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است اما دیگر تجهیزات خودرو به تیپ آن بستگی دارد. کیکس در سه تیپ S، SV و SR ارائه می‌شود که بالاترین آن‌ها یعنی تیپ SR به دوربین دید ۳۶۰ درجه، سیستم پایش نقاط کور، سیستم تشخیص ترافیک عقب، چراغ‌های جلوی LED و سیستم صوتی Bose مجهز است؛ اما صرف‌نظر از تیپ، تمامی نسخه‌های کیکس به‌صورت استاندارد از کارپلی و اندروید اتو، ترمز اضطراری اتوماتیک و دوربین دید عقب برخوردار هستند. در تیپ‌های پایه، رینگ‌ها از نوع ۱۶ اینچی هستند درحالی‌که در تیپ بالایی رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی ارائه می‌گردد.

تمامی مدل‌های کیکس تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شوند که ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک در هیچ تیپی وجود ندارد. البته این موضوع موجب کاهش وزن و همین‌طور مصرف سوخت خودرو شده به‌نحوی‌که کیکس در هر صد کیلومتر به‌طور میانگین ۷.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند اما اینکه آیا قدرت پیشرانه و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو انتظارات از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت را برآورده خواهد کرد یا نه، چیزی است که باید پس از انجام آزمایش رانندگی در مورد آن اظهارنظر نمود.

کیکس از لحاظ ابعاد بیرونی بزرگ‌تر از جوک است و به همین دلیل کمی فضای داخلی بیشتری را هم نسبت به برادرش ارائه می‌کند اما پیشرانهٔ کم‌توان و عدم ارائهٔ سیستم چهارچرخ محرک از نقاط ضعف کیکس در برابر جوک محسوب می‌شوند. نیسان کیکس از ماه ژوئن سال آینده در بازار ایالات‌متحده عرضه شده و قیمت آن‌هم در زمانی نزدیک به عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. امین

    ۱۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    تب کراس اور خریدن به جایی رسیده که هر چند شرکتهای بزرگ موتورهای قوی و امکانات کاملی رو تو رده کراس اورهای ساب کامپکت ارائه میدهند اما اکثرا به خاطر صرفه جویی های هزینه ای طراحی های بیرونی ناموزونی دارند
    نظر شخصیمه
    مثل همین نیسان و ولوو xc40 و خیلی های دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا