نیسان

معرفی رسمی نیسان Z پروتو، تجلی گذشته در آینده

نیسان ۳۷۰Z بیش از یک دهه پیش معرفی شد و هم‌اکنون کاملاً سالخورده شده است اما حالا سرانجام این شرکت ژاپنی جانشین کوپهٔ اسپرت خود که مدت‌ها منتظر آن بودیم را معرفی کرده است. البته این خودرو فعلاً یک پروتوتایپ است و به همین دلیل Z پروتو نام دارد اما بااین‌حال پیش‌نمایش و نمایی اجمالی از نسخهٔ تولیدی کوپهٔ Z جدید نیسان را نشان می‌دهد. به گفتهٔ نیسان، Z پروتو یک خودروی اسپرت کاملاً مدرن است که به ۵۰ سال میراث Z این شرکت ادای احترام می‌کند.

چیزی که در ظاهر Z پروتو به‌وضوح دیده می‌شود طراحی رترو و الهام از گذشته است. طرح روی کاپوتِ کشیدهٔ خودرو و همین‌طور چراغ‌های جلو اشک مانند آن کاملاً مدل ۲۴۰Z دههٔ ۷۰ را به یاد می‌آورند درحالی‌که حتی رنگ زرد روشن بدنهٔ آن‌هم مشابه نیسان Z اولیه است. همچنین درون جلوپنجره قسمت‌های مستطیل شکل کوچکی کار شده که به گذاشته اشاره دارد و همین‌طور خط سقف و طراحی کلی اتاق هم کوپۀ Z اولیهٔ نیسان را یادآوری می‌کند.

قیمت عقبی Z پروتو کمی مدرن‌تر به نظر می‌رسد زیرا طراحی این قسمت از مدل ۳۰۰ZX دهه ۹۰ الهام گرفته است. در این قسمت چراغ‌های افقی متمایزی به چشم می‌خورد که برای دنیای مدرن دوباره تفسیر شده‌اند و روی آن‌ها هم مثل ۳۰۰ZX قاب مشکی‌رنگی قرار گرفته است؛ اما در Z پروتو همه‌چیز رترو نیست و عناصر کاملاً مدرنی مثل اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی و دیفیوزر عقب فیبر کربنی به همراه رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن ۱۹ اینچی و دو سر اگزوز دایره‌ای شکل هم در آن دیده می‌شود.

رئیس طراحی نیسان «آلفونسو آلبایسا» در مورد این کوپهٔ جدید می‌گوید:

طراحان ما هنگام تحقیق در مورد هر نسل، اسکچ‌های بی‌شماری زدند و این باعث موفقیت آن‌ها شد. درنهایت ما تصمیم گرفتیم که Z پروتو باید بین دهه‌ها و همین‌طور در آینده سفر کند

از لحاظ ابعاد، Z پروتو کمی بزرگ‌تر از ۳۷۰Z شده است به‌گونه‌ای که طول آن با ۱۲۷ میلی‌متر افزایش به ۴,۳۸۲ میلی‌متر و عرض آن با ۵ میلی‌متر افزایش به ۱,۸۴۹ میلی‌متر رسیده است. ارتفاع این کوپهٔ اسپرت جدید اما ۱,۳۱۱ میلی‌متر است که ۵ میلی‌متر نسبت به سلف خود کمتر شده است.

هرچند طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً رترو و با نگاه به گذشته است اما کابین آن کاملاً مدرن به نظر می‌رسد زیرا به یک صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر مدرن سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. در اینجا صندلی‌ها با ترکیبی از چرم و آلکانترا پوشیده شده و دوخت زردرنگی هم روی آن‌ها کار شده که این دوخت روی داشبورد و کنسول مرکزی هم کشیده شده است. غربیلک فرمان سه پره با نشان Z و دکمه‌های کنترلی اسپرت در طرفین آن به همراه آمپرهای بالای داشبورد هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کوپهٔ اسپرت ژاپنی هستند. به گفتهٔ نیسان، در Z پروتو به‌منظور ایجاد یک کابین ایده‌آل برای خودرویی اسپرت چه در پیست و چه در جاده، از افسانه‌های حرفه‌ای اتومبیل‌رانی کمک گرفته شده است.

زیر کاپوت Z پروتو یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو قرار گرفته که نیسان فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت. بااین‌حال انتظار می‌رود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت می‌توانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. این جهش قابل‌توجهی نسبت به ۳۷۰Z با موتور ۳.۶ لیتری تنفس طبیعی ۳۳۰ اسب بخاری خواهد بود و می‌تواند کوپهٔ اسپرت جدید نیسان را در برابر رقبایی مثل تویوتا سوپرا و فورد موستانگ GT قرار دهد.

پیشرانهٔ V6 توئین توربوی Z پروتو با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی همراه است که کل نیروی آن‌را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد اما به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک هم برای آن در حال توسعه است. درمجموع هرچند این خودرو فعلاً به‌عنوان یک پروتوتایپ معرفی شده اما بسیاری از ویژگی‌های آن مثل سبک طراحی رترو، موتور V6 توئین توربو و گیربکس دستی، همگی به نسخهٔ تولیدی منتقل خواهند شد. نیسان فعلاً زمان دقیق تولید Z پروتو را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرده است که این یکی از ۱۰ محصول جدید نیسان است که طی ۲۰ ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین انتظار می‌رود فروش نسل جدید کوپهٔ Z نیسان از سال آینده آغاز شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (90 ديدگاه)

    من عاشق ماشین هایی ام که تو طراحی شون نگاهی به گذشته دارن…
    خیلی خوشم اومد ازش و حتی به سوپرا هم ترجیحش میدم. مشخصاتش هم خوبه ?
    حداقل یه نیسان نه یک بی ام وه

    موافقم 83
    مخالفم 34
    1. Sina

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      نگران نباش ، فردا میان اینو از روی آلپاین A110 میسازن .
      شک دارم که نیسان تو این اوضاعش بخواد خودش کاملا یه چیز جدید بسازه
      فرم کلی بدنه شون و کمی از نمای داخلی اونا شبیه هم هستن

      موافقم 23
      مخالفم 14
      1. Hami

        ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (169 ديدگاه)

        به خاطر بازار ضعیف کوپه های اسپرت مدل جدید بر اساس 370z ساخته شده

        موافقم 13
        مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    بله ، اینه ماشین ژاپنی درجه یک
    همون ماشین ژاپنی‌ای که یه مُشت بی‌سواد میگن فقط آب روغن و…
    همونایی که همتون میشناسید و همیشه ترسو بودن در جواب دادن .

    باریکلا به نیسان که سادگی را به هویت تبدیل کرده و این طرح را بیرون داده ، چنین با اصالت .

    نمای عقب سنت شکنی محصوب میشه در این رده کلاس خودرویی .

    موافقم 38
    مخالفم 51
    1. Malt hill

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      درباره ی طراحی جلو نظری نداری؟!
      :)))))))

      موافقم 62
      مخالفم 11
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        بله نمای جلوش ساده مثل z قبلی اما دلنشین و نه مثل بعضی‌ها که فقط از کپی روی دست آلمانی ژاپنی آمریکایی استفاده میکنه .

        خوبه همین دیروز بود که هیوندای با معرفی توسان همه را شوکه کرد از کپی کردنش از روی نمای جلوی مرسدس بنز .

        فلسفه‌ها خیلی با هم فرق میکنه …
        اینا شما خوب بَلَدی …

        موافقم 11
        مخالفم 15
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        این ماشین سلطان دریفت در جهانه که قابل دسترسترین قیمت و کارایی را داره .

        موافقم 12
        مخالفم 4
    2. Hadi

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      خیلی خوبه مخصوصاً همین طراحی نگاه به گذشته یا به اصطلاح رترو…
      طراحیش خیلی خوبه مخصوصاً جلوش ?
      و اینکه قراره با دنده دستی به بازار بیاید و امیدوارم هرچه زودتر نیسان نسل جدید GTR رو معرفی کنه و دوباره به روزهای اوجش برگرده…
      نیسان z: لایک
      تویوتا سوپرا: لایک

      موافقم 15
      مخالفم 7
  3. Amir Machine

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    بنظرم طراحیش خیلی جالب از آب درنیومده
    مخصوصاً اون جلوپنجره مستطیلی که نمای خوبی نداره
    بنظرم خیلی دیگه به گذشته توجه داشتن و این از جذابیتش کم کرده، حالا باز عقبش بد نشده
    طراحی رترو فقط دوج چلنجر

    موافقم 68
    مخالفم 31
  4. مازیار

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    جلوش شبیه قورباغست

    موافقم 35
    مخالفم 41
  5. OMID

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    از جلو نسبتا خوبه ولی میتونست بهتر باشه مخصوصا اگر اطراف جلوپنجره نرمتر بود و شکل مکعبی نداشت
    طرح داخل جلوپنجره هم اگر یه دست بود پایینش بهتر بود
    طرح روی کاپوت خیلی باحاله اینجاش و عالی دراوردن و کامل هم شبیه fairlady شده
    عقبش خوب نیست
    تقریبا میشه گفت افتضاحه
    نه زیباست نه شخصیت خاص و روح داره
    بیشترش هم به خاطر او چراغ های عقب و خط مشکیه
    از نمای جانبی هم بدک نیست ولی نسل قبلی زیبا تر بود
    در کل کاشکی توی نسخه تولیدی یه مقدار تعدیلش کنن

    موافقم 20
    مخالفم 24
    1. MASIHA

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      اون نرم تر بودن رو که گفتی خیلی قبول دارم.
      من داخلش رو دوست دارم

      موافقم 12
      مخالفم 0
    2. Sina

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      کاملا جلوش مکعبیه.
      به نظرم عیبش کوچک بودن چراغ های جلوش هست
      که شباهت چندانی به نسخه های قبلی نداره
      اون جلوپنجره مربعی هم بسیار بد از آب دراومده
      اصلا زیبا نیست . ولی نمای جانبیش خوبه
      و فرم کاپوتش منو یاد سایبرتراک میندازه که اصلا خوب نیست

      موافقم 17
      مخالفم 11
      1. OMID

        ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        فرم کاپوتش رو در اصل از 240z گرفتن و نمیشه به شباهتش به بقیه ماشینا خرده گرفت چون در اصل اون بقیه از fairlady برداشتن این طرحو

        موافقم 10
        مخالفم 2
  6. رامین

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    تیونرا الان دارن بال درمیارن :)) نمای جلو می تونست خشن تر یا با جزئیات تر باشه. طراحی داخلیم عالیه مخصوصا سه تا آمپر بالا نمایشگر حس یه ماشین اسپرتو چند برابر کرده. امیدوارم نیسان با این ماشین به روزای خوبش برگرده.

    موافقم 29
    مخالفم 6
  7. محمد

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    نسل قبلی بیشتر با هویتش جور در میومد

    موافقم 21
    مخالفم 8
  8. Malt hill

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    زشت

    موافقم 17
    مخالفم 30
  9. AMG_S73///

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    خوبه ولی میتونست خیلی بهتر باشه
    شبیه یه ژاپنیه که داره خمیازه می کشه

    موافقم 16
    مخالفم 3
  10. مهدی موتورز

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    ????????

    موافقم 16
    مخالفم 12
  11. AMIR-REZA

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    جلوش یه جوریه ولی بقیه جاهاش عالیه….

    موافقم 14
    مخالفم 3
  12. Mad.z.Max

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    خیلی هم خوب و عالی، مخصوصا که نیسان خالصه، و تا اینجاش که از شرکت دیگه اشتراک فنی توش نبوده که ارزش کار پایین بیاد (منظورم سوپرای جدیده) طراحی بیرونی هم خیلی خوبه، شاید شاااید یذره اگه ماشین رو با یه خط افقی فرضا دو نیمه درنظر بگیریم، نیمه ی پایینی یخورده زیادی پهن و یُقُر هست، اگه مثلا جمع و جور تر میبودن فلاپ ها و سپر و دیفیوزر و ساید اسکرتا تمیز تر درمیومد.
    اما درمجموع عالی! کابینشم خیلی شیک و با ماهیت اسپرتیش کاملا همخونی داره.
    میمونه قیمت که بعیده از سوپرا گرونتر باشه، که در اون صورت یه انتخاب فوق العادس..

    موافقم 7
    مخالفم 9
  13. سروش

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (20 ديدگاه)

    پست و توش عالی در اومده ولی جلو پنجره رو میتونست بهتر کار کنه مستطیل خشک و خالی یکم ضایع است

    موافقم 10
    مخالفم 0
  14. Mohammad FM480

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    سر جلوش میتونست خیلی بهتر باشه.
    کل ماشین هم یه حالتی که اصلا گیرا نیست.
    احتمالا تو نسخه تولیدی این عیب ها
    رفع بشه.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. مهدی موتورز

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    چراغ عقب گند زد به همه چیز
    جلوشم خیلی سادس
    ولی نمای بقل خوبه
    دارم زور میزنم عکس شو دانلود کنم ولی نمیشه

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. مهدی موتورز

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1196 ديدگاه)

      ولی مطمئنم با رنگهای دیگه خوب میشه
      مثل همین قرمز اخر ویدیو

      موافقم 3
      مخالفم 3
  16. sina

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    باحاله من خوشم اومد بخصوص عقب و رینگ هاش

    موافقم 9
    مخالفم 6
  17. ♤Angus_812♤

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    همین که فنی برای خود نیسانه جا شکر داره
    ظاهرشم زیادی ساختار شکنه ولی عالیه
    منو یاد z300 انداخت که هنوزم توی ژاپن تیونینگ میشه
    مطمعنن از سوپرا بیشتر فروش میکنه
    چون ۱. سلطان دریفته
    ۲. مردم خیالشون راحته درونش ماشین دیگه نیست
    ۳.کابینش عالیه نه مثه بعضیا که کابین نسل قبل شرکتایی دیگرو استفاده میکنن

    موافقم 6
    مخالفم 5
  18. hadi

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    بیشتر شبیه به نمونه های کانسپت و ایده ای میده تا خودروی تولید انبوه
    چندروز پیش که درباره نسل بعدی میکرا میخوندم به خودم گفتم دمشگرم این نیسان چه طراحی های زیبایی داره که
    رسیدم به امروز و

    +I

    موافقم 7
    مخالفم 1
  19. ارشیاsvj

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    با این که پروتوتایپه
    ولی انگار یه بچه چهرساله نشسته نقاشیش کرده!!!!
    چراغای جلو و اون مستطیلی که به جای جلوپنجره گذاشتن روش اصلا خوب درنیومدن
    نسل قبلی اصلا هنوزم که هنوزه انگار از اینده اومده!!!!

    موافقم 11
    مخالفم 4
  20. MAHDI

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی جلوش حس یه شخصیت کارتونی ژاپنی رو داره که دهنش رو باز کرده. یه حالت عجیبیه طراحی جلوش.اما نمیشه گفت زشته.
    در هرصورت بامزه است?

    موافقم 6
    مخالفم 6
  21. MehdiTurbo

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    عجب چیزیه چه رنگ باحالی
    عاشق اون عکسم که پشتش کلی ماشین چیده شده که میبردت به گذشته سخته از طرحای گذشته یه طرح مدرن دلنشین دراوردن که خوب از پسش براومده

    موافقم 4
    مخالفم 4
  22. مهدی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    طراحیش بدون نقصه

    موافقم 2
    مخالفم 8
  23. تحت پیگرد

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (352 ديدگاه)

    طراحی خارجی خیلی خام و بی روحه.طراحی داخلی خوبه.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  24. SH04

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در کل طراحی جذابی داره بجز جلوپنجرش که شبیه دریچه کانال کولره!
    یه ذره خطوط اون قسمت زاویه دارتر بشه بنظرم خیلی بهتره (مثلا ذوزنقه ای)

    موافقم 1
    مخالفم 1
  25. Alireza

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (752 ديدگاه)

    خود زنی به سبک نیسان☹️همونطور که قبلا هم از تیزرش پیش بینی کردم با این فرمون لطفا gtr جدید رو نساز!!فک کنم سر طراح نیسان دو دقیقه رفته بوده دستشویی آبدارچی اومده اینو کشیده بلافاصله هم رو نمایی کرده همشم دستور گوسن از تو زندان بوده تا از نیسان انتقام بگیره?آخه رو چه حسابی شرکتی که نسل جدید سنترا رو اینقدر خوب در میاره طراحی داخلی و خارجی این ماشینو با بولدوزر از روش رد میشه?

    موافقم 4
    مخالفم 3
  26. SS

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (738 ديدگاه)

    به نظرم میراث سری زی رو حفظ کرده و دوباره یه طراحی خاص رو ارائه داده. البته این مدل بر خلاف دو نسل گذشته طراحی خاص با چاشنی رترو داره. حرکت جسورانه ای هست اما ممکنه بعضی طرفدارهای طراحی رادیکال زی370 و زی350 از این تغییر استقبال نکنن. موتور و گیربکس دستی هم که عالی هستن. فقط امیدوارم ردپای رنو در این مدل که میراث نیسان هست دیده نشه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  27. امیر

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    کابینش بنظرم باید بهتر میشد
    عقبش هم احتمالا در نسخه تولیدی کمی بهتر بشه
    درکل گزینه بهتری نسبت به سوپرا و زد۴ خواهد بود

    موافقم 3
    مخالفم 2
  28. حسین

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خداییش زیبا شده. من یکی واقعا باهاش حال کردم. چه جلو چه عقب . جلوشم یخلی خیلی زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 3
  29. زیزیگولو

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4802 ديدگاه)

    یه ماشین کوپه ی دو نفره جوون پسند با ظاهری اسپرتو شیک که توجه خیلیا رو به خودش جلب کرده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  30. Omid622

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    طراحی جلوی ماشین خیلی ساده و بی روح است

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا