هوندا

هوندا 4&2 تلفیقی از موتورسیکلت و اتومبیل

شرکت ژاپنی هوندا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ یک وسیلهٔ منحصربه‌فرد را بانام ۲&4 معرفی کرد که تلفیقی است از موتورسیکلت و اتومبیل. پروژهٔ ۲&4 که به مناسبت پنجاهمین سالگرد اولین پیروزی هوندا در گرندپری فرمولاوان در سال ۱۹۶۵ معرفی‌شده است، برندهٔ رقابت داخلی هوندا میان طراحان استودیوهای طراحی این شرکت در سراسر جهان است که شامل ۸۰ مهندس و طراح از هر دو استودیوی طراحی موتورسیکلت و خودروی هوندا می‌شود. البته این رقابت به مناسبت جشن موقعیت ممتاز هوندا به‌عنوان «تولیدکنندهٔ پیشروی پیشرانه در جهان، ارائهٔ پیشرانه به ۲۸ میلیون نفر در سال در وسایل نقلیهٔ دوچرخ و چهارچرخ، تجهیزات الکتریکی، فعالیت‌های دریایی و هوافضا» صورت گرفته است.

row_5111

هوندا در بیانه‌ای در رابطه با این خودرو-موتورسیکلت اعلام کرده است:

«هوندا ۲&4 به دنبال ایجاد تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیز موتورسیکلت به همراه ویژگی‌های رانندگی جذاب خودرو است. این پروژه تنها وسیله‌ای برای نمایش خلاقیت استودیوهای طراحی هوندا نیست بلکه آینده‌ای از وسایل نقلیه را به تصویر می‌کشد»

honda-project-2-and-4-conce

این وسیله تلفیقی است از تجربیات هوندا درزمینهٔ ساخت موتورسیکلت و اتومبیل و ترکیبی از آزادی یک موتورسیکلت و قدرت مانور یک خودرو را ارائه می‌کند؛ اما متأسفانه سازندهٔ ژاپنی اعلام نکرده که این کانسپت پیش‌نمایشی از یک مدل تولیدی بسیار سبک‌وزن خواهد بود یا در حد همین یک نمونه باقی خواهد ماند. به‌هرحال در ادامه نگاه دقیقی داریم به این وسیلهٔ نوظهور ژاپنی.

Honda-Project-24-Concept-6

بیرون

همان‌طور که اشاره شد، ۲&4 توسط استودیوهای طراحی موتورسیکلت و اتومبیل‌های هوندا طراحی و ساخته‌شده است و از ویژگی‌های معمول یک خودرویِ اسپرتِ سبکِ کابین باز بهره می‌برد و از بسیاری از جهات به آریل اتم و KTM X-Bow شباهت دارد. این محصول هوندا برخلاف X-Bow فاقد سپر و ضربه‌گیر است و بااینکه کمی پیچیده‌تر از آریل اتم است اما تقریباً هیچ پانلی در بدنهٔ آن وجود ندارد. هوندا ۲&4 با ۳.۰۴ متر طول و ۱.۸۲ متر عرض، از هر دو خودروی مذکور کوچک‌تر است درحالی‌که ارتفاع آن عدد شگفت‌آور ۹۹ سانتیمتر است. چشمگیرترین ویژگی ۲&4 نیز وزن آن است که فقط ۴۰۵ کیلوگرم است.

1_project_2_4_concept

پروژهٔ ۲&4 با الهام از خودروهای فرمولاوان دههٔ ۶۰ میلادی شکل‌گرفته است. البته اگر از اینکه صندلی رانندهٔ آن در وسط خودرو قرار ندارد چشم‌پوشی کنیم. طرحی بدنه و موقعیت موتور ۲&4 از خودروی افسانه‌ای هوندا RA272 الهام گرفته است. این خودروی یک خودروی فرمولاوان بود که در فصل ۱۹۶۵ این رقابت‌ها مورداستفاده قرار گرفت. RA272 اولین خودروی مسابقه‌ای ژاپنی بود که توانست برندهٔ گرندپری فرمولاوان شود.

0001honda

داخل

تنها جایی از ۲&4 که بیشتر از موتورسیکلت به یک خودروی واقعی شبیه است، قطعاً داخل آن است. کابین باز این خودرو-موتورسیکلت متشکل از یک صندلی مسابقه‌ای با کمربند شش نقطه‌ای و یک فرمان چندمنظوره با قسمت پایینی صاف است. یک صفحه‌نمایش سربالا نیز بجای صفحه آمپر سنتی در آن نصب‌شده است. در این وسیلهٔ عجیب، صندلی راننده به‌صورت شناور طراحی‌شده است، بدین معنی که صندلی به‌صورت معلق درست در بالای جاده قرارگرفته و تنها چند سانتیمتر با سطح زمین فاصله دارد. تنها مشکل کابین ۲&4 این است که در صورت وقوع تصادف چندان ایمن به نظر نمی‌رسد چراکه صندلی راننده بیش‌ازحد در معرض خطر برخورد جانبی است و شاید همین امر مانع بتولید رسیدن این کانسپت گردد.

945099

هوندا ۲&4 به‌صورت استاندارد یک خودروی تک نفره است اما در قسمت راست آن یک محفظهٔ مخفی وجود دارد که امکان نصب صندلی دوم در آن فراهم‌شده است. مجموعهٔ فرمان، پدال‌ها و صندلی رانندهٔ آن نیز به‌صورت متحرک طراحی‌شده که می‌توان آن را جهت تطابق به سیستم رانندگی کشورهای مختلف به چپ یا راست خودرو منتقل کرد. به همین دلیل فرمان خودرو هیچ‌گونه اتصال فیزیکی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً از طریق الکترونیکی کار می‌کند.

Xw0bDRMIWQASHV4EDRZIEgwCG1k

پیشرانه

برای قدرت بخشیدن به ۲&4 از پیشرانهٔ ۴ سیلندر V شکل ۱ لیتری متعلق به سری موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای موتو GP هوندا استفاده‌شده است. این پیشرانه ۲۱۲ اسب بخار قدرت در دور موتور خیره‌کنندهٔ ۱۳ هزار rpm و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور در ۱۰۵۰۰ rpm تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منقل می‌شود که از خودروهای هوندا قرض گرفته‌شده است. رد لاین این پیشرانه عدد فوق‌العادهٔ ۱۴۰۰۰ rpm است که تنها ۱۰۰۰ rpm کمتر از یک ماشین فرمولاوان مدرن امروزی است.

Honda-Project_2and4_Concept

اگرچه هوندا هنوز اطلاعاتی از عملکرد این وسیله اعلام نکرده است اما با وزن فقط ۴۰۵ کیلوگرم باید شتاب صفرتا صد آن کمتر از ۳ ثانیه باشد. حداکثر سرعت آن نیز احتمالاً در حدود ۲۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که هرچند شاید چندان قابل‌توجه نباشد اما در این نوع وسایل شتاب و هندلینگ اهمیت بسیار بیشتر از حداکثر سرعت دارند. همچنین ۲&4 به یک سیستم اگزوز تیتانیومی هم مجهز شده است.

Honda-Project-2-4-1

سخن پایانی

بااینکه هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در رابطه با بتولید رسیدن این خودرو-موتورسیکلت اعلام‌نشده است اما طراح پروژهٔ ۲&4 «مارتین پیترسون» در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به دلیل استقبال زیادی که از این کانسپت شده است، احتمال تولید انبوه آن وجود دارد و هوندا در حال بررسی بتولید رساندن آن است. بااین‌حال هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست و شاید این پروژه بدلیل ایمنی ضعیف تنها به‌عنوان یک کانسپت و طرحی مطالعاتی باقی بماند. البته درصورتی‌که هوندا تصمیم به تولید آن بگیرد احتمالاً به‌منظور افزایش سطح ایمنی راننده تغییراتی در صندلی شناور آن ایجاد خواهد کرد. درهرحال این وسیلهٔ منحصربه‌فرد با الهام از خودروی فرمولاوان RA272، قابلیت اطمینان بالای هوندا و نسبت قدرت به وزن عالی، می‌تواند به یک خودروی فوق‌العاده و البته احتمالاً گران‌قیمت تبدیل شود که لذت رانندگی وصف‌ناپذیری را برای رانندهٔ خود به ارمغان خواهد آورد. در کل هوندا ۲&4 آن‌قدر قدرتمند و توانا هست که در صورت تولید بتواند آریل اتم و کاترهام ۶۲۰R را به دردسر بیندازد.

AhFZKjYoWUZVQ0ZIU0NLHhMQ 

مشخصات فنی

پیشرانه ۱ لیتری V4
قدرت ۲۱۲ اسب بخار
گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
ظرفیت سرنشین ۱ یا ۲ نفر
شتاب صفرتا ۱۰۰ زیر ۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
طول/عرض/ارتفاع ۳.۰۴/۱.۸۲/۰.۹۹ متر
وزن ۴۰۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خوشم اومد افرین به هوندا شتابس عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    عالیه خیلی خوشگله
    دیدن ارم H روی فرمان یه حس خوبی به ادم دست میده حسی به مانند اطمینان و دوام افسانه ای
    داداشم یه هوندا 125 اصل ژاپن داره حتی طلق راهنماش made in japan هست
    3 نفری 120 تا رو پر میکنه ادم کیف میکنه وقتی موتور گرم میشه بجای کم اوردن و استراحت دادن بازدهیش بیشتر میشه
    واقعا عالیه تو ماشینها هم هوندا و تویوتا بهتر گذینه برای بازار ایران بود
    شما الان یه پژو 405 قدیمی انژکتوری 2000 سی سی و یه هوندا اکورد دهه 90 رو کنار هم بزارید
    ببینید کدومش سر حال تره
    حیف
    حتی یه خبر موثق هم شنیدم که پژو اون نقشه های قطعه های پزو رو هم به قطعه سازای ما شتباهی میداد تا نتونن درست بسازن
    بیشرفتر از پژو خودرو سازهای ماست که دوباره رفتند گذاشتند تو اغوش پژو و فرانسه با مهندسی اشغالشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی های خوبی انجام میدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ژاپن:هوندا-کاوازوکی-یاماها-سوزوکی
    ایتالیا:دوگاتی
    المان:بی ام و
    امریکا:هارلی دیویدسون
    بهترین موتورهای جهان.اینها بهترین موتورسیکلت های جهان تولید میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid porsche

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      Ktm رو یادت رفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. آرش

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چطور ممکنه؟ ا لیتر و 4 سیلندر و 212 اسب بخار؟ حرفی ار توربو یا سوپرشارژ هم نیست. مگه میشه؟ 13000 دور در دقیقه؟! این 6 سیلندر 3 لیتری میشد چی میشد پس؟ دوستان کسی اطلاع علمی داره که چنین موتوری -یا مثلا موتور موتوسیکلت- چطور به دورهای بالای ده هزار دور در دقیقه دست پیدا می کنند که اتوموبیل های شاخ مثل پورشه و فراری هم نمی تونن بهش برسن؟ تو ماشین ها تا جایی که من می دونم ردلاین حداکثر 8 هزار تاست. این چطوری به 13 هزار تا رسیده؟ هزینه و فایده این دور موتور بالا چیه؟ کسی از اهالی سایت یا خوانندگان اگر میدونن یه راهنمایی جامع بکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ماسل

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    سلام آرش جان.به نظرم دور موتور بالا و آسب بخار بالا به خاطر کوتاه بودن کورس پیستون حاصل میشه ولی در عوض گشتاور خیلی افت میکنه که البته برای وسایل سبکی مثل این زیاد به چشم نمیاد.تو ماشین های سواری و بزرگتر معمولا گشتاور اگه از اسب بخار بیشتر نباشه کمترم نیست.خصوصا ماشین های باری یا دیزلی. مثلا تریلی ۵۰۰ اسب بخار قدرت داره ولی در عوض ۲۰۰۰ نیوتون متر گشتاور داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا