نیسان

مدیرعامل نیسان در فکر سلطنت طولانی‌تر!

هیروتو سایکاوا مدیر اجرایی ارشد نیسان ظاهراً به دنبال حفظ هرچه بیشتر موقعیت خود در این خودروساز ژاپنی است. این در حالی است که خبرهایی مبنی بر کناره‌گیری قریب‌الوقوع او از پست مدیرعاملی نیسان منتشر شده بود.


بنا به گفته‌ی بلومبرگ و به نقل از منابع موثق، سایکاوا در جلسات داخلی شرکت گفته برنامه‌هایی برای سه سال حضور بیشتر در این شرکت دارد تا به این ترتیب نیسان پس از رسوایی گوسن خود را احیا کند.

همین منابع ادعا می‌کنند سایکاوا برنامه‌های خود درباره‌ی حضور بیشتر در سمت مدیرعاملی نیسان را اندکی پس از کنفرانس خبری برگزار شده در ۲۴ ژانویه اعلام نموده است.

سایکاوا در سال ۲۰۱۷ و توسط گوسن به سمت مدیرعاملی نیسان انتخاب شد. تنش‌های بین این دو مدیر ارشد پس از رسوایی‌ای که نیسان را مجبور به توقف تولید دو هفته‌ای در ژاپن و فراخوان یک میلیون دستگاه خودرو کرد به بیرون درز نمود. گوسن سپس از سایکاوا به خاطر فرایند کند تصمیم‌گیری درباره‌ی حل این مشکلات انتقاد کرد.


البته علیرغم برنامه‌های سایکاوا هیچ تضمینی وجود ندارد که او در سمت مدیرعاملی نیسان باقی بماند. هرچند اگر جایگاه او در نیسان به عنوان نفر شماره یک این خودروساز تثبیت شود احتمالاً دوران سخت‌تری در انتظار رنو خواهد بود زیرا سایکاوا اعلام کرده بود خواهان روابط عمیق‌تر با شریک ژاپنی‌اش است.


تصمیم سایکاوا برای سه سال حضور بیشتر در نیسان به این معنی است که او تا سال ۲۰۲۲ به سکان‌داری این خودروساز ژاپنی ادامه خواهد داد و این موضوع با استراتژی MOVE to 2022 نیسان همزمان خواهد بود. با توجه به این برنامه، نیسان به دنبال افزایش درآمدش به ۱۴۸.۶ میلیارد دلار بوده و می‌خواهد حاشیه سود عملیاتی خود را به ۸ درصد برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. فرغون سوار

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کاش چند تا مثل این مدیر عاملها بیان ایران صنعت خودرو سازی ما رو از این لجنزار بیرون بکشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (748 ديدگاه)

      اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      دیگه خودرسازی ایران از لجنزاری گذشته !!
      رسما دارن بی کیفیت ترین خودرو رو در داخل میسازن به قیمت یع خودرو لوکس به ملت قالب میکنن.
      یه وضعی هم سر واردت و مملکت اوردن ادم احساس میکنه تو قفس زندگی میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش وان

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (305 ديدگاه)

    ماجرای دستگیری آقای کارلوس گون از نگاهی دیگر

    در هفته های اخیر ماجرای دستگیری آقای کارلوس گون، مدیر قدرتمند رنو- نیسان، در رسانه های دنیا سروصدای زیادی برپا کرد و ظاهرا دستگیری او بخاطر عدم صداقت در اعلام میزان درآمد سالیانه و استفاده شخصی از امکانات شرکت، به نفع خود بوده است. اصل دستگیری فرد متخلف، صرفنظر از اهمیت و مقام او بسیار پسندیده و بجا است و امیدوارم قوانین با همین جدیت روزی در مملکت ما هم اجرا شوند.

    بخاطر حضور در صنعت خودرو ژاپن و برخورد مستقیم با مهندسین نیسان، قصد دارم وجهه دیگری از برخورد نسبتا سخت و بیرحمانه با آقای کارلوس گون را بیان کنم. اینکه بلافاصله پس از دستگیری و قبل از اعلام دفاعیات توسط آقای گون، مدیران ژاپنی نیسان بشدت به مدیر ارشد خود میتازند و او را به سختی به باد انتقاد میگیرند، بنظر می آید کمی ارتباط با هویت غیر ژاپنی و خارجی آقای کارلوس گون هم داشته باشد!!! حقیقت این است که موفقیت چشمگیر آقای گون در نجات شرکت نیسان از ورشکستگی کامل، به مزاق بسیاری از ژاپنیها خوش نیامده است و این امر برای آنها تحقیری بزرگ محسوب شده که یک غیر ژاپنی در این سطح، بهتر از آنها بتواند کاری را انجام بدهد!!! این مساله را بارها از مهندسین و مدیران ژاپنی جدا شده از نیسان شنیده ام و یکی از دلایل جدایی خود را وجود آقای گون در راس هرم شرکت اعلام میکردند!!
    اگر شما به چارت سازمانی عمده شرکتهای ژاپنی نگاهی بیاندازید جای دو گروه غیر ژاپنی ها و زنان بسیار خالی است و تمام پستهای میانی و بالای شرکت بمانند سازمانهای نظامی، صرفا توسط مردان خشن ژاپنی اشغال شده است. این عدم اعتماد به خارجیان را بخوبی در نحوه برخورد همکارانم با دفاتر خارجی شرکت دیده ام که عمدتا اعتماد و اعتنایی به کارهای خوب آنها نداشته و با دیده تحقیر به آنها نگاه میکنند. اکثر همکاران ژاپنی که با آنها برخورد داشته ام، تنها در صورت احساس نیاز و عدم توانایی در انجام کاری، حاضر به همکاری با غیر ژاپنی ها هستند و بوضوح بی اعتمادی و عدم اطمینان، در برخوردهای آنها نمایان است.
    در حالیکه در شرکتهای برتر دنیا نظیر گوگل و مایکروسافت، مدیران ارشدی با تبار غیر بومی، مشغول هدایت و راهبری شرکت هستند، شرکتهای ژاپنی با عدم اعتماد و بستن رده مدیریت خود بر روی غیر ژاپنیها، در حال عقب افتادن و واگذار کردن بازار، به رقبای قدرتمند چینی و اروپایی و آمریکایی هستند
    وضعیت بد اقتصادی شرکتهایی نظیر شارپ، توشیبا، سونی، هوندا، هیتاچی،…. ( در دو سال اخیر بطرز باورنکردنی، تعداد زیادی از این شرکتها جدا شده و به شرکت ما پیوسته اند و این روند در حال تشدید شدن است !!!) نشان میدهد که این دیدگاه سنتی عدم اعتماد و نگاه بسته، در آینده ممکن است به قیمت گزافی برای آنها و اقتصاد ژاپن تمام شود.

    از تلگرام مدیریت‌در تویوتا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اول که اتفاقا واسه منم سواله که چطور روسای شرکتهای دیگه که به سوددهی میرسن و پاداش علنی و غیرعلنی میگیرن باهاشون کاری ندارن؟؟؟
      مگه یه مدیر چقدر میتونه کار کنه درامد داشته باشه که ماشینهای چندمیلیون دلاری و خاص شرکتها رو بخره؟؟؟
      .
      دوم اینکه ژاپنیها اگه آدمهای دُگم و غیر منعطف در جهت پیشرفتی بودن، امروز هم ژاپن، ژاپنی پیشرفته نبود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. عارف

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (322 ديدگاه)

    پیشرفت تلاش میخواهد نه سمینار و سخنرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سجاد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کارلوس گوسن شرکت ورشکسته نیسان را که اتومبیل های آن در نزد خریداران هیچ جایگاهی نداشت به یک کمپانی طراز اول تبدیل کرد. با برنامه ریزی های گوسن بود که نیسان به یکی از پنج اتومبیل ساز برتر دنیا تبدیل شد و به سوددهی و جایگاه کنونی رسید. به نظرم اگر گوسن نبود نیسان خیلی سال پیش ورشکست شده و به فراموشی سپرده می شد. نیسان و ژاپنی ها خیلی بیشتر از این به گوسن بدهکارند. اتفاقی هم که افتاده حاصل یک توطئه از طرف مدیران رده میانی و ژاپنی نیسان بوده و احساس می کردند که با وجود قدرت گوسن کنترل شرکت نیسان از دست ژاپنی ها کاملاً خارج شده و نیسان در حال تبدیل به شرکتی غیر ژاپنی می باشد و طی چند سال اخیر تلاش نمودند به هر نحوی گوسن را از صدر به زیر بکشند. تا سال قبل ژاپنی ها گوسن را خدای صنعت و اتومبیل می دانستند و پرستش می کردند . حقوق و مزایای 15 میلیون دلاری او در مقابل سودی که برای نیسان به وجود آورده عدد بسیار کوچکی می باشد و به نظر می رسد تمامی این اتفاقات یک پاپوش بزرگ در دنیای صنعت و اتومبیل باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا