نیسان

نیسان 370Z رودستر

سری مدل های Z شرکت نیسان بدون شک اسپرتترین خودروهای تولیدی این خودروساز ژاپنی به حساب می آیند که تقریبا برای اکثر افراد دسترسی به آنها کار چندان سختی به نظر نمی رسد. البته اگر ابرخودروی جنجالی نیسان؛ یعنی GT-R راجدای از این موضوع در نظر بگیریم بی تردید نسل نوین خودروهای اسپرت سری Z که بعد از خریداری بخشی از سهام نیسان توسط رنو با ظهور مدل ۳۵۰Z همراه شده، اعتبار دوچندانی را برای آن به همراه آورده است. نسل ششم این خودرونیسان، ۳۷۰Z نیز که از دو سال پیش تاکنون سکان هدایت موفقیت های فراوان ۳۵۰Z را در دست گرفته برای سال ۲۰۱۱ تغییرات و بهینه سازی های قابل توجهی را در خود می بیند که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر مدل روباز اینخودروی محبوب می پردازیم.


طراحی و شکل دهی به نیسان ۳۷۰Z در پروژه ای مجزا به صورت موازی در کنار مدل کوپه این خودرو صورت گرفته تا نتیجه کار همان طور که مشخص است خودرویی باشد که ذاتا از یک سقف جمع شونده پارچه ای و ظاهری کاملا هماهنگ و متناسب با آن بهره می برد. خطوط منحنی و نرم تشکیل دهنده بدنه خودرو به خوبی حالتی عضلانی و جسور را برای خودرو فراهم می کنند و به سرعت می توان وجه تشابه آن را با نسل پیشین ۳۵۰Z دریافت. چراغ های بوم رنگ مانند خودرو که در عقب از تکنولوژی LED نیز بهره می گیرد عینا از مدل کوپه به عاریت گرفته شده اند تا در کنار دستگیره درهای عمودی، خروجهای اگزوز دوگانه و در نهایت نشان بزرگ Z تعبیه شده بر روی  گلگیرهای جلو زیبایی به مراتب بیش تری را به مدلرودستر اعطا کنند همچنین سقف پارچه ای این خودرو به صورت کاملا اتوماتیک بدون نیاز به دست حتی از بیرون کابین با ریموت قابلیت باز و بسته شدن را دارد که کل این فرایند تنها در زمانی برابر با ۲۰ ثانیه انجام می شود.


یکی از بزرگ ترین بهینه سازی های صورت گرفته در مدل جدید نیسان ۳۷۰Z ، بازنگری مجدد در شاسی و سیستم تعلیق این خودرو بوده است. حداکثر سرعت مجاز در اروپا در مقایسه با دیگر نقاط جهان بالاتر است و به همین دلیل خودروهای اسپرت قدرت مانور و عرض و اندام بیش تری دارند. در عین حال وضعیت جاده ها در کشورهای دیگر شاید تاحدودی متفاوت باشد و نتوان کیفیت قابل قبولی را در آن یافت. از آن جایی که نیسان ۳۷۰Z در کشور های مختلفی عرضه می شود باید از شاسی مناسب و منعطفی برخوردار باشد تا هم در اتوبان ها و هم در جاده های شهری و بین شهری بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. به همین دلیل مرکز فنی نیسان در اروپا (NTCE)مسوول این پروژه شد که نتیجه حاصل استفاده از سیستم تعلیق جناغی دوبل در محور جلو و چند بازویی در اکسل عقب شد تا بالانس مناسبی میان راحتی و فرمان پذیری به خصوص در سرعت های بالا برای مدل روباز آن فراهم شود.


در مجموع میزان چسبندگی نیسان ۲۰۱۱ ۳۷۰Z در مسیرهای صاف و مسطح و در عین حال پیست مسابقه و بزرگ راه ها در مقایسه با مدل قبلی بهبود قابل توجهی را در خود می بیند. پایداری خودرو نیز تحت تاثیر ارتقاهای صورت گرفته درسیستم تعلیق و شاسی و همچنین استفاده از رینگ و تایر جدید کاملا بهبود یافته است که البته باید عایق بندی خوب اتاق را نیز به این موارد اضافه کرد تا راحتی و آرامش در این خودروی اسپرت از دیگر مشخصات آن به حساب آید!
جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو (به صورت سفارشی) در مدل ۲۰۱۱ مجهز به حالت برف نیز شده که در صورت فعال بودن در مسیر های لغزنده چسبندگی خودرو را به جاده حفظ می کند.( مثال در زمان حرکت از دنده دو به جای یک استفاده می کند و … ) از جمله دیگر موارد اضافه شده به مدل جدید باید به دوربین دید عقب اشاره کرد که البته جزئی از سیستم ردیاب ماهواره ای پیشرفته نیسان محسوب می شود ضمن این که سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها به صورت استاندارد نیز در این خودرو در نظر گرفته شده است.


طراحی با نگاهی کلی به بدنه نیسان ۳۷۰Z به وضوح می توان برخی مشخصات ۲۴۰Z ( در حدود چهل سال پیش ) را در آن مشاهده کرد. در واقع طراحی ۳۷۰Z همانند نسل پیشین خود به گونه ای بوده که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده دیکته می کند، کاپوتی کشیده و عضلانی، کابینی کوچک و جمع جور در مقایسه با ابعاد بدنه، اوورهنگ بسیار کم در جلو و صندوق عقب قابل استفاده از جمله برخی از این مشخصات به حساب می آیند.

نیسان ۳۷۰Z از طولی برابر با ۴۲۴۵ میلی متر بهره می برد (سپر به سپر) و فاصله بین دو محور آن ۲۵۵۰ میلی متر است که به این ترتیب دقیقا ۱۰۰ میلی متر کوتاه تر از نیسان ۳۵۰Z است اما در نقطه مقابل با ارتفاعی برابر با ۱۳۱۵ و پهنایی معادل ۱۸۴۵ میلی متر به ترتیب ۱۰ و ۳۰ میلی متر کوتاه تر و عریضتر از نسل قبلی شکل گرفته است. صندلی راننده نیز برای ایجاد تناسب با سقف پارچه ای جمع شونده پایینتر نصب شده و در مجموع مرکز ثقل خودرو تاحدودی به زمین نزدیک تر شده است.

نیسان در این خودرو از آلومینیوم به شکل گسترده تری استفاده کرده و درها، در صندوق عقب نیز به کاپوت آلومینیومی آن اضافه شده تا در مجموع ۳۲ کیلوگرم وزن کلی خودرو را کاهش دهد ضمن این که مقاومت پیچشی بدنه در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته تا از هر لحاظ در موقعیتی برتر از ۳۵۰Z قرار گیرد.
پیشرانه و جعبه دنده قلب تپنده نیسان ۳۷۰Z همچون قبل از یک پیشرانه قدرتمند ۳.۷ لیتری V6 نیرو می گیرد. این پیشرانه که در واقع نمونه بهینه سازی شده نیسان ۳۵۰Z محسوب می شود دارای ۲۴ سوپاپ و دو میل سوپاپ است تا در کنار سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ ها این امکان را فراهم سازد تا حداکثر قدرتی برابر با ۳۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۶ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد. این نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود.

سنسورهای نصب شده در سیستم کلاچ و سیستم تعویض دنده این امکان را مهیا می سازند تا متناسب با وضعیتهای مختلف رانندگی و همچنین میزان فشار بر پدال گاز بهترین دنده انتخاب شود. در عین حال سیستم SRC نیز به طور خودکار وارد مدار می شود و با آنالیز اطلاعات دریافتی به صورت هوشمندانه تشخیص می دهد که راننده نیاز به افزایش سرعت متوالی دارد و یا مثال در حال کاهش سرعت برای ورود به یک پیچ است، به این ترتیب خودرو بهترین عکس العمل را در شرایط جاری به فرمان راننده می دهد.

چرخ ، تایر و سیستم ترمزهمان طور که در ابتدای مطلب عنوان شد نیسان در مدل ۳۷۰Z 2011 از رینگ و لاستیک های جدیدی استفاده کرده تا بر چسبندگی خودرو به سطح مسیر بیفزاید. بدین منظور تایرهای Advan اسپرت ساخت شرکت ژاپنی یوکوهاما به ترتیب با ابعاد R18 50/225 در محور جلو و R18 45/245 در محور عقب قرار گرفته است. البته در صورت درخواست مشتری رینگهای سبک وزن آلیاژی بزرگ تری نیز بر روی خودرو قابل نصبند که در نتیجه تایرهای بریجستون پوتنزا به ابعاد ۴۰/۲۴۵ R19 و R19 35/275 به ترتیب در محور جلو و عقب جایگزین نمونههای استاندارد می شوند.

دیفرانسیل لغزش محدود در کنار سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ثبات پایداری الکتریکی به صورت استاندارد بر روی ۳۷۰z در نظر گرفته شده اند تا در مقوله ایمنی هدایتی نیز این خودرو قابل اطمینان باشد. سیستم دنده شانه ای فرمان برای جواب گویی بهتر به فرامین سریع راننده از نوع مورد بهینه سازی قرار گرفته و سیستم کمکی الکتریکی حساسیت به سرعت نیز در این مدل به آن اضافه شده تا کنترل بهتری را به خصوص در اتوبان ها برای خودرو به ارمغان آورد.

دیسک های ترمز خنک شونده که به ترتیب در محور جلو و عقب دارای ۱۴ و ۱۳.۸ اینچ قطر هستند مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دو پیستونه در اکسل عقب به طور حتم این بچه هیولای نیسان را در کوتاه ترین مسافت ممکن متوقف خواهد کرد. در عین حال انواع سیستم های کمکی مانند سیستم ضد بلوکه ترمز، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ ها و سیستم کمکی ترمز (BA) نیز به صورت استاندارد در نیسان ۳۷۰Z وجود دارد.
یقینا نیسان ۳۷۰Z رودستر با توجه به تغییراتی که در مدل ۲۰۱۱ در خود می بیند همانند گذشته یکی از برترین خودروهای اسپرت در سگمنت مربوطه به حساب می آید به خصوص آن که قیمت در نظر گرفته شده برای آن نیز کاملا رقابتی است.

آیدین وحید محمدی – هفته نامه ایران خودرو شماره ۲۰۴

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. حمادي

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    خیلی بد.مثله همیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      یعنی نیسان همیشه بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سپهر

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    چقدر خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا