نیسان

بررسی نیسان ایکس تریل فیس‌لیفت 2017

با حضور نسخه فیس لیفت نیسان قشقایی در نمایندگی‌ها جای تعجبی نیست که برادر بزرگ‌تر آن یعنی ایکس تریل که از پلتفرم مشترکی سود می‌برد نیز دستخوش تغییراتی شود. ما برای اولین بار توانستیم نسخه فیس لیفت شده‌ی رقیب سرسخت اشکودا کودیاک را بررسی کنیم تا میزان اثربخشی تغییرات یاد شده را سنجیده باشیم.


اشکودا کودیاک که عنوان بهترین شاسی‌بلند بزرگ سال ۲۰۱۷ نشریه اتواکسپرس را دریافت کرده یک سردرد واقعی و بزرگ برای نیسان ایکس تریل محسوب می‌شود؛ اما در این کلاس رقبای بیشتری حضور دارند و خودروهایی چون هیوندای سانتافه، مزدا CX-5 جدید و لندروور دیسکاوری اسپورت در بخش کمی گران‌تر می‌توانند گزینه‌های قابل‌تأملی باشند. هنوز هم بیشتر از ۷۵۰ هزار دستگاه نیسان ایکس تریل (شامل نسخه‌های آمریکایی روگ) در سال پیش به فروش رفته‌اند و همین باعث شده کمپانی ژاپنی ادعا کند ایکس تریل محبوب‌ترین شاسی‌بلند دنیاست.


کاملاً مشخص است که نیازی به شلوغ‌کاری و تغییرات عجیب در نسخه فیس لیفت ایکس تریل نبوده است. در حقیقت برای تشخیص تغییرات بصری صورت گرفته باید چشمانی تیزبین داشته باشید. جلوپنجره خودرو هم‌اکنون پهن‌تر بوده و سپرها نیز بازنگری شده‌اند. چراغ‌های عقب LED نیز از دیگر اصلاحات این خودرو هستند. رینگ‌ها نیز از طراحی جدیدی سود می‌برند.


بزرگ‌ترین بهبود کابین خودرو به غربیلک فرمان جدید مربوط می‌شود. متریال جدید در کنسول مرکزی و پوشش‌های مشکی براق در اطراف ورودی‌های هوا جذابیت ظاهری کابین را بیشتر کرده و چرم بکار رفته در مدل‌های فول تکنا احساس شیک بودن را تشدید می‌کنند. کابین ایکس تریل به‌خودی‌خود خوش‌ساخت به نظر می‌رسد و متریال نرم زیادی در آن بکار رفته اما حتی این بهبودها نیز باعث نمی‌شود محصول نیسان در حد اشکودا کودیاک باشد.


سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو از مد افتاده به نظر می‌رسد و گرافیک ضعیف از شاخصه‌های آن است. البته نیسان تغییراتی را در طراحی منوها ایجاد کرده است. هنوز هم آپشن استفاده از ارتباطات اپل کارپلی یا اندروید اتو وجود ندارد. به لطف دکمه‌های میانبر برای استفاده‌های گوناگون این سیستم استفاده آسان و سریعی دارد. هم‌اکنون تمامی تریم ها به‌صورت استاندارد از رادیوی DAB بهره برده و البته مدل‌های تکنا دارای سیستم صوتی Bose هستند.


متأسفانه یکی از بهترین تجهیزات نیسان یعنی سیستم خودران پروپایلوت تا سال ۲۰۱۸ در این خودرو پدیدار نخواهد شد؛ اما سیستم‌های ایمنی همچون هشدار ترافیک عقب و سیستم ترمز خودکار جدید با تشخیص عابران پیاده در ایکس تریل فیس لیفت به چشم می‌خورند.


کاربردی بودن خودرو همچنان از نقاط برجسته ایکس تریل است. سرنشینان ردیف وسط فضای پا و سر زیادی داشته و تا شدن ۶۰/۴۰ صندلی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا فضای زانوی بیشتری داشته باشید. در مدل‌های ۵ نفره حجم صندوق بار به ۵۶۵ لیتر می‌رسد.

در روی جاده هیچ تغییری احساس نمی‌شود. بدین ترتیب هندلینگ ایمن اما نرم خودرو و تجربه رانندگی آسان با یک گیربکس دستی باقی مانده است. ایکس تریل به اندازه خودروهایی چون فورد اِج تکان نمی‌خورد اما از نظر کنترل حرکات بدنه یا دقت فرمان از بهترین‌ها نیست.


سواری خودرو خوب است اما استفاده از رینگ‌های ۱۹ اینچی در خودروی تست باعث ایجاد تکان‌های تیز شده بود. آرامش و رفاه خودرو نیز ترکیبی از ایزوله خوب صدای جاده و ورود برخی صداهای باد در سرعت‌های بالا بود. پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزلی پاسخگوی اکثر شرایط است اگرچه که مدل گران‌تر ۲ لیتری قدرت بیشتری را در صورت حمل افراد و اشیای بیشتر تهیه می‌کند.


یکی از نگرانی‌های ما درباره نیسان ایکس تریل به قیمت‌گذاری آن مربوط می‌شود. با بهای بیشتر از ۳۳ هزار پوند شما می‌توانید مدل ۷ نفره تکنا را خریداری کنید که حدود ۲ هزار پوند گران‌تر از اشکودا کودیاک SE L-spec 2.0 TDI 4×4  می‌باشد. پرداخت ماهانه به هضم این موضوع کمک خواهد کرد اما مدل‌های رده میانی قطعاً انتخاب بهتری هستند.


نیسان ایکس تریل همچنان یک شاسی‌بلند خانوادگی دوست‌داشتنی و کاربردی است. تغییرات کوچک صورت گرفته در ظاهر و کابین و تکنولوژی خودرو اثر کمی روی شاخصه‌های اصلی خودرو داشته است. متأسفانه این تغییرات نمی‌توانند وضعیت ایکس تریل را در مقابل رقبای تازه‌نفس‌تری چون کودیاک بهبود بخشند. ختم کلام اینکه نیسان اکثر انتظارات خریداران خانوادگی را برآورده می‌کند اما از نظر میزان رضایت و تجربه رانندگی در مقابل پیشروهای کلاس کم می‌آورد.

مشخصات نیسان ایکس تریل ۱.۶ dCi Tekna

قیمت: ۳۳۴۷۰ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری دیزلی

قدرت/گشتاور: ۱۲۸ اسب بخار/۳۲۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۱۰.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    حداکثر سرعتش درسته؟؟!!!
    دوستان کسی خبر داره قشقایی وارد میشه یا نه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامتین

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3020 ديدگاه)

      حداکثر سرعتش 118 مایل که میشه 190 کیلومتر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Alitalia

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    حداکثر سرعت ١١٨ کیلومتر ? مگه رنو ۵ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. CNA

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (235 ديدگاه)

      فکر کنم 181 رو به جاش 118 زدن (-:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ستار

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    فقط فرمونش نگاه??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام
    من بین خرید این ماشین، با اوتلندر و سورنتو موندم. البته دنسل قبلیش دیگه. بنظرتون کدوم بهتره و یا کدوم رو پیشنهاد می کنید. حتی توی این رنج قیمت میشه روی دست دوم های مثل پرادو و rx350( با یکم بالا پایین) فکرکرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (10 ديدگاه)

      رنو کولیوس با ایکس تریل یکی هستن چون موتور گیریبکس و پلت فرمشون مشترکند پس منطقی تره به جای ایکس تریل رنو کولیوس را انتخاب کنید با قیمت خیلی کمتر و بازار فروششم خوبه.
      سورنتو هم ماشین خوبیه و از نظر کیفیت متریال داخل اتاق و سواری و ایزوله بودن اتاق بسیار بهتر از سانتافست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. #ali.m#

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      دوست عزیز هر کدوم رو بخرید برد کردید
      من خودم هر سه رو دوست دارم .
      ولی ایکس تریل یه چیز دیگست مخصوصا رنگ مشیکیش .
      باور کن یه بار تو خیابون دیدمش و چند دقیقه بهش خیره شدم از بس خوشگل بود .
      سورنتو هم عالیه ولی خب من باشم ژاپنی میگیرم .
      از نظر بازار دست دوم اوتلندر برتری داره .
      و از اونجایی که سورنتو خیلی وقته وارد شده و نسبت به سانتافه فروشی نداشته فکر نمیکنم در اینده وضعیتش تغییر کنه.از نظر فنی هم هر سه تاشون نیاز شما رو ب طرف میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سینا

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (48 ديدگاه)

      با 250 تومن سی آر وی بهترینه اصلا به نیسان فکر هم نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. TRX

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (317 ديدگاه)

      اصلا فکر کردن نداره موتور شش سیلندر معرکه ی rxیه طرف همه ی ماشینایی که گفتی یه طرف.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. SERIAL WINNER

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    از ایکس تریل خیلی خوشم میاد و‌ بیشتر از رقبا دوستش دارم.
    زبان طراحی نیسان عالیه
    اون آرم بزرگ نیسان در جلوی ماشین حس قدرت و صلابت رو القا می‌کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا