نیسان

بازداشت کارلوس گوسن در ژاپن به خاطر کم اظهاری درآمد!

روزنامه‌ی یومیوری ژاپن گزارش داده مدیرعامل رنو-نیسان آقای کارلوس گوسن به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مالی ژاپن بازداشت شده است. این اطلاعات را اتوموتیونیوز هم منتشر کرده اما دیگر رسانه‌های محلی ژاپن این خبر را تأیید نکرده‌اند بنابراین فعلاً نمی‌توان با قطعیت دراین‌باره اظهارنظر کرد.


گوسن یکی از پردرآمدترین مدیران خودروسازی بوده اما باور بر این است که او در چند سال گذشته درآمد خود را چندین میلیون دلار کمتر از حد واقعی گزارش کرده و از دارایی‌های شرکت استفاده‌ی شخصی کرده است. انتظار می‌رود نیسان در چند روز آینده او و یک عضو هیئت‌مدیره با نام Greg Kelly را اخراج کند. گفته شده این فرد نیز نقش قابل‌توجهی در اتهامات وارده به گوسن و طرح‌های او داشته است.

مشخص نیست که آیا این اتفاق رخ داده یا نه اما در خبرها آمده که مدیرعامل نیسان آقای هیروتو سایکاوا به هیئت‌مدیره توصیه خواهد کرد گوسن را اخراج کنند. آقای سایکاوا گفت کارلوس گوسن و گرگ کلی مغز متفکر این سوء استفاده مالی بوده و جلسه هیات مدیره نیسان در روز پنجشنبه به اخراج آنها رای خواهد داد. این خودروساز ژاپنی فعلاً علاقه‌ای به اظهارنظر و بحث درباره وضعیت پیش آمده ندارد.


کارلوس گوسن که یکی از بهترین مدیران خودرویی چند سال اخیر محسوب می‌شود به خاطر دستمزد قابل‌توجه خود در ژاپن فردی بحث‌برانگیز است. انتظار می‌رفت او در چند سال آینده به عنوان مدیرعامل این اتحاد ژاپنی-فرانسوی بازنشسته شود اما این موضوع تا قبل از نهایی شدن فرایند بازسازی کمپانی صورت نمی‌گرفت.

به‌روزرسانی: نیسان با انتشار بیانیه‌ای رسمی خبرهای منتشر شده را تأیید و اعلام کرد بازرسی‌های داخلی در چند ماه گذشته انجام شده است. در این بررسی‌ها مشخص شده گوسن و Kelly در طول چند سال گذشته دستمزدهای بسیار کمتری را در مقایسه با آنچه که بوده گزارش کرده‌اند تا به این منظور درآمد واقعی کارلوس گوسن مشخص نشود.

این خودروساز همچنین تأیید کرده اعمال غیرقانونی زیاد دیگری هم کشف شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استفاده‌ی شخصی از دارایی‌های شرکت اشاره کرد. همچنین دست داشتن Kelly در این اقدامات هم تأیید شده است.


کارلوس گوسن ۱۹ سال سابقه فعالیت در شرکت نیسان داشت و امسال قرارداد دوره مدیریت خود را تا سال ۲۰۲۲ امضاء کرده بود. او در سال ۲۰۰۵ نیز مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو شد و این دو کمپانی را همزمان اداره می‌کرد.

پس از انتشار این خبر ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو در فرانسه حدود ۱۴ درصد کاهش یافت.

حقوق و مزایای آقای گوسن در ژاپن که معمولا حقوق مدیران ارشد چندان بالا نیست طی سال‌های اخیر همواره بحث‌انگیز بوده است. به گزارش رسانه‌های ژاپنی او در پنج سال اخیر حدود ۸۹ میلیون دلار از شرکت نیسان دریافت کرده ولی فقط نیمی از درآمد خود یعنی ۴۴ میلیون دلار را گزارش داده بود.

خبر بازداشت کارلوس گوسن پس از تعطیل شدن بازار سهام ژاپن انتشار یافت و پیامدهای آن در این کشور احتمالا فردا مشخص خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    هیچی دیگه، رنو که هنوز جایگزینی برای ایران پیدا نکرده و احتمالا هم بازاری به این بکری با این مشتریهای دوست داشتنی پیدا نخواهد کرد، سهامش هم که 14 درصد افت کرد، مغز متفکرش رو هم که از دست داد، فکر کنم روزهای بسیار سختتری در پیش رو خواهد داشت.
    دم ژاپنیها هم گرم که مدیران ارشدشون با حقوق کم این همه باعث پیشرفت کشورشون هستن و تازه خیلی وقتها بخاطر یه کم کاری کوچولو از شدت شرمساری خودکشی میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      بیشترین ادعای غیرت رو ایرانی‌ها دارن
      ولی‌ همیشه برام جالبه
      طرف یه پارتی بازی کرده بعدش از شدت شرم خودکشی‌ میکنه
      اینجا خیلیها غیرت رو فقط تو مسائل زیر کمری میدونن
      با این حال آمار فحشا روز به روز داره زیادتر میشه
      شگفت انگیزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (307 ديدگاه)

    ♦️سایه اتهام بالای سر آقای رئیس

    ?روزنامه آساهی ژاپن ادعا کرده است ؛ کارلوس گوسن(به تلفظ گون) ، مدیر عامل اتحاد رنونیسان- میتسوبیشی به دلیل گزارش درآمد خود به ارقامی کمتر ؛ تحت پیگرد قانونی در ژاپن قرار خواهد گرفت، هنوز اطلاعات تکمیلی و بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

    ?کارل گون ۵۴ ساله که متولد برزیل است در حالیکه لبنانی تبار نیز هست و دارای تابعیت فرانسه است ، از معدود مدیران ارشد خارجی مطرح در ژاپن است که به خاطر خارج ساختن نیسان از ورشکستگی در بحران سال ۱۹۹۹ همواره مورد تقدیر قرار گرفته است

    ? گون قبل از پیوستن به رنو در دهه ی ۹۰ از مدیران ارشد شرکت میشلین?? بود و پس از خرید ۴۳/۴٪ سهام نیسان توسط رنو در سال ۱۹۹۹ به رنو پیوست و پس از موفقیت در مدیریت موثر عدم ورشکستگی نیسان، در سال ۲۰۰۱ به مقام مدیرعاملی نیسان منصوب گردید

    ❇️ گون که به قاتل هزینه ها شهرت دارد به زبان های فرانسوی، پرتغالی، انگلیسی، عربی و ژاپنی تسلط دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آقا

      ۲۹ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (572 ديدگاه)

      دلیل تکرار خبر توسط شما چیه؟!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۲۹ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1170 ديدگاه)

        کامل تر و جالب تر و مختصر بود ممنون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مانی

        ۲۹ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        اگه واقعا بخونی‌ میبینی‌ تکرار نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سام

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    کارلوس گون یک مدیر فوق العاده کارآمد برای رنو -نیسان بود و او بود که این دو شرکت را به اوج توانمندی و سوددهی رساند.دستگیری او ضربه ای اساسی به سهامداران و کارکنان گروه خودرویی رنو -نیسان است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پرهام

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چیکارش داری !!!! نکته های خوبی داشت کامنتش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مجید عباسی انبوهی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (43 ديدگاه)

    به این میگن حمایت عملی از شفافیت و مبارزه با تبعیض… هر کی میخوای باش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من از اول شناختمش مرتیکه ******** رو.
    وقتی کلی کارگر رو اخراج کرد بعد حقوق و مزایای همون ها رو به عنوان پاداش ریخت تو حساب خودش جهان چشمه‌اش رو بست حالا بعد از یک چشماشون رو باز کردن، بلآخره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا