چندی پیش نیسان همزمان با پنجاهمین سالگرد تولید خودروهای اسپرت سری Z، از کوپهٔ اسپرت جدید Z پروتو رونمایی کرد که پیشنمایشی از مدل ۴۰۰Z محسوب میشود. به این مناسبت، نیسان در یوکوهاما مجموعهای از خودروهای اسپرت خود که شامل هفت نسل از مدلهای سری Z میشود را به نمایش درآورده و این میراث ارزشمند را گرامی داشته است. حال به این مناسبت قصد داریم مرور کوتاهی داشته باشیم بر تاریخچهٔ این اسپرتهای پرافتخار ژاپنی.
آنچه در این مطلب میخوانید:
۲۴۰Z
داستان خودروهای سری Z نیسان در دسامبر سال ۱۹۶۹ با مدل ۲۴۰Z آغاز شد. نسخهٔ قویتر این خودرو که با نام Z432 شناخته میشد، به پیشرانهٔ مدل اسکایلاین GT-R مجهز شده بود که با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو میل بادامک و سه کاربراتور، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نسل اول Z که طی سالهای بعد با مدلهای جدید ۲۶۰Z و ۲۸۰Z به بازار آمد، به مدت نُه سال روی خط تولید باقی ماند طی این مدت بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد.
۲۸۰ZX
نیسان در سال ۱۹۷۸ نسل دوم سری Z را با مدل ۲۸۰ZX معرفی کرد. این مدل به پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و در دو نسخهٔ ۲ نفره و ۲+۲ به بازار آمد. سپس نسخهٔ T-Top این مدل هم ارائه شده که به علاقهمندان اجازه میداد بودن قربانی کردن استحکام بدنه، از هوای آزاد لذت ببرند. ۲۸۰ZX که در طراحی بیرونی تا حد زیادی به نسل قبلی وفادار مانده بود، تا سال ۱۹۸۳ به تولید رسید.
۳۰۰ZX Z31
۳۰۰ZX برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار آمد و با یک نسخهٔ ویژه، پنجاهسالگی نیسان را جشن گرفت. در این نسل پیشرانههای V6 توربوشارژ جایگزین نمونههای شش سیلندر خطی تنفس طبیعی قبلی شدند. اینها اولین موتورهای V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپن بودند. قویترین موتور ۳۰۰ZX، یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت بود.
۳۰۰ZX Z32
نسل جدید ۳۰۰ZX با طراحی کاملاً جدید، دو نسخهٔ ۲ نفره و ۲+۲ و دو پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 تنفس طبیعی و توئین توربو در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. پیشرانهٔ تنفس طبیعی این نسل ۲۲۵ اسب بخار و نسخهٔ توئین توربو ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. ۳۰۰ZX جدید از تکنولوژیهای پیشرفتهای برای زمان خود مثل فرمان گیری چهارچرخ، تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ و ترمزهای عملکرد بالا با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه برخوردار بود و یکی از جذابترین کوپههای اسپرت آن زمان محسوب میشد.
۳۵۰Z
دو سال بعد از خاتمهٔ تولید ۳۰۰ZX در سال ۲۰۰۰، نیسان با معرفی کانسپت ۳۵۰Z در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۱ دوباره به این بخش بازگشت. در این کوپهٔ جدید Z، نیسان بار دیگر به پیشرانهٔ تنفس طبیعی بازگشت و ۳۵۰Z را به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن متر گشتاور مجهز کرد. این ماشین ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن و ۴,۳۱۰ میلیمتر طول داشت. تا زمان خاتمهٔ تولید ۳۵۰Z در دسامبر سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از آن تولید شد.
۳۷۰Z
مدل جدید ۳۷۰Z با زبان طراحی تکاملی نسبت به ۳۵۰Z و پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری V6 تنفس طبیعی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این موتور در نسخهٔ استاندارد ۳۳۶ اسب بخار قدرت تولید میکند اما در نسخهٔ قویتر نیسمو که چندی بعد معرفی شد، قدرت آن به ۳۵۵ اسب بخار افزایش پیدا کرد. ۳۷۰Z در ابعاد بیرونی کوچکتر از سلف خود شده بود بهجز در عرض که به میزان جزئی ۳۳ میلیمتر افزایش داشته است. در ساخت این خودرو هم از آلومینیوم استفاده شده تا وزن آن کاهش یابد. ۳۷۰Z علیرغم سن بالا همچنان در حال تولید است اما بهزودی با مدل کاملاً جدید ۴۰۰Z جایگزین خواهد شد.
زیزیگولو
۳ آبان ۱۳۹۹به نظر من همه ی مدلای نیسان z از قدیمی ترینشون تا به الآن ماشینای دو نفره ی جوون پسند با ظاهری اسپرتو شیک بودن که در حال حاضرم مدلای بالای این ماشین با دو مدل نیسمو و رودستر داره به بازار عرضه میشه
NAVID۰۰۹۸
۴ آبان ۱۳۹۹ZX300 عجب جیگریه ، طراحیش دهه نودی و بدون تاریخ انقضاست ❤ .
نیسان این همه مدل ناب داره که همسون هم دارای تاریخچه غنی هستند ، بعد اونوقت باید به چنین روز سیاهی از بحرانها دچار بشه از شانس کوفتش !
مطمئن باشید با اومدن Z400 ، بازار کلاس خودش را میترکونه و تمام تیونرها حجوم میبرند برای تیونینگ کردنش در ظاهر و باطن .
من که عاشق همشون شدم ، بخصوص ZX300 .
زیزیگولو
۴ آبان ۱۳۹۹به نظر من در کل کوپه های دو در ژاپنی مثل ماسل کارای آمریکایی زیبا و قابل اعتمادن
Malt hill
۳ آبان ۱۳۹۹۳۷۰z?
Hadi
۳ آبان ۱۳۹۹همشون عالین…
یکی از یکی بهتر ?
MehdiTurbo
۳ آبان ۱۳۹۹به نظر من نسل قبلش جذاب تر از نسل جدیدشه
نسل قبل ?
نسل جدید ?
Ho3in
۳ آبان ۱۳۹۹من نسل جدید اینو دوست دارم نسبت به تویوتا و سوبارو و جنسیس و ماسل کار ها واقعا نسل جدیدش خیل خیلی زیباست
امیدوارم موفق بشه
مهدی موتورز
۳ آبان ۱۳۹۹یغران
Amin-mc20
۳ آبان ۱۳۹۹اخ اخ چه کردی با اون زیبای چشم نواز . گند زد به هرچی اصالته
MaF
۳ آبان ۱۳۹۹فقد 240 ، 280 ، Z32
MaF
۳ آبان ۱۳۹۹نسل جدید اگه اسمش 380ZX باشه جذابتر نیس؟
Sina
۳ آبان ۱۳۹۹واقعا ممنون از پدال واسه اینجور مطالب عالی.
واقعا سرگرم کننده و جذاب هستن
ایکاش پدال از این مطالب بیشتر بذاره
Ramin
۳ آبان ۱۳۹۹نیسان فقط جی تی ار
اونم آر 35 و آر 34
بقیه همه مسخره بازین (البته ناراحت نشینا)
ولی یه لحظه فرض کنید آر 36 الکتریکی رقیب تسلا….
چه شود. اوه اوه خدا رحم کنه ?
MAHDI
۳ آبان ۱۳۹۹نسل قبل Z370 طراحی خوبی داشت، البته خیلی قدیمی بود و جذاب هم نبود اما درکل خوب بود.
اما نسل جدیدش یه جوریه که انگار خنگه، یه حالت خنده داری داره طراحی جلوش.هرچند فقط بحث سره طراحیه و عملکردش حتما بهترشده.
Sina
۳ آبان ۱۳۹۹بابا ایشون که کشف منابع هیدروژن جدید در زحل رو هم به تسلا ربط میده??
تسلا چه ربطی به این دارمگه همه چی شتابه؟!
سامورایی
۴ آبان ۱۳۹۹نسل جدید خییییییلی قشنگ تره و برگشته به اصالت خودش