نیسان

پشت فرمان نیسان GT-R نسخه 50 سالگی، گودزیلا یا دایناسور؟!

بیایید کار را با بدیهیات آغاز کنیم که واقعیت هم هست: نیسان GT-R خودرویی قدیمی است، خیلی قدیمی! حالا دهمین سال فروش این خودرو را جشن می‌گیریم و دلایل کمتری برای ترجیح دادن گودزیلا به رقبای مدرن‌تر و اسپورت تر وجود دارد؛ و مشتریان هم‌ چنین چیزی را متوجه شده‌اند زیرا نیسان تنها ۳۳۱ دستگاه از این خودرو را سال پیش به فروش رسانده که نشان دهنده افت ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ است؛ اما ژاپنی‌ها یک‌بار دیگر دلیل خوبی برای دوست داشتن این خودرو را ارائه کرده‌اند.

نیسان به‌منظور گرامی داشت پنجاهمین سالگرد تولید این خودرو اقدام به معرفی GT-R نسخه ۵۰ سالگی کرده است. حالا ما پشت فرمان این خودرو نشسته‌ایم تا ببینیم که گودزیلا می‌تواند همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر.

  • قدیمی اما گران‌قیمت

نیسان GT-R

روزهایی که GT-R یک خودروی پرفورمنس با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار بود رفته‌اند. قیمت GT-R پریمیوم هم‌اکنون از ۱۱۳۵۴۰ دلار شروع می‌شود که برای خودرویی با ساختار سال ۲۰۰۹ قابل‌توجه محسوب می‌شود. با این وجود در دل گودزیلا پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری دست‌ساز ۵۶۵ اسب بخاری قرار گرفته است. نیسان اقدام به ارتقای توربوها و سیستم اگزوز کرده و باقی پیشرانه دست‌نخورده باقی مانده است.

نیسان GT-R

اما پکیج ۵۰ سالگی مورد اشاره ما ۸۵۰۰ دلار قیمت دارد. خبری از تغییرات فنی یا افزایش قدرت و یا حتی کاهش وزن نیست اما خب این خودرو از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. پس به این ترتیب پول شما صرف ارتقای بصری نیسان GT-R می‌شود. تنها وفادارترین افراد به گودزیلا پرداخت چنین مبلغی را خواهند پذیرفت.

نیسان GT-R

سه طرح رنگی وجود داشته و خودروی حاضر در تست از بهترین رنگ یعنی آبی Bayside سود برده است. نیسان این رنگ چهار پوششه را با استفاده از فرایند دو گرمایی ساخته و نتیجه‌ی نهایی نیز ایجاد یکی از بهترین و زیباترین رنگ‌های بازار است. تکمیل کننده رنگ آبی بدنه نوار مسابقه‌ای سفیدرنگی است که از اواسط خودرو تا عقب آن کشیده شده است.

جدای از رنگ آبی، بهترین بخش GT-R نسخه ۵۰ سالگی جزئیات آن هستند. اولین و مهم‌ترین آن‌ها رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج کاری شده هستند که بسیار زیبا نشان می‌دهند. ما فکر می‌کنیم این رینگ‌ها بهترین رینگ‌هایی هستند که تاکنون روی GT-R سوار شده‌اند. ترمزهای برمبو با ۶ و ۴ پیستون در جلو و عقب طرح برنزی دارند و در کل خودرو نشان می‌دهد که نمونه‌ای خاص و متمایز است.

  • گودزیلا یا دایناسور؟!

از برخی جهات به سختی می‌توان رفتار GT-R در جاده را زیر سؤال برد. این خودرو هنوز هم کار اکثر سوپرکارها را انجام می‌دهد، حداقل از نظر سرعت که این‌گونه است. اشتباه نکنید! GT-R بسیار سریع است ولی راندن آن تجربه‌ای سنتی را ایجاد می‌کند.

نیسان GT-R

با وجود دو توربوی بزرگ، نیسان سریعاً سرعت گرفته اما باید تا دور ۳۵۰۰ کمی صبر پیشه کنید. در جایی که دیگر سوپرکارها حداقل تأخیر توربو را دارند، پیشرانه ۶ سیلندر نیسان کمی لنگ می‌زند. ولی وای بر زمانی که پیشرانه گرم شود و دور بگیرد! کافی است توربوها بچرخند و گودزیلا روی واقعی خود را نشان دهد.

اگرچه سواری گودزیلا هنوز هم خاطره‌انگیز است اما نمی‌توان روی برخی موارد چشم را بست. گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه GT-R مخصوصاً در سرعت‌های پایین صداهای زیادی تولید کرده و در زمان معکوس دادن یا حتی در خط مستقیم گاها صداهایی تولید می‌شود که باعث خواهد شد با خود فکر کنید که شاید چیزی را خراب کرده و شکسته‌اید!

نیسان GT-R

حتی با وجود صداهایی نگران کننده از گیربکس، کاراکتر سواری GT-R هنوز هم لذت‌بخش است. با وجود سیستم چهار چرخ محرک و لاستیک‌های چسبنده دانلوپ، چسبندگی زیادی در سر پیچ‌ها وجود دارد. سیستم تعلیق قابل تنظیم بیلشتین در حالت پیش‌فرض کمی بیش از حد سفت بوده اما وقتی حالت کامفورت را انتخاب کنید کیفیت سواری بهتری را شاهد خواهید بود.

نهایتاً هم باید به فرمان سبک اما سریع خودرو اشاره کنیم که با کوچک‌ترین دستور راننده عکس‌العمل نشان می‌دهد. شاید اگر فرمان احساس بیشتری داشت لذت بیشتری می‌بردیم اما شکی وجود ندارد که GT-R خودرویی تیز است. حتی با وجود چنین فرمان تیزی، خودرو به زیبایی با راننده ارتباط برقرار می‌کند.

هنوز هم چیزهای دوست‌داشتنی زیادی درباره این سوپرکار سالخورده وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قدرت زیاد و چسبندگی بسیار زیاد و هندلینگ تیز اشاره کرد. علیرغم سن بالا، GT-R در پیست مشکل چندانی در رقابت با حریف‌های جدیدتر همچون پورشه ۹۱۱ یا ب ام و M8 ندارد. با این وجود اگر خواهان سیستم‌های پیشرفته‌تری برای رانندگی راحت‌تر هستید، بهتر است سمت نیسان نروید.

  • این را بخرید نه آن را!

نیسان GT-R

دوباره بازمی‌گردیم به بحث اصلی. با قیمت ۱۲۲۰۴۰ دلاری، نیسان GT-R نسخه ۵۰ سالگی در کلاسی پر از رقبای خوب قرار می‌گیرد. ۱۰ سال پس از معرفی، گودزیلا از نظر پرفورمنس بهترین خودروی کلاس خود نیست؛ اما برای طرفداران باهوش نیسان، این تنها نسخه از GT-R است که ارزش خرید دارد. اگرچه روز به روز بر تعداد دلایل عدم خرید گودزیلا اضافه می‌شود اما این نسخه سفارشی خونی تازه در رگ‌های GT-R تزریق کرده است؛ اما اینکه پرداخت ۸۵۰۰ دلار اضافه به خاطر این پکیج را هضم کنید یا خیر به خود شما بستگی دارد!

مشخصات نیسان GT-R نسخه ۵۰ سالگی

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۵۶۵ اسب بخار/۶۳۳ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۳.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: ۱۴.۷/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۱۲۲۰۴۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۱۲۳۶۳۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. FLANKER

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی نمیدونم چرا چپ و راست از sls و فراری 458 شکست میخوره تازه چند بار هم موتور کاوازاکی حالش رو گرفته فیلماش پره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Carbonado Aventador

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4460 ديدگاه)

      نیسان ماشین قابل احترامیه ولی خیلی قدیمی شده..
      .
      .
      و اینکه ماشینی تو دنیا نیست بتونه کاوازاکی نینجا h2R با ۳۳۰ اسب رو بگیره..
      .
      .
      کلا موتور سنگینا شتاب بالاتری از سوپر اسپورت ها دارن.
      .
      .
      کیلیپ زیاد دیدم با کاوازاکی‌و دوکاتی فرمول یک رو شرمنده کردن..
      چه برسه ماشینای جاده ای

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SFXSuperFast

        ۳ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (263 ديدگاه)

        سلطان
        فقد دیدن اسمتو آواتارت تو سایت مسرور کننده س :))

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      از لحاظ ظاهری همچنان زیباست حداقل از 911 که خیلی حوشگلتره.در ضمن گودزیلا سیستم دو دف جالبی داره مثل کوروت c7 گیربکس عقبه ولی با میل گاردون از عقب دوباره نیرو رو به چرخهای جلو میرسونه.مشکلش قیمتشه وگرنه مشکل خاصی نداره الان چلنجر هم سنش زیاده ولی فروشش از روزهای معرفیش خیلی بیشتر شده.البته چلنجر با ارتقاهای وحشتناک و نسخهای خاصی مثل دیمون راه درست رو پیدا کرده.حتی رنگ بندیه خاصی داره.قیمتش هم که بی نظیره.یه چیزی هم بگم وایپر رو به خاطر فروش کم بازنشسته کردن در حالی که چند برابر گودزیلت میفروخت کاش مثل نیساناعجوبشون رو حفظ میکردن.واقعا وایپر نیازی به کنار گذاشتن نداشت.حیف

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MOHAMMAD.DEMON

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    به نظرم بعضی موقع ها وقتی توانشو نداری باید عقب بکشی تا تو ذهن ها خراب نشی و انرژی تو ذخیره کنی تا دوباره برگردی
    نیسان داره اسم جی تی ار رو خراب میکنه
    این ماشین هیچ نکته مثبتی نداره نسبت به کوروت و 911 بی دلیل هم گرونه
    خلاصه حرفم یا نسل جدید بده یا بکش عقب در کارخونه رو ببند بزار تو موزه حداعقل جای خوب بهت بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Me

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (314 ديدگاه)

      ژاپنی ها اصلا به این اصل معتقد نیستن هرچیزی رو انقدر تولید میکنن تا به گند بکشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیx76

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      امید وارم اینهمه تعلل ارزششو داشته باشه و نسل بعدی که میزنه ، دوباره بترکونه
      اما فعلا که خبر خوشی به گوش نمیرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی"m.f"

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (204 ديدگاه)

    بعد بعضیا میگن طراح های پورشه پول مفت میگیرن بیان به این نیسان یه نگاه بندازن تو 10 سال تنها کاری که کردن توربو هارو بزرگ تر کردن باز پورشه بگی هر سال چکیده تکنولوژی رو توی 911 بکار میبره . اونتادور هم قدیمیه ولی طراحی جوریه که هنوزم بروزه و دل هر کسی میخوادش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (3425 ديدگاه)

      شما پنج نسل قبلی رو نگاه کنی میبنی با حفظ اصالت تو این پنجاه سال چقدر تغییرات زیادی داشته برعکس ۹۱۱

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نیسان GTR رو خیلی ها تو دنیا دوست داشتن اما در بررسی ها همون موقع هم ایرادات زیادی داشت، برای مثال کیفیت پایین کابین، سیستم های قدیمی، سواری ناراحت کننده در شهر،که اصلا خودروی راحتی برای رانندگی روزانه نیست.
    اما درعوض خودروی خوبی برای پیست و استفاده در درگ ها بود.اما الان دیگه حتی نسخه GTR نیسمو هم در پیست گاهی از سدان های پرفومنس هم کندتره.
    نیسان باید نسل جدید این ماشین رو معرفی کنه.وحتی برای معرفی نسل جدید بایدپیشرفت دو نسل رو تو اون خودرو شکل بده!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اما تو متن که گفته ب ام و M8 درسته که خیلی سریعه و در پیست و خط مستقیم عملکرد خیره کننده ای داره اما M8 کامپتیشن هیچ ربطی به پورشه 911 و نیسان GTR نداره. چون نزدیک به 500 کیلو وزن بیشتری داره و جسه بزرگ تری هم داره!!!
    رقبای M8 کامپتیشن مرسدس S63 کوپه و بنتلی کنتیننتال GT و لکسوس LC500 و استون مارتین لگرا DBS و مدل ونتیج هستش که خودروهای GT اسپرت بحساب میان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فريد

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (506 ديدگاه)

    حالا هی بوگاتی رو مسخره کنین این که قیافش همیشه همین بوده که!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. OMID

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    گودزیلا چه قدر هیتر پیدا کرده⁦☹️⁩
    بابا این ماشین پیره درست ولی هنوزم شیره
    این ماشین موتور جلو هست اینو در نظر بگیرید
    هنوزم توی درگ هیولاست خدایی کدوم ماشینه ارزونتر یا هم قیمتش توی چهارصد متر شکستش میده
    تازه ده سال رو هم رد کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Khosrow

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    از اون ماشیناس که اگر ایران بود مالک هاش و طرفداراش حال ادمو از نیسان و گودزیلا بهم میزدن / هر سبک ماشینی رو قشر خاصی میخرن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4460 ديدگاه)

      همین الانش جی تی ار های تیون شده رو با لامبو و فراری و ملکارن مقایسه میکنن..
      میگن جی تی آر تو درگ اینارو میزنه??
      .
      حالا خبر ندارن اکثر خریدارای جی تی آر تیون میکنن واسه درگ و اکثرا بالای ۱۰۰۰ اسب قدرت دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. حسین

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2805 ديدگاه)

    من نیسان رو درک میکنم !
    نیسان یک خودرو ۱۰۰ هزار دلاری داره تولید میکنه برای یک قشر خاص!
    قشری که ماشین رو به نیت تیونینگ میخره!
    Gtr رو تیونینگ میکنند و با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار به بالا همه رو سوسک میکنند و موتورش آخ نمیگه!
    ویژگی GTR هم همینه!
    موتوری با توانایی تیونینگ بالا بدون اینکه آخ بگه! این دلیل تولید این ماشین است!
    چیزی که فقط ژاپن تولید میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. datsun

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3425 ديدگاه)

    این ماشین هنوز سریعه و تو پیست چیزی از رقبا هم قیمت کم نداره قدیمه درست ولی یکی از بهترین هاست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. NAVID۰۰۹۸

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    یادتون میاد زمانی که جرمی کلارکسون در برنامه top gear تستش میکرد ، مَحو نیروی جی شده بود که در سر پیچها بِهِش وارد میشد و میگفت این خودرو را هر کاری هم بکنید سر پیچ دَر نمیره جوری که مغزتون میخواد از سرتون بزنه بیرون .
    نیسان باید نسل جدید بده بیرون اما این خودرو هیچگاه پیر نخواهد شد ، هیچگاه هم از چشم نمیوفتد .
    مشخصه که این خودرو در زمان رونمائیش از زمان خودش جلوتر بوده که هنوز در بحث قدرت در برابر بزرگان کم نیاورده با اینکه بقیه حداقل دو نسل از خودروهاشون را بیرون داده اَند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ارشیا

    ۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    بابا نیسان این دیگه خیلی پیر شده اخه یه فیس لیفتی چیزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمدهادی

    ۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    جالبه همه نیسانای خوب آبین
    اینو ما ایرانیا خووووب میدونیم?
    البته جی تی آرمحشره،مو لادرزش نمیره?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا