نیسان

چرا نیسان IDx هرگز تولید نشد؟!

در سال‌های اخیر تعداد کمی از محصولات نیسان توانسته‌اند همچون کانسپت های IDx Freeflow و IDx نیسمو طرفداران را خوشحال کنند. این دو خودروی مفهومی در سال ۲۰۱۳ و به عنوان جایگزین معنوی داتسون ۵۱۰ معرفی شدند.


درست زمانی که پرده از روی این کانسپت های رترو کنار رفت دنیای خودرو بسیار هیجان‌زده شد. ایده‌ی تولید خودروی ارزان، پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب و اسپورت توسط نیسان که طراحی جذاب‌تری در مقایسه با ۳۷۰Z داشت کاملاً با استقبال مواجه شد. متأسفانه IDX هرگز وارد خط تولید نشد و حالا یکی از مهندسان نیسان دلیل این امر را توضیح داده است.


در یکی از شبکه‌های اجتماعی از کارکنان خودروسازان گوناگون درباره‌ی خودروها سؤال می‌شود و یکی از کاربران ادعا کرده یکی از کارمندان نیسان که البته هویتش فاش نشده دلایل عدم تولید این خودرو توسط نیسان را بازگو کرده است.


در آغاز باید گفت طبق اظهارات کارمند نیسان، یک داتسون ۵۱۰ مدرن خودرویی کوچک بوده و اگرچه چنین محصولی می‌توانست رقیب تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ باشد اما شانس کمی برای فروش خوب این خودرو وجود داشته مخصوصاً اینکه می‌دانیم نیسان قبلاً مدل اسپورت ۳۷۰Z را تولید کرده است.


ثانیاً نیسان هیچ جایی برای تولید این خودروی اسپورت نداشته است. تنها کارخانه‌ای که می‌توانسته این خودرو را تولید کند سایت توچیگی ژاپن بوده یعنی جایی که مدل‌های ۳۷۰Z، GT-R و اسکای لاین مخصوص بازار ژاپن مونتاژ می‌شوند. در این کارخانه همچنین خودروهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک با پیشرانه‌های نصب شده در طول خودرو روی خط تولید می‌روند. البته بازنگری در این سایت به‌منظور تولید IDx نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی بوده است.

نهایتاً هم باید به حاشیه سود چنین خودروی اسپورتی اشاره کنیم که خیلی بالا نبوده و نیسان توجیه اقتصادی زیادی در تولید آن ندیده است که چنین امری واقعاً جای تأسف و شرمساری دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    این دهه یعنی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ دوران افول اسپورتهای نیسان بود .
    به نظرم به جایی هزینه و سرمایه گذاری روی نسل جدید gtr و z و احیایی سیلویا صرف توسعه الکتریکی ها و سیستمهای خودران شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Ali a

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    طرحش جون میده برای یه ماشین الکتریکی رده بالا… احتمال زیاد نیسان الکتریکی ایش رو میسازه و اینده میاد به بازار

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا