هوندا

نگاهی دقیق‌تر به هوندا سیویک 2016 تایپ R

سال ۲۰۱۱ آخرین نسل هوندا سیویک در اروپا معرفی شد، اما معرفی تایپ R زمان زیادی طول کشید. پس از طعنه‌ها و دشواری‌های بسیار و تست‌های رانندگی بی‌شمار و پنهان بالاخره در نمایشگاه خودروی ژنو خودروی جدید معرفی شد و اطلاعات رسمی خودرو در اختیار عموم قرار گرفت.

2016 Honda Civic Type R
۲۰۱۶ Honda Civic Type R

Honda-Civic-Type-R-012
اگر شما دنبال کیت بدنه غیرمعمول، بیش از ۳۰۰ اسب بخار توان و بیشترین گشتاور بین تمامی مدل‌های قبلی این خودرو هستید، تمامی انتظارات شما توسط هوندا برآورده شده است تا نشان دهد انتظار چندساله‌ی ما بی‌ارزش نبوده است. اگر در کل دنیا کسانی باشند که بتوانند یک خودروی اسپرت محور جلوی تمام‌عیار تولید کنند، آن افراد مهندسان هوندا هستند و حداقل روی کاغذ تایپ R جدید طراحی منحصر به فرد و زیبایی دارد.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
بدنه

متأسفانه تمامی جزئیاتی که از سیویک R در نمایشگاه ژنو سال پیش معرفی شده بودند در مدل واقعی آن کاملاً وجود ندارند. از جمله چراغ‌های شبیه شاخ شیطان عقب ماشین که به زیبایی بر روی بال (کایت) عقب خودرو سوار شده بودند در مدل واقعی وجود ندارند. علی‌رغم این موضوع تایپ R جدید تسلیم نخواهد شد، چراکه هر سانتی‌متر از کیت بدنه زیبای آن مانند خودروهای تورهای مسابقه طراحی شده است. نمای چلوی خودرو تحت تأثیر دو دریچه شبکه ای بزرگ که در بالا و پایین نمای جلو قرار دارند، قرار می‌گیرد. هم‌چنین دو مکنده هوای کارآمد بر روی سپر کارگذاری شده‌اند تا هوای را به فضای موتور و سیستم ترمز جلوی خودرو مکش کند. شبکه روی سپر جلو باعث کاهش لیفت در سرعت‌های بالا می‌شود، هم‌چنین این شبکه باعث حرکت هوا در قسمت تقریباً مسطح زیرین خودرو می‌شود و با ایجاد اثر ونتوری خودرو را به سمت جاده می‌کشد.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
نمای جانبی خودرو نیز از لحاظ طراحی کاملاً متأثر از خودروهای مسابقات رالی است. چراکه دریچه‌های هوای تعبیه شده در قسمت بالا و پشت چرخ‌های جلوی خودرو بر روی بدنه کاملاً قابل مشاهده هستند. چرخ‌ها نیز در این مدل ۱۹ اینچی شده‌اند و از تایرهای ۲۳۵/۳۵ R190 مخصوص تایپ R در آن استفاده شده است. هم‌چنین گلگیرها و دامنه‌های بالای چرخ‌های جلو نیز دوباره طراحی شده‌اند و ازنظر آئرودینامیکی تقویت شده‌اند. قسمت عقب خودرو جایی است که تقریباً تمامی جادوی بدنه در آن اتفاق افتاده است، حتی اگر به زیبایی مدل مفهومی آن که سال ۲۰۱۳ معرفی شده بود نباشد. خوشبختانه سیستم خروجی ۴ اگزوزه آن همانند مدل مفهومی معرفی‌شدهٔ آن طراحی شده است.

ابعاد بدنه

طول ۴,۳۹۰ MM (172.83 Inches)
عرض ۱,۸۷۸ MM (73.93 Inches)
عرض(همراه با آینه‌ها) ۲,۰۶۵ MM (81.29 Inches) (including door mirrors)
ارتفاع ۱,۴۶۶ MM (57.71 Inches) (unladen)
فاصله مرکز چرخ عقب و جلو ۲,۵۹۴ MM (102.12 Inches)
فاصله‌ی دو چرخ جلویی ۱,۶۰۵ MM (63.18 Inches)
فاصله‌ی دو چرخ عقب ۱,۵۲۸ MM (60.15 Inches)
فاصله محور و کف شاسی ۱۱۸ MM (4.64 Inches) (with driver)
2016 Honda Civic Type R
۲۰۱۶ Honda Civic Type R
طراحی داخلی
در قیاس با طراحی خارجی، طراحی کابین خیلی عجیب به نظر نمی‌آید هرچند به علت جزئیات اسپرت آن شباهتی با سیویک های نوع اقتصادی ندارد. شیفتر دنده خودرو، به‌مانند تمامی سیویک های تایپ R از آلیاژ آلومینیوم ماشینی می‌باشد. صندلی‌های جلو نیز کمی عمق دار طراحی شده‌اند تا دسته‌های آن ایمنی جانبی لازم را در پیچ‌های تند و تیز ایجاد کنند.

Honda Civic Type R Interior
Honda Civic Type R Interior
صندلی‌ها با روکشی قرمز و مشکی پوشانده شده‌اند، این رویه‌ها با افکتی گل‌کلمی و دوخت دو رویه ای قرمزرنگ طراحی شده‌اند، این روکش‌ها با فرمان اسپورتی که با چرم پوشانده شده است همراه شده است. فرمان نیز با چرمی قرمزرنگ و دوخت دو رویه ای قرمز همراه با علامتی چرمی و قرمزرنگ در ساعت ۱۲ فرمان تزئین شده است. پس‌زمینه‌ی قرمز در جای‌جای اتاق خودرو دیده می‌شود، از داشبورد و ستون ابزار تا دکمه “R+” که شتاب خودرو را افزایش می‌دهد این تم رنگی عیان است.

پیشرانه
موتور توربوشارژر ۲ لیتری ۴ سیلندر خودرو موتوری کاملاً با قدرت برای این خودرو است، حتی صفحه دور موتور در ۷۰۰۰ دور در دقیقه قرمز رنگ (حالت هشدار) می‌شود، موتور توربوشارژر تایپ R با قابلیت تزریق مستقیم و تکنولوژی سوپاپ VTEC که به ایجاد گشتاور بیش تر کمک می‌کند، ۳۰۶ اسب بخار توان و ۴۰۰ نیتون-متر گشتاور، بیش از همه مدل‌های تایپ R پیشین، تولید می‌کند. در خالت استاندارد گیربکس این مدل ۶ سرعته دستی با شیفتر کوتاه است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتان ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است، بیشتر از هر خودروی دیگر در این کلاس.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
سیستم تعلیق جلوی خودرو معروف به سیستم تعلیق مخور دو اتصاله استرات این خودرو به‌سادگی انتقال گشتاور را ۵۰% بیشتر از سیویک استاندارد کاهش می‌دهد، هم‌چنین سیستم نوسان گیری چهار نقطه ای حدید آن نیروی میرایی را وقتی “R+” توسط راننده فعال می‌شود ۳۰% افزایش می‌دهد. هوندا اشاره ای به دیفرانسیل لغزش محدود نکرده است، پس به‌احتمال زیاد این سازنده خودرو دوباره به سیستم کنترل ترمز-قعالی که پیچیدن‌ها را کندتر می‌کند و سیستم هدایت گشتاور برای ایمنی بیشتر روی خواهد آورد که خبری بد برای عاشقان پیست است.

Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
مشخصات پیشرانه

مدل VTEC TURBOموتور ۲ لیتری تزریق مستقیم
نوع ۴ سوپاپ برای هر سیلندر
حجم موتور ۱۹۹۶
بور(قطر سیلندر) x استروک(پیستون) ۸۶.۰ x 85.9
ضریب فشردگی ۹.۸
خروجی توان ۳۰۶ HP @ 6,500 RPM
گشتاور ۲۹۵ LB-FT @ 2,500 RPM
۰-to-100 km/h (62 mph) ۵.۷ seconds
حداکثر سرعت ۲۷۰ KM/H (167 MPH)
گیربکس ۶ سرعته دستی

سیستم تعلیق و ترمزها
هوندا اطلاعات زیادی در مورد سیستم تعلیق تایپ R ارائه نکرده است، اما آن‌ها ادعا کرده‌اند که تلاش بسیاری کرده‌اند تا بیشترین چسبندگی را در این مدل ایجاد کنند. برای سیستم تعلیق بهتر این مدل، دارای اسپویلر قوی در پشت، پخش‌کننده هوای عقب خودرو و کانال جداکننده هوا در جلو است. هم‌چنین دامنه‌های جانبی و کف صاف خودرو به چسبندگی این هاچ بک روی جاده کمک می‌کنند.

Civic Type R
Civic Type R
برای توقف این هاچ بک ۳۰۶ اسب بخاری سیستم ترمز ۴ پیستون برمبو با کالیپرهای جلو و دیسک ۳۵۰ میلی‌متری، استفاده شده است. این ترمزها پشت چرخ آلیاژی ۱۹ اینچی که با لاستیک ۲۳۵/۳۵ZR19 پوشیده شده است، پنهان شده‌اند.

Civic Type R
Civic Type R
قیمت
فعلاً خبر رسمی در مورد قیمت وجود ندارد، اما گران‌ترین سیویک موجود در حال حاضر ۲۵۲۵۵ پوند قیمت دارد، پس پیش‌بینی ما برای تایپ R قیمتی حدود ۳۱۰۰۰ پوند است.

Civic Type R
Civic Type R

رقیب‌ها

فورد فوکوس RS

فورد اخیراً فوکوس RS 2016 را معرفی کرده است، این خودرو بهتر از انتظارات به نظر می‌رسد. موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست آن حداقل ۳۱۵ اسب بخار توان تولید می‌کند. بسیاری از پیش‌بینی‌ها توان تولیدی این موتور را ۳۵۰ اسب بخار تخمین زده‌اند.

موتور را دنده دستی ۶ سرعته همراهی می‌کند که توان آن را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. سیستم AWD پیشرفته آن می‌تواند ۷۰% توان موتور را به مخور عقب منتقل کند یا ۱۰۰% توان را به یکی از چرخ‌ها بدهد. قیمت این مدل کماکان مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن حدود ۳۰۰۰۰ پوند باشد.

فولکس‌واگن گلف R

گلف R هاچ بک دیگری است که تایپ R باید با آن رقابت کند، در بریتانیا این مدل حدود ۳۰۱۵۰ پوند قیمت دارد، قیمتی مشابه با پیش‌بینی ما برای تایپ R.

زیر کاپوت این خودرو موتور ۲ لیتری توربوی ۴ سیلندر آن قرار دارد که ۲۹۲ اسب بخار توان و ۳۸۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این توان توسط گیربکس ۶ سرعته دستی یا سیستم دابل کلاچ DSG به محورها انتقال می‌یابد. با اضافه شدن سیستم چهار چرخ متحرک ۴MOTION، گلف R در ۵.۳ ثانیه با دنده دستی و ۴.۹ ثانیه با سیستم دنده DSG به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. طبیعتاً تایپ R نمی‌تواند به این اعداد برسد، به‌علاوه گلف R اسم یک پسر مسابقه ای را نیز یدک نمی‌کشد.

نتیجه‌گیری
همواره تایپ R جدید یک خودروی باشکوه است، و البته مدل همراه با توان ۳۰۶ اسب بخاری حتی بهتر از این وصف‌هاست. با این همه اگر دوباره این مدل فقط در اروپا عرضه شود نمی‌توان امید زیادی به آن داشت. قطعاً حمل‌ونقل آن به آمریکا هزینه‌بر خواهد بود اما در آمریکا افرادی هستند که هر هزینه ای برای داشتن این هاچ بک حاضرند بپردازند. با عرضه فورد فوکوس RS در آمریکا این خودروساز آمریکایی هوندا را به مبارزه می‌طلبد و باید منتظر ماند و دید آیا هوندا به این مبارزه وارد خواهد شد یا خیر؟

Civic Type R
Civic Type R
منبع: topspeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

میلاد بافراست

لیسانس مهندس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه صنعتی شریف

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    گلف ازش سرتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هژبر

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (75 ديدگاه)

      daghighan mozo hamine
      reghabat … .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ali

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (578 ديدگاه)

      آقا شایان از کجا میدونی گلف ازش سرتره ؟ این civic type r 2016 که نه توسط نشریات تست شده و نه تا بحال با گلف مقایسه شده .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    نمیدونم چرا نمیتونم با هوندا ارتباط برقرار کنم!!!؟ با این که کیفیت و کارایی هوندا اثبات شده هست و نیازی به توضیح اضافی نداره ولی بازم نمیتونم تو قلبم جاش بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      اتفاقا من برعکس شما همیشه قلبا این کمپانی رو دوست داشتم و دارم
      به نظر من سیویک و اکورد بی شک ازبهترین سدان های دنیا هستند .
      شاید عجیب باشه ولی من هندلینگ و لذت سواری با اکورد رو با هیچ چیز عوض نمیکنم
      به برو بچه های پدال توصیه میکنم برای یک بارهم که شده اکورد رو تست کنید و از سواریش لذت ببرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان آرسنالی

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1877 ديدگاه)

        همه کسایی که یه کمی از ماشین اطلاع دارند میدونند که آکورد و کمری دو تا مدل افسانه ای هستند که تقریبا رقیب ندارند ولی خوب دوسشون ندارم ترجیح میدم معادل پولشون رو بدم راو4 بخرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سیامک

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    همیشه سیویک ماشین محبوبم بوده و هست
    ولی ظاهر هاچ بک نسل جدید رو از قسمت پشتی خیلی دوست ندارم (البته نظر شخصیه منه) اما باز هم در عالی بودن سیویک توی دیدگاهم تاثیری نذاشت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Archi khan

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    هوندا بی شک یکی از بهترین هاست.
    مخصوصا اکورد که خیلی زیبا و با ابهته.
    Cr-v هم که داره پیشفروش میشه و میاد ، خیلی هم عالیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. armin

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    هنوزم از لنسر ایوو پایین تره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تکنولوژی موتورش حرف نداره! 300+ اسب بخار بدون توربو عالیه ولی کاش AWD بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      بدون توربو؟!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. وحید

        ۱۱ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        توربو شارژ داره اخوی ،2000 cc با قدرت 306

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. samurai

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (535 ديدگاه)

    طراحی کابین و طراحی خارجی ماشین عالیه هیچ ایرادی نمیشه گرفت
    رنگ شیری از قرمزش بنظرم قشنگتر ولی کابین عالیه قشنگ حس مسابقه رو به ادم منتقل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hussain

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    wماشین شیک و اسپرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ALiHidden

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    خیلی زیباست!

    کابینش هم عالیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. milad

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    فکر کنم فقط لایی کشیدن باهاش حال میده و بس….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دوستان یه سوال :
    این بهتره یا مرسدس A45 AMG ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3683 ديدگاه)

      A45 AMG هم از نظر کلاس هم از نظر قیمت از این بالاتره.قدرت و شتاب بهتری داره .
      اگه قیمت رو در نظر نگیریم و مسأله لوکس بودن مرسدس هم نادیده بگیریم در مقام مقایسه اسپرت بودن و قابلیت ها مرسدس رو برتر میدونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1355 ديدگاه)

        نوید جان تویه پست بی ام و من شوخی کرده بودم داداشم من خودم عشقه آلمانم پدال لطفا چاپ کنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نوید جهرمی

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (3683 ديدگاه)

          مشتی هستی داداش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. علي رضا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    نمای عقبش خیلی جالبه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      کلا قیافش خیلی خیلی تهاجمی اسپرت و مسابقه ایه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. نوید جهرمی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    بازم خوبه آدم با اسپرتای هوندا دچار پارادوکس نمیشه برعکس تویوتا که مدت زیادی از اسپرت فاصله داشت.
    به شخصه از هاچ بک خوشم نمیاد. اما اگه بخوام هاچ بک اسپرت بگیرم اول میگم گلف بعد آئودی S3 .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سعید

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    خوراک دریفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      فکر نمیکنم با توجه به دف جلو بودنش زیاد به درد دریفت بخوره
      بیشتر هدف چسبندگی هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        خوب شد گفتی،حواسم به دف جلو بودنش نبود :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. pony car

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    کاش دیفرانسیل عقب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امیر

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بچه ها تو را به قران کمکم کنید واقعا گیر بد دوراهی افتادم واقعا ماشین عالی هستش و منم خیلی ازش خوشم اومده ولی نمیدونم ماشین شیروکو فلوکس واگن بگیرم یا سیویک تایپ ار نمیدونم دقیق این قیمتش چنده اگه میشه قیمتش رو بهم بگید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. lamborghini

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جنسیس کوپه۳.۸ از lکورد و سیویک تایپ ار بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا