نیسان

نگاهی به تاریخچه 13 نسل از نیسان اسکای لاین

تکامل یک اسطوره...

صحبت‌ها درباره نیسان اسکای لاین تنها به تولید نسخه‌های پرفورمنس GT-R محدود نمی‌شود. ریشه‌های این نام نمادین به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد نامی که هنوز هم بر سر زبان‌هاست.

به‌منظور بررسی مختصر تاریخچه این خودرو رندرهایی جالب از هر نسل اسکای لاین توسط Budget Direct Car Insurance منتشر شده‌اند. اسکای لاین یکی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن می‌باشد.

  • نسل اول (سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴)

اسکای لاین در سال ۱۹۵۷ معرفی شد اما در آن زمان خودرویی با برند نیسان نبود. در واقع کمپانی پرنس موتور آن را به عنوانی محصولی لوکس معرفی کرد. طراحی خودرو کاملاً از محصولات آمریکایی زمان خود الهام گرفته بود و نشانه‌های شورولت و فورد دهه ۵۰ میلادی در آن به چشم می‌خورد.

  • نسل دوم (سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸)

دومین نسل اسکای لاین در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و پرنس موتور تغییرات زیادی را در طراحی بدنه آن اعمال کرده و حاصل کار خودرویی جعبه‌ای‌تر و زاویه‌دارتر بود. علاوه بر نسخه سدان چهار درب مدل استیشن نیز در دسترس بود. پس از ادغام نیسان و پرنس در سال ۱۹۶۶ این خودرو به نیسان پرنس اسکای لاین تبدیل شد.

  • نسل سوم (سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲)

سومین نسل اسکای لاین اولین بار فقط با برند نیسان تولید شد. این خودرو همچنین به خاطر معرفی نسخه GT-R در سال ۱۹۶۹ مشهور شد. خودروی یاد شده از پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۶۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. قدرت این خودرو در زمان خود احساس‌برانگیز بوده است. بعدها نسخه کوپه GT-R نیز عرضه شد. اسکای لاین استاندارد به‌صورت استیشن نیز در دسترس بود.

  • نسل چهارم (سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷)

در سال ۱۹۷۲ چهارمین نسل اسکای لاین با ظاهری بسیار متفاوت معرفی شد. این خودرو استایل فست بک مانندی به خود گرفته و تیزتر شده بود. نسخه‌های سدان و استیشن نیز تولید شد.

نسخه GT-R چهارمین نسل اسکای لاین تولید شد اما سقف تولید آن بسیار کم بود. نیسان تنها ۱۹۷ دستگاه از آن را در بازار ژاپن تولید کرد.

  • نسل پنجم (سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱)

پنجمین نسل این خودروی نمادین با استایلی که بی‌شباهت به نسل قبلی نبود معرفی شد. البته اسکای لاین نسل پنجم در کل ظاهر جعبه‌ای داشت. این خودرو در نسخه‌های چهار درب سدان، کوپه و استیشن عرضه شد.

در این نسل خبری از نسخه GT-R نبود اما بجای آن نسخه پرفورمنس با نام GT-EX تولید شد. این مدل از پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۶ نیوتون متر سود می‌برد.

  • نسل ششم (سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴)

این نسل هم استایل زاویه‌دارتری را به خود دید. علاوه بر نسخه‌های سدان، کوپه و استیشن قبلی، ششمین نسل اسکای لاین به‌صورت هاچبک ۵ درب نیز تولید شد.

پرفورمنس این خودرو نسبت به قبل افزایش یافت و مدل ۲۰۰۰ توربو RS گل سرسبد خانواده بود که از پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت ۱۸۷ اسب بخار استفاده می‌کرد. این خودرو در آن زمان قوی‌ترین نسخه جاده‌ای اسکای لاین لقب گرفت. بعدها نسخه اینترکولردار نیز معرفی شد که خروجی ۲۰۲ اسبی را ارائه می‌کرد.

  • نسل هفتم (سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹)

هفتمین نسل اسکای لاین در سال ۱۹۸۵ و با ظاهری تکامل یافته معرفی شد. خریداران قادر بودند این خودرو را به‌صورت سدان، هاردتاپ چهار نفره، کوپه و استیشن انتخاب کنند. همچنین این نسل اسکای لاین اولین نسلی بود که از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی با نشان RB استفاده می‌کرد.

پرفورمنس ترین نسخه این نسل با نام GTS-R شناخته می‌شد و در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این مدل از پیشرانه توربوی ۲۰۷ اسبی استفاده می‌کرد و نسخه مسابقه‌ای آن در مسابقات تورینگ گروه A حضور یافت.

  • نسل هشتم (سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴)

در سال ۱۹۸۹ بود که هشتمین نسل این خودرو با بدنه‌ای انحنادار معرفی شد و به سال‌ها طراحی تیز و گوشه‌دار خاتمه داد. نیسان در این نسل فقط نسخه‌های سدان و کوپه را ارائه کرده بود.

خبر بزرگ نسل هشتم که با کد R32 نیز شناخته می‌شد بازگشت نام GT-R بود. این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربو استفاده می‌کرد و قدرت ادعایی آن ۲۷۶ اسب بخار اعلام شده بود. خودروسازان ژاپنی در آن زمان توافق کرده بودند خودروهایی قوی‌تر از ۲۷۶ اسب بخار تولید نکنند. البته اکثر افراد معتقد بودند قدرت واقعی خودرو بیش از این‌هاست.

GT-R R32 همچنین در موتور اسپورت بسیار موفق ظاهر شد. رسانه‌های استرالیایی این خودرو را گودزیلا نامیدند زیرا توانست هولدن و فورد را پشت سر بگذارد. این نام مستعار همه‌گیر شد و امروزه نیز همه جای دنیا GT-R را با نام گودزیلا می‌شناسند.

  • نسل نهم (سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸)

در سال ۱۹۹۳ نهمین نسل این خودرو با کد R33 معرفی و دنباله‌روی طراحی نسل پیشین شد. این خودرو بزرگ‌تر شد و به همین خاطر وزنش افزایش یافت. نسخه‌های سدان و کوپه همچنان عرضه شدند اما در سال ۱۹۹۶ نسخه استیشن معرفی شد که مشابه دهمین نسل بود اما از نظر فنی از قطعات نسل نهم استفاده کرده بود.

اسکای لاین همچنان از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربو با قدرت ادعایی ۲۷۶ اسب بخاری استفاده می‌کرد اما بهبودهای توربو قطعاً باعث شده بود قدرت این خودرو بیشتر از میزان اعلامی باشد. بخش نیسمو نیز مدل ۴۰۰R را با پیشرانه ۲.۸ لیتری توئین توربوی ۳۹۵ اسب بخاری تولید کرد. این خودرو فقط به تعداد ۴۴ دستگاه عرضه شد.

برای اولین بار نسخه چهار درب GT-R نیز توسط اتوتک تولید شد هرچند سقف تولید آن بسیار محدود بود.

  • نسل دهم (سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲)

هر فردی که بازی گرن توریسمو را انجام داده باشد با دهمین نسل این خودرو یعنی R34 آشناست. این خودرو دوباره از خطوط تیزتر استفاده کرده بود و بازهم نسخه‌های کوپه و سدان آن در دسترس بود.

نسخه GT-R این نسل در سال ۱۹۹۹ و با قدرت ادعایی ۲۷۶ اسبی از راه رسید اما تغییرات بیشتری در توربو و اینترکولر آن انجام شده بود. نیسان سبد محصولات اسکای لاین خود را گسترده‌تر کرد و نسخه جدید M-Spec را با تمرکز روی اشرافیت تولید کرد. همچنین نسخه‌های Nur با بهبودهایی برای ثبت رکوردهای بهتر در نوربرگ رینگ معرفی شدند.

اسکای لاین GT-R این نسل در سال ۲۰۰۲ با پایان راه خود رسید و تا سال ۲۰۰۹ که GT-R مشهور کنونی عرضه شد خبری از جانشین آن نبود.

  • نسل یازدهم (سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷)

در سال ۲۰۰۱ یازدهمین نسل اسکای لاین عرضه شد که کاملاً به چشم آمریکایی‌ها آشنا می‌آمد زیرا این خودرو تقریباً مشابه اینفینیتی G35 بود. این نسل نیز به دو فرم سدان و کوپه در دسترس بود و همچنین نسخه استیشن بدون برند اسکای لاین اما با همان پلتفرم عرضه شد.

برای اولین بار از نسل دوم اسکای لاین تا آن زمان خبری از پیشرانه ۶ سیلندر خطی نبود و بجای آن پیشرانه‌های ۶ سیلندر خانواده VQ استفاده شد. این خودرو با پیشرانه‌های ۲.۵، ۳ و ۳.۵ لیتری عرضه شد.

  • نسل دوازدهم (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)

دوازدهمین نسل اسکای لاین در سال ۲۰۰۶ تولید شد و همانند نسل پیش تقریباً مشابه همزاد لوکس خود یعنی اینفینیتی G37 بود. همچون گذشته نسخه‌های سدان و کوپه قابل انتخاب بودند و همچنین نسخه جدید کراس اوور با نام اینفینیتی EX و بعدها QX50 تولید شد.

پیشرانه‌های خانواده VQ همچنان قابل انتخاب بودند هرچند شامل نمونه‌های ۲.۵، ۳.۵ و ۳.۷ لیتری شدند.

  • نسل سیزدهم (سال ۲۰۱۴ تاکنون)

نهایتاً به نسل کنونی می‌رسیم که همانند دو نسل پیشین تقریباً مشابه اینفینیتی Q50 سدان است. در ژاپن نسخه کوپه اینفینیتی Q60 عرضه نمی‌شود. در سال ۲۰۱۹ این خودرو فیس لیفت شد و دماغه آن پذیرای جلوپنجره V شکل نیسان شد.

آینده اسکای لاین فعلاً مشخص نیست زیرا رنو-نیسان به شدت در حال تغییرات ساختاری خود هستند. شایعاتی درباره احتمال اشتراک بیشتر نیسان و اینفینیتی در زمینه قطعات به گوش رسیده و شاید اینفینیتی حتی مدل‌های دیفرانسیل عقب خود را از دست بدهد. در این صورت شاید اسکای لاین برای اولین بار در طول بیش از ۶۰ سال به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. پارسا عشق ماشین

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    واقعا این ها چه شرکت های خوبی هستند که حتی ادم به ماشیناشونم نگاه می کنه دلش یه جوری میشه الان بغض گلوم رو گرفته چی میشد خدا ما تو این کشور نبودیم.

    موافقم 38
    مخالفم 9
    1. پارسا عشق ماشین

      ۱۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (190 ديدگاه)

      اصلا بخدا دیگه حالم از زندگی داره به هم می خوره از اون ور هی دار تعرفه های گمرک گوشی رو سخت تر می کنن که فقط می توانید یه گوشی بیارید حتی اگه ریجستر نکنید.
      چی میشد خدا به جای اینکه سایپا بیاد پراید رو از کیا بخره بیاد نیسان جی تی ار رو می اومد چهل سال تولید می کرد

      موافقم 28
      مخالفم 6
      1. MehdiTurbo

        ۱۲ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1958 ديدگاه)

        عزیزم اینا دارند نفت ایران مفت میدند به چین چون خودشون اقازاده هاشون حسابشون داره ته میکشه قراردادی که تو این تاریخ ایران جز بدتریناست بعد میگی چی میشد به جا پراید
        اونا پراید گرفتند که خودشون بیشترین سود بکنند فکر کردی اصن براشون مهم تو چی بخوای چی نخوای.

        موافقم 17
        مخالفم 4
  2. رامین

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    گودزیلای پر افتخار ??? به نظرم نسل 3 و 8 و 9 و 10 رویایی بودن. البته که تو گرن توریسمو نسل 8 و 9 هم بود.

    موافقم 16
    مخالفم 3
  3. جواد

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (75 ديدگاه)

    فقط نسل دهمش

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. ممد ژانگولر

      ۱۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (3523 ديدگاه)

      چهارمش معرکه تره به نظرم

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. NISSAN GTR SOLTAN

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    کلمات برای توصیف عشق من به نیسان ناتوانه عشقی حتی بیشتر از مرسدس بنز کبیر
    R34 , R35 افسانه ای یه جایگاه ویژه ای برام دارن
    R35 ای بعد از حدود ده سال هنوزم پای ثابت خیلی از درگ هاست و داره رقابت میکنه
    R35 ای که به هیچ ماشنیی باج نداده
    بدجوری دلم برای نسل جدید نیسان GTR انتظار میکشه
    انتظار برای اینکه باز لرزه به اندام سوپر اسپرت ها بندازه
    انتظار برای اینکه نشون بده سلطان واقعی کیه
    نیسان باید خیلی زودتر برای نسل جدید اقدام میکرد تا بچه سدان هایی مثل E63S و M5 براش شاخ نشن
    اره درست شنیدی گفتم E63S چون وقتی اسم نیسان GTR میاد حتی شرمنده ی مرسدس بنز میشم
    GTR ای که زمان معرفیش سوپر اسپرت هایی با قدرت و قیمت خیلی بیشتر(حتی قیمت سه برابر) شکست میداد
    نیسان دیر کردی خیلیم دیر کردی
    بی صبرانه منتظرتم
    MY LOVE : NISSAN GTR R35

    موافقم 17
    مخالفم 8
    1. رامین

      ۱۲ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (919 ديدگاه)

      مرزهای تعصبو جابجا کردی واقعا. بچه هایی مثه M5 و E63 ??? اینا بچن بزرگای صنعت خودرو کیان ؟؟

      موافقم 9
      مخالفم 6
  5. SRT

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (607 ديدگاه)

    نسل دهش تکرار نشدنیه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۲ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    نسل دهم یا همون r34 بنظرم آخرین اسکای لاین
    واقعی و از خاص ترین ها بود.
    نسلی که خیلی ها از جمله خودم با اسکای لاین آشنا شدن.

    (و جا داره اینجا یادی کنیم از پل واکر.)
    Always in our hearts…

    موافقم 12
    مخالفم 4
  7. ارشیاSVJ

    ۱۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    وایسا یه لحظه
    پس نیسان جی تی ار الان چیه؟؟R35 رو میگم.اونم اسکای لاینه!

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا