نیسان

متا متریال آکوستیک نیسان با 75 درصد وزن کمتر

مواد سرکوب‌کننده صدا نقش مهمی در بهبود راحتی و آرامش داخل کابین یک خودرو دارند اما اکثر مردم اهمیتی به این متریال نمی‌دهند.

مهندسان نیسان جزو استثناها هستند زیرا آن‌ها جایگزین سبک‌وزنی با نام متا متریال آکوستیک را توسعه داده‌اند.

این متا متریال که در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته می‌شود طبق گفته نیسان یک راه‌حل ساده و خلاقانه است که از ساختاری مشبک و نواری پلاستیکی تشکیل می‌شود. این نوار پلاستیکی لرزش‌ها را کنترل می‌کند تا نویزهای خاص مثل صدای جاده و پیشرانه با پهنای ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ هرتز محدود شوند.

اگرچه استفاده از متریال عایق صدا چندین سال است که صورت می‌گیرد اما این خودروساز ژاپنی گفته اکثر متریال برای بلوکه کردن پهنای فرکانس مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین خاطر از لاستیک‌های سنگین ساخته می‌شوند. این امر وزن را بالا می‌برد که دشمن پرفورمنس و مصرف سوخت کم است.

خوشبختانه متا متریال آکوستیک نیسان همان میزان ایزوله کردن صدا را فراهم کرده و درعین‌حال یک‌چهارم نمونه‌های قبلی وزن دارد. مزیت‌های این متریال به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا ساختار ساده آن باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. به این ترتیب استفاده از این متریال مزیت‌های زیادی خواهد داشت.

نیسان در سال ۲۰۰۸ کار تحقیق روی این مواد را شروع کرده است. کاربری این مواد در آن زمان محدود به مواردی همچون آنتن‌های حساس برای تحقیق درباره موج الکترومگنتیک بوده است اما مهندسان این شرکت به دنبال دیگر کاربری‌ها بوده و نهایتاً به این روش خلاقانه رسیده‌اند.

هنوز چیزی درباره استفاده از این متریال در محصولات آتی نیسان به گوش نرسیده اما ژاپنی‌ها گفته‌اند که تولید انبوه این مواد نیازمند توجیه هزینه‌های مالی آن است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. هادی نجفی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    من که واقعا لذت بردم و تحسینشون میکنم
    جدای از اینکه رانندگی رو واقعا لذت بخش میکنن آلودگی صوتی واقعا دشمن سلامت روان آدم هست
    با خیال راحت پشت ترافیک یک موزیک لایت با سواری نرم نیسان?
    یاد ماشین خودم افتادم از صدای زیاد اتاقش صدای ظبت رو زیاد میکنم که نشنوم
    یعنی تو بهترین زمان و بد ترین مکان بدنیا اومدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مانی

    ۱۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نبوغ به این میگن
    یه چیز ساده که هم بهتر هست هم سبکتر
    با این وجود ارزونتر هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا